Päänsärky aina samassa kohdassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirtsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirtsi

Vieras
Minulla särkee päätä ehkä 1-3 kertaa kk ja kipu on aina samassa kohdassa, oikealla puolella otsassa ja tuntuu myös hieman silmässäkin. Aiemminkin on ollut päänsärkyjä, mutta kun nykyään tuo kipu on aina tuossa kohdassa. Monesti kipu alkaa päälaelta mutta päätyy tuohon kohtaan ja monesti kipu alkaa jos on joku stressitilanne ja tänäänkin alkoi kun oli riitaa miehen kanssa. Hartiat kyllä on jumissa, kun usein päänsärky niihin liitetään. Mutta nyt hämää vain tuo kun kipu on ehkä neljän kk ajan tullut aina samaan kohtaan, ennen oli lähinnä sellaisia koko pään kipuja. Onko muilla tälläistä että kipu olisi samassa kohdassa? Kipu ei sinänsä ole kovaa, että saan kyllä nukahdettua. Josta tulikin mieleen että kipu tulee aina iltaisin, mutta ei siis ole mielestäni usein.

Kokeilin nyt peittää oikean silmän, niin silloin ei sattunut läheskään niin paljon! Heti kun otin käden pois silmän edestä niin taas sattuu.. Vastatkaa nyt joku ettei kuulosta aivokasvaimelta :D

Mulla on ollut mm. kuvailemiasi kohtauksia, että se kipu asuu yhdessä kohtaa ja juurikin silmän takana. Tosin se on sitten ihan turkasen kovaa kipua... Migreeniltä siis kuulostaa.

[QUOTE="vieras";26028568]migreenin oire[/QUOTE]

Miten migreeni todetaan? Jotain testejä ja kokeita? Äitilläni on paha migreeni, onkohan se perinnöllinen? Olen nyt 19, missähän iässä migreeni yleensä tulee?

kuulostaa migreeniltä. minäkin olen taas täään puoli päivää pitäny kättä silmän edessä ku on liian kirkasta..
tietysti iltaa kohde yltyvä päänsärky voi liittyä myös esim näköongelmiin, oko näkösi tarkastettu milloin?

aivokasvaimseta aiheutuva päänsärky tulee yleensä aamuisin.

Mulla on ollut mm. kuvailemiasi kohtauksia, että se kipu asuu yhdessä kohtaa ja juurikin silmän takana. Tosin se on sitten ihan turkasen kovaa kipua... Migreeniltä siis kuulostaa.

Itselläni kipu ei sinänsä ole kovaa, mutta kyllä se sen verran rajoittaa ettei tee mieli mitään siivouksia aloittaa kun kipu on. Kipu on myös aina iltaisin (siis ei joka ilta, mutta silloin kun on) ja sattuu huomattavasti enemmän jos makaa vasemmalla poskella, niin että kipupuoli on ylöspäin, täytyy aina nukkua oikealla puolella niin ei satu juurikaan. Tästä pelkäsin että jos vaikka olisikin kasvain joka painaisi jotenkin niin..

Miten migreeni todetaan? Jotain testejä ja kokeita? Äitilläni on paha migreeni, onkohan se perinnöllinen? Olen nyt 19, missähän iässä migreeni yleensä tulee?

migreeni on voimakkaasti perinnöllinen. se alkaa yleensä lapsena tai nuorena ja voi vielä yli parikymppisenä muuttaa muotoaan, ei siis aina ilmene samanlaisena.
migreeni todetaan tyypillisen taudinkuvan perusteella. migreeniiin on hyvä lääkitys olemassa, joten lääkärissä kannattaa käydä.

[QUOTE="vieras";26028612]kuulostaa migreeniltä. minäkin olen taas täään puoli päivää pitäny kättä silmän edessä ku on liian kirkasta..
tietysti iltaa kohde yltyvä päänsärky voi liittyä myös esim näköongelmiin, oko näkösi tarkastettu milloin?

aivokasvaimseta aiheutuva päänsärky tulee yleensä aamuisin.[/QUOTE]

Sellaista E taulua katsoin muutama kuukausi sitten sairaanhoitajalla ja ne näin kyllä hyvin, mutta ikinä ei ole optikolla katsottu sillä koneella. Onko sinullakin siis niin että vain toisen silmän luona on kipu? Itselläni tuntuu enemmän otsassa mutta heijastuu myös hieman silmään.. Jännä miten toinen silmä vain on arka valolle.

Mulla on todettu se jo ihan kersana, otettiin aivosähkökäyrä. Mun äidillä on myös paha migreeni, ja se onkin äidin puolelta voimakkaasti periytyvää. Voi tulla/ilmaantua milloin vain. Kärsiä ei kannata, jos pärjäät apteekkilääkkeillä, niin ok. Jos et, niin mene ihmeessä keskustelemaan lääkärisi kanssa ja pyydä ennaltaehkäisevä lääkitys.

[QUOTE="minä";26028718]Teillä joilla migreeniä,onko kipu koskaan muualla,kuin otsassa? Onko kenelläkään takaraivossa ja aina samalla puolella?[/QUOTE]

Mulla sitä esiintyy vaihtelevasti. Toisinaan on koko pään alueella jyskyttävänä, jomottavana kipuna. Toisinaan on keskittynyt johonkin kipupisteeseen, esim. silmien taakse, ohimoille...ei aina samalla puolella, todellakaan.

Myös purentavika ilmenee noin. Mulla myös oli päänsärkyjä ja juurikin tuollaista että se kohdistui aika lailla ohimoon ja silmään sekä oli toispuoleista. Kävin sitten hammashoitajalla ja siellä todettiin purentavika johon sain purentakiskon ja säryt helpotti heti. Mä käytän tota purentakiskoa vain öisin mutta jos on paha niin sitten sitä voi joutua käyttämään myös päivisin.

Mulla on todettu se jo ihan kersana, otettiin aivosähkökäyrä. Mun äidillä on myös paha migreeni, ja se onkin äidin puolelta voimakkaasti periytyvää. Voi tulla/ilmaantua milloin vain. Kärsiä ei kannata, jos pärjäät apteekkilääkkeillä, niin ok. Jos et, niin mene ihmeessä keskustelemaan lääkärisi kanssa ja pyydä ennaltaehkäisevä lääkitys.

Jos otan lääkkeen heti kun kipu alkaa tuntua niin auttaa hyvin, mutta jos särky on jo päällä kun otan lääkkeen niin ei ole niin tehokas. Millainen tuo aivosähkökäyrä on? Tuntuu että miten sen migreenin voi huomata jos kipu ei ole juuri silloin..

Myös purentavika ilmenee noin. Mulla myös oli päänsärkyjä ja juurikin tuollaista että se kohdistui aika lailla ohimoon ja silmään sekä oli toispuoleista. Kävin sitten hammashoitajalla ja siellä todettiin purentavika johon sain purentakiskon ja säryt helpotti heti. Mä käytän tota purentakiskoa vain öisin mutta jos on paha niin sitten sitä voi joutua käyttämään myös päivisin.

Miten usein kipua oli? Itselläni on välillä toinen poski kipeä ja "rikki" kun ilmeisesti jotenkin sitä puren, varmaan öisin tietämättäni..

Sellaista E taulua katsoin muutama kuukausi sitten sairaanhoitajalla ja ne näin kyllä hyvin, mutta ikinä ei ole optikolla katsottu sillä koneella. Onko sinullakin siis niin että vain toisen silmän luona on kipu? Itselläni tuntuu enemmän otsassa mutta heijastuu myös hieman silmään.. Jännä miten toinen silmä vain on arka valolle.

Minulla on aurallinen migreeni ja kipu on aina oikealla puolella otsassa ja välillä tuntuu myös silmän takana. Minulla ei ole pahoinvointia migreenin aikana ja useimmiten päänsärky on tosi vähäistä tai sitä ei tule ollenkaan näköhäiriön jälkeen. Minusta sinun oireesi kuulostaa myös migreeniltä, varsinkin kun silmän peittäminen vähentää päänsärkyä. Kipu voi käsittääkseni "liikkua" myös vähän.

Migreeniä ei pystytä toteamaan millään testeillä, ainoastaan voidaan sulkea muita sairauksia pois, mutta mihinkään aivokuvauksiin tuksin lähettävät pelkän pääsäryn takia. Sinuna kävisin silmälääkärissä, joka katsoisi silmänpohjan (siitä näkyy mm. jos aivopaine on koholla eli on joku vakavampi juttu päässä) ja tutkisi näön. Jos sillä puolella kaikki on ok, niin en olisi huolissani.

Miten usein kipua oli? Itselläni on välillä toinen poski kipeä ja "rikki" kun ilmeisesti jotenkin sitä puren, varmaan öisin tietämättäni..

Kyllä sitä esiintyi parikin kertaa kuukaudessa ja pahimmillaan saattoi kestää melkein viikon tuo kipu eikä siihen mitkään särkylääkkeet auttaneet.

Mulle kanssa sanottiin hammaslääkärissä että taidan öisin purra kovasti hampaita yhteen,ihan tietämättäni,kun siihen viittaavaa kulumaakin hampaiden pinnoissa näkyi. Selitti että kun puree tai narskuttaa öisin hampaita niin silloin lihakset rasittuu ja se ilmenee päänsärkynä. Mulla myös juimi välillä noita poskiniveliä kauheasti tuolla korvan alla. Ja välillä oli sellainen pienen pieni kipupiste keskellä päälakea. Ihan kuin joku olisi nyppäissyt pienen hiustupon irti. Oli tosi kosketusarka. Sekin kuulemma johtui tuosta purentaviasta.

Jos otan lääkkeen heti kun kipu alkaa tuntua niin auttaa hyvin, mutta jos särky on jo päällä kun otan lääkkeen niin ei ole niin tehokas. Millainen tuo aivosähkökäyrä on? Tuntuu että miten sen migreenin voi huomata jos kipu ei ole juuri silloin..

Jep, lääkkeen oikeanaikainen ottaminen onkin migreenissä juuri se tärkein pointti. Jos myöhästyy, niin sitten saa kärsiä. Aivosähkökäyrän ottaminen ei satu, päähän laitetaan elektrodit jotka mittaavat käyrää paperille. Sitä ennen multa oli poissuljettu mm. mahdolliset näköhäiriöt. Sitä en muuten tiedäkään, ottavatko enää migreeniä diagnosoidessaan aivosähkökäyrää, voipi olla että menetelmät ovat muuttuneet. Aika usein pystyvät tekemään diagnoosin jopa ihan keskustelun ja kuvailemien oireiden perusteella. Mulla migreeniin liittyy myös voimakasta pahoinvointia, aurallisuutta sekä sormien tunnottomuutta - mutta kohtaus osaa myös tulla aivan ilmoittamatta.

Olin nyt hetken pois koneelta ja kipu lähti kokonaan! Olin kyllä kylppärissä jossa on kirkas valo mutta nyt taas alkaa tuntua kun katson tätä näyttöä vaikka tämäkin on aika himmeällä.. Taidan alkaa uskoa tuohon migreeniin..

Olin nyt hetken pois koneelta ja kipu lähti kokonaan! Olin kyllä kylppärissä jossa on kirkas valo mutta nyt taas alkaa tuntua kun katson tätä näyttöä vaikka tämäkin on aika himmeällä.. Taidan alkaa uskoa tuohon migreeniin..

Usko mua, sulla on otsaontelon tulehdus ja ontelossa mätää

Migreeniin kuuluu todellakin toi valoherkkyys/- arkuus. Kevätaurinko voi mm. laukaista kohtauksen, samaten tietokoneen näyttö. Myös kuulo herkistyy kohtauksien aikana, kaikki kova ääni satuttaa. Myös tietyt ruoka- aineet laukaisevat migreenin - suklaa ja voimakassuolaiset juustot toimivat mm. laukaisijoina. Silloin kun on paha kohtaus päällä, niin sitä todellakin haluaa vain olla sängyssä, pimeässä huoneessa, hiljaisuudessa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä