Päätin nyt ilmottautua työttömäksi ens kuun alusta. Toi rahapuoli on vaan omituinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja vielä tuskin olet sijoittamassa indeksikursseille säästöön eläkkettä varten, joten kannattaisiko mennä vain töihin ihan sosiaalisen elämän parantamiseksi ja sosiaalisen statuksen parantamiseksi, koska näköjään tämä yhteiskunta on vielä niin imperialistisella tasolla, että työttömiä mammoja katsotaan laiskoiksi ja työttömät muutenkin pidetään huonommassa arvossa. vääryys sinänsä.

mutta tärkein olisi tämä sinun eläkkeesi kertyminen. Eikö mielummin kannata opiskella/ työskennellä. se on sama vähän kuin sijoittaisi tulevaan.

[QUOTE="yks";28775529]Mä olen lähdössä syksylöä kouluun pitkä kotiäitiuran jälkeen. Ilmoittauduon työkkäriin ja tulot nousi monta sataa. Ja tadaa, asumistuki tippui saman verran. Joten se siitä ilosta

No, miehen bruttopalkka on niin iso, että vaikka meillä on 10 lasta niin hoitomaksut ovat silti 400€\ kk\ 2 lasta.

Nämä kaikkinensa ajavat meidät toimeentulotukiasiakkaiksi, vaikka emme sitä olleet, kun olin pelkällä kh-tuella... Fiksua?[/QUOTE]

Fiksua olisi ollut tehdä sen verran lapsia kun pystyy omalla työllään elättämään. Edesvastuutonta sanon minä.

Siis lähtökohtahan on, että itse elätetään itsensä ja jos se jostain syystä ei tilapäisesti ole mahdollista, yhteiskunta avustaa. Eikö?

Eihän se palkka parane (ja työura etene) kuin työtä tehden, ajan mittaan. Jos se tuntitaksa nyt onkin heikko, niin kyllä se silti varmemmin tulee joskus paranemaan työtä tehden kuin jääden tukien varassa notkumaan.

Eihän voikaan olettaa, että suoraan koulun penkiltä tms. kokemuksetta voisikaan päästä samoille palkoille kuin vuosia alalla työkokemusta ja ammattitaitoa kartuttaneet.

Aika basic juttuja. Töihin, siis.

• Tykkää
Reactions: Porho
Tein uudet laskelmat ja jätin pois tosta työmarkkinatuki laskelmasta sen lastenhoidontuen kun se jostain syystä niin monia häiritsi. Laskelmat on tehty kelan ja vero.fi laskureilla ja luvut oon pyöristänyt lähimpään euroon. Työmarkkinatuki ja palkka on laskettu 4 viikolle.

Tulot nyt: Lastenhoidontuki 427 + omaishoidontuki 377 = 804
Netto 660

Työttömänä: Työmarkkinatuki 847 + omaishoidontuki 377 = 1224
Netto 985
Tässä vero 19,5%

Työvoimakurssilla: Työmarkkinatuki 847 + korotusosa 95 + kulukorvaus 180 = 1122
Netto 877
Tässä vero jostain syystä 26%
Hoitomaksujen jälkeen 877-450=427

Töissä jos palkka 10€/h: 1600
Netto 1433
Vero 5% + muut vähennykset 5,75
Varsinaisesti käteen jäis 1433-450 hoitomaksut = 983

Eli kursille mun ei todellakaan kannata mennä, ei pärjättäis sitten enää. Ja onhan se vähän omituista että töissä ja työttömänä jäis sama summa käteen... Töihin silti meen jos vain pääsen.

Mutta siis kun laski noi nettotulot niin palkan pienen veron ansiosta sentäs töissä jäis sama käteen ku työttömänä, bruttona kun tulot olis työttömänä 100€ isommat hoitomaksujen jälkeen.

No enpä kyllä lähtisi noilla tuloilla töihin tai kurssille, jos ei pakko olisi. Luuseri tai ei mutta kotihoidontuen olen kyllä aina käyttänyt loppuun ja nytkin olen pätkätöissä välillä ja yh.na tosiaan se on pelkkää hyväntekeväisyyttä, koska rahallinen hyöty on +-0. Poikkeuksena, jos saa pidemmän työrupeaman saattaa verotuksen ansiosta päästä plussan puolelle, koska tukia verotetaan ankarammin.

No ainakin ennen oon saanu. Olen lapsen omaishoitaja, lapsi käy koulussa eikä oo mikään ongelma mennä hoitoon. Omaishoidontukea ei saa jos lapsi on 8 tuntia päivässä muualla kuin kotona.

Mutta tota lisäprosenttia en tullukkaan ajatelleeksi, pitää laskea ne netot.

Miten tämä yhtälö siis toimii? Lapsesi käy koulussa, hoidossa(?) mutta kuitenkin kaikkinensa on pois kotoa alle 8 tuntia/pvä?

[QUOTE="vieras";28777843]Pitää ajatella tulevaisuutta eikä lyhytnäköisesti vaan tätäpäivää. Kotona olemalla työllistymismahdollisuudet vähenevät koko ajan.[/QUOTE]

Juurikin näin. Ja ainahan saa kokemuslisää ja voi edetä töissä! Ei ne tulot aina ole sama kuin lähtöpisteessä. Monet hankkivat kokemuksella lisää liksaa ja aina voi erikoistua. Töissä tarjotaan koulutuksia ja kursseja.

Mahdollisuuksia on paljon. Joten älä ole tyhmä ja jää kotiin. Laiskuudesta tuo vain kertoo, ettet mene mitättömän tuloeron takia töihin.

Minä ainakin voin sanoa ylpeänä, että äitini jaksoi paiskia pienellä tulolla töitä kovin ja olen samanlainen. Töitä nuorempana paiskittiin ihan laidasta laitaan ennen koulua, koska sillä pääsi vain elämässä eteenpäin. Ja nyt on helppoa.

[QUOTE="vieras";28777857]Miten tämä yhtälö siis toimii? Lapsesi käy koulussa, hoidossa(?) mutta kuitenkin kaikkinensa on pois kotoa alle 8 tuntia/pvä?[/QUOTE]

Lapsi on nyt siis koulussa 4-6h/päivä.

Minä saan nyt työttömyyskorvausta vähän vajaa 700e ( tuohon tulee lapsikorotukset). Tarkoitus on mennä loppusyksystä töihin, palkka on pieni, mutta noin 200 e enemmän kuin työttömyyskorvaus. Niin, mutta sitten tulee se mutta. Asumistuki tulee putoamaan, nyt saadaan noin 120e, todennäköisesti se loppuu kokonaan. Vanhin lapsi alkaa saamaan opintotukea, laskin että noin 60-70e/kk. Näillä tuloilla. Mutta kun menen töihin , liekö saa yhtään.
Eli saman verran todennäköisesti saisin vaan kotona ollessa. Eroa ei joka tapauksessa montaa euroa ole, eli tavallaan teen ilmaista työtä, jos vertaa siihen, että muut saa saman ollessa työttömänä.
No, eipä tarvitse kenenkään valittaa, että yhteiskunta elättää. Että itse sitten elätän meidät omalla työllä. Sitä en sitten tiedä, joudutaanko menemään sossuun, jos joudun esimerkiksi laittamaan kuopuksen hoitoon ja menee hoitomaksua.
Mutta Suomi on fiksu maa.. Valitetaan kun ihmiset ei mene töihin, mutta palkaa ei olla valmiita maksamaan. Eihän nyt "huonommissa" ammateissa palkan tarvitse suuri ollakaan, mutta kyllä sen kuitenkin pitäisi nykyistä hintatasoa seurata. Ihan samoin kuin lasten kotihoidontukea, lapsilisää yms. pitäisi nostaa, koska kaikki hinnat ovat nousseet.

• Tykkää
Reactions: emmiina ja HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28778273:
Minä saan nyt työttömyyskorvausta vähän vajaa 700e ( tuohon tulee lapsikorotukset). Tarkoitus on mennä loppusyksystä töihin, palkka on pieni, mutta noin 200 e enemmän kuin työttömyyskorvaus. Niin, mutta sitten tulee se mutta. Asumistuki tulee putoamaan, nyt saadaan noin 120e, todennäköisesti se loppuu kokonaan. Vanhin lapsi alkaa saamaan opintotukea, laskin että noin 60-70e/kk. Näillä tuloilla. Mutta kun menen töihin , liekö saa yhtään.
Eli saman verran todennäköisesti saisin vaan kotona ollessa. Eroa ei joka tapauksessa montaa euroa ole, eli tavallaan teen ilmaista työtä, jos vertaa siihen, että muut saa saman ollessa työttömänä.
No, eipä tarvitse kenenkään valittaa, että yhteiskunta elättää. Että itse sitten elätän meidät omalla työllä. Sitä en sitten tiedä, joudutaanko menemään sossuun, jos joudun esimerkiksi laittamaan kuopuksen hoitoon ja menee hoitomaksua.
Mutta Suomi on fiksu maa.. Valitetaan kun ihmiset ei mene töihin, mutta palkaa ei olla valmiita maksamaan. Eihän nyt "huonommissa" ammateissa palkan tarvitse suuri ollakaan, mutta kyllä sen kuitenkin pitäisi nykyistä hintatasoa seurata. Ihan samoin kuin lasten kotihoidontukea, lapsilisää yms. pitäisi nostaa, koska kaikki hinnat ovat nousseet.

Olet niin oikeassa. Nämä jotka vänkää täällä, eivät voi tietää, kun eivät ole eläneet sitä elämää. Tuskin heilläkään mitään työpaikkaa on, kunhan puskevat lapsen toisen perään.

Eikö tuota omaishoidontukea saa, jos töissä tai kurssilla? Koska jos lapsi koulussa ja sen jälkeen hoidossa, niin työ/kurssipäiväsi ei varmasti ylitä kahdeksaa tuntia.

Järkyttävää, että ihminen/perhe voi elää pelkkien tukien varassa ja vielä pelailla tuolla tavalla, eli miettiä KANNATTAAKO mennä töihin vai ei! Kaikenlaisia tää maailma elättääkin!

Järkyttävää, että ihminen/perhe voi elää pelkkien tukien varassa ja vielä pelailla tuolla tavalla, eli miettiä KANNATTAAKO mennä töihin vai ei! Kaikenlaisia tää maailma elättääkin!

Siis missä ihmeen kuplassa oikein elät? "kannattaako mennä töihin vai ei".. Voi hyvä päivää sentään. Jos yhteiskunta haluaa maksaa tukia, niin niitä on oikeus myös vastaanottaa, jos kriteerit täyttyy. Ja jos yhteiskunta on sitä mieltä, että työstä ei palkita työntekijää, vaan tuilla saa saman, niin ei se ole yksittäisen ihmisen syy, vaan yhteiskunnan syy. Tyhmä ei ole se, joka pyytää /saa, tyhmä on se, joka maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28778587:
Siis missä ihmeen kuplassa oikein elät? "kannattaako mennä töihin vai ei".. Voi hyvä päivää sentään. Jos yhteiskunta haluaa maksaa tukia, niin niitä on oikeus myös vastaanottaa, jos kriteerit täyttyy. Ja jos yhteiskunta on sitä mieltä, että työstä ei palkita työntekijää, vaan tuilla saa saman, niin ei se ole yksittäisen ihmisen syy, vaan yhteiskunnan syy.

Minä olen yhtä suuri osa yhteiskuntaa kuin sinäkin. Ja minä en haluaisi kylvää ilmaista rahaa nykymalliin. Tietysti lapset, sairaat ja vanhukset hoidettaisiin, mutta terveet aikuiset saisivat kyllä tulla toimeen omillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;28778587:
Tyhmä ei ole se, joka pyytää /saa, tyhmä on se, joka maksaa.

Vittuiletko minulle, maksajalle?

Me ei eletä pelkkien tukien varassa. Ja mähän en oo tässä mitään pelailemassa vaan yrittämässä hakeutua töihin vaikka voisin vuoden vielä olla kotonakin. Silti ihmettelen sitä että taloudellisesti töihin meno ei nyt olisi oikein kannattavaa.

Kannattaa kyllä huomioida sekin, että aloittajalla tulona kotona ollessa ( lastenhoidontuella tai työttömänä) on tulona myös tuo omaishoidontuki. Ilman sitä töissä oleminen olisi toki "kannattavampaa". Itseasiassa omaishoidontuen maksamisen tarkoituksena kunnalla/kaupungilla onkin osin myös kannustaa aloittajaa huolehtimaan (ilmeisesti) erityistarpeisen lapsensa iltapäivähoidosta itse, koska sen järjestäminen kunnallisena palveluna muutoin olisi kunnalle ( ja vanhemmille :) ) huomattavasti kalliimpaa.

• Tykkää
Reactions: Porho
Itse jäin tappiolle melkein 500€ kuussa, kun lähdin kotiäitiydestä takas työelämään. Olkoonkin, että olin kotona vain 1,5 vuotta ja siitä vain pari kuukautta ansiosidonnaisella sekä osittaisella sellaisella.
Sain raskautta edeltävässä työpaikassa ihan hyvää liksaa. Ansiosidonnainen laskettiin sen mukaan. Menin uuteen työpaikkaan hoitovapaan aikana, koska edellinen oli lopettanut toimintansa. Sain vakipaikan, mut palkka pienempi ja tunteja vähemmän kuin edellisessä. Tienasin about samanverran kuin sain työttömänä liitolta. Plus että silloin sain vielä kh-tukea nettona 250€ ja säästin lapsen hoitomaksut.

Syksyn tullen tilanne siis se, että tienasin ansiosidonnaisen verran kuussa, mutta KH-tuki loppui ja tilalle tuli tarhamaksut yli 200€/kk. Lopputulos: tappiolla -450€/kk

[QUOTE="vieras";28780262]Tässä on lienee kuntakohtaisia eroja. Olen saanut omaishoidontukea ollessani kokopäivätöissä. Lapsen hoitopäivä oli 9 tuntia.[/QUOTE]

Joo niin on. Mutta meidän kunnassa näin.

No mutta kunnon töissä saa kunnon palkkaa, joka taatusti on enemmän kuin tuet. Miten kunnon palkoille pääsee? Yleensä etenemällä pienemmästä palkasta isommille liksoille. Harva sitä heti saa tolkutonta liksaa.

Kummoisetko on eläkkeet ikänsä tuilla eläneellä vs töissä käyneellä? Turha silloin sitten valittaa, kun ei ole varaa kuin kuolla kotiin.

Uusimmat

Yhteistyössä