Paavi: kristinuskolla ja Egyptin islamilla sama jumala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vapaa tahto on sitä, että ihminen saa valita ilman kenenkään kiristämistä/painostamista. Sitähän tässä ei nyt ole, jos sinua uskoo. Ja te uskovathan sitä vapaata tahtoa aina painotatte.
Uskovilla ei ole ongelmia? Äläpä nyt viitsi taas valehdella.
Ethän sä yhteiskunnassakaan saa tehdä ihan mitä lystäät, vaan jos tarpeeksi sekoilet niin häkki heilahtaa.
Maallinen laki heijastelee taivaallista.

Miten se nyt liittyy siihen, että usko pitäisi saada valita vapaaehtoisesti?
No kun sä (jos olet sama harmaa kuin äskeisellä sivulla) sanot että kristinuskossa leijuu aina rangaistuksen pelko siinä vapaudessa, niin muistutin että kyllä rangaistuksen pelko on yhteiskunnassakin.

Ja mun mielestä se on hyvä asia. Siis tärkeää on että ihminen tulis Jumalan luo/eläis yhteiskunnassa lainkuuliaisesti itse asioiden takia.
Eli että teen oikein koska Jumala on ihana/arvostan kanssaihmisiä niin en aja kännissä, mutta sit on hyvä olla rangaistuksen pelko siihen jos se hyvällä motivointi ei auta.

No kun sä (jos olet sama harmaa kuin äskeisellä sivulla) sanot että kristinuskossa leijuu aina rangaistuksen pelko siinä vapaudessa, niin muistutin että kyllä rangaistuksen pelko on yhteiskunnassakin.

Ja mun mielestä se on hyvä asia. Siis tärkeää on että ihminen tulis Jumalan luo/eläis yhteiskunnassa lainkuuliaisesti itse asioiden takia.
Eli että teen oikein koska Jumala on ihana/arvostan kanssaihmisiä niin en aja kännissä, mutta sit on hyvä olla rangaistuksen pelko siihen jos se hyvällä motivointi ei auta.
Vastasin Puppyn kertomaan, miten jumala antaa sairauksia/ongelmia, jotka poistuvat, kun ihminen ottaa jumalan vastaan tms. Ei kuulosta vapaalta valinnalta, vaan kiristykseltä.

Suurin osa ihmisistä ei aja humalassa, koska eivät halua aiheuttaa vaaraa muille ja itselleen. Ihan ilman jumalaa (tai lakeja) osataan tehdä fiksuja valintoja.

Minusta sananlaskuissa on hyviä kohtia tähän kuritukseen liittyen ja niin pitää paikkaansa, esim tämä
"Viisas poika kuulee isän kuritusta, mutta pilkkaaja ei ota nuhdetta kuullaksensa."

Tai

tämä sananlaskut luku 3

"Poikani, älä pidä Herran kuritusta halpana äläkä kyllästy hänen rangaistukseensa;
sillä jota Herra rakastaa, sitä hän rankaisee, niinkuin isä poikaa, joka hänelle rakas on.
Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi.
Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa.
Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia.
Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni. "

Joka Jumalan Sanasta ottaa vaarin sille luvataan pitkää ikää.

Sanotaanko että vapaankasvatuksen saaneena on ollut todella turvallisen tuntuista , kun on oppinut ymmärtämään että minulla on nyt myös Isä taivaassa joka pitää minusta huolta, että nekin asiat mitkä sallitaan minun elämään tulee ehkä juuri siksi... Etten poikkeaisi pelastuksesta pois... Sehän se on Jumalan tähtäin ihmistä kohtaan, että jokainen voisi pelastua.
»Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen.»

Vastasin Puppyn kertomaan, miten jumala antaa sairauksia/ongelmia, jotka poistuvat, kun ihminen ottaa jumalan vastaan tms. Ei kuulosta vapaalta valinnalta, vaan kiristykseltä.

Suurin osa ihmisistä ei aja humalassa, koska eivät halua aiheuttaa vaaraa muille ja itselleen. Ihan ilman jumalaa (tai lakeja) osataan tehdä fiksuja valintoja.
Hmm, joko tulkitsit Poppya väärin mut Jumala ei poista ihmisen ongelmia uskoontulossa, auttaa toki niissä. Vaan jos mulla on geeneissä syöpä tulossa, niin se tulee, vaikka olen uskossa.

Maallinen laki on 90%:sesti ihan hyvin Suomessa. Mutta se on siitä riskialtis koska se on ihmisten käsissä. Ja poliitikkojen mielipide muuttuu jatkuvasti, silti meidän elämämme on heidän käsissään.

Hmm, joko tulkitsit Poppya väärin mut Jumala ei poista ihmisen ongelmia uskoontulossa, auttaa toki niissä. Vaan jos mulla on geeneissä syöpä tulossa, niin se tulee, vaikka olen uskossa.

Maallinen laki on 90%:sesti ihan hyvin Suomessa. Mutta se on siitä riskialtis koska se on ihmisten käsissä. Ja poliitikkojen mielipide muuttuu jatkuvasti, silti meidän elämämme on heidän käsissään.
Tai sitten Poppy uskoo niin, lue itse.

Luuletko, ettei ihminen osaa ilman jumalaa tai lakeja toimia oikein? Ei mun esim. tarvitse tarkistaa lakikirjasta, millaisen rangaistuksen laki määrää minkäkinlaisesta väkivallasta, päätän itse olla käyttämättä väkivaltaa, ei mikään ongelma.

Tai sitten Poppy uskoo niin, lue itse.

Luuletko, ettei ihminen osaa ilman jumalaa tai lakeja toimia oikein? Ei mun esim. tarvitse tarkistaa lakikirjasta, millaisen rangaistuksen laki määrää minkäkinlaisesta väkivallasta, päätän itse olla käyttämättä väkivaltaa, ei mikään ongelma.
Good for you.
No mitäs tapahtuis jos vaikka ylinopeuksista sakottaminen poistuisi?

Kaikki varmaan kaahailisi ihan valtoimenaan, kun ylinopeuksia ei kielletä Raamatussa?
Raamatun ajan hevos-ja kamelikyydeillä ei ihan satasta päästelty....ei löydy Siinain niemimaalta ohituskaistoja ja ramppeja. :D

OT, mutta laittakaa hakuun sana Racka tänne. Mitä löytyi?
esimerkiksi:
"4:17 Jumala ombi Rackaus/
ia ioca Rackaudes pysy/
hen pysypi Jumalasa/
ia Jumala henesä.
Jumala ompi rakkaus/ ja joka rakkaudessa pysyy/ hän pysyypi Jumalassa/ ja Jumala hänessä.

4:18
Sijnä ombi rackaus teudelinen meiden cansan/
senpäle ette meille onopi Turua Domiopeiuene/
Sille ette ninquin hen on/
nin olema mös me tesse Mailmasa.
Siinä ompi rakkaus täydellinen meidän kanssamme/ senpäälle että meille ompi turwa tuomiopäiwänä/ Sillä että niinkuin hän on/ niin oleman myös me tässä maailmassa.

4:19
Pelco ei ole Rackaudesa/
waan se teudelinen Rackaus wlosaija Pelkeuxen/
Sille ette pelgolla ombi pijna. Mutta ioca pelkepi/
ei hen ole teudeline' Rackaudesa.

Pelko ei ole rakkaudessa/ waan se täydellinen rakkaus ulos ajaa pelkäyksen/ Sillä että pelolla ompi piina. Mutta joka pelkääpi/ ei ole täydellinen rakkaudessa."

Sama abramilainen miesten ylemmyyttä ajava uskonto kyseessä molemmissa, islam ja kristinusko. Molemmilla samat juuret lähi-idässä ja satukirjoissaan paljon samoja hahmoja.

Yhteistyössä