Päätettiin miehen kanssa laittaa kaikki sukulaisten joululahjoihin menevät rahat Joulupuu-keräykseen!

Onpa taas niin ihmeellisiä vastauksia. Eihän se mitään itsensä korostamista ole, jos kortissa ilmoittaa, että lahjat annettiinkin hyväntekeväisyyten. Minä ainakin olettaisin, että se ilmoitettiin sen takia että jos on yleensä ollut tapana lahjoja ostaa niin ettei tarvitse ihmetellä tai jopa suuttua siitä että nyt ei lahjaa tullut.

Ja mikä siinäkin on ongelma, jos aikuisille antaa lahjoja? Lahjojen antaminen ja saaminen on monen mielestä kivaa puuhaa ja toisen muistamista, en tiennytkään että siitäkin voi vetää palkokasvin nokkaan.

tämä meillä tosiaankin oli tarkoituksena. Ei todellakaan tullut edes mieleen mikään itsensä nostaminen korokkeelle, ei tosiaankaan.

Mun isä saattaisi tykätä ideasta, mutta itse haluan mielelläni itselleni lahjani. Oma panokseni taasen tolla idealla jäisi aika pieneksi, koska olen aina pyrkinyt tekemään itse aikuisten lahjat ja euroja niihin ei paljoa uppoa.

[QUOTE="höh";25061621]minusta on tyhmää ostaa leluja, kun kaikki kirppikset ovat täynnä leluja. krääsää on jo liikaa.[/QUOTE]

Hmm.. miehelleni voisin vielä lelun ostaa, mutta ei kuulu meidän suvussa "lelujen" ostaminen muile.

Minä olisin oikein ilahtunut, jos minulle kerrottaisiin tällaisesta. Kai jokainen aikuinen ilahtuu siitä, että rahaa käytetään mieluummin sitä todella tarvitseville?

Meillä ei hirveästi aikuisille ostetakaan lahjoja, mutta olen kyllä ajatellut, että joku vaihtoehtoihin lahja tyyliin possu köyhälle perheelle jonnekin tai kuusi kanaa köyhälle äidille olisi kiva idea. Suvussa on ihmisiä, jotka osaavat sellaista arvostaa.

[QUOTE="HÖH";25061674]Minusta tuo on tyhmää. Teeskentelyä. Lahjoita ihan itse omia rahojasi tai omille pennuille osta vähemmän lahjoja ja omalle perheelle nuukemmin ruokaa, vain juureksia ja kaalta ja leipää ja silakkaa jouluun saakka.
Sukulaisille ei ole pakko ostaa mitään, mutta minusta on tosi idioottimaisat sanoa että antoi jonkun toisen lahjan jollekin toiselle. TYHMÄÄ JA NAURETTAVAA[/QUOTE]

Mun mielestä ihan hyvä idea antaa sellaiselle ihmiselle, joka sitä osaa arvostaa.

kun mietin itse, että jouluaattona avaisin kuoren jossa vaikka veljeni vaimo kertoisi, että heidän perhe on vienyt 10 lahjaa joulupuu-keräykseen niin itse hyppisin riemusta. Ihan oikeasti, se ajatus, että ovat tehneet tuollaisen ratkaisun + se, että mietin pieniä/ja suurempia ihmisiä jotka saavat lahjoja ja tulevat onnellisiksi olisi kyllä todella mukavaa aattoiltana. Ihan oikeasti.

Ehkä kuulostaa kliseiseltä, mutta itse tykkäisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärgh;25061389:
itse en tykkäsi tuollaisesta, alkaisi vaan ärsyttää, kun täällä ne joulupuu-keräyksen lahjat menee sossupummeille, jotka ei itse edes yritä mitään. Ne, jotka oikeasti rehellisesti yrittää elättää itseään ja perhettään työtä tekemällä, ei saa mistään mitään tukea. Niin moni tuttava on oikeasti elämän potkiessa päähän (esim. sairaus tms.) yrittänyt hakea näitä eri järjestöjen tukia eikä ole saanut kun kaikki avustukset menee aina samoille tyypeille.

Näiden sossupummien lapset eivät ole saaneet valita, mihin perheeseen syntyvät. Se ei ole lasten vika, jos vanhemmat pistävät joulurahat ryyppäämiseen. Pienelle lapselle voi olla jopa traumaattista, kun jouluna ei saa lahjaksi mitään ja sitten päiväkodissa ja koulussa muut kehuvat omilla lahjoillaan.

Itse olen pienituloisen opiskelijaperheen äiti, ja silti aion hankkia paketin keräykseen.

minä ainakin tykkään ja ikinä ei ole suklaa kiertoon mennyt :D mutta tosiaan, nykyään taitaa olla se VOIPAKETTI parempi lahja ja koska siitä taitaa kohta tulla harvinaista herkkua, niin voin minä niitäkin antaa.

Sama täällä. Ja itse en ainakaan nykyään enää saa paljon suklaata juuri siksi, että kaikki ajattelevat, että sitä tulee ihan liikaa. Ja eikö niissä suklaissa ole aika pitkälle päivämäärät että ei niitä ole pakko jouluna syödä ihan vaan siksi, että ne on konvehteja.

[QUOTE="höh";25061790]Kyllä hyväntekeväisyys pitää harjoittaa omissa nimissään eikä sotkea siihen kolmansia osapuolia.[/QUOTE]
Mä olen samaa mieltä. Tai ainakin pitäisi kysyä siltä kolmannelta osapuolelta, mihin kohteeseen hän haluaisi tämän vuoden joululahjansa lahjoitettavan. Jokuhan voisi toivoa lahjansa menevän syöpälapsille, toinen näkövammaisille, kolmas kodittomille kissoille, neljäs sotaveteraaneille, viides mielenterveyskuntoutujille jne.

Mitä tulee aikuisten lahjomiseen, niin meillä on ollut perinteenä antaa joululahjat myös aikuisille. Erityisesti niille, jotka viettävät joulua yhdessä. Musta olisi ollut ihan outoa olla ostamatta siskoni pojalle joululahjaa sinä vuonna, kun hän täytti 18. Olinhan mä ostanut hänelle joka vuosi siihen asti. Ja ostinhan mä omalle tyttärellenikin, vaikka hän oli 18 v samana jouluna. En anna joululahjoja serkuilleni enkä serkkujeni lapsille, mutta vanhemmilleni, siskolleni, siskoni lapsille, omille lapsilleni sekä siskoni ja mun lasteni puolisoille kylläkin. Lisäksi laitan joululahjan joka vuosi exälle ja exän uudelle vaimolle. Ja lisäksi laitan lahjoja vähävaraisten perheiden lapsille, mutta haluan itse valita ne perheet.

[QUOTE="vieras";25062245]Näiden sossupummien lapset eivät ole saaneet valita, mihin perheeseen syntyvät. Se ei ole lasten vika, jos vanhemmat pistävät joulurahat ryyppäämiseen. Pienelle lapselle voi olla jopa traumaattista, kun jouluna ei saa lahjaksi mitään ja sitten päiväkodissa ja koulussa muut kehuvat omilla lahjoillaan.

.[/QUOTE]

Toisaalta tunnen myös yhden perheen, joissa kyllä ei rahat mene vain ryyppäämiseen vaan myös lapsillekin ostellaan leluja yms. Mutta siis sossunrahoilla pitkälti elelevät ja saavat joka joulu ne joulupuulahjat..., jotka suuremmilta osin ovat myyneet heti joulunjälkeen...

Sama täällä. Ja itse en ainakaan nykyään enää saa paljon suklaata juuri siksi, että kaikki ajattelevat, että sitä tulee ihan liikaa. Ja eikö niissä suklaissa ole aika pitkälle päivämäärät että ei niitä ole pakko jouluna syödä ihan vaan siksi, että ne on konvehteja.

Ei mekään olla enää vuosiin saatu lahjaksi suklaata joulusin. itse olen aina muutaman suklaarasian ostanut kotiin ihan sen takia kun kuuluvat jouluun :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25062268:
Mä olen samaa mieltä. Tai ainakin pitäisi kysyä siltä kolmannelta osapuolelta, mihin kohteeseen hän haluaisi tämän vuoden joululahjansa lahjoitettavan. Jokuhan voisi toivoa lahjansa menevän syöpälapsille, toinen näkövammaisille, kolmas kodittomille kissoille, neljäs sotaveteraaneille, viides mielenterveyskuntoutujille jne.

Mutta eikös yleensä lahjan antaja muutoinkin päätä itse, mitä ostaa lahjaksi? Ainakaan meillä aikuiset eivät esitä mitään toiveita, vaan lahjat ostetaan yllätyksinä.

Toki jos perinteenä on ollut aina etukäteen sopia mitä kukin kenellekin ostaa, etukäteiskysely voi olla paikallaan tässäkin tapauksessa.

Mutta noin lähtökohtaisesti ainakin minulle lahja on asia, jonka antaja antaa oman harkintansa mukaan jos haluaa ja vastaanottaja ottaa vastaan jos haluaa. :)

Mä ainakin tykkäisin, jos joku sukulainen tai tuttu antaisi minun sijaan jollekin tarvitsevalle lapselle lahjan. Musta on ihana ostella lahjoja, mutta välillä tuntuu hassulta ostaa jotain sellaiselle jolla on jo "kaikkea" kun tietää, että jollekin toiselle voisi se lahja tulla ihan oikeasti tarpeeseen ja mahdollisesti olla ainoa muistaminen jonka se henkilö edes saa...

Toisaalta itsekin koen vähän hassuksi tehdä hyväntekeväisyyttää jonkun toisen nimissä. Jotain saattaisi jopa ärsyttää, että heidän "puolestaan" on annettu lahjoitus asiaan, jota he itse eivät haluaisi tukea. Ehkä itse laittaisin ennen joulua niille perinteisesti lahjomisen kohteena olleille ihmisille viestin (tai mielummin kertoisin henkilkohtaisesti) jossa kertoisin, että emme tänä jouluna anna tuttaville lahoja vaan lahjoitamme lasten joulukeräykseen, ja samalla varmaan vielä kertoisin miten siihen voi osallistua, jos joku muukin haluaisi tehdä samoin. Mun mielestä ei ole ollenkaan mitään hyvä ihminen-pisteiden keräämistä jos tuossa tilanteessa kertoo tekevänsä lahjoituksen, koska silloin ei ihmisten tarvitse ihmetellä, miksi tänä jouluna ei saada lahjaa jos kymmenenä edellisenä on annettu, ja toisaalta välttyy kiusalliselta tilanteelta jos muut tuo meille lahoja tietämättä, että tänä jouluna meiltä ei tule kuin kortti ja korkeintaan joku pieni muistaminen (tyyliin suklaarasia tai teepaketti).

Meillä ei (harmikseni) ole juurikaan ketään molempien vanhempien ja mun sisarusten lisäksi, kenelle annettaisiin lahjoja, joten ostan heille lahjat kuten ennenkin ja laitan taas joulukeräykseen paketteja :)

Mutta eikös yleensä lahjan antaja muutoinkin päätä itse, mitä ostaa lahjaksi? Ainakaan meillä aikuiset eivät esitä mitään toiveita, vaan lahjat ostetaan yllätyksinä.

Toki jos perinteenä on ollut aina etukäteen sopia mitä kukin kenellekin ostaa, etukäteiskysely voi olla paikallaan tässäkin tapauksessa.

Mutta noin lähtökohtaisesti ainakin minulle lahja on asia, jonka antaja antaa oman harkintansa mukaan jos haluaa ja vastaanottaja ottaa vastaan jos haluaa. :)
Arvelinkin, että tämä kysymys tulee esiin :D Totta, lahjan antaja päättää, mitä antaa. Lahjan saaja kuitenkin saa päättää, mitä saamallaan lahjalla tekee: pitääkö itse, myykö kirppiksellä vai lahjoittaako jollekin. "Hyväntekeväisyyslahja" on lahja, jolla ei ole lahjan saajan kanssa mitään tekemistä...kärjistettynä voisi verrata sitä siihen, että lahjan antaja päättäisikin ostaa itselleen jotain. Tilanne muuttuu, jos lahjan "saaja" saa päättää kohteen.

:)

Minunkin mielestäni lahjan antaja päättää mitä haluaa ostaa, mutta esim. ei osta partakonetta partaa kasvattavalle tai meikkejä ihmiselle, joka ei koskaan meikkaa. Lahjat hankkiessa ajatellaan mitä toinen haluaa.

Mä näen tämän asian niin että kun mä itse olen jo antanut Hyvä joulumieli 2011 keräykseen ja meinaan antaa vielä Joulupuuhun sekä pelastusarmeijan joulupataan niin nämä ovat tavallaan pois listalta. Kirkon ulkomaanavulle mä lahjoitan säännöllisen epäsäännöllisesti pitkin vuotta. Jos joku haluaisi antaa mun nimissä hyväntekeväisyyteen niin mä haluaisin että rahat menisivät eläinsuojelulle.

Viimeksi muokattu:

Kuumimmat

Yhteistyössä