Päätökset lasten päivohoitopaikoista tuli, prkl!!!

Olen siis laittanut päivähoitohakemukset vetämään elokuussa, ja päivähoidon tarve alkaa tammikuussa.
Esikoinen on jo eskarissa, mutta tammikuusta lähtien tarvitsemme siis molemmilla lapsille kokopäiväpaikat.

Olen jo aiemmin kironnut, kun mun työpaikka muutti justiinsa, ja mun työmatka tulee olemaan 37km/suunta.
Nyt sitten, kiitos ah nii ihanan Espoon kaupungin päivähoidosta päättäjän, mun työmatka venyykin aika lailla. 73.3km/ suunta tulen ajamaan aamuisin ja iltapäiväisin jotta saan lapset hoitoon ennen töihinmenoa.

Helvatan hienosti päätetty, että toinen lapsi menee yhteen päiväkotiin, ja toinen aivan muualle, tietysti toiseen suuntaan ja hyvinkin kauas.


Kyllähän sen tiesi, että tällainen riski on olemassa... Mutta silti kyrsii!!!


(ja niin sitä väitetään että pk-seudulla kuka tahansa pärjää ilman omaa autoa... )
 
Joo, siis nythän te voitte myydä toisen auton pois :kieh: Ja palsta kiittää.

Onko tohon päätökseen mitään mahdollisuutta anoa mitään muutosta? Mites tilanne sitten muuttuu, kun esikoinen menee kouluun?
 
merenneitonen
Olisit alkanut aikanaan jääkiekkoilijan vaimoksi, niin voisit olla kotona ja lausahdella noita, että hyvin pärjää ilman autoa. ;)

Ei vaan varmasti ottaa päähän. Ärsyttävää!!
 
Koitas soittaa...
Ihan suoraan sinne päiväkotiin, jossa tuo esikoinen jo on. Meille tarjottiin aikanaan paikkoja kahdesta eri päiväkodista, mutta kun muutaman kerran soittelin ja asiallisesti kyselin niin saatiin molemmat lapset samaan paikkaan vaikka ensin hankalalta näyttikin :D
 
En hyväksyisi, ellei kyseessä joku erikoishoito kuten vuoropäiväkoti, joita ei muualla ole.

Meidän naapurillekin (Helsingissä ) tarjottiin päivähoitopaikkaa eri kaupunginosasta, mutta he sanoivat, ettei käy laatuun, ja kas kummaa, kyllä se hoitopaikka läheltä yhtäkkiä järjestyi kun tarpeeksi sinnikäs oli. Toki ei missään päivässä, mutta järjestyi kuitenkin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
En hyväksyisi, ellei kyseessä joku erikoishoito kuten vuoropäiväkoti, joita ei muualla ole.

Meidän naapurillekin (Helsingissä ) tarjottiin päivähoitopaikkaa eri kaupunginosasta, mutta he sanoivat, ettei käy laatuun, ja kas kummaa, kyllä se hoitopaikka läheltä yhtäkkiä järjestyi kun tarpeeksi sinnikäs oli. Toki ei missään päivässä, mutta järjestyi kuitenkin.
meille järjestyi kodin läheltä niin et vuotta ennen tarvetta laitoin hakemuksen ja vuosi oltiin toisella alueella päiväkodissa ja nyt vasta elokuusta saatiin siirto omalle alueelle, eli kaksi vuotta siintä ku hakemus jätettiin järjestyi paikka, vaikka kuin soittelin päivähoidon tarkastajalle ja ties minne.

Mutta älä suostu ap tuohon! Pakko on saada molemmat samaan tai edes muutaman kilsan päähän toisistaan.
 
subi
Päivähoitopaikkapäätöksestä ei voi valittaa. Kunta/kaupunki antaa sen sieltä mistä sattuu löytyyn, ja kun on annettu paikat on täytetty lain edellyttämä velvollisuus. Se tosiaan vaan, ettei se aina läheskään ole vanhempien kannalta hyvä ratkaisu. MUtta kannattaa kokeilla painostaa päätöksen tekiää, ja kertoa tilanteestanne...jos jostain sattuis löytyyn joku paikka, jos ei heti nii ainakin vähän ajan päästä...
 
Kyseessä ei ole erikoishoito, vaan ihan tavallinen päivähoito. Tosin ruotsinkielinen, ja niitä päiväkoteja ei täällä hirveesti ole.
Yritin saman tien soittaa esikoisen eskariin, siis sinne päiväkodinjohtajalle. Hän ei ollut paikalla, mutta jätin soittopyynnön.

Kun esikoinen menee kouluun, ei muutu tilanne miksikään, sillä hänen eskarinsa on samalla pihalla kun tuleva koulukin, ja samalla pihalla o myös se päiväkoti johon kuopuksen haluan.
 
mä pelkään just jotain tollasta päätöstä, meillä hoito alkaa helmikuun alusta, eli kesken kauden, kuljetaan bussilla ja työpaikka eri puolella kaupunkia niin villi veikkaus et hoitopaikka on sit vielä ihan eri suunnalla, no nähtäväksi jää :/
 
äiti
Itä-suomesta päivää!!
Hoitopaikka hakeus on laitettu jo kesäkuussa ja hoidon tarve ois marraskuun alusta alkaen.. piti tietää hoitopaikka 20.päivä tätä kuuta mutta soitti sillon vaan että kaikki paikat on täynnä ja kattelee vielä. Ja kysy että onko tarve tosiaan jo paikka olla 2.11. Totesin että kyllä pitää olla.. Että ottaa päähän.. Pitäis vielä keretä käydä tutustumassakin sinne hoitopaikkaaan...

Pitää vissiin huomenna soittaa vihanen puhelu.... :(
 
höh
Meilläkin on kuljetettu lapsia kahteen eri paikkaan, ja vaikka paikat oli suht lähekkäin niin on se töisevää, aamulla kun meinaa muutenkin kiire olemaan vaikka kuinka hyvissä ajoin herää...
 
Meil meinas käydä samoin viime vuonna. Saatiin paikat ihan toiselta puolelta kaupunkia, mikä olis käytännössä tienny paitsi ajomatkan kasvua, myös hoitoajan pidentymistä n. tunnilla kumpaankin päähän päivää. Olin onneks saanu just luvan ottaa hoitopaikat yksityiseltä (ostosopimuksella) ja ehtiny jo sopia hoitajan kanssa, ni vältyttiin tältä.

Ei täällä ainakaan oo mitään sanomista noihin päätöksiin. Jos ei kelpaa, niin tervemenoa hoitojonon hännille. Mäkin sillon sanoin, et mielestäni se on aika paljon jos 1v ja 3v lasten päivään tuleekin 2 tuntia lisää pituutta ihan vaan sen takia, että tarvii toisaalle kuskata. Eipä sillä kuulemma ollu merkitystä: kaupunki kun olis täyttäny velvotteensa ja sillä siisti.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Kyseessä ei ole erikoishoito, vaan ihan tavallinen päivähoito. Tosin ruotsinkielinen, ja niitä päiväkoteja ei täällä hirveesti ole.
Yritin saman tien soittaa esikoisen eskariin, siis sinne päiväkodinjohtajalle. Hän ei ollut paikalla, mutta jätin soittopyynnön.

Kun esikoinen menee kouluun, ei muutu tilanne miksikään, sillä hänen eskarinsa on samalla pihalla kun tuleva koulukin, ja samalla pihalla o myös se päiväkoti johon kuopuksen haluan.
Ruotsinkielinen hoito on tupaten täynnä Espoossa, ensisijaisesti täyttävät kyllä paikat sisaruksilla. Eli yrittävät ainakin niin, kannattaa soittaa ja yrittää kysellä, josko järjestyisi kuitenkin joku paikka. Tilanne voi muuttua.

Oman päiväkotimme johtaja tuskailee näiden asioiden kanssa koko ajan, esim. heille oli viime vuonna vuoden alusta 18 lasta jonossa, aloitus tammikuun alusta. Eihän niitä paikkoja voi tyhjästäkään nyhjäistä. Mutta yleensä aina joku peruu.

Enkä kyllä lähtisi sillekään tielle, että suostuisin kielen vaihtamaan, sitten voi olla vaikea päästä siihen ruotsinkieliseen hoitoon.

Mistä sait sen paikan? Voit laittaa vaikka yksäriä jos tahdot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Kyseessä ei ole erikoishoito, vaan ihan tavallinen päivähoito. Tosin ruotsinkielinen, ja niitä päiväkoteja ei täällä hirveesti ole.
Yritin saman tien soittaa esikoisen eskariin, siis sinne päiväkodinjohtajalle. Hän ei ollut paikalla, mutta jätin soittopyynnön.

Kun esikoinen menee kouluun, ei muutu tilanne miksikään, sillä hänen eskarinsa on samalla pihalla kun tuleva koulukin, ja samalla pihalla o myös se päiväkoti johon kuopuksen haluan.
Ruotsinkielinen hoito on tupaten täynnä Espoossa, ensisijaisesti täyttävät kyllä paikat sisaruksilla. Eli yrittävät ainakin niin, kannattaa soittaa ja yrittää kysellä, josko järjestyisi kuitenkin joku paikka. Tilanne voi muuttua.

Oman päiväkotimme johtaja tuskailee näiden asioiden kanssa koko ajan, esim. heille oli viime vuonna vuoden alusta 18 lasta jonossa, aloitus tammikuun alusta. Eihän niitä paikkoja voi tyhjästäkään nyhjäistä. Mutta yleensä aina joku peruu.

Enkä kyllä lähtisi sillekään tielle, että suostuisin kielen vaihtamaan, sitten voi olla vaikea päästä siihen ruotsinkieliseen hoitoon.

Mistä sait sen paikan? Voit laittaa vaikka yksäriä jos tahdot.

Niipperin päiväkotiin pääsisi kuopus.

Hitto soikoon, sehän on Kehä kolmosen ulkopuolella eikä edes lasketa pk-seuduksi :xmas: :snotty:
 
poikia3
ihan tosi, Niipperissähän on ollut pulaa Suomenkielisistä hoitopaikoista, sitä en oo tiennyt, että siellä on Ruotsinkielistäkin hoitoa tarjolla nykyään. Ja se on tosi kaukana, myönnän, pikku hetken siellä olen asunutkin, täysin 'harhapoluilla'.

Mut soita ja keskustele, ei tuossa ole mitään järkeä.

Meidän naapurit olivat myös ensin saaneet hoitopaikan jostain kaukaa, mutta lapset pääsivät sitten samaan päiväkotiin missä meidän kuopus on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itä-suomesta päivää!!
Hoitopaikka hakeus on laitettu jo kesäkuussa ja hoidon tarve ois marraskuun alusta alkaen.. piti tietää hoitopaikka 20.päivä tätä kuuta mutta soitti sillon vaan että kaikki paikat on täynnä ja kattelee vielä. Ja kysy että onko tarve tosiaan jo paikka olla 2.11. Totesin että kyllä pitää olla.. Että ottaa päähän.. Pitäis vielä keretä käydä tutustumassakin sinne hoitopaikkaaan...

Pitää vissiin huomenna soittaa vihanen puhelu.... :(
Törkeää!!! Mä haluaisin ainakin kunnolla tutustua hoitopaikkaan ennen kuin päättäisin, laitanko lapseni sinne vai en. Onneksi olen vielä kotona.. huh.
Ja taidan palkata kotiin hoitajan tai viedä yksityiselle pph:lle. On se kyllä niin väärin, että lasten päivähoitoa pidetään vain jonain säilytyspaikkana. Enkä nyt tarkoita virikkeiden tai muovailuvahojen määrää vaan just tällaisia lapsen ja perheen kannalta olennaisia asioita (sisarukset samaan tuo turvaa lapselle, läheltä kotia tai työpaikkaa, hoitajamäärä, lapsiryhmän koko...).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itä-suomesta päivää!!
Hoitopaikka hakeus on laitettu jo kesäkuussa ja hoidon tarve ois marraskuun alusta alkaen.. piti tietää hoitopaikka 20.päivä tätä kuuta mutta soitti sillon vaan että kaikki paikat on täynnä ja kattelee vielä. Ja kysy että onko tarve tosiaan jo paikka olla 2.11. Totesin että kyllä pitää olla.. Että ottaa päähän.. Pitäis vielä keretä käydä tutustumassakin sinne hoitopaikkaaan...

Pitää vissiin huomenna soittaa vihanen puhelu.... :(
Törkeää!!! Mä haluaisin ainakin kunnolla tutustua hoitopaikkaan ennen kuin päättäisin, laitanko lapseni sinne vai en. Onneksi olen vielä kotona.. huh.
Ja taidan palkata kotiin hoitajan tai viedä yksityiselle pph:lle. On se kyllä niin väärin, että lasten päivähoitoa pidetään vain jonain säilytyspaikkana. Enkä nyt tarkoita virikkeiden tai muovailuvahojen määrää vaan just tällaisia lapsen ja perheen kannalta olennaisia asioita (sisarukset samaan tuo turvaa lapselle, läheltä kotia tai työpaikkaa, hoitajamäärä, lapsiryhmän koko...).
Mulle on Espoossa käynyt esikoisen kanssa ihan samalla lailla, lykättiin kuukaudella aloitusta, kun oltiin niin hölmöjä, ja sanottiin, että saadaan se kuukausi jotenkin järjestymään, ja paikkaa oli tosiaan haettu ajoissa.
 
voi äly!
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Meil meinas käydä samoin viime vuonna. Saatiin paikat ihan toiselta puolelta kaupunkia, mikä olis käytännössä tienny paitsi ajomatkan kasvua, myös hoitoajan pidentymistä n. tunnilla kumpaankin päähän päivää. Olin onneks saanu just luvan ottaa hoitopaikat yksityiseltä (ostosopimuksella) ja ehtiny jo sopia hoitajan kanssa, ni vältyttiin tältä.

Ei täällä ainakaan oo mitään sanomista noihin päätöksiin. Jos ei kelpaa, niin tervemenoa hoitojonon hännille. Mäkin sillon sanoin, et mielestäni se on aika paljon jos 1v ja 3v lasten päivään tuleekin 2 tuntia lisää pituutta ihan vaan sen takia, että tarvii toisaalle kuskata. Eipä sillä kuulemma ollu merkitystä: kaupunki kun olis täyttäny velvotteensa ja sillä siisti.
Ihan järjetöntä on jos sisarukset ei pääse samaan päiväkotiin, miten siinä ehtii edes itse olla töissä sen kahdeksan tuntia ja sit hakea niitä lapsia eri puolilta kaupunkia ennen kuin ne hotiopaikat menee kiinni? Puhumattakaan tosiaan siitä miten pitkiä hoitopäiviä lapsille tulee.

Miten muuten on Helsingissä, onko kaikilla sisarukset päässeet ihan kivuttomasti samaan päiväkotiin?
 

Yhteistyössä