Mulla on kokemuksia kahden lapsen synnyttämisestä Oysissa, vuosina -94 ja -98. Itse synnytykset menivät hyvin, sillä tulin sairaalaan vasta loppuvaiheissa. Silti ensimmäisen kanssa piti jonottaa saliin, ja kätilökin ehti vaihtua ennen ponnistusvaihetta (ehdin olla salissa vähän yli tunnin). Ja episiotomia tehtiin, vaikka olin sen kieltänyt jossain kyselyssä. Se haava vaivasikin sitten tosi pitkään. Toisen kanssa olikin jo niin kiire, että syntyi odotushuoneeseen, eli ei ehitty saliin asti lainkaan. Koska ensimmäisen kanssa jouduin olemaan silloin vaaditut 5vrk osastolla, enkä osannut siinä metelissä ollenkaan nukkua, ja sain vedosta vielä flunssankin eli olin kotiin päästessä ihan poikki ja väsynyt, halusin toiseni syntyvän poliklinikkasynnytyksenä, jolloin tarvii olla sairaalassa vain 6 tuntia. Poika syntyi varttia vaille 5 illalla, ja yhdentoista maissa meidät päästettiin kotiin. Eli sellainen onnistui oysissa -98, mutta se pitää ilmoittaa etukäteen! Ja kaiken pitää tietysti sujua normaalisti. Kotiuttamisen jälkeen piti käydä parin päivän päästä tarkastuksessa, ja muistaakseni neuvolasta kävi joku täti pari kertaa kotona mittaamassa ja punnitsemassa vauvan, sitten siirryttiin ite käymään neuvolassa tarkastuksissa.