Päästäisittekö 14-vuotiaan kaverinsa kahdestaa elokuviin?

• Viestiketjun aloittaja Äippä vaan..
  • Ensimmäinen viesti
pikakahvi
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269445:
Leffassa joku voi kähmiä tai lapsi voi tuntea olonsa turvattomaksi.

Katsoitteko Kakolaa?! Siinä oli juuri näitä nuoria, joiden äiti on varmasti ajatellun "tottakai 14vee voi mennä omin nokkineen leffaan".
Älä nyt oo näin ilmiselvä trolli pliis...

Umer
Siis.... mitä? Onko aloittaja tosissaan?
Minä sain käydä jo ihan ykkös- kakkosluokasta alkaen kavereiden kanssa kaupungilla ilman vanhempien seuraa. Kotiintuloajat oli arkisin 20-21 maissa, joista sovittiin joissain tapauksissa erikseen ja viikonloppuisin kymmeneltä viim. kotona. Ensimmäisen kerran kun kävin ilman äitiä taikka isää elokuvateatterissa oli 7veenä. Kannattaa lapsi päästää itsenäistymään jo hyvissä ajoin tai muuten (karu totuus) hänestä tulee joko nössö tai kapinallinen eli rällästää kaikki yöt pitkin Suomea kännipäissään. Saat aivan itse valita kumpaa toivot tytöstäsi ! :)

Terveisin aivan terve, 15-vuotias tyttö.

Minä olen kans aikoinani muuttanut lukion takia 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle vajaan 100km päähän. Vanhempien käskystä kävin tosin viikonloput kotona. Itsenäisyyttä ainakin oppi. Ja huolehtimaan arjen sujumisesta. Toki porukassa oli niitäkin, joilla nousi vapaus "hattuun" ja koulu jäi sivuosaan. Ei kai sun auta kuin luottaa ja katsoa, miten homma lähtee sujumaan.

"Nekku"
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269421:
No elokuvateatteri on kaupungissa ja elokuvat loppuu aika myöhään. Tuokin leffa loppuu 21.05 ja siihen aikaan kaupungilla on jo paljon humalaisia. En todellakaan päästä tyttöäni liikkumaan yksin enää yhdeksän jälkeen!
Bussissa voi olla ties mitä deekuja tuohon aikaan, jotka voisivat satuttaa henkisesti tai jopa fyysisesti tyttöä. Pyörällä en päästä, koska on pimeää ja autot eivät välttämättä näe ja tyttö ei suostu käyttämään huomioliiviä ja laittamaan kumppareita leffaan.
Eli ainut vaihtoehto on mun hakea autolla.

Ja ettekö te tajua, että nuoret tytöt ovat yleensä uhreja ties mille?! Voi tapahtua myös sielä leffateatterissa.
Provo, hajaantukaa!

"Quu"
No on ollut jo joskus 9-vuotiaana kaverin kanssa leffassa, ettei ollut nuorempikin. Mihin pahuuksiin ne lapset siellä leffassa joutuisi? Aikuiset on hakeneet ja vieneet. Nyt likka on 12 ja ostoksillakin on kavereiden kanssa keskustassa pyörinyt pari vuotta. Eipä me aikuisten tytön limudiskoihinkaan olla menty, ihan vaan ollaan viety ja haettu. Kaikkea kanssa.

"mie"
kyllä meillä käy toi 10v poika yhdessä kaverien kanssa leffassa.
Bussilla kauppakeskukseen ostamaan "eväitä" ja sit leffaan . Leffan jälkeen suoraan bussilla kotiin ei ole lupa jäädä hengailemaan .
Toiminut tosi hyvin :)

Khimaira
Minkäikäisenä lapsi sitten pääsee yksin liikkumaan?

Toisaalta ymmärrän että tämä aloitus voisi olla tottakin.
Keskustelin töissä eräään keikkalaisen kanssa, joka oli kovin ihmeissään ja tuohtunut siitä että vanhempi menettää oikeuden päättää lapsensa asioista ja esim. katsella tämän tietoja kun lapsi täyttää 18-v :whistle:

Ei pahal mut tahallaa
Itse 14v ryyppäsin ja rällästin anna nyt ees lapses hengittää ! ja ite asun helsingissä en missään tuppukylä oulussa !!!! ja hengailin vielä 11 aikaa yöllä helsingin keskustassa ja turha sanoo et mun vanhemmat ei musta huolta pitänyt asuin laitoksessa !!!!

"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä vaan;27269421:
No elokuvateatteri on kaupungissa ja elokuvat loppuu aika myöhään. Tuokin leffa loppuu 21.05 ja siihen aikaan kaupungilla on jo paljon humalaisia. En todellakaan päästä tyttöäni liikkumaan yksin enää yhdeksän jälkeen!
Bussissa voi olla ties mitä deekuja tuohon aikaan, jotka voisivat satuttaa henkisesti tai jopa fyysisesti tyttöä. Pyörällä en päästä, koska on pimeää ja autot eivät välttämättä näe ja tyttö ei suostu käyttämään huomioliiviä ja laittamaan kumppareita leffaan.
Eli ainut vaihtoehto on mun hakea autolla.

Ja ettekö te tajua, että nuoret tytöt ovat yleensä uhreja ties mille?! Voi tapahtua myös sielä leffateatterissa.
Joo deeku voi satuttaa henkisesti näyttämällä deekulta... OU jee. Niin, kumppareissa ja huomioliivissähän tuon ikäisten pitäisi kulkea vielä! Mieluummmin kurahousutkin jalassa.
Ei herranjee tän on PAKKO olla provo!

"Vieras"
Me kyllä haemme lapsen klo 21 vaikka hän olisi kilometrin päässäkaverillaan. Sama sääntö tuntuu olevan muillakin vanhemmilla, lapset ovat vaan tyytyväisiä, kun joku vanhemmista lupaa hakea. Muuten eivät pääsisi ollenkaan. Jääkiekko-ottelutkin loppuvat ysin tienoilla.

"jep"
ymmärrän aloittajaa. itsekin päästänyt alakoululaisia itsekseen liikkumaan, kun ovat hyväkäytöksisiä ja fiksuja. mutta teini on eri juttu. siinä iässä tapahtuu eniten pahaa TYTÖILLE. Miesten tekemänä.

"muumi"
Ton ikäisenä jo kävin bailaamassa stadissa limudiskoissa, jotka loppuivat
yli puolen yön ja tultiin busilla kotiin. Kännykyköistä ei edes tiedetty.
Käytiin 16 v leffoissa ja ne. Jos kaupunki on Oulu niin haloo.
Hyvä, jos haet leffasta niin minäkin tekiisn.

Yhteistyössä