Päätin nyt ilmottautua työttömäksi ens kuun alusta. Toi rahapuoli on vaan omituinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Mulla on tulot nyt bruttona: Lastenhoidontuki 427 + omaishoidontuki 377 = 804

Työttömänä ne ois: Lastenhoidontuki 401 + omaishoidontuki 377 + työmarkkinatuki 474 = 1252

Työvoimakurssilla: Työmarkkinatuki 847 + korotusosa 95 + kulukorvaus 180 =1122 - lasten hoitomaksut 450 = 672

Töissä jos sais 10€/h: palkka/4vk 1600 - hoitomaksut 450 = 1150

En ole laskenut tohon lapsilisiä enkä vammaistukea koska ne ei muutu.

Niin onhan tää aika järjetön tilanne... Voipi olla että töissä 10 tuntipalkalla ollessa menis täydet hoitomaksut eli ne olis vielä enemmän. Enemmän ne saattaa olla joka tapauksessa jos ei tuota kehitysvammaista saa tänne omaan kuntaan aamu/iltapäivähoitoon. Silloin joutuis jäädä koulunkäyntikuntaan hoitoon ja maksu ois varmaan jotain 80-100€ kotikunnan 25€ sijasta.

[QUOTE="Anne";28775502]Työmarkkinatukea ja kotihoidontukea ei saa samaan aikaan. Ellei kht vähennetä työmarkkinatuesta eli ihan se ja sama saako vaiko ei.[/QUOTE]

No saa niitä samaan aikaan. Ja joo se kht vähennetään työmarkkinatuesta. Mut toi nyt ei ollut tässä se pointti.

Mä olen lähdössä syksylöä kouluun pitkä kotiäitiuran jälkeen. Ilmoittauduon työkkäriin ja tulot nousi monta sataa. Ja tadaa, asumistuki tippui saman verran. Joten se siitä ilosta

No, miehen bruttopalkka on niin iso, että vaikka meillä on 10 lasta niin hoitomaksut ovat silti 400€\ kk\ 2 lasta.

Nämä kaikkinensa ajavat meidät toimeentulotukiasiakkaiksi, vaikka emme sitä olleet, kun olin pelkällä kh-tuella... Fiksua?

[QUOTE="yks";28775529]Mä olen lähdössä syksylöä kouluun pitkä kotiäitiuran jälkeen. Ilmoittauduon työkkäriin ja tulot nousi monta sataa. Ja tadaa, asumistuki tippui saman verran. Joten se siitä ilosta

No, miehen bruttopalkka on niin iso, että vaikka meillä on 10 lasta niin hoitomaksut ovat silti 400€\ kk\ 2 lasta.

Nämä kaikkinensa ajavat meidät toimeentulotukiasiakkaiksi, vaikka emme sitä olleet, kun olin pelkällä kh-tuella... Fiksua?[/QUOTE]

Juu-u,jokuhan täs mättää pahasti.

Yksi iso ongelma on verotuksen ja tukien/päivähoitomaksujen suhde. Meillä on miehen kohtuuhyvä palkka-isot verot+ mun työklärituki - palkkaa isommat verot, netto on kuitenkin melko pieni yhteensä. Jos olis miehen brutto + mun brutto jaettuna tasan kahtia niin veroja menis paljon vähemmän, mut hoitomaksut olis samat ja asumistuki sama. Silloin tuskin tulis toimeentulotuen tarvetta.

Yhteiskunta laskee meidät perheeksi, kun siitä on yhteiskunnalle hyötyä (asumistuki ja hoitomaksut) ja yksilöiksi kun siitä on yhteiskunnalle hyötyä (verotus)

Noihin nyt sen enempää kommentoimatta (ei omaa tietoa) kannattaa huomioida, että teidän ruokakulut varmasti pienenee kun lapset menee hoitoon. Saavat hoidossa n. puolet päivän ruuasta tai enemmänkin kai.

[QUOTE="vieras";28775644]Noihin nyt sen enempää kommentoimatta (ei omaa tietoa) kannattaa huomioida, että teidän ruokakulut varmasti pienenee kun lapset menee hoitoon. Saavat hoidossa n. puolet päivän ruuasta tai enemmänkin kai.[/QUOTE]

Nojoo, mutta tulee myös matkakuluja joka taas syö ton hyödyn.

Onko vielä muita joilla ollu samantyylinen tilanne rahojen suhteen?
Siis onhan toi järjetöntä, nyt saan enemmän kuin saisin kurssilla, työttömänä saisin enemmän kuin töissä....
Pitäs vissiin jaksaa laskea mikä tilanne ois ilman lastenhoidon- ja omaishoidontukea.

Ite hain työttömäksi tän kuun alussa. Ei mitään päätöksiä edelleenkään, eli jos olisin oikeasti jääny töistä työttömäksi oltais todella pulassa. Olen ollut tässä muutenkin 3v ilman tuloja joten ei tuo meidän taloutta juuri muuttanut.
Meillä kans ollu tilanne että ei mitään järkeä mun lähteä kymmenen euron tuntipalkalla töihin ja laittaa lapset hoitoon. Nyt nuorin lähtee eskariin niin mullakin kannattaa lähteä töihin jos niitä vain jostain löytyy. Ja sekin että sain tehdä kymmenen sivun selvityksen miehen yritystoiminnasta vaikka itse en ole siinä mitenkään osallinen.

Täti ollu pidempään työttömänä ja tuskailee pätkätöiden kanssa. Häntä pyydetään tuuraamaan parin päivän sairaslomia ym. Sanoo että kamala paperisota ja oikeasti jää tappiolle kun sit vähennetään jostain rahasta nuokin. Pari viikkoa jo kannattaa tehdä muttei sen vähempää.

En vain käsitä kenen etu on se että työnteko ei kannata taloudellisesti. Ja jos se tarjottu työpaikka on vielä sellanen mikä ei just se oma kiinnostuksen kohde niiin taitaa motivaatio olla nollassa aika monella.

Kannattaa verrata vielä niitä nettojakin. Jos saat sekä lastenhoidontukea että omaishoidontukea (ja mahdollisesti vielä työmarkkinatukeakin) maksat jostakin etuudestasi veroja lisäprosentilla. Oletko myös tarkistanut saisitko omaishoidontukea yhtäaikaa työmarkkinatuen kanssa.Tiedän tapauksia, joissa työkkärissä on tulkittu, ettei omaishoitaja ole työmarkkinoiden käytössä....

[QUOTE="vieras";28776507]Kannattaa verrata vielä niitä nettojakin. Jos saat sekä lastenhoidontukea että omaishoidontukea (ja mahdollisesti vielä työmarkkinatukeakin) maksat jostakin etuudestasi veroja lisäprosentilla. Oletko myös tarkistanut saisitko omaishoidontukea yhtäaikaa työmarkkinatuen kanssa.Tiedän tapauksia, joissa työkkärissä on tulkittu, ettei omaishoitaja ole työmarkkinoiden käytössä....[/QUOTE]

No ainakin ennen oon saanu. Olen lapsen omaishoitaja, lapsi käy koulussa eikä oo mikään ongelma mennä hoitoon. Omaishoidontukea ei saa jos lapsi on 8 tuntia päivässä muualla kuin kotona.

Mutta tota lisäprosenttia en tullukkaan ajatelleeksi, pitää laskea ne netot.

[QUOTE="Vieras";28776487]Onneksi täällä saa asunnon sopivalla työmatkalla.
Joten siitä ei aiheudu kohtuutonta rahan menoa.
Pyörällä on mukava mennä töihin.[/QUOTE]

No jos töihin pääsen niin työmatka on tod.näk. 25-30 km/suunta. Jos muutettais vaasaan niin asumiskulut taas nousis huomattavasti, myös ruoka on vaasas kalliimpaa. Tietty hyvällä säkää sais omalta paikkakunnalta töitä mutta ei oo kovin todennäköistä.

Olen siis ehdottomasti menossa ja haluamassa töihin jos vaan pääsen.
Mutta hämmentää silti tämä juttu että mun tilanteessa olis taloudellisesti kannattavinta olla työttömänä, tosin kun jaksan niin lasken vielä ne nettotulot josko se muuttaa tilannetta.

Mutta työvoimakurssille meno ei taida talouden puolesta onnistua, menee tulot sitten turhan pieneksi.

Ihan lyhyesti: Suomessahan yh. ei kantsi mennä mihinkään pienipalkka-alaiseen työhön.
On ihan turhaa huomauttaa, että pienikin palkka kerryttää esim. eläkettä. Se on ihan yksi hailee. Jos nykyinen eläkesysteemi säilyy niin sillä tuleva eläkkeellä nettosumma on ihan sama kuin takuueläke.

Mulla on tulot nyt bruttona: Lastenhoidontuki 427 + omaishoidontuki 377 = 804

Työttömänä ne ois: Lastenhoidontuki 401 + omaishoidontuki 377 + työmarkkinatuki 474 = 1252

Työvoimakurssilla: Työmarkkinatuki 847 + korotusosa 95 + kulukorvaus 180 =1122 - lasten hoitomaksut 450 = 672

Töissä jos sais 10€/h: palkka/4vk 1600 - hoitomaksut 450 = 1150

En ole laskenut tohon lapsilisiä enkä vammaistukea koska ne ei muutu.

Niin onhan tää aika järjetön tilanne... Voipi olla että töissä 10 tuntipalkalla ollessa menis täydet hoitomaksut eli ne olis vielä enemmän. Enemmän ne saattaa olla joka tapauksessa jos ei tuota kehitysvammaista saa tänne omaan kuntaan aamu/iltapäivähoitoon. Silloin joutuis jäädä koulunkäyntikuntaan hoitoon ja maksu ois varmaan jotain 80-100€ kotikunnan 25€ sijasta.

Työttömänä tulot ei suinkaan olisi noin, vaan (TMT-KHT)+Omaishoidontuki. Itseasiassa kotihoidon tuki vähennetään jollain kertoimella, oisko muistaakseni 0.8xKHT

Mistä tuo sun kurssilla oleva TMT oikein koostuu, kun korotusosan olet merkinnyt erikseen? Se kurssilla olevan TMT on sama, kuin normaalisti työttömänä+kulukorvaus.

[QUOTE="xxx";28776981]Työttömänä tulot ei suinkaan olisi noin, vaan (TMT-KHT)+Omaishoidontuki. Itseasiassa kotihoidon tuki vähennetään jollain kertoimella, oisko muistaakseni 0.8xKHT

Mistä tuo sun kurssilla oleva TMT oikein koostuu, kun korotusosan olet merkinnyt erikseen? Se kurssilla olevan TMT on sama, kuin normaalisti työttömänä+kulukorvaus.[/QUOTE]

Kht vähennetään suoraan työmarkkinatuesta.

Toi korotusosa mainittiin kelan sivuilla, saa kurssilla ollessa ekat 200 päivää, näin ymmärsin.

Kht vähennetään suoraan työmarkkinatuesta.

Toi korotusosa mainittiin kelan sivuilla, saa kurssilla ollessa ekat 200 päivää, näin ymmärsin.

Hyvä tietää itsekkin tuosta korotusosasta :)

Mutta siis työttömänä ethän kuitenkaan saisi niinkuin sulla ekaviestissä on Työttömänä ne ois: Lastenhoidontuki 401 + omaishoidontuki 377 + työmarkkinatuki 474 = 1252
vaan 474-401+377. Vai onko tuo tuohon merkitty työmarkkinatuki jo semmoinen, josta on vähennetty KHT?

Uusimmat

Yhteistyössä