Pääseekö päiväkoteihin töihin ilman alan koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarhatädiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23526025]Jokaisella lähihoitajalla on koulunkäyntiavustajan pätevyys. Lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkinto on toki jees, mutta myös muilla voi olla se käytynä taikka muita koulutuksia lisänä. Monella lähihoitajalla on työhistoriaa kehitysvammaisten, vanhusten ym. kanssa työskentelystä.

Juuri sinun kaltaisia ihmisiä ei kyllä tälle alalle kaivata. Tämä kun on tiimityötä, lähihoitaja on pätevä työssään ja jokaisen tiimin jäsenen panosta ja ammattitaitoa kuuluisi arvostaa. Kamalinta on tuollainen itsensä alustalle nostaminen.[/QUOTE]

Mistäs toi on keksitty, että jokaisella lähärillä on koulunkäyntiavustajan pätevyys? Ei ainakaan minulla, vaan piti käydä erikseen se, että pääsin kyseiseen hommaan.

Missäpäin jonkun mainitsemia hoitoapulaisia koulutetaan?

Ja juu, pääkaupunkiseudulla esim. Seurelle pääsee helposti töihin ja sitä kautta saa lastenhoitajan keikkoja. Mutta ainakin sijaisuuksiin ja etenkin toimiin valitaan ja otetaan ne koulutetut.

[QUOTE="HohHoijaa";23525872]ja tähän ei oikeestaan voi todeta muuta, kun HohHoijaa... Mitäs sä sielä käräjillä kuvittelisit tekeväs? Kun ei ole laitonta hoitaa lapsia ilman koulutusta, niin et voisi muuta ku tyytyväisin mielin maksaa kaikki kulut :D :D Olethan toki vaatinut todistukset nähtäville, jos vaikka joku valehteli... Minun mielestä on tärkeempää että on kiinnostusta hoitaa lapsia, kun se että on käynyt jonku hiton lähihoitaja-koulun ja on sitte tosi pätevä hoitaja. Ja kokemusta löytyy joku muutaman viikon mittainen harjoittelu. Ennemmin mun lasta hoitais kouluttamaton 10 vuotta alalla ollu :D Mutta kukin tyylillään. Jos luotat enenmpi pikkulikkoihin, ni se on ihan sun oma asias[/QUOTE]

Se että on hoitanut lapsia työkseen kymmenen vuotta ilman pätevyyttä ei nyt välttämättä ole merkki mistään aidosta kiinnostuksesta. Työkokemus on toki aina plussaa, mutta tottahan toki pätevä henkilö menee epäpätevän ohi AINA, ja niin kuuluukin mennä. Ja jostain se on aloitettava, senkin joka on vastavalmistunut. Nuo vastavalmistuneet "pikkulikat" on muuten usein todella hyviä hoitajia, heillä on tuoretta tietoa ja motivaatiota/ energiaa tehdä tätä työtä, toisin kuin meillä vanhemmilla jotka ollaan vuosia tehty tätä raskasta työtä.

[QUOTE="vieras";23525836]todellakaan ei ole sama kuka kouluttamaton heidän lapsiaan hoitaa[/QUOTE]

Niinpä. Ei olisi ollenkaan pahitteeksi, että perustettaisiin kahdenlaisia päiväkoteja; sellaisia, joissa hoitajilla on alan koulutus ja sellaisia, joiden hoitajilla ei ole koulutusta. Saisi sitten tämä yksikin inttäjä (joka ei muuten takuulla ole alaa opiskellut vähääkään, sanoi tämän jälkeen mitä tahansa) antaa lapsensa hoitoon sellaiselle, jolla ei sitä ammattitaitoa ole. Tosin ei taitaisi kovin suurta menestystä moisilla olla...

Ja mitä lakiin tulee niin ilman pätevyyttä oleva hoitaja ei voi olla vastuussa lapsista ja jos hän on ollut ja jotain sattuu niin silloin todellakin voin asian viedä käräjille. Tällöin on lakia rikottu ja mun ei tarvi maksella mitään, toisin kuin tämä inttäjä väitti. Tosin tämänkin tietäisi, jos olisi alaa edes hiukan lueskellut eikä osoittaisi tyhmyyttään asiasta, jossa yrittää päteä...

[QUOTE="Lastenhoitaja";23526074]Se että on hoitanut lapsia työkseen kymmenen vuotta ilman pätevyyttä ei nyt välttämättä ole merkki mistään aidosta kiinnostuksesta. Työkokemus on toki aina plussaa, mutta tottahan toki pätevä henkilö menee epäpätevän ohi AINA, ja niin kuuluukin mennä. Ja jostain se on aloitettava, senkin joka on vastavalmistunut. Nuo vastavalmistuneet "pikkulikat" on muuten usein todella hyviä hoitajia, heillä on tuoretta tietoa ja motivaatiota/ energiaa tehdä tätä työtä, toisin kuin meillä vanhemmilla jotka ollaan vuosia tehty tätä raskasta työtä.[/QUOTE]

Juuri näin! Ja pisti huvittamaan tuon yhden tuumaus että 10 vuotta alalla ollut on pätevämpi kuin "vastavalmistunut pikkulikka", eli ilmeisesti tämä 10 vuotta on ollut sen 10 vuotta alalla aina, ei koskaan ole aloittanut samasta kuin tuo "pikkulikka" :D Tai tuo kouluttamaton ei tietenkään ole ollut koskaan se "pikkulikka" vaan heti kerrasta vanha ja konkari :D

Ihan pikkanen kysymys... Missä vaiheessa olen sanonut, että olen opiskellut tätä alaa? Kerroppa se tälle inttäjälle... Ota nyt ihmeessä ne pavut jo sieltä nenukista pois ja mene vaikka ulkoilemaan :D tai vaikka lapsesi viereen nukkumaan :)

[QUOTE="mä";23526112]Juuri näin! Ja pisti huvittamaan tuon yhden tuumaus että 10 vuotta alalla ollut on pätevämpi kuin "vastavalmistunut pikkulikka", eli ilmeisesti tämä 10 vuotta on ollut sen 10 vuotta alalla aina, ei koskaan ole aloittanut samasta kuin tuo "pikkulikka" :D Tai tuo kouluttamaton ei tietenkään ole ollut koskaan se "pikkulikka" vaan heti kerrasta vanha ja konkari :D[/QUOTE]

Pistäppä kuule kopioiden mulle teksti, jossa sanon, että se on pätevämpi... Kirjoitin että itse veisin lapseni sellaiselle mielummin, mutta kukin tyylillään. Lukekaa nyt ihmeessä ne mun kirjotukset, älkäälä laittako sanoja suuhuni :D Nyt vasta tajusinki, et se on tää yks ja sama joka niitä laittaa :) Rauhotu nyt jo ihan oikeesti...

[QUOTE="hih";23526143]No ihmeellistä?? Itse kun työskentelin kka:na, niin lähihoitajaa sinne haettiin[/QUOTE]

Nää halus kka:n, joten jouduin käymään siihen oman koulutuksen.

[QUOTE="HohHoijaa";23526136]Pistäppä kuule kopioiden mulle teksti, jossa sanon, että se on pätevämpi... Kirjoitin että itse veisin lapseni sellaiselle mielummin, mutta kukin tyylillään. Lukekaa nyt ihmeessä ne mun kirjotukset, älkäälä laittako sanoja suuhuni :D Nyt vasta tajusinki, et se on tää yks ja sama joka niitä laittaa :) Rauhotu nyt jo ihan oikeesti...[/QUOTE]

Ahaa, eli sä veisit mieluummin vähemmän pätevälle. Olisit sen suoraan sanonut, niin olisi taas säästynyt tämäkin ketju enemmiltä viesteiltä. Ja jotenkin en ole yhtään yllättynyt, että sulla kesti näinkin kauan tajuta mun olevan yksi ja sama tyyppi vaikka koko ajan olen samaa nimimerkkiä käyttänyt...

Mitä tästä nyt kinaamaan. Totuus on, että niin kauan kuin laki sallii kunnille tämän kikkailun, näillä mennään. On vain hassua, että ihminen valitsee tarkkaan kosmetologinsa, hammaslääkärinsä, putkimiehensä jne. tärkeät ammattilaiset. Kysellään kaikilta tutuilta suosituksia ja kokemuksia, että onkohan se pätevä ja hyvä työssään, ettei vaan sitten tule tehtyä huonoa kauppaa ja jää vastine rahoille saamatta. Lapsia sitten hoitaa ja kasvattaa milloin kukakin, eikä kysellä eikä ihmetellä mitään. Kaikki vanhemmat toki eivät tätä tilannetta edes tiedosta, eikä kaikkia vanhempia edes kiinnosta. Ei kaikille vanhemmille välttämättä jää edes tätien nimet mieleen. On "se pitkätukkainen", "se lyhyt ja kovaääninen", "se pyöree" täti jne.

Minulla on koulutus ja ammattitaito, ja olen siitä kyllä kovin ylpeä. Kuka kissan hännän nostaa, jollei kissa itse :)

Voisko sitä enää tän suoremmin sanoo, mitä jo aikoja sitte kirjotin: "Ennemmin mun lasta hoitais kouluttamaton 10 vuotta alalla ollu." Jos sä et osaa tota lukee, ni se on sun henkilökohtainen ongelma, turha siitä on mulle kiukutella ;) Eipä tossa nyt ihan kauheen kauaa menny, ku noi 2 kertaa yritit tuputtaa sanoja mun suuhun enkä heti tajunnu et oot sama. Vaik oishan se toki pitäny tajuu, ei kai moni tollasta viitti tehä. Mitä jos nyt vaan myöntäisit, että mulle kiukuttelet ihan turhasta, mä olen vaan kertonu mitä mieltä itse olen :D Hyvää keskiviikon jatkoa sulle :D :D

Kyllä voi työskennellä päiväkodissa ilman koulutusta. Avustaja- nimikkeellä palkataan koulutuksettomiakin. Palkka on ihan sama kuin avustaja- nimikkeellä työskentelevällä lähihoitajallakin.

[QUOTE="vieras";23526266]Kyllä voi työskennellä päiväkodissa ilman koulutusta. Avustaja- nimikkeellä palkataan koulutuksettomiakin. Palkka on ihan sama kuin avustaja- nimikkeellä työskentelevällä lähihoitajallakin.[/QUOTE]

No kaikkiin päiväkoteihin ei haeta avustajia, tai he ovat sitten niitä työkkärin harjottelijoita

no kyllä väittäisin etä henkilä jolla itsellaaään on monta lasta on pätevämpi hoitamaan niitä lapsia kuin sellainen nuori joka ei ole koskaan lapsia hoitanut ja tulee suoraan koulun penkiltä. Lapste kun eivät ole samanlaisia ja nitä ei voi kasvattaa samalla muotilla, vaikka näin monesti kouluissa opetetaan.

väite on kyllä täyttä potaskaa! Ei kymmenen lapsen synnyttäminen tee ihmisestä kätilöä tai paljon sairastaminen lääkäriä tai pajon bussissa istuminen ammattikuskia. Eli kyllä se teoria on ammattilaisella siellä kaiken toiminnan pohjalla eikä jonkun perheenäidin mutu siitä miten on omien lastensa kanssa toiminut!

Missäpäin jonkun mainitsemia hoitoapulaisia koulutetaan?

Ja juu, pääkaupunkiseudulla esim. Seurelle pääsee helposti töihin ja sitä kautta saa lastenhoitajan keikkoja. Mutta ainakin sijaisuuksiin ja etenkin toimiin valitaan ja otetaan ne koulutetut.

Se hoitoavustaja/vastaava nimike koulutus on jossain määrin käytössä ainakin kanta-hämeessä ilm. vanhus/vammaispuolella. En osaa siitä sen paremmin sanoa. Jostain liiton lehdestä taisin sellasista suunnitelmista lukea kanssa. Eihän tuo mikä uusi juttu ole. Esim. vanhuspuolella laitosapulainen nimikkeellä on paljonkin osallistuttu hoitotyöhön. Tosin siinä hoitoavustaja jutussa on tarkoitus ilmeisesti saada joku (lyhyt) koulutus ihan perushoitohommiinkin. Laitosapulaiselle ei kai sellanen koulutus kuulu. En tosiaan noista tiedä. Mutta sen tiedän että mun puolestani erittäin tervetulleita ovat. Tietysti ammattinsa mukaisella nimikkeellä ja työtehtävillä. Esim. suihkutuksen voi hoitaa kuka vain, mutta lääkehoito kuuluu vain ammattilaiselle.

Minulla on koulutus ja ammattitaito, ja olen siitä kyllä kovin ylpeä. Kuka kissan hännän nostaa, jollei kissa itse :)

Todellakin kannattaa olla ylpeä :) Harva alalle kouluttautumaton saa koskaan sellaisia tietotaitoja, mitä sinä omaat koulutuksen käyneenä! Minusta on hienoa, että voin turvallisin mielin jättää lapseni kaltaisellesi ammattitaitoiselle ihmiselle, jolla on hallinnassa ensiaputaidot, teoriatieto lasten kasvusta, käyttäytymisestä, ravitsemuksesta sun muista. Se on oikeasti todella tärkeää!

[QUOTE="Nalletar";23525859]En ole tuohon lasten puoleen niin perehtynyt, mutta esim. vanhuspuolella koulutetaan "hoitoapulainen" nimikkeellä (tai joku vastaava se oli) ihmisiä. Heidän työnkuvansa on ilmeisesti pitkälti perushoitoa ja palkka on matalampi kun hoitajan koulutuksen saaneella. Mun mielestä se on ihan ok. Itse koen työssäni korvaamattomaksi avuksi esim. työllistetyt joilla ei hoitoalan koulutusta ehkä ole, mutta ovat niitä perustyön tekijöitä. Hoitajille jää aikaa keskittyä enemmän koulutuksensa mukaisiin tehtäviin.[/QUOTE]

ei todellakaan ole ok, koko hoitoapulaisten koulutus on lähinnä huono vitsi jolla säästetään rahaa ja luodaan taas kerran uusi matalapalkka-ala lisää muutenkin alipalkatulle sosiaali- ja terveysalalle. sama koskee työllistettyjä, ei ole mitään järkeä pallotella työttömiä tukitöihin joiden takia niitä töitä tekemään ei palkata ihan oikeisiin palkkatöihin koulutettuja ihmisiä. hoitoalalla pelkkä ns perustyökin vaatii ammattitaitoa ja ymmärrystä erilaisista sairauksista ja elämäntilanteista, ei ole millään tavalla järkevää tai edes turvallista ottaa niihin hommiin ketä tahansa ylimääräisiksi käsiksi. näin uskallan sanoa hoitoapulaiskollegoitani aivan riittämiin katselleena ja kuunnelleena, toki joukossa on asiansa osaaviakin ihmisiä mutta valitettavan suuri osa on jotain ihan muuta.
olen entinen hoitoapulainen, nykyinen piakkoin valmistuva lähihoitaja

[QUOTE="Nalletar";23526343]. Esim. suihkutuksen voi hoitaa kuka vain, mutta lääkehoito kuuluu vain ammattilaiselle.[/QUOTE]

kyllä varmasti voi jos hoidon tasolla ei ole mitään väliä. Mutta kuinka kouluttamaton ihminen ottaa siinä suihkutustilanteessa huomioon asiakasturvallisuuden tai asiakkaan itsemääräämisoikeuden ja tietääkö kouluttamaton ihminen kuinka perushoitotilanteita käytetään asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen tai kuinka se suihkutus tehdään kuntouttavaa työotetta käyttäen?
tietysti, eivät kaikki hoitajatkaan välitä vaan suihkuttaminen on pelkkää pakkotehdä-pakkopullaa joka ei voisi vähempää kiinnostaa :|