Päästäisittekö 14-vuotiaan kaverinsa kahdestaa elokuviin?

• Viestiketjun aloittaja Äippä vaan..
  • Ensimmäinen viesti
Mä hakisin 14-vuotiaani ilomielin ja kaverin kanssa ja kutsuisin meille yökylään ja haettaisiin mäkistä syötävää leffan jälkeen. Tosin en hakisi, enkä kutsuisi, jos lapseni pitäisi sitä kiusallisena enkä varsinkaan silloin jos kuvittelisin että on pakko hakea, muuten lapseni raiskataan. Jos alkaisin pelkäämään kaikkea tuollaista, ei lapseni koskaan pääsisi pois kotoa.

Voisin päästää jo ekaluokkalaisen elokuviin, jos elokuvateatteri on yhden bussimatkan päässä. Silloin tosin hakisin mielelläni lapseni.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
"vieras"
Mä itse olin 14 v kaverin kanssa kielikurssilla ja seuraavana kesänä oltiin kahdestaan kaksi viikkoa Mallorcalla. Varattiin matka salaa vanhemmilta ja maksettiin kesätyörahoista. Äidit oli hiukan vihaisia, mut päästi meidät sinne ja matka meni ihan hyvin. Seuraavana kesänä oltiin taas kahestaan reissussa, mut silloin matkatoimisto vaati vanhemman suostumuksen. Joo itse päästäisin kyllä 14 v elokuviin. Et voi liikaa kontrolloida lapsen elämää kun sit vasta se alkaakin kapinoida ja käyttäytyä huonosti. Ja mua ei ole ikinä raiskattu enkä pahemmin ole alkoholia käyttänyt vaikka olen saanut 12 vuotiaasta asti käydä Helsingissä kavereiden kanssa junalla. Ap musta ei ole tullut mikään huostaanotettu nuori vaan itsenäinen ja itsestään huolenpitävä korkeakoulun käynyt nainen.

Just
Oulu. Itsekin Oulun tyttöjä alunperin. Kumpparit ja huomioliivi elokuviin, saa olla lauhkea 14v, että siihen suostuisi. Rakas ap, luota tyttäreesi ja myös muihin ihmisiin, kaikki meistä eivät ole raiskaajia, pahoinpitelijöitä , narkkareita, alkoholisteja, kaltoinkohdeltuja tai muuten vaan vinksahtaneita. Suurin osa meistä on ihan tavallisia ihmisiä. Minäkin, kahden murkun äiti. Oma 17v tyttö reissaa urheilu-uransa vuoksi ympäri maailmaa. Niih!

lucifer
No en tietenkään päästäisi! menisin mukaan, pitäisin kädestä kiinni ettei eksyisi, ja pyyhkisin nenän jos tarvis ja syöttäsin vielä niitä namejakin ja pilkkoisin nekin valmiiksi tarpeeksi pieniksi ettei vain tukehdu...

"äiti minäkin"
Tiedätkö, että esim meidän esikoinen joutuu muuttamaan pois kotoa 15-vuotiaana?
Asumme maaseudulla ja lukioon ei enää koulukuljetusta saa eikä kylältämme ole kirkonkylälle muuta kuljetusta.
Olemme siis jo katselleet kirkolta yksiötä, johon lapsemme muuttaa asumaan yksin aloittaessaan lukion.
Ja hän on silloin vasta 15-vuotias

[QUOTE="äiti minäkin";27269775]Tiedätkö, että esim meidän esikoinen joutuu muuttamaan pois kotoa 15-vuotiaana?
Asumme maaseudulla ja lukioon ei enää koulukuljetusta saa eikä kylältämme ole kirkonkylälle muuta kuljetusta.
Olemme siis jo katselleet kirkolta yksiötä, johon lapsemme muuttaa asumaan yksin aloittaessaan lukion.
Ja hän on silloin vasta 15-vuotias[/QUOTE]

En mä kyllä oikein tätäkään ymmärrä, ostakaa mopoauto (tai kuten eilen pojaltani opin mauto :D)

"Vieras"
Me oltiin 14 vuotiaina koulun kanssa kaksi viikkoa ulkomailla, tapaamassa ystävyyskoulua. Siellä meillä oli "ohjattua toimintaa" muutamia tunteja päivässä, muuten saatiin kulkea vapaasti ympäri Ateenaa :)

jkjooh
[QUOTE="äiti minäkin";27269920]En ole tätä ajatellutkaan... Onko noissa oikeasti sellaisia, jotka olisivat myös suomen talvioloissa turvallisia (välillä aamulla auraamattomat tiet täällä syrjäkylillä)?[/QUOTE]

Ei ole. Mopoauton kori on pelkkää muovia. Mietipä mitä käy kun se vauhdista kääntyy katolleen tai iso metallinen tavisauto tönäisee.

Mopoauto antaa valheellisen turvantunteen niin itselle kuin muille liikenteessä.

"mhm"
Minä menin junalla viikonlopuksi kaverini luo yksin 14 vuotiaana. Samana vuonna aloin myös käydä poikaystävän luona joka on nykyisinkin mieheni.

Muutin sitten 16 vuotiaana jo omilleni toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

Normaali perheenäiti minustakin tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269421:
No elokuvateatteri on kaupungissa ja elokuvat loppuu aika myöhään. Tuokin leffa loppuu 21.05 ja siihen aikaan kaupungilla on jo paljon humalaisia. En todellakaan päästä tyttöäni liikkumaan yksin enää yhdeksän jälkeen!
Bussissa voi olla ties mitä deekuja tuohon aikaan, jotka voisivat satuttaa henkisesti tai jopa fyysisesti tyttöä. Pyörällä en päästä, koska on pimeää ja autot eivät välttämättä näe ja tyttö ei suostu käyttämään huomioliiviä ja laittamaan kumppareita leffaan.
Eli ainut vaihtoehto on mun hakea autolla.

Ja ettekö te tajua, että nuoret tytöt ovat yleensä uhreja ties mille?! Voi tapahtua myös sielä leffateatterissa.
mamma voi mennä istumaan sinne leffateatterin takapenkeille kyttäämään tyttöjä jos pelottaa.

itse lensin lentokoneella 6-vuotiaana yksin. Junalla menin 500km 8-vuotiaana yksin ja 9-vuotiaana jo vaihdon kanssa vielä pidemmän matkan ja oli kaksi koiraa mukana matkassa. Tokihan ajatkin oli erilaiset80-ja 90-luvuilla :D

Viimeksi muokattu:
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269619:
No antaa olla, jos ette osaa asiallisesti vastata. Homma on nyt niin, että minä haen tyttöni elokuvista kotiin ja haluan nähdä, kenen seurassa menee. Piste. Näin toimitaan meidän perheessä. Toimikaa muut kuten tykkäätte.
Onhan tuo nyt jo aikamoista liioittelua. Meillä on ihan suotavaakin että on jo viimeistään tuossa iässä opetellut kulkemaan yksinkin (tai siis kavereiden kanssa). Julkisilla. Helsingin keskustaan leffaan jne...

"äiti minäkin"
Ei ole. Mopoauton kori on pelkkää muovia. Mietipä mitä käy kun se vauhdista kääntyy katolleen tai iso metallinen tavisauto tönäisee.

Mopoauto antaa valheellisen turvantunteen niin itselle kuin muille liikenteessä.
Tämäkin vielä...
Ja oikeastaan tarkoitin turvallisuudella myös sellaisia ihan tavalisia asioita kuten
- hyvä tuulilasin lämmitys (jotta ei täällä kovissa pakkasissa vedä umpeen)
- hyvät ajovalot (jotka riittävät täällä syrjäseudulla, jossa katuvaloja ei ole)
- kunnolliset talvirenkaat (joilla pääsee eteenpäin jopa auraamattomilla teillä)
- kunnolliset jarrut (esim abs:ssät)
jne.

Olen itsekin tosi huolissani siitä, että 15-vuotias pitäisi päästää kirkolle yksin asumaan (tai ehkä kaverin kanssa yhdessä, mutta ilman vanhempia kuitenkin). Suomessa on kuitenkin paljonkin tällaisia syrjäseutuja, joilla ei ole minkäänlaista julkista liikennettä ja jollakin tavalla näillekin nuorille se mahdollisuus opiskeluun pitäisi suoda.

Minusta onkin melkoinen puute se, että koulukuljetusta ei ole mahdollista saada tällaiselle nuorelle (edes maksamalla siitä). Kuitenkin se koulubussi tuosta hakee meidän muut lapset ylä- ja ala-asteelle, joten ei olisi iso homma noukkia kyytiin se lukiolainenkin.

"vieras"
Täytyy olla melkosen kiltti 14 vuotias että pysyy kotona äipän seurassa tai sit ei ole kavereita kenen kanssa viettää aikaa. Meillä tuo 11 v käy jo leffassa ja mäkkärillä syömässä kaverinsa kanssa. Puhelin on mukana jos jotain sattuu. Eihän ne ikinä itsenäisty jos niiden perässä juoksee kaiken aikaa.

Lex
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269569:
Ja mun lapsi saa kyllä käydä päiväsaikaan esim. shoppailemassa kaupungilla ilman äitiä. On saanut mennä kaupungille yksin jo 12vuotiaana. Meillä vaan on sääntö ettei 20.30 jälkeen ole mitään asiaa liikkua kaupungilla yksin ilman aikuista.
Mä tiedän, että 95% todennäköisyydellä elokuvissa ei tapahdu mitään, mutta jää silti se 5%.
Väitäkö sä ihan tosissasi, että 5 % elokuvissakävijöistä kohtaisi siellä jotakin väkivaltaa? :D
Siis useita kertoja viikossa/ teatteri?
:LOL:

Mun työpaikalla on elokuvateatteri, eikä siellä ole tietääkseni tarpahtunut koskaan, kertaakaan mitään tuollaista.

Osaisitko antaa vastavaa riskiprosenttia konserteista myös?

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Kyllä antaisin mennä ja ovat jo olleetkin monta kertaa, niin elokuvissa kuin ostoksillakin. Junalla menevät Vaasaan, ja junalla tulevat, jos aikataulut natsaa, muutoin hakee joku tytöt. Kesällä tulivat Helsingistä kahden kotiin ja olivat olleet palloilemassa keskustassa ihan kahdestaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä