Pääseekö päiväkoteihin töihin ilman alan koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhatädiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu kai kaupungista. Pienessä kunnassa pääsee helpommin. Toisaalta kaikissakin pääsee, koska päiväkotiapulaisiksi otetaan kouluttamattomia keikkatyöläisiä ja samoin työharjoitteluun pääsee työmarkkinatuella tms. Itse oli nuorena työmarkkinatuella työharjoittelussa päiväkodeissa.

Työkkärin kautta voit päästä harjoitteluun,mutta "palkka" on surkea(ja hyvä että onkin).
Opiskele lähihoitajaksi ja suuntaudu lapset ja nuoret-koulutusohjelmaan, koulutus ei kestä kuin 2-3 vuotta.
Miksi pitäisi päästä ilman koulutusta?

Työkkärin kautta voit päästä harjoitteluun,mutta "palkka" on surkea(ja hyvä että onkin).
Opiskele lähihoitajaksi ja suuntaudu lapset ja nuoret-koulutusohjelmaan, koulutus ei kestä kuin 2-3 vuotta.
Miksi pitäisi päästä ilman koulutusta?
no kyllä väittäisin etä henkilä jolla itsellaaään on monta lasta on pätevämpi hoitamaan niitä lapsia kuin sellainen nuori joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja tulee suoraan koulun penkiltä. Lapste kun eivät ole samanlaisia ja nitä ei voi kasvattaa samalla muotilla, vaikka näin monesti kouluissa opetetaan.

Ajattele ap jos jotain sattuisi työssäsi lapsille; kun olet vahtimassa ym, ja asiaa ruvetaan tutkimaan; ja selviää että olet kouluttamaton ; koska eihän silloin voi olla vastuuhenkilö jos ei ole pätevyyttä; niin siinäpä sitä oltais

mutta apulaiseksi yms harjottelijaksi pääset esim työkkärin kautta mutta siinä ei palkka ole läheskään sama kuin koulunkäyneellä..

minulla oli palkka ilman koulutusta apulaisnimikkeen töistä sama kuin nykyinen oppisopimuslähihoitajan palkka. kun valmistun, palkka on huimat 200€ enemmän. joten... en siis sanoisi että palkka ei ole läheskään sama, koska nykyisillä koulutuksilla ja palkoilla kaikki veroprosentista päivähoitomaksuihin on kalliimpaa ja asumistukea en saa yhtään kun muutaman satasen pienemmällä palkalla vielä sain :|

No minä väittäisin taas että olet väärässä. Se, että on omia lapsia, ei mitenkään tee päteväksi lasten hoitajaksi! Ja kouluissa ei nimen omaan opeteta, että niitä lapsia samalla muotilla kasvatetaan. Päin vastoin.

no kyllä väittäisin etä henkilä jolla itsellaaään on monta lasta on pätevämpi hoitamaan niitä lapsia kuin sellainen nuori joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja tulee suoraan koulun penkiltä. Lapste kun eivät ole samanlaisia ja nitä ei voi kasvattaa samalla muotilla, vaikka näin monesti kouluissa opetetaan.

Sinulla on tapana väittää paljon muutakin. Pidän yksinomaan hyvänä, jos tarhantädillä ei ole lapsia. Ei ole juurtuneita asenteitakaan, miten lapsia pitäisi kasvattaa.

Sinä tuolla lausahduksellasi mitätöit lastenhoitajien koulutuksen, millä eväillä?

So?Päivähoitolaissahan noi pätevyydet on määritelty. Mihin sen rajan vetää? Suurperheen äiti pitää niin hyvää jöötä kotona, että voisi toimia opettajana jne?

[QUOTE="vieras";23525620]minulla oli palkka ilman koulutusta apulaisnimikkeen töistä sama kuin nykyinen oppisopimuslähihoitajan palkka. kun valmistun, palkka on huimat 200€ enemmän. joten... en siis sanoisi että palkka ei ole läheskään sama, koska nykyisillä koulutuksilla ja palkoilla kaikki veroprosentista päivähoitomaksuihin on kalliimpaa ja asumistukea en saa yhtään kun muutaman satasen pienemmällä palkalla vielä sain :|[/QUOTE]

josssittelu on turhaa.

Kyllä pääsee - sijaiseksi. Meilläkin on ollut paljon sijaisia, joilla ei ole MITÄÄN alaan liittyvää koulutusta. On ollut kampaajaa, kotiäitiä, laitosapulaista jne. Hienoja ihmisiä, mutta.... Sijaiseksi voi ottaa näköjään kenet vain, tehdään paperilla esim. lastenhoitajaksi, ja maksetaan -5% pienempi palkka epäpätevyydestä. Ja kas - homma toimii kuin junan vessa.

Todella kätevää :|

no mulle maksetaan täysi palkka sijaisuuksista ja niitä on päivittäin. Alan koulutusta on kyllä joka lähtöön muttei nimenomaan esim lähärin.
Pätevämpi olen työkokemuksen jne puolesta kuin moni muu joka siellä töissä!

Kyllä pääsee - sijaiseksi. Meilläkin on ollut paljon sijaisia, joilla ei ole MITÄÄN alaan liittyvää koulutusta. On ollut kampaajaa, kotiäitiä, laitosapulaista jne. Hienoja ihmisiä, mutta.... Sijaiseksi voi ottaa näköjään kenet vain, tehdään paperilla esim. lastenhoitajaksi, ja maksetaan -5% pienempi palkka epäpätevyydestä. Ja kas - homma toimii kuin junan vessa.

Todella kätevää :|

Mitäpä jos sattuu jotain? Aika riskiä peliä...

[QUOTE="jaa";23525704]no mulle maksetaan täysi palkka sijaisuuksista ja niitä on päivittäin. Alan koulutusta on kyllä joka lähtöön muttei nimenomaan esim lähärin.
Pätevämpi olen työkokemuksen jne puolesta kuin moni muu joka siellä töissä![/QUOTE]

Kyllä taas oma kehu haisee : )) Meille ei oteta ainkaan ei päteviä ja kouluttamattomia, kun tarjolla on koulutettujakin

Työkokemus on jees, mutta kyllä koulutustakin pitää olla. Ja meillä maksetaan -5%, kiva jos teillä enempi. Sekin varmaan "innostaa" opiskelemaan tälle alalle, kun kerran ilman koulutustakin voi saada saman palkan.

Jokainen nuori lähihoitaja joka tulee suoraan koulun penkiltä töihin päiväkotiin, on lapsia hoitanut.
Koulutukseen kuuluu monta työssäoppimisjaksoa(mm. päiväkodissa,joillakin myös sairaalassa lastenosastolla jne).
Itse opiskelen viimeistä vuotta lähihoitajaksi ja vaikken ole lapset ja nuoret-koulutusohjelmaa valinnutkaan,olen ollut sen 6 vkoa päiväkodissa työssäoppimassa ja opiskellut aihetta.
Meille ei ainakaan opetettu koulussa missään vaiheessa että lapsia tulisi samalla muotilla kasvattaa,päinvastoin.
Vaikka joku olisikin hyvä lastenhoitaja ilman minkäänlaista koulutusta,hän tuskin olisi yhtään huonompi työssään koulutuksen saaneena.
Lähihoitajan(lastenhoitajan) koulutus ja työ on niin henkisesti vaativaa ja huonopalkkaista,että on täysi oikeus ja kohtuus ettei joku kouluttamaton tule tekemään samaa työtä ja käärimään siitä samoja summia.