Päivähoidosta...

• Viestiketjun aloittaja What a...
  • Ensimmäinen viesti
What a...
Mun lapset 5vee ja 2,5vee ovat 10pv/kk päivähoidossa kun olen äitislomalla. Mieheni on hoitanut haun. Haku on tapahtunut kahtena päivänä viikossa kello 16.30. Hän meinaa myöhästyä hausta ruuhkan vuoksi. Kysyin jos haku visi olla 16.45. Johon päivähoidon aluepäälikkö sanoi: Kun kerran olet kotona niin hoitoaikaa ei voi pidentää :O Siis haloo...Hakumatka on 5km ei siis lähinurkalla.

nyt mun pitää pienein herättää päiväunilta ja lähtee hakemaan tyttöjä..ja eikö mun vanhempainvapaa koske tuota vaavia eikä isompia joita koskee päivähoitooikeus????

Lapset siksi päivähoidossa kun muut kunnan palvelut ei ylety landella tänne asti. Ja turha irtisanoa hoitopaikkaa kun kuitenkin joudun töihin menemään ensi syksynä.

Siis jääkö vanhempainvapaa päivähoidon alle?

huh
Alkuperäinen kirjoittaja arja:
Ihan oikein. Ala vaan hinata persettäsi sinne päiväkodille.
Voih..kyse ei ole siitäämitäs jos ei kahta autoa? Bensakaan ilmasta oo...ja haloo..kuinka moni päiväkoti menee kiinni 16.30??? Virikkeiden vuoksi lapset on hoidossa. Ei mun laiskuuden vuoksi!!

mie
En tiedä... mut ihmettelen hiukan, että päiväkoti tuntuu olevan ihan sairaan tarkka noista hakuajoista. Täällä joku opiskeleva äiti kirjotti yleisönosastolle, että päiväkoti oli tivannut opiskelupäiviä joulun ajalta ja soittanut vielä äidin kouluun varmistaakseen asian. Mun mielestä tuo on vähintään outoa, kuuluuhan opiskeluun myös kotitöitä, jotka vois tehdä sillon kun lapset on hoidossa. Onko hoitopaikalla oikeutta edes tolleen sanella hakuaikoja ja hoitopäiviä...

ap
Tosi outoja juttuja..
Mää en saa maksutonta hoitoo eli maksan tyttöjen hoidosta täyden maksun. Kai sille saa vastinettakin?
Ja kyse on kymmenenstä päivästä kuukadessa. Itse teen vuorotöitä eli tuntuu nayrettavalta tuo vartin juttu....

pho
Jos toinen vanhemmista on kotona (syystä tai toisesta) lapsi ei saa olla ensimmäinen joka hoitoon tulee, eikä viimeinen joka haetaan (tämä tietyissä rajoissa toki)
Mutta aivan ymmärrettävä on tuo päivähoidon johdon viesti on.
Meillä nuo asiat ovat ihan vakiosäädöksiä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja pho:
Jos toinen vanhemmista on kotona (syystä tai toisesta) lapsi ei saa olla ensimmäinen joka hoitoon tulee, eikä viimeinen joka haetaan (tämä tietyissä rajoissa toki)
Mä en usko, että on laillista...?

pho
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tosi outoja juttuja..
Mää en saa maksutonta hoitoo eli maksan tyttöjen hoidosta täyden maksun. Kai sille saa vastinettakin?
Ja kyse on kymmenenstä päivästä kuukadessa. Itse teen vuorotöitä eli tuntuu nayrettavalta tuo vartin juttu....
Tämä on kyllä täysin laillista.

Ja arvaappa kuinka paljon on niitä lapsia, jotka ihan vaan vanhempien oman mukavuudenhalun vuoksi ovat 10h päivässä hoidossa?
Tällaisia säädöksiä on ollut aivan pakko tehdä, jotta säännöt olisivat yhteneväiset. Ja ajatellaan siinä toki päivähoidon henkilökuntaakin.

pho
Alkuperäinen kirjoittaja pho:
Mä en usko, että on laillista...?

[/quote

Toimin itse erään kaupungin päivähoidon ohjaajana, ja voin kertoa, että kyllä on.

pho
Mun syyt ei ole mukavuudenhalusta..kuten ekassa viestissäni kirjoitin!
Mutta tää juttu.. ei ole kirjoitettu päivähoitolakiin tälläsiä pykäliä!
En toki olekaan väittänyt, että sinun kohdallasi syy olisi mukavuudenhalu. Vaan että juuri näillä säännöillä yhtenäistetään kaikki päivähoidon asiakkaat. Että kaikkia koskevat samat säännöt. Kirjoitinkin, että näillä EHKÄISTÄÄN päivähoidossa noita virikepaikoilla/muuten vanhemman kotona ollessa hoitoon tulevien hoitoaikojen väärinkäytöksiä. Jotka siis ovat todellakin arkipäivää ja aivan liian yleisiä nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja arja:
Ihan oikein. Ala vaan hinata persettäsi sinne päiväkodille.
Voih..kyse ei ole siitäämitäs jos ei kahta autoa? Bensakaan ilmasta oo...ja haloo..kuinka moni päiväkoti menee kiinni 16.30??? Virikkeiden vuoksi lapset on hoidossa. Ei mun laiskuuden vuoksi!!
Meidän likan päiväkoti menee kiinni 16.30.
Tosin jos joutuvat olemaan pitempään hoidossa henkilökunta siirtää lapset viereiseen päiväkotiin mikä on myöhempään, koska siellä on myös iltahoito.

Jos siinä on niin et joku hoitajista joutuu jäämään myöhempään töihin, kun eikös yhdellä hoitsulla saa olla vain tietty määrä lapsia vastuullaan.
Ja jos kaksi lasta jää tuon 16.30 jälkeen pitää hoitajiakin olla sit sen jälkeen.
Usein kun henkilökuntaa on vähemmän aikaisessa aamussa ja illalla ennen sulkemis aikaa.

pho
Ja kai päivähoitolaki koskee kaikki kuntia/kaupunkeja..pitää tehdä valitus!!
Toki koskee.
Mutta jokainen kunta/kaupunki voi myös tehdä omia suuntaa antavia käytäntöjä ja säädöksiä. Silti millään lailla päivähoidon lakeja rikkomatta.

vieras
Aikoinaan kun lapset olivat pk:ssa kuntoutuksellisista syistä ja itse olin kotona kuopuksen kanssa, niin päiväkodissa vaan todettiin, että pk on auki 6.30-17.00. Vaikka hakukaavakkeeseen oli mainittu hoitoajaksi 8-16, joka usein käytännössä oli 8-15, ei minua tai miesta lynkattu vaikka lapsia haettiin vasta neljän jälkeen.
Meillä on tosi ihana pk, jossa vanhempia ei kytätä, joten ihan mielellään hakee heti kun pystyy ja pitää vapaapäiviä, kun niihin ei painosteta.

Meillä on haun kanssa myös todella tarkkaa,alunperin hakuaika oli klo 16,mutta koska todellisuudessa hain lapset noin klo 15,niin se muutettiin kunnan puolesta klo 15.15,koska hoitoaikojen pitää olla mahdollisimman tarkat,ettei listoihin tulisi paljoa muutoksia..

Mun syyt ei ole mukavuudenhalusta..kuten ekassa viestissäni kirjoitin!
Mutta tää juttu.. ei ole kirjoitettu päivähoitolakiin tälläsiä pykäliä!
Häh? Lapset virikehoidossa ja sä et jaksa hakee niitä ja se ei sun mielestä oo sun mukavuudenhalua? Tuota, minkä ikäinen sun tarvii sit herättää päiväunilta? Vauva todennäköisesti nukkuu vaunuissa haku matkan, ja saatte vauvan kanssa molemmat tärkeätä ulkoilua samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja What a...:
Mun lapset 5vee ja 2,5vee ovat 10pv/kk päivähoidossa kun olen äitislomalla. Mieheni on hoitanut haun. Haku on tapahtunut kahtena päivänä viikossa kello 16.30. Hän meinaa myöhästyä hausta ruuhkan vuoksi. Kysyin jos haku visi olla 16.45. Johon päivähoidon aluepäälikkö sanoi: Kun kerran olet kotona niin hoitoaikaa ei voi pidentää :O Siis haloo...Hakumatka on 5km ei siis lähinurkalla.

nyt mun pitää pienein herättää päiväunilta ja lähtee hakemaan tyttöjä..ja eikö mun vanhempainvapaa koske tuota vaavia eikä isompia joita koskee päivähoitooikeus????

Lapset siksi päivähoidossa kun muut kunnan palvelut ei ylety landella tänne asti. Ja turha irtisanoa hoitopaikkaa kun kuitenkin joudun töihin menemään ensi syksynä.

Siis jääkö vanhempainvapaa päivähoidon alle?

Niin siis teidän lapset on virikepaikoilla hoidos niin teidän aikojen mukaan ei päivähoito paikka ole auki. Eri asia olisi, jos töitten vuoksi vartti pidempään.

En näe tässä mitään väärää hoitopaikan puolelta. |O

Nipsu, lastentarhanope
Sehän siis fakta, että jos vanhemmat tahtovat niin subjektiivisen päivähoito-oikeuden turvin lapset voivat olla koko päiväisinä joka ainoa arkipäivä. Ja vanhemmat saavat itse valita hoitoaikansa vaikka olisivat molemmat kotona.

Tästä on oikeuden ennakkopäätös Espoossa.

Yleinen käytäntö on kuitenkin että puoli päivää ovat hoidossa. 8-12(13). Ja sitä vanhemmille tarjotaan eikä kokopäiväisen mahdollisuudesta hiiskahdettakaan.

Tiesittekö muuten, että samainen alle kouluikäisiä koskeva subjektiivinen päivähoito-oikeus oikeuttaa eskarin jälkeisen kesän kokopäivähoidon koulun alkamista edeltävään päivään vaikka yleisesti kunnat toisin ilmoittavat. Tästäkin on oikeuden ennakkopäätös.

Yhteistyössä