Päätin nyt ilmottautua työttömäksi ens kuun alusta. Toi rahapuoli on vaan omituinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis kyllähän se palkka pitäis olla suoraan 3500e/kk kun kotiäiti lähtee töihin, muuten ei kannata mennä. Ilman mitään koulutusta tietty, missä välissä sitä nyt olisi ehtinyt opiskella. Yhtään vähemmän palkkaa on ihan posketonta ja täysin epäreilua, suorastaan kyykytystä.

Koska kuka sitä nyt viitsisi töitä elääkseen tehdä kun sossu & Kela luukut tarjoaa rahaa yhtä paljon kotona ollessa.

Jotain täytyy muuttua, ja tulee muuttumaan. Ilmaista taikaseinää ei kohta enää ole, joten nauttikaa sen aikaa kun sitä kestää.

No johan on kärkkäitä kommentteja.

Mä ny vaan mietiskelin tätä asiaa, en tosiaan ajatellu että tää on joillekkin noin arka paikka.
Mä en koskaan tuu pääsemään mihinkään "kunnon" palkoille, eikä se mua haittaa. Jos saisin ton kympin tunti niin olisin varsin tyytyväinen. Mulla ei työpaikan suhteen ole minkäänlaista kunnianhimoa enkä halua myöskään mitään isompaa vastuuta joten palkkakin sitten sen mukaan.

Mutta silti pienten lasten vanhemmilla saattaa hoitomaksujen takia tulot jäädä melkoisen pieneksi, toki tilanne helpottaa sit ku nuo menee kouluun mutta siihen nyt on vielä aikaa. Joo ja itte oon kakarani tehny ja "kärsin" siitä nyt ja ois pitänyt tajuta jo aika päiviä sitte ettei niihin oo varaa yms.yms.

Mä ny vaan mietiskelin tätä asiaa, en tosiaan ajatellu että tää on joillekkin noin arka paikka.
Mä en koskaan tuu pääsemään mihinkään "kunnon" palkoille, eikä se mua haittaa. Jos saisin ton kympin tunti niin olisin varsin tyytyväinen. Mulla ei työpaikan suhteen ole minkäänlaista kunnianhimoa enkä halua myöskään mitään isompaa vastuuta joten palkkakin sitten sen mukaan.

Mutta silti pienten lasten vanhemmilla saattaa hoitomaksujen takia tulot jäädä melkoisen pieneksi, toki tilanne helpottaa sit ku nuo menee kouluun mutta siihen nyt on vielä aikaa. Joo ja itte oon kakarani tehny ja "kärsin" siitä nyt ja ois pitänyt tajuta jo aika päiviä sitte ettei niihin oo varaa yms.yms.

Ilmeisesti taloudessa on toinenkin työssäkäyvä aikuinen kun 1600e/kk bruttotuloilla ei mene täysiä hoitomaksuja. Täydet maksut alkaa mennä vasta noin 3000e/kk bruttotuloilla.

Joten on minusta vähän kummallista että lasket lasten hoitomaksun täysin olevan pois omasta palkastasi, vaikka myös miehen tulot on laskettu mukaan kun hoitomaksua määritetään.

Ärsyttävintä sinussa on asenteesi, se että sun mielestä nuo tilapäisiksi tarkoitetut tuet ovat jotenkin itse "ansaittuja" eikä sun tarvitsisi mennä töihin. Kun olemassa ei ole mitään yhteiskunnan varoja vaan ne ovat kaikki suoraan töissäkäyvien veronmaksajien maksamia rahoja. Ilman kaltaisiasi ihmisiä jotka laskevat jokaisen saamansa tukieuron ja mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä tukien maksimoimiseksi saattaisi verotus olla hiukan kevyempää - ja jopa sinunkin töihinmenemisesi kannattavampaa.

Mihin on kadonnut se vanhanaikainen ylpeys siitä että yritetään itse ansaita rahat perheen elättämiseen? Kotihoidontuessa ei ole mitään pahaa, mutta jos syy jäädä kotiin on se että siten saa enemmän rahaa on minusta prioriteetit jotenkin hukassa.

Kuinka monella kotiäidillä todellinen syy kotonaoloon onkin se että ei ole työpaikkaa ja/tai ei viitsi mennä matalasti palkattuun työhön?

Nii-in. Palkalla pitäis sitten elää. Eli ehkä perhekoko sen mukainen, että pärjätään? Tai vähän lisää vastuuta töissä, jos näyttää ettei nykypalkka riitä? Kuitenkin sinulla on myös vastuu perheesi elannosta, eikö totta?

Eikä sen palkan sen kunnollisempi tarvikaan olla, mutta totta kai aikaa myöten, työvuosien karttuessa, se palkka nousee. Siis jos samaa duunia pusket vuodesta toiseen, niin pakkohan sen palkan on nousta -tai sitten on jo hölmö työntekijä jos raataa ikuisesti samalla vanhalla liksalla ;)

[QUOTE="vieras";28781464]Ilmeisesti taloudessa on toinenkin työssäkäyvä aikuinen kun 1600e/kk bruttotuloilla ei mene täysiä hoitomaksuja. Täydet maksut alkaa mennä vasta noin 3000e/kk bruttotuloilla.

Joten on minusta vähän kummallista että lasket lasten hoitomaksun täysin olevan pois omasta palkastasi, vaikka myös miehen tulot on laskettu mukaan kun hoitomaksua määritetään.

Ärsyttävintä sinussa on asenteesi, se että sun mielestä nuo tilapäisiksi tarkoitetut tuet ovat jotenkin itse "ansaittuja" eikä sun tarvitsisi mennä töihin. Kun olemassa ei ole mitään yhteiskunnan varoja vaan ne ovat kaikki suoraan töissäkäyvien veronmaksajien maksamia rahoja. Ilman kaltaisiasi ihmisiä jotka laskevat jokaisen saamansa tukieuron ja mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä tukien maksimoimiseksi saattaisi verotus olla hiukan kevyempää - ja jopa sinunkin töihinmenemisesi kannattavampaa.

Mihin on kadonnut se vanhanaikainen ylpeys siitä että yritetään itse ansaita rahat perheen elättämiseen? Kotihoidontuessa ei ole mitään pahaa, mutta jos syy jäädä kotiin on se että siten saa enemmän rahaa on minusta prioriteetit jotenkin hukassa.

Kuinka monella kotiäidillä todellinen syy kotonaoloon onkin se että ei ole työpaikkaa ja/tai ei viitsi mennä matalasti palkattuun työhön?[/QUOTE]

Kotihoidontuessa ei ole mitään pahaa- mutta ku mä suunnittelen työttömäksi ilmottautumista ja toivon pääseväni töihin yli vuosi ennen kht:n loppumista niin mut haukutaan ja mun asentees on vikaa?
Jakun mun mielestä oli vaan järkevää laskea minkälaiset tulot mulla missäkin vaihtoehdossa on, niin se olikin tukieurojen saannin maksimointia?
Ja lasten hoitomaksut on suoraan mun tuloista pois koska mä maksan kaikki lasten kulut.

Sitäpaitsi mä en oo missään vaiheessa sanonut pitäiskö mun mielestä palkkoja nostaa vaiko tukia laskea tai jopa poistaa tälläisten tuloloukkujen poistamiseksi. Ja oon sanonut haluavani töihin.

"se että sun mielestä nuo tilapäisiksi tarkoitetut tuet ovat jotenkin itse "ansaittuja" eikä sun tarvitsisi mennä töihin." -- tälläistä en ole siis tosiaankaan sanonut!

Ootko sinä minä..:) ? Olen samoilla linjoilla, että en tule koskaan pääsemään hyville palkoille, enkä kanna siitä stressiä. Samoin minullakaan ei ole kunnianhimoa työpaikan suhteen enkä todella halua sellaista paikkaa, missä olisi isompaa vastuuta.
Mutta itse olen tämän valinnut. Olen kokenut kaikkein tärkeimmäksi sen, että lapset ovat saaneet kasvaa kotihoidossa ja olen itse heidät mieheni kanssa kasvattanut. Rahasta on ollut tiukkaa, mutta vähemmälläkin pärjää enkä koe huonoa omaatuntoa siitä, että olen ottanut vastaan kotihoidontukea, lapsilisää, kuntalisää ja asumistukea. Samoja tukia nostavat kaikki suomalaiset äidit ja tekevät sen mielellään. Mutta kumma kyllä, täällä sitten vaan samat tukien nostajat viitsivät haukkua muita, kun eivät sitten syystä tai toisesta ole valinneet kotona olemista. Mutta sitähän tämä maa on, kateutta täynnä.

Olen ap samaa mieltä, tilanteesi on järjetön. Ehdottomasti tukien pitäisi olla pienempia, niin että jo aiemmin sinunkin olisi kannattanut palata vaikka osa-aikatöihin. Palkkatyössä saat päälle lomarahat, bonukset ja työsuhde-edut. Palkka yleensä nousee vuosien aikana ja eläke kertyy. Eli ehdottomasti töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28782160:
Ootko sinä minä..:) ? Olen samoilla linjoilla, että en tule koskaan pääsemään hyville palkoille, enkä kanna siitä stressiä. Samoin minullakaan ei ole kunnianhimoa työpaikan suhteen enkä todella halua sellaista paikkaa, missä olisi isompaa vastuuta.
Mutta itse olen tämän valinnut. Olen kokenut kaikkein tärkeimmäksi sen, että lapset ovat saaneet kasvaa kotihoidossa ja olen itse heidät mieheni kanssa kasvattanut. Rahasta on ollut tiukkaa, mutta vähemmälläkin pärjää enkä koe huonoa omaatuntoa siitä, että olen ottanut vastaan kotihoidontukea, lapsilisää, kuntalisää ja asumistukea. Samoja tukia nostavat kaikki suomalaiset äidit ja tekevät sen mielellään. Mutta kumma kyllä, täällä sitten vaan samat tukien nostajat viitsivät haukkua muita, kun eivät sitten syystä tai toisesta ole valinneet kotona olemista. Mutta sitähän tämä maa on, kateutta täynnä.

Mihin perustat tuon väitteen että kuntalisää ja asumistukea nostavat kaikki suomalaiset äidit? En ole kumpaakaan koskaan saanut.

Kyse ei ole kateudesta vaan siitä että oikeasti vituttaa se kun palkkapussista lähtee 30% jonkun toisen taskuun. Ja näyttää täällä palstalla olevan monta sellaista jotka kokevat ettei köyhäinavussa ole mitään hävettävää. Sossun ja kelan tukien katsotaan kuuluvan heille vaikkei itse viitsisi mitään tehdä.

Uusimmat

Yhteistyössä