Pääseekö päiväkoteihin töihin ilman alan koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhatädiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no kyllä väittäisin etä henkilä jolla itsellaaään on monta lasta on pätevämpi hoitamaan niitä lapsia kuin sellainen nuori joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja tulee suoraan koulun penkiltä. Lapste kun eivät ole samanlaisia ja nitä ei voi kasvattaa samalla muotilla, vaikka näin monesti kouluissa opetetaan.

Minusta se taas on kasvatus/ hoitoalan ammattilaisten ammatin ja ammattitaidon- ja pätevyyden väheksymistä jos sanoo että siihen nyt kykenee kuka vaan kenellä on omia lapsia.

Jokainen äiti ei ole lukenut lapsen kasvuun- ja kehitykseen liittyvää kirjallisuutta. kasvuun ja kehitykseen perehtyminen- sekä siinä lasta ( ja perhettä ) tukeminen ei oikeasti onnistu keneltä vaan ja toivon ettei päiväkoteihin oteta kouluttamatonta väkeä. Myös meillä ( vanhusten "pitkäaikais" sairaala ) on kouluttamatonta väkeä ja sen kyllä huomaa, tominta ei ole aseptista eikä ergonomiasta tai potilaan ohjaamisesta ole hajuakaan.

En minäkään voi mennä noin vaan keittiölle töihin vaikka kotona ruokaa teenkin :snotty:

no kyllä väittäisin etä henkilä jolla itsellaaään on monta lasta on pätevämpi hoitamaan niitä lapsia kuin sellainen nuori joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja tulee suoraan koulun penkiltä. Lapste kun eivät ole samanlaisia ja nitä ei voi kasvattaa samalla muotilla, vaikka näin monesti kouluissa opetetaan.

Et taida tämän kirjoituksen perusteella olla lähihoitajan koulutusta omaava? Jos olisit, tietäisit mitä kaikkea monen lapsen äiditkään eivät tiedä...

Itse en lastani antaisi vieraalle ihmiselle hoitoon, joka ei ole kouluja käynyt. Jokainen tuntee oman lapsensa ja osaa hoitaa häntä hyvin tämän vuoksi. Samat asiat ei kuitenkaan päde vieraisiin ja pahinta on, että hoitaja luulee osaavansa asiat vain oman lapsensa kautta.

[QUOTE="mä";23525753]Et taida tämän kirjoituksen perusteella olla lähihoitajan koulutusta omaava? Jos olisit, tietäisit mitä kaikkea monen lapsen äiditkään eivät tiedä...

Itse en lastani antaisi vieraalle ihmiselle hoitoon, joka ei ole kouluja käynyt. Jokainen tuntee oman lapsensa ja osaa hoitaa häntä hyvin tämän vuoksi. Samat asiat ei kuitenkaan päde vieraisiin ja pahinta on, että hoitaja luulee osaavansa asiat vain oman lapsensa kautta.[/QUOTE]

Jos laitat lapsesi hoitoon, niin tarkistatko paikan kaikilta ihmisiltä koulupaperit. Ja jos vielä sattuu, että joku sairastuu, niin sijainen saa tulla paikalle vain sinun kauttasi?

Totuus on tässäkin asiassa tarua ihmeellisempää. Päiväkodeissa on aika paljon kouluttamatonta väkeä töissä, koska koulutettuja ei vaan saada mistään.

Tiedä sitten minne ne kaikki lähihoitajat katoavat kun valmistuvat, koska alan opiskelijoita kuitenkin pyörii päiväkodeissa jatkuvasti.

[QUOTE="Hoitsu";23525675]Minä olen päiväkodissa töissä eikä ole minkäänlaista koulutusta eikä omia lapsia... Olen siis varmaan teidän osan mielestä ihan surkea työntekijä :D :D[/QUOTE]

Eihän se automaattisesti surkeaksi työntekijäksi tee, mutta itse en kovin korkealle arvosta ihmistä joka tekee töitä lasten parissa ilman minkäänlaista koulutusta työhön.
Kyllähän se alan opiskeleminen kertoo jotain ihmisen kiinnostuksesta työhönsä.
Kyllähän se lasten perushoito voi onnistua ilman koulutustakin,työ tekijäänsä opettaa jne. mutta ainakaan tästä ei tulisi saada samaa palkkaa kuin alalle kouluttautunut henkilö.

Mitä sitten jos jotain sattuu? Meinaatko että voi sattua vain jos paikalla on eikoulutettu ihminen?

Tarkotan sitä'että laissa on tarkkaan määritetty noi pätevyysasiat; ja vaikka olisit koulutukseltasi yliopettaja, mutta ammattinimikkeesi olisi henkilökohtainen avustaja päiväkodissa; et voi olla vastuuhenkilö; ja et saa esim. lasten kanssa olla yksin ulkona tms. Jos kuitenkin olet, ja lapsi karkaa ym.. mitäpä luulet että seuraa kun ei pätevä on lapsista vastannut?

Olettasin, että olisit ekana lynkkaamassa tällä palstalla ei pätevän - hoitsun

meil on töissä kouluttamaton, mut voin sanoa et se työ on perseestä, laitat märät vaatteet kuivauskaappiin, siivoat jäljet, vaihdat vaipat yms.. et saa olla ns. sekunttiakaan yksin lasten kanssa eli sulle laitetaan ne paskahommat ja palkka on huono kun vertaa siihen mitä se on jos oot kouluttanut itsesi.

[QUOTE="vieras";23525773]Eihän se automaattisesti surkeaksi työntekijäksi tee, mutta itse en kovin korkealle arvosta ihmistä joka tekee töitä lasten parissa ilman minkäänlaista koulutusta työhön.
Kyllähän se alan opiskeleminen kertoo jotain ihmisen kiinnostuksesta työhönsä.
Kyllähän se lasten perushoito voi onnistua ilman koulutustakin,työ tekijäänsä opettaa jne. mutta ainakaan tästä ei tulisi saada samaa palkkaa kuin alalle kouluttautunut henkilö.[/QUOTE]

Minä olen kouluttautunut pariin muuhun ammattiin, mutta tähän en ole vielä kerennyt, kun niin paljon riittäisi töitä. Tarkoitus on kyllä sekin hoitaa, kunhan kerkee :)

[QUOTE="HohHoijaa";23525768]Jos laitat lapsesi hoitoon, niin tarkistatko paikan kaikilta ihmisiltä koulupaperit. Ja jos vielä sattuu, että joku sairastuu, niin sijainen saa tulla paikalle vain sinun kauttasi?[/QUOTE]

Meidän hoitopaikassa ei edes lähihoitajia vakinaisteta, mikäli he eivät ole suuntautuneet lapsiin ja nuoriin. Toistaiseksi minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö näin olisi toimittu. Ja meillä on kiertävä sijainen, joka sattumoisin on ystäväni (joten tiedän hänen ammattinsa) ja hän tuuraa, jos lapsen omasta ryhmästä on joku esim. sairaana. Ja kyllä, olen kysynyt hoitopaikan hoitajilta heidän koulutuksensa.

Juurikin tuollaisen asenteen vuoksi, minkä sinäkin "hohhoijaa" omaat, on tärkeää, että ihmiset kävisivät sen koulunsa. Jos sen vertaa ei ole aitoa kiinnostusta alaa kohtaan, on moraalisestikin arveluttavaa työskennellä varsinkin lasten parissa. Ja se on aivan varma, että jos lapselleni sattuisi jotain ja minun tietämättäni lastani olisi hoitanut joku ammattitaidoton "hohhoijaa, minä kyllä tiedän"-hoitaja, veisin asian käräjille.

meil on töissä kouluttamaton, mut voin sanoa et se työ on perseestä, laitat märät vaatteet kuivauskaappiin, siivoat jäljet, vaihdat vaipat yms.. et saa olla ns. sekunttiakaan yksin lasten kanssa eli sulle laitetaan ne paskahommat ja palkka on huono kun vertaa siihen mitä se on jos oot kouluttanut itsesi.

Minä olen meillä töissä ainut kouluttamaton ja työhöni kuuluu noi samat, niinkuin muillekkin. Monesti jos on harjottelija, niin se tekee sitten noita enemmän. Saan olla yksin lasten kanssa. Ei sinne aamuvuoroon tule muita kuin minä tai illalla ei ole muita. palkka on täsmälleen sama, kun työkaverillani joka on siis lastenhoitaja :) että tällästä :)

Hmm...Jos puhutaan päiväkodissa terveiden lasten hoitamisesta niin en mä pahana pidä, vaikka hoitajissa olisi niitäkin joilla ei ole koulutusta. Mielummin hommaan motivoitunut kouluttamaton henkilö kun työhönsä kyllästynyt ammattilainen. Kyllä siellä varmasti töitä riittää ilman koulutustakin ja koulutetut ihmiset voi keskittyä enemmän koulutustaan vastaaviin töihin. Itse olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja, mutta olisin todella surkea päiväkodintäti!

[QUOTE="vieras";23525801]Kuulostaa oudolta[/QUOTE]

Älä muuta sano. Vanhempien kannattaisi joskus ottaa asiaksi ja kysyä esim. vanhempainillassa, millaiset sijaisjärjestelyt ovat. Juuri missään ei ole ns. kiertäviä/päteviä sijaisia, vaan ollaan onnellisia jos JOKU saadaan jostain silmiksi ja korviksi paikalle. Niin pitkään kun mitään ei kyseenalaisteta, uusia vakansseja ei tule.

[QUOTE="mä";23525820]Meidän hoitopaikassa ei edes lähihoitajia vakinaisteta, mikäli he eivät ole suuntautuneet lapsiin ja nuoriin. Toistaiseksi minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö näin olisi toimittu. Ja meillä on kiertävä sijainen, joka sattumoisin on ystäväni (joten tiedän hänen ammattinsa) ja hän tuuraa, jos lapsen omasta ryhmästä on joku esim. sairaana. Ja kyllä, olen kysynyt hoitopaikan hoitajilta heidän koulutuksensa.

Juurikin tuollaisen asenteen vuoksi, minkä sinäkin "hohhoijaa" omaat, on tärkeää, että ihmiset kävisivät sen koulunsa. Jos sen vertaa ei ole aitoa kiinnostusta alaa kohtaan, on moraalisestikin arveluttavaa työskennellä varsinkin lasten parissa. Ja se on aivan varma, että jos lapselleni sattuisi jotain ja minun tietämättäni lastani olisi hoitanut joku ammattitaidoton "hohhoijaa, minä kyllä tiedän"-hoitaja, veisin asian käräjille.[/QUOTE]

todellakaan ei ole sama kuka kouluttamaton heidän lapsiaan hoitaa

En ole tuohon lasten puoleen niin perehtynyt, mutta esim. vanhuspuolella koulutetaan "hoitoapulainen" nimikkeellä (tai joku vastaava se oli) ihmisiä. Heidän työnkuvansa on ilmeisesti pitkälti perushoitoa ja palkka on matalampi kun hoitajan koulutuksen saaneella. Mun mielestä se on ihan ok. Itse koen työssäni korvaamattomaksi avuksi esim. työllistetyt joilla ei hoitoalan koulutusta ehkä ole, mutta ovat niitä perustyön tekijöitä. Hoitajille jää aikaa keskittyä enemmän koulutuksensa mukaisiin tehtäviin.

[QUOTE="mä";23525820]Meidän hoitopaikassa ei edes lähihoitajia vakinaisteta, mikäli he eivät ole suuntautuneet lapsiin ja nuoriin. Toistaiseksi minulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö näin olisi toimittu. Ja meillä on kiertävä sijainen, joka sattumoisin on ystäväni (joten tiedän hänen ammattinsa) ja hän tuuraa, jos lapsen omasta ryhmästä on joku esim. sairaana. Ja kyllä, olen kysynyt hoitopaikan hoitajilta heidän koulutuksensa.

Juurikin tuollaisen asenteen vuoksi, minkä sinäkin "hohhoijaa" omaat, on tärkeää, että ihmiset kävisivät sen koulunsa. Jos sen vertaa ei ole aitoa kiinnostusta alaa kohtaan, on moraalisestikin arveluttavaa työskennellä varsinkin lasten parissa. Ja se on aivan varma, että jos lapselleni sattuisi jotain ja minun tietämättäni lastani olisi hoitanut joku ammattitaidoton "hohhoijaa, minä kyllä tiedän"-hoitaja, veisin asian käräjille.[/QUOTE]

ja tähän ei oikeestaan voi todeta muuta, kun HohHoijaa... Mitäs sä sielä käräjillä kuvittelisit tekeväs? Kun ei ole laitonta hoitaa lapsia ilman koulutusta, niin et voisi muuta ku tyytyväisin mielin maksaa kaikki kulut :D :D Olethan toki vaatinut todistukset nähtäville, jos vaikka joku valehteli... Minun mielestä on tärkeempää että on kiinnostusta hoitaa lapsia, kun se että on käynyt jonku hiton lähihoitaja-koulun ja on sitte tosi pätevä hoitaja. Ja kokemusta löytyy joku muutaman viikon mittainen harjoittelu. Ennemmin mun lasta hoitais kouluttamaton 10 vuotta alalla ollu :D Mutta kukin tyylillään. Jos luotat enenmpi pikkulikkoihin, ni se on ihan sun oma asias

Totuus on tässäkin asiassa tarua ihmeellisempää. Päiväkodeissa on aika paljon kouluttamatonta väkeä töissä, koska koulutettuja ei vaan saada mistään.

Tiedä sitten minne ne kaikki lähihoitajat katoavat kun valmistuvat, koska alan opiskelijoita kuitenkin pyörii päiväkodeissa jatkuvasti.

Kaupungissani on asiat juuri näin. Ei vain ole tarpeeksi koulutettuja ihmisiä edes pitkäaikaisiin sijaisuuksiin, eikä varsinkaan lyhyisiin. Ei lakia noudateta, ei henkilökunnan koulutuksessa eikä määrässä. Lastenhoitajaa tai lastentarhanopettajaa joudutaan odottelemaan monta kuukautta, ja heidän töitään tekee sillä aikaa kuka tahansa joka palkataan sijaiseksi.

Ja koulutuskaan ei valitettavasti auta aina silloin, kun ryhmät ovat ylisuuria sijaispulan takia. Koulutettukaan ihminen ei omista kuin kaksi kättä ja kaksi jalkaa.

[QUOTE="vieras";23525727]Kyllä taas oma kehu haisee : )) Meille ei oteta ainkaan ei päteviä ja kouluttamattomia, kun tarjolla on koulutettujakin[/QUOTE]

Omakehu? Joo, 36 vuotiaan naisen. Olen käynyt koulunk.avustajan sekä lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkinnon, olen todellakin pätevämpi kuin yksikään lähäri. Että se siitä.
+ työkokemusta kehitysvammaisista, lastensuojelusta jne :)

[QUOTE="HohHoijaa";23525872]ja tähän ei oikeestaan voi todeta muuta, kun HohHoijaa... Mitäs sä sielä käräjillä kuvittelisit tekeväs? Kun ei ole laitonta hoitaa lapsia ilman koulutusta, niin et voisi muuta ku tyytyväisin mielin maksaa kaikki kulut :D :D Olethan toki vaatinut todistukset nähtäville, jos vaikka joku valehteli... Minun mielestä on tärkeempää että on kiinnostusta hoitaa lapsia, kun se että on käynyt jonku hiton lähihoitaja-koulun ja on sitte tosi pätevä hoitaja. Ja kokemusta löytyy joku muutaman viikon mittainen harjoittelu. Ennemmin mun lasta hoitais kouluttamaton 10 vuotta alalla ollu :D Mutta kukin tyylillään. Jos luotat enenmpi pikkulikkoihin, ni se on ihan sun oma asias[/QUOTE]

Sulle on siis ok, että lastasi opettaa kouluttamaton ope? Sua hoitaa lääkäri, jolla ei ole koulutusta? Hampaitasi paikkaa lekuri, jolla ei koulutusta? Istut taksissa minkä kuskilla ei ole ajokorttia? Miksi pätevyyttä siis tarvitaan mihinkään?

[QUOTE="jaa";23525957]Omakehu? Joo, 36 vuotiaan naisen. Olen käynyt koulunk.avustajan sekä lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkinnon, olen todellakin pätevämpi kuin yksikään lähäri. Että se siitä.
+ työkokemusta kehitysvammaisista, lastensuojelusta jne :)[/QUOTE]

Jokaisella lähihoitajalla on koulunkäyntiavustajan pätevyys. Lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkinto on toki jees, mutta myös muilla voi olla se käytynä taikka muita koulutuksia lisänä. Monella lähihoitajalla on työhistoriaa kehitysvammaisten, vanhusten ym. kanssa työskentelystä.

Juuri sinun kaltaisia ihmisiä ei kyllä tälle alalle kaivata. Tämä kun on tiimityötä, lähihoitaja on pätevä työssään ja jokaisen tiimin jäsenen panosta ja ammattitaitoa kuuluisi arvostaa. Kamalinta on tuollainen itsensä alustalle nostaminen.

[QUOTE="jaa";23525957]Omakehu? Joo, 36 vuotiaan naisen. Olen käynyt koulunk.avustajan sekä lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkinnon, olen todellakin pätevämpi kuin yksikään lähäri. Että se siitä.
+ työkokemusta kehitysvammaisista, lastensuojelusta jne :)[/QUOTE]

Yksikään lähäri??? Mistä tiedät heidän työkokemukset? Mistä tiedät montako suuntautumista ovat käyneet? Heh, nyt paljastit ainakin ton oman kehus

[QUOTE="ihme";23526020]Sulle on siis ok, että lastasi opettaa kouluttamaton ope? Sua hoitaa lääkäri, jolla ei ole koulutusta? Hampaitasi paikkaa lekuri, jolla ei koulutusta? Istut taksissa minkä kuskilla ei ole ajokorttia? Miksi pätevyyttä siis tarvitaan mihinkään?[/QUOTE]

No empä minä lääkäreiltä kysele papereita. En taksikuskilta ajokorttia... En voi siis tietää onko niillä mitään pätevyyttä... Muuta kuin kokemus, jonka voin havaita :D Ja tohon opejuttuun... Lastani opetti koko viime vuoden ope, jolla ei ollut pätevyyttä ja oli toistaiseksi paras ope mitä on ollut. Häntä kiinnosti lapseni asiat ja laittoi eteenpäin asioita, toisin kuin tämä nykyinen kohta-eläkkeelle-jäävä-vanhapiika.

[QUOTE="HohHoijaa";23525872] Ennemmin mun lasta hoitais kouluttamaton 10 vuotta alalla ollu :D Mutta kukin tyylillään. Jos luotat enenmpi pikkulikkoihin, ni se on ihan sun oma asias[/QUOTE]

Olen nähnyt niin ikävää asennetta kouluttamattomilla, 10 vuotta alalla olleilla, että en suosittele sellaisia. Jääräpäisyys, joustamattomuus ja näköalattomuus voi olla hurjaa. Koulutus ei kiinnosta ollenkaan, koska kuvitellaan olevansa kaikkitietäviä. Voi lapsiparat jotka joutuvat sellaisen hoitoon.