Pääseekö päiväkoteihin töihin ilman alan koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhatädiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23526522]kyllä varmasti voi jos hoidon tasolla ei ole mitään väliä. Mutta kuinka kouluttamaton ihminen ottaa siinä suihkutustilanteessa huomioon asiakasturvallisuuden tai asiakkaan itsemääräämisoikeuden ja tietääkö kouluttamaton ihminen kuinka perushoitotilanteita käytetään asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen tai kuinka se suihkutus tehdään kuntouttavaa työotetta käyttäen?
tietysti, eivät kaikki hoitajatkaan välitä vaan suihkuttaminen on pelkkää pakkotehdä-pakkopullaa joka ei voisi vähempää kiinnostaa :|[/QUOTE]

näin juurikin. mitäs kouluttamaton raportoi suihkutuksesta, jos ei edes tiedä mitä ja miksi siitä pitää kirjoittaa effikalle rapotti!

[QUOTE="Nemesis";23526662]Kouluttamaton sopii ihan hyvin koulutettujen hoitajien "apulaiseksi". Itse oli 17-vuotiaana päiväkodissa töissä, tykättynä työkaverina![/QUOTE]

Ei sinne päikkyyn ketään apulaiseksi palkata, kyllä siellä silloin joutuu ihan samoihin töihin kuin muutkin. Eri asia sitten, jos kyseessä on harjoittelijan tms. paikka.

[QUOTE="Nalletar";23526343]Se hoitoavustaja/vastaava nimike koulutus on jossain määrin käytössä ainakin kanta-hämeessä ilm. vanhus/vammaispuolella. En osaa siitä sen paremmin sanoa. Jostain liiton lehdestä taisin sellasista suunnitelmista lukea kanssa. Eihän tuo mikä uusi juttu ole. Esim. vanhuspuolella laitosapulainen nimikkeellä on paljonkin osallistuttu hoitotyöhön. Tosin siinä hoitoavustaja jutussa on tarkoitus ilmeisesti saada joku (lyhyt) koulutus ihan perushoitohommiinkin. Laitosapulaiselle ei kai sellanen koulutus kuulu. En tosiaan noista tiedä. Mutta sen tiedän että mun puolestani erittäin tervetulleita ovat. Tietysti ammattinsa mukaisella nimikkeellä ja työtehtävillä. Esim. suihkutuksen voi hoitaa kuka vain, mutta lääkehoito kuuluu vain ammattilaiselle.[/QUOTE]

Ok, mennyt ihan ohi koko hoitoapulainen-nimike!
Itse olen ollut vaan sairaalassa töissä ja laitosapulaiset eivät osallistu potilaiden hoitoon, edes suihkutukseen;)
Ja ihan ok apulaiset yms. JOS ei vie koulutetun lh/sh paikkaa vaan lasketaan ns. ylimääräiseksi. Muussa tapauksessa hoitajille tiedossa vaan lisäduunia, ikävä kyllä.

[QUOTE="ää";23526644]Juu, pääseehän sijaisuuksia kouluun tekemään ylioppilaskin; mutta pidemmän päälle ei ilman koulutusta pärjää, ja ihmettelen että kuka edes niin haluais?[/QUOTE]

Juups. Mutta on siis mahdollista kokeilla töitä ennen kuin sitoutuu koulutukseen. Voi tehdä keikkaa ja jos tuntuu hyvältä niin yrittää saada esim oppisopimuspaikka.

[QUOTE="vieras";23526489]ei todellakaan ole ok, koko hoitoapulaisten koulutus on lähinnä huono vitsi jolla säästetään rahaa ja luodaan taas kerran uusi matalapalkka-ala lisää muutenkin alipalkatulle sosiaali- ja terveysalalle. sama koskee työllistettyjä, ei ole mitään järkeä pallotella työttömiä tukitöihin joiden takia niitä töitä tekemään ei palkata ihan oikeisiin palkkatöihin koulutettuja ihmisiä. hoitoalalla pelkkä ns perustyökin vaatii ammattitaitoa ja ymmärrystä erilaisista sairauksista ja elämäntilanteista, ei ole millään tavalla järkevää tai edes turvallista ottaa niihin hommiin ketä tahansa ylimääräisiksi käsiksi. näin uskallan sanoa hoitoapulaiskollegoitani aivan riittämiin katselleena ja kuunnelleena, toki joukossa on asiansa osaaviakin ihmisiä mutta valitettavan suuri osa on jotain ihan muuta.
olen entinen hoitoapulainen, nykyinen piakkoin valmistuva lähihoitaja[/QUOTE]

Rahaahan siinä säästetään...Ongelmallista on ollut ainakin aikoinaan laitoshuoltajien kanssa se, että vastuuta on laitettu ihan liikaa kouluttamattomalle ja sellanen vaara on varmasti tässäkin hoitoapulais-systeemissä. Hoitoavustajat ei saisi korvata hoitajia vaan olla lisäapuna. Tosin niin varmaan käy monesti. Mutta toisaalta tilanne on jossain sellanen että hoitajaa ei palkattaisi joka tapauksessa. Jos ei työtä saada tekemään esim. työllistettyä niin ei sitä tee sitten kukaan (hoitajien on vaan tehtävä yhden puuttuvankin edestä töitä). Nyt sairaanhoitajana en niin paljon tee töitä jotka mielestäni voisi hoitaa kouluttamatonkin henkilö, mutta lähihoitajana toimenkuvaan saattoi kuulua mm.siivousta mihin ei hoitajan ammattia tarvitse. Se onko työssä mukana hoitoapulaisia/vastaavia ei laske eikä nosta koulutetun porukan palkkoja varmaan mitenkään,mutta tietenkin työpaikkoja voisi olla vähemmän. Hoitoalan töitä on kuitenkin niin paljon ettei ne heti lopu. Mä enemmänkin panostaisin siihen että hoitajilla jää aikaa itse hoitotyöhön ja delegoisin ihan perushommia jollekin muulle. Ammatilaisen on tietenkin tiedettävä paljon eri sairauksista ja ihmisten hoidosta muutenkin,mutta jos ajatellaan vaikka päiväkotia missä tarvitaan apua lasten ulkoilutuksessa ja lisäkäsiä pukemisessa niin ei siinä mitään sen suurempaa koulutusta tarvi. Ja onhan siellä hoitajat lähellä ;) Totta kai päiväkodissakin on (paljon) töitä mihin hoitajaa tarvii, mutta heille jäisi enemmän aikaa ammatin mukaisiin töihin ja tosiaan en tarkoita koko henkilökunnan korvaamista kouluttamattomilla!

näin juurikin. mitäs kouluttamaton raportoi suihkutuksesta, jos ei edes tiedä mitä ja miksi siitä pitää kirjoittaa effikalle rapotti!

Pääasiahan on se, että ihminen pääsee suihkuun ja reissu on mahdollisimman miellyttävä. Joskus joku ei tarvitse kun selän pesijän. Ei siitä asiasta tarvitse tehdä yhtään sen vaikeampaa ja jos ei sitä Efficassa lue niin ei se maailma siihenkään kaadu ;) Monet auttavat esim. omaisiaan hyvällä menestyksellä kotioloissa ilman minkäänlaista koulutusta. Sitten on aivan eri asia jos asiaan liittyy hoidollisia toimenpiteitä esim. haavan hoitoja tai muita mihin tosiaan tarvitaan ammattitaitoakin. Eihän kouluttamaton ihminenkään automaattisesti tyhmä ole. Monella toimii maalaisjärki oikein hyvin ja pärjää elämän perusasioissa ilman tutkintoakin.

[QUOTE="Nalletar";23526833]Pääasiahan on se, että ihminen pääsee suihkuun ja reissu on mahdollisimman miellyttävä. Joskus joku ei tarvitse kun selän pesijän. Ei siitä asiasta tarvitse tehdä yhtään sen vaikeampaa ja jos ei sitä Efficassa lue niin ei se maailma siihenkään kaadu ;) Monet auttavat esim. omaisiaan hyvällä menestyksellä kotioloissa ilman minkäänlaista koulutusta. Sitten on aivan eri asia jos asiaan liittyy hoidollisia toimenpiteitä esim. haavan hoitoja tai muita mihin tosiaan tarvitaan ammattitaitoakin. Eihän kouluttamaton ihminenkään automaattisesti tyhmä ole. Monella toimii maalaisjärki oikein hyvin ja pärjää elämän perusasioissa ilman tutkintoakin.[/QUOTE]

Varmasti kuka tahansa täysjärkinen osaa asiakkaan käyttää jotenkuten suihkussa, mutta lähihoitaja osaa tehdä sen ammatillisesti oikein(huomioiden ergonomian,aseptiikan,potilaan oikeudet jne.) jolloin se todennäköisesti on myös asiakkaalle turvallisempaa ja miellyttävämpää.

Ei anna kovinkaan fiksua ja ammatillista kuvaa jos hoitajalla on tuollainen asenne, "ei se maailma siihen kadu vaikkei kaikkea nyt ohjeiden ja määräysten mukaan tehdäkkään, ei se oo niin justiinsa".
Juuri siksi kouluttamaton hoitaja voi noin sanoa,ettei hänellä ole teoriapuolen tietoa asiasta eikä hän tiedä MIKSI se suihkutus pitäisi sinne Efficaan kirjata ja miksi se hoitoalalla ON usein "niin justiinsa".

Senhän takia hoitajat näitä yksinkertaisiltakin tuntuvia asioita opettelevat koulutuksessaan,että hoidon laatu olisi mahdollisimman hyvää eikä tarvisi vain "pärjätä".
Väkisinkin se laatu kärsii, jos osa hoitajista ei tiedä miksi tai miten joku toimenpide tulee tehdä.
Toki kouluttamaton henkilö voi olla älykäs ja fiksu, mutta voi kysyä miksei tämä älykäs henkilö sitten vaivaudu käymään 2-3 vuoden pituista koulutusta työhönsä?

Pääsee, esim. sijaiseksi, määräaikaisella sopimuksella. Vastuu on kova pk-alalla. Suosittelen opiskelua ensin ja sitten töitä hakemaan alalta. Palkka ei ole hirmu hyvä ja siihen lisätään epäpätevyysprosentti, joka on muistaakseni 5-15 % pois peruspalkasta.

Meillä ainakin Oulun kuppeessa pitää olla lähihoitaja. Melkein valmis käy sijaisuuksiin, muttei muuhun. Sijaisiksi ei kyllä oteta mitään kampaamon tätejä tms...

Niin on. Mutta kun on paperit tehty sijaisuudesta, niin yhtäkkiä onkin pätevyys ja vastuu toimia työssä. Tätä ei tavis-ihminen ymmärrä.

Ei mene ihan noinkaan, ainakaan meidän päiväkodissa. Vaikka olis kuin sijainen, niin vastuuta hänelle ei voi antaa kovinkaan paljoa, koska puuttuu se kasvatusvastuullisen koulutus. Apuna voi olla toki.

Kyllä pääsee - sijaiseksi. Meilläkin on ollut paljon sijaisia, joilla ei ole MITÄÄN alaan liittyvää koulutusta. On ollut kampaajaa, kotiäitiä, laitosapulaista jne. Hienoja ihmisiä, mutta.... Sijaiseksi voi ottaa näköjään kenet vain, tehdään paperilla esim. lastenhoitajaksi, ja maksetaan -5% pienempi palkka epäpätevyydestä. Ja kas - homma toimii kuin junan vessa.

Todella kätevää :|

Tämä on ihan totta, että sijaiseksi kevannee ihan kuka tahansa, riippuen päiväkodista. Sijaiset, kouluttautumattomat eivät voi kuitenkaan toimia muuta kuin avustajina, koska eivät ole kasvatusvastuullisia.

Varmasti kuka tahansa täysjärkinen osaa asiakkaan käyttää jotenkuten suihkussa, mutta lähihoitaja osaa tehdä sen ammatillisesti oikein(huomioiden ergonomian,aseptiikan,potilaan oikeudet jne.) jolloin se todennäköisesti on myös asiakkaalle turvallisempaa ja miellyttävämpää.

Ei anna kovinkaan fiksua ja ammatillista kuvaa jos hoitajalla on tuollainen asenne, "ei se maailma siihen kadu vaikkei kaikkea nyt ohjeiden ja määräysten mukaan tehdäkkään, ei se oo niin justiinsa".
Juuri siksi kouluttamaton hoitaja voi noin sanoa,ettei hänellä ole teoriapuolen tietoa asiasta eikä hän tiedä MIKSI se suihkutus pitäisi sinne Efficaan kirjata ja miksi se hoitoalalla ON usein "niin justiinsa".

Senhän takia hoitajat näitä yksinkertaisiltakin tuntuvia asioita opettelevat koulutuksessaan,että hoidon laatu olisi mahdollisimman hyvää eikä tarvisi vain "pärjätä".
Väkisinkin se laatu kärsii, jos osa hoitajista ei tiedä miksi tai miten joku toimenpide tulee tehdä.
Toki kouluttamaton henkilö voi olla älykäs ja fiksu, mutta voi kysyä miksei tämä älykäs henkilö sitten vaivaudu käymään 2-3 vuoden pituista koulutusta työhönsä?

Tuossa Efficaan SUIHKUN kirjauksessa mä en olisi niin tarkka. Sellasten perusasioiden kirjaus asiakkaan papereihin ei aina ole niin oleellista. Riippuu tietenkin onko tiedolla merkitystä! Ei sillä aina ole. Asiakas saattaa tietää itse koska on suihkussa käynyt ja se riittää. Sitä vastoin tärkeämpiä kirjauksia on yleistilan seuranta, lääkehoito, jne. (jotka saattaa hoitajilta jäädä kirjaamatta kun tulee kirjattua ne suihkut ja muut arkipäivän jutut) . Mä tosiaan olisin valmis antamaan vain sellaisia työtehtäviä kouluttamattomille joissa ei tarvitse ajatella niin monipuolisesti ja jättäisin vaativammat hoitajille. Sitä mä en tiedä miksei kaikki halua käydä koulutusta. Mä olen itse lukenut hoitajaksi yli 6 vuotta ja koulutuksen myötä moni perusasia on mennyt vain monimutkaisemmaksi...Hoitotyö on kuitenkin hyvin monipuolista ja siinä pitäisi hoitajalle jäädä aikaa muuhunkin kun vaan perushoitoon.

Ei mene ihan noinkaan, ainakaan meidän päiväkodissa. Vaikka olis kuin sijainen, niin vastuuta hänelle ei voi antaa kovinkaan paljoa, koska puuttuu se kasvatusvastuullisen koulutus. Apuna voi olla toki.

Tämä on ihan totta, että sijaiseksi kevannee ihan kuka tahansa, riippuen päiväkodista. Sijaiset, kouluttautumattomat eivät voi kuitenkaan toimia muuta kuin avustajina, koska eivät ole kasvatusvastuullisia.

Ikävä kyllä se vaan menee, ainakin meidän kaupungissa. Kyseenalaistin tätä, ja minulle vastattiin, että ko. ihminen on tehnyt työsopimuksen ja on siis päiväkotimme työntekijä. Voi tulla ihan hyvin aikaiseen aamuun jne. Kyllä taas saletisti natsaa opiskella, kun arvostus on juuri tämä.

Ikävä kyllä se vaan menee, ainakin meidän kaupungissa. Kyseenalaistin tätä, ja minulle vastattiin, että ko. ihminen on tehnyt työsopimuksen ja on siis päiväkotimme työntekijä. Voi tulla ihan hyvin aikaiseen aamuun jne. Kyllä taas saletisti natsaa opiskella, kun arvostus on juuri tämä.

Niin, päiväkotiin epäpätevänäkin palkattu hoitaja tulee yksin aamuvuoroon tunniksi, hätätilanteessa puoleksitoistakin. Ja lapsia voi olla hätätilanteessa moninkertainen määrä sallittuun. Ja sama illalla. Tilapäisesti kun voidaan säädettyä lakia katsoa läpi sormien. Sellainen asetus säädettiin käsittääkseni silloin kun subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli eikä mistään riittänyt ihmisiä tarpeeksi. Eikä ole riittänyt sen jälkeenkään kun tilanne ei ole korjaantunut.

Että jotain olis tehtävä ihmiset.