Oys kokemuksia?!

Mulla ainakin on molemmilla kerroilla ollut hyviä kokemuksia :) Johtuu varmaan siitä,että synnytyksetkin menivät nappiin..Mutta hyvä mieli jäi koko paikasta.Ja kannattaa nauttia siitä ajasta,jolloin saatte siellä rauhassa tutustua toisiinnen vauvan kanssa,ruokakin tulee valmiina ja on hyvää :) Itse ainakin muistelen lämmöllä ja menen mieluusti sinne marraskuussa uudestaan :D Onnea synnytykseen!

massunen
Kätilöt olivat omalla kohdallani ainakin aivan ihania. Osastolla taas kohtelu olikin sitten todella ala-arvoista. Ja kauhea kiire kaikilla. Sai oikein suuttua kunnolla ennen kun äitiä kuunneltiin ja neuvoja annettiin. Toisen kun kesällä menen synnyttämään sinne niin lähden kyllä samantien pois jos vaan oma ja vauvan vointi sen sallii!

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 19:00 massunen kirjoitti:
Kätilöt olivat omalla kohdallani ainakin aivan ihania. Osastolla taas kohtelu olikin sitten todella ala-arvoista. Ja kauhea kiire kaikilla. Sai oikein suuttua kunnolla ennen kun äitiä kuunneltiin ja neuvoja annettiin. Toisen kun kesällä menen synnyttämään sinne niin lähden kyllä samantien pois jos vaan oma ja vauvan vointi sen sallii!
Sorppa, mut lastenlääkärit ei päästä vauvaa pois alle kolmen päivän... Osastolla oli porukkaa tungokseksi asti, ja toki ilmoittauduin "vapaaehtoiseksi kotiinlähtijäksi" että saatas petipaikka vapaaksi, mut siitä ei tullu muuta kuin hyvät naurut kätilölle :/ Mut 13 / I -osastolla oli nyt ihan hyvä meininki, henkilökunnan kiire ei näkynyt ainakaan mulle. Myös salin puolelle sattui oikein mukava kätilö =)

\
Niin lähtisin minäkin. Varsinkin kun neljättä menen jo synnyttään. Siinä on vaan se ongelma että oys.sta ei noin vaan pois päästetä :/

massunen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 09:54 mammammaa kirjoitti:
\
Sorppa, mut lastenlääkärit ei päästä vauvaa pois alle kolmen päivän... Osastolla oli porukkaa tungokseksi asti, ja toki ilmoittauduin "vapaaehtoiseksi kotiinlähtijäksi" että saatas petipaikka vapaaksi, mut siitä ei tullu muuta kuin hyvät naurut kätilölle :/ Mut 13 / I -osastolla oli nyt ihan hyvä meininki, henkilökunnan kiire ei näkynyt ainakaan mulle. Myös salin puolelle sattui oikein mukava kätilö =)
Sorppa, mutta neuvolassa asiaa kun otin puheeksi niin sanoi että pitää etukäteen vaan sopia asioista ja tietty synnytyksen pitää mennä normaalisti ja vauvan voinnin olla hyvä. 1 vrk on kuulemma aika lailla pakko siellä olla, mutta sitten pääsee pois jos kaikki ok. Olin itsekkin tuolla 13/1 osastolla ja ihan #&%£$!* oli hoitajat. Naureskelivat kun halusin vauvaa (joka ei osannut imeä rintaa) hörppyyttää enkä opettaa tuttipullolle. Noh, sitten yksi yö hoitaja oli antanut tuttipullosta maitoa (vastoin minun tahtoa) ja siihen loppui vauvan vähäinenkin imeminen. Räjähdin hoitajalle sen jälkeen kun sain vaan kommentiksi "tuttipullot on koettu hyväksi"! Ja muutenkin kohtelu osastolla oli täysin ala-arvoista. Ja seuraavana päivänä sitten pakkasinkin kamat ja totesin, että tämä tyttö läks nyt vauvansa kanssa ja vaadin päästä lähtemään seuraavan tunnin aikana... kyllä niillä tuli kiire papereitten ja lastenlääkärin kanssa, mutta olin sen verran vihainen ja v*ttuuntunut että katsoivat ilmeisesti parhaaksi laittaa töpinäksi. Olin silloin sen vaadittavat 3 vrk.. tai taisi olla vähän vajaa kun niin aamusella lähdin... mutta ihan satavarmana en kyllä toista kertaa siellä niin kauaa ole!!

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 15:00 massunen kirjoitti:
Sorppa, mutta neuvolassa asiaa kun otin puheeksi niin sanoi että pitää etukäteen vaan sopia asioista ja tietty synnytyksen pitää mennä normaalisti ja vauvan voinnin olla hyvä. 1 vrk on kuulemma aika lailla pakko siellä olla, mutta sitten pääsee pois jos kaikki ok.
Joops, tuotapa ei kerrottu, edellisen kerran kun kävin, nii "kertaajat" pääs automaattisesti pois yhden yön jälkeen jos halusivat ja kaikki hyvin. Salissa vasta selvis, että ei onnistu enää :/ Mut saipahan levättyä, valmiit ruoat ja aina puhtaat siteet.

koiraharrastaja
Neljä synnytystä ko. paikassa, sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Ja olen kyllä toisen, kolmannen ja neljännen jälkeen päässyt kotiin toisena päivänä synnytyksestä, vauvan kanssa. Eli siellä ei ole pakko olla kolmea päivää, jos kaikki sujuu hyvin. Neljännen kanssa olisin lähtenyt kotiin jo seuraavana päivänä, mutta vauvan tulehdusarvoja seurattiin 48 h synnytyksen jälkeen.

Adalmina
Kaksi synnystystä ja pääosin positiiviset kuvat jääneet :)
Kätilöt ovat olleet aivan ihania mutta kuten joku jo mainitsikin, osastolla on sitten ollut hoitajilla todella kiire, niin myös minun kohdallani. Kävivät todella harvoin huoneessa kysymässä kuulumisiasi tai muutenkaan juttelemassa.
Molemmille myös annettu ilman suostumustani maitoa pullosta, mutta eipä se sinänsä haittaa - luvan olisi antanut kuitenkin mutta siis jokatapauksessa ILMAN LUPAA.
Imetysohjaus ollut aika huonoa.
Ruoka hyvää :p

Ilmeisesti on vähennetty osastoilla henkilökuntaa sitten minun viime käynnin (9/01). Kakkosen ja esikoisen synnyttyä (10/99) minulla on hyvät muistot osastolta. Käytiin kyselemässä miten voi ja onko kysyttävää yms. Imetykseenkin sai ohjausta ja ohjattiinkin niin kauan että onnistui. Harmi jos tilanne on paljonkin muuttunut. :(
rv 35+4

yksi kokemus
Mulle sattui puolestaan tosi tympeä kätilö synnytyssaliin, mutta vuodeosastolla oli erittäin ihania hoitajia. Olimme perhehuoneessa ja aina kun tarvitsi apua, niin sitä myös sai. Joskus saattoi joutua hetkisen odottamaan, kiirettähän siellä piti, mutta ei se mua haitannut.

ripa
Onko kukaan ollut siellä, kun on ruuhka-aika, eli kun Kuusamo, Raahe ja onko muitaki kiinni? Eihän sinne mahdu olleen osastollakaan muualla, kuin käytävällä. Minulle ainakin neuvolas sanoi, ett silloin pääsee aika helposti pois, jos molemmat voi hyvin.
Olen menoss elokuussa sinne synnyttämään, kaksi ensimmäistä on Kuusamon pienessä ja kodikkaassa sairaalassa.

mammammaa
Nyt oli kiire kuun alussa, synnytyssaliinki tarvi "jonotusnumeron..." Osastolla oli ainaki yhdessä välissä äitejä käytävällä odottelemassa. Siltikää en päässy pois vaikka kaikki hyvin ja olis ollu toiseksi viimenen päivä.

Salista on hyvät kokemukset kätilöt olivat mukavia, mutta osastolta on huonot kokemukset.Vauvalle oli annettu pullosta sapuskaa ja tutti sillä välin kun minä lepäsin,minulla ei ole kumpaakaan vastaan mitään mutta olisivat voineet kysyä.Imetykseen ei saanut kunnon ohjausta,tuotiin vain rintakumi et käytä sitä.Vauva joutui toiselle osastolle infektio-oireiden takia,en saanut kunnon vastauksia mikä neidillä oli esim. lämpöä ja tulehdusarvoja ei kerrottu vaikka kysyin.Enkä saanut lohdutusta mistään.Sitten kun lapsi oli toisel osastolla en paljon minäkään viihtynyt siel kävin vain nukkumas ja syömäs.Yksi kätilö oli oikein kiva ja aidosti kiinnostunut :heart:

heinämassu
Olen heinäkuussa menossa "tekemään" toista oyssiin ja aijon kyllä lähteä hetimiten pois jos kaikki vaan hyvin. Esikoisen kohdalla kätilöt olivat mukavia ja kannustavia. Osastolla meininki oli sitten ihan syvältä. Tutti ja tuttipullo otettiin käyttöön ilman lupaa vaikka olin nimenomaisesti sen kieltänyt. Eikä minkäänlaista imetysopastusta saanut, saatikka sitten muutenkaan apua. Ruuat oli ihan maittavia mutta muuta hyvää ei sitten osaston toiminnasta voikkaan sanoa. Tympeät hoitajat joilta sai kiskoa hohtimilla neuvot ja avut. Esikoinen syntyi kesäkuussa ja silloin jo tuntui ruuhkaa kovasti olevan siellä. Minulla meni veden n. 4 aikaan yöllä mutta kun soitin synnärille niin sanoivat että "ole vaan kotona niin kauan kuin pystyt"... että se siitä neuvolan neuvosta että heti pitää lähteä jos vedet menee. Ja heinäkuussahan on kaikki lähinkuntien synnärit kiinni niin siellä varmaan on nyt tuplasti ihmisiä.. pois vaan heti kun kynnelle kykenee, sen minä teen!!

Mulla tosi hyvät kokemukset synnäriltä kätilöiden osalta. Synnytyslääkäri oli sitten siitäkin edestä todella syvältä: tyly, epävarma, koppava ja rauhattomuutta herättävä tilanteessa, jossa olisi tarvittu rauhoittamista ja kannustusta.
Osastolla oli kamala kiire- en tiedä kuinka aitoa se oli, mutta tuntui, että apua saa anoa, samoin särkylääkettä, vaikka olin todella kipeä. OYS pitää kyllä niin huonosti henkilökuntaansa, ettei ole mikään ihme, että hoitajat eivät jaksa olla laupeudensisaria. Eikä kukaan voi pakottaa olemaan osastolla, jos kaikki on ok. Omalla vastuullahan sitä joka tapauksessa kotiin lähdetään.
Toinen muksu syntyy minä päivänä tahansa...

Itselläni oli ihana kätilö ja myös kohtelu osastolla oli ystävällistä!!!
Paremminki muut äidit olivat tympeitä nuoren ikäni vuoksi...
Apua annettiin aina kun pyysi ja tukeminen oli loistavaa henkilökunnan puolelta...olin osastolla 13, 2

Vuosina 00 ja 03 siellä synnyttäneenä kokemukset ihan positiivisia. Synnytyssalissa tosi ihanat kätilöt, tosin kauhee kiire oli 03 toukokuussa, kätilö ei saanut toista avuksi ja niimpä meidän isi toimi kirjurina yms. apulaisena. Sitten samalla kertaa vuodeosasto oli niin täynnä että ensimmäisen päivän jouduin "virumaan" käytävällä :( Ja sit kun pääsin kolmen hengen huoneeseen niin sinne viel ängettiin neljäskin. Tosi ahdasta ja rauhatonta.
Minä myös mielelläni lähtisin kotiin heti miten, mutta meidän vaavit tahtoo aina kellastua niin siellä sit täytyy muutama päivä "kärsiä". Inhottaa jo valmiiksi ajatus jäädä sinne kesäkuussa taas kun tätä kolmatta "menen tekemään". Oman vointini puolesta voisin vaikka suoraan synnytyspediltä hypätä kotiin, en viihdy siellä yhtään, siellä ei osaa edes nukkua..hirvee koti-ikävä jne... :(
Jos ei keltaisuutta tässä vauvassa ilmene niin taidampa minäkin vaatia kotiutusta nopeampaa :whistle: ;)

meillä täällä terveydenhoitaja sanoi, ett jos vaavilla on jotain hässäkkää ja äiti voi hyvin, voivat sanoa, ett mene sinä kotia ja käy päivällä hoitamassa vauvaa tai jos asuu kauempana(niinkuin minä) ja sukulaisia lähellä, niin mene sinne yöksi. En tiedä sit pitääkö paikkansa?

höpsistä kukkuu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 14:50 ripa72 kirjoitti:
meillä täällä terveydenhoitaja sanoi, ett jos vaavilla on jotain hässäkkää ja äiti voi hyvin, voivat sanoa, ett mene sinä kotia ja käy päivällä hoitamassa vauvaa tai jos asuu kauempana(niinkuin minä) ja sukulaisia lähellä, niin mene sinne yöksi. En tiedä sit pitääkö paikkansa?
Jos vauvalla joku häikkä niin eivät ne kyllä sieltä äitiä pois aja. Vaan äiti yleensä viettää sitten aikaa siellä synnyttäneiden osastolla. Eri asia jos menee useempi kuukausi, mutta jos ihan viikko pari niin sitten äiti saa kyllä olla osastolla vauvan lähellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 15:16 höpsistä kukkuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 14:50 ripa72 kirjoitti:
Jos vauvalla joku häikkä niin eivät ne kyllä sieltä äitiä pois aja. Vaan äiti yleensä viettää sitten aikaa siellä synnyttäneiden osastolla. Eri asia jos menee useempi kuukausi, mutta jos ihan viikko pari niin sitten äiti saa kyllä olla osastolla vauvan lähellä.
Meillä on ollut kummaltakin vauvalta semmoinen tilanne että keltaisuusarvot ovat nousseet huimiin lukemiin ja sen vuoksi on lastenosastolle viety, teholle ensin, jos oisivat joutuneet veret vaihtaan tms. Ja minä olen kyllä sitten päässyt kotiin ja olen kotoa käynyt siellä lastenosastolla hoitamassa päivät ja hyvä niin ennemmin nukun kotona entä olen synnyttäneiden osastolla haikeana ilman vauvaa kun muilla vauvat kainalossa. Meiltä matkaa sairaalaan 45km (25min) joten meillä näin.

Yhteistyössä