Oys kokemuksia?!

kerran olen ollut oyssissa synnyttämässä ja minulla on pelkästään postiivisia kokemuksia =) osastoilla (olin ensin käynnistyksessä pari vuorokautta) hoitajat olivat todella mukavia ja auttavaisia. ja synnytyssalissa samoin. homma myös pelitti tosi hienosti ja kaikki tuntuivat tietävän paikkansa, kun mun alatiesynnytys muuttuikin yhtäkkiä hätäsektioksi.
kiitokset oysiin :flower:

No mulla on tuorein kokemus oys.sta viikon takaa. Just nyt ei ollut hirveetä ruuhkaa. Ihana kätilö sattui. Ja yllätys yllätys osastollakin oli tällä kertaa ihan "mukavaa" jos niin voi sanoa. Mutta jotenkin rennompi tunnelma kuin kolmella aikaisemmalla kerralla
Ei jäänyt mitään hampaan koloonm tällä kertaa :D

pitempimatkalaiset voi kysyä mahdollisuutta yöpyä potilaskodissakin (jos siellä on vaan tilaa) jos vauva ei pääse kotiin mutta äiti pääsee. se on puolen kilsan päässä osastolta. kannattaa ainaki kysyä!

Itselläni lähinnä huonoja kokemuksia Oysista tammikuulta.. esikoinen kyseessä ja käynnistettiin kovien kipujen takia. Kova painostus kipulääkkeiden ottoon, myös sikiöön vaikuttavien(eräs kätilö totesi ko. aineen olevan kuin huumetta vauvalle)synnytyssalissa kukaan ei kertonut/esitellyt ilokaasulaitetta, katetrointia sai odottaa tosi kauan kun kätilöt kiireisiä ja tämä hidastutti synnytyksen etenemistä kovasti, avotarjonta huomattiin vasta reilun tunnin ponnistamisen jälkeen(luulisin että sen voi huomata aiemminkin?)jne jne.. onneksi lopputulos korvaa kaiken, mutta kynnys toisen lapsen tekemiseen on aika korkea!

Pikkuankka
Meillä oli viime viikolla Oysissa synnytyssalissa aivan ihana kätilö, mutta vuoron vaihtuessa tuli sitten todella tyly, elämäänsä kyllästynyt eukko..osastoilla hoitajat olivat pääasiassa ok. Mukaan mahtui täysi k-pää yöhoitaja ja sitten toista ääripäätä edustava ihana ihminen, joka todella oli oikeassa ammatissa!
Meillä oli toiseksi viimeinen hoitopäivä menossa kun tämä upea hoitaja huomasi ettei meillä imetys suju, vauvalla oli koko ajan ollut väärä ote ja omat jättirintani vaikeuttivat asiaa, ja opasti kädestä pitäen imetyksen!!!
Sitä ennen ei YKSIKÄÄN hoitaja sanonut mitään, vaikka varmasti näkivät....

Mutta loppupelissä mikään negatiivinen ei merkannut enää, kun saatiin lähteä prinsessan kanssa kotiin :heart:

jivie harmaana
Mulla on yks synnytys OYS:ssa takana. Jäi vain hyviä mielikuvia ja muistoja. Synnytyksessä kerkes olla 3 kätilöä ja kaikki olivat aivan mielettömän ihania!! :heart: :flower: :flower: Sellaisia äitihahmoja ja tosi kannustavia.

Osastolta (11) jäi myös ihan hyvä kuva. Vaikka, olihan niillä hoitajilla väliin vähän kiirettä.

Hyvä ruoka. :D

Piraka
Neljättä pitäs mennä synnyttämään ja jos voisin valita, synnyttäisin mielummin muualla. Kolmesta synnytyksestä kaksi ollut epämiellyttäviä, viimeisin kamala, salissa olleen kätilön käytöksen vuoksi.

Osastolla olen aina saanut hyvää kohtelua ja siellä henkilökunta on ollut todella mukavaa. Samaten kaikki kohdalleni osuneet lääkärit, yhtä vanhempaa lastenlääkäriä lukuunottamatta 10 vuotta sitten, ovat olleet todella ihania...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 09:10 Piraka kirjoitti:
Neljättä pitäs mennä synnyttämään ja jos voisin valita, synnyttäisin mielummin muualla. Kolmesta synnytyksestä kaksi ollut epämiellyttäviä, viimeisin kamala, salissa olleen kätilön käytöksen vuoksi.
Mitä tapahtui? Miten ätilö käyttäytyi?

rabella
Minäkään en voi sanoa olevani tyytyväinen OYS:n osaston henk.kunnan toimintaan nimenomaan juuri tuon imetystietouden tai lähinnä sen puutteen vuoksi. Mulle kävi niin, että synytin illalla ja yöksi mentiin osastolle. Hupsista vaan ja vauva vietiin pois koko yön ajksi ja seuraavana aamuna tuotiin joskus 9 aikaan silloinkn oli juuri annettu pulloa, joten kaikki varmaan arvaa miten meidän imetyksen kävi?? Ikinä ei enää kelvannut tissi vaikka synnytyssalissa imi oikein antaumuksella. Katkera olen toden totta, mutta nyt aion vaatimalla vaatia, että vauva jää yöksi viereen, jos vaan ei mitään lääketieteellistä muuta syytä ole. Ja mitään pulloa ei anneta eikä tuttia tyrkytetä niinkuin siellä kauhukseni sain huomata.

Yksi tyytyväinen
Tännehän on kertynyt paljon ikäviä kokemuksia, joten vaikka aika kultaa muistot (lapseni jo 5v ja 7v) niin täytyy sanoa, että ainakin silloin ei ole ollut suurempia valittamisia. No synnytyssalikätilöt ovat olleet kiireisiä, mutta ihan ok muuten. Mutta hoitajat osastolla 14 (onkos ne nyt sitten muuttuneet erilailla) olivat ihania:).

Minulla kokemuksia
vuoden 2003 lopulta: Synnytysosastolla oli ruuhkaa, joten meilläkin kätilö juoksi kolmen salin väliä ja saimme pitkät pätkät olla miehen kanssa ihan kahdestaan salissa (ja kauhuissaan, ensikertalaisia kun olimme). Kätilö oli vanhemmanpuoleinen vaalea naisihminen, tyly, töykeä, minua ja toiveitani vähättelevä. Eli erittäin huono kokemus tältä osin. Olin etukäteen täyttänyt "toivelistan" mutta eipä sitä juuri huomioitu ja ehdotuksilleni ja sanomisilleni lähinnä naurahdettiin. Tänä vuonna olen menossa sinne kakkosta hakemaan ja aion kysyä kätilön nimen etukäteen, saman kätilön "hoiviin" en aio suostua.

Osastolla (en muista, oliko 13?) oli sitten ihan positiivista. Saimme perhehuoneen, jossa saimme olla melko rauhassa. Eli hoitajat eivät pahemmin käyneet oma-aloitteisesti neuvomassa tms., jos emme itse kysyneet. Koin sen kuitenkin lähinnä hyvänä asiana. Kiirettä taisi sielläkin olla mutta useimmat hoitajista vaikuttivat sydämellisiltä ja työhönsä sopivilta (toisin kuin se kätilö). Imetysohjausta olin toivonut oikein erikseen mainitsemalla ja sitä mielestäni sitten sainkin tarpeen mukaan. Tosin herkästi tosiaan siellä pulloa tuputetaan ja korviketta tarjoillaan. Meidän vauva oli kuitenkin kaiken aikaa minun ja mieheni seurassa (ei hetkeäkään hoitajien hoivissa), joten salaa hoitajat eivät pulloa päässeet hänelle antamaan. Eli imetysohjausta sai tekniikan suhteen mutta muuten imetystuki oli vähäistä.

Mullakin on takana yksi synnytys Oys:ssa v.2003. Kun mentiin synnärille niin päästiin heti saliin vaikka ei välttämättä ois vielä tarvetta ollut, mut saatiin olla miehen kanssa siellä ihan rauhassa, mikä oli plussaa. En tykännyt yhtään kun meillä vaihtui kätilö synnytyksen aikana varmaan 3 kertaa, vaikka synnytys ei kestänyt kuin 10h!! Menin ihan sekaisin sit että kuka onkaan mun oma kätilö. Loppuvaiheessa kätilönä oli töykeä ja "kaikkitietävä" vanhempi nainen, kaksi muuta olivat nuorempia ja tosi ystävällisiä ja mukavia.
Olin osastolla 13, ja mielestäni siellä kaikki pelasi hyvin. Aika ajoin kävi hoitajat kyselemässä vointia, ja miten vauvan kanssa menee mutta eivät sen enempää tuputtaneet apua. Jonkin verran sain apua imetykseen, mielestäni ihan riittävästi...

Yhden ( ekan) yön vauva oli hoitajilla, ja olivat kokeilleet antaa vauvalle pulloa mutta ei ollut huolinut joten toivat sen sitten minulle imetettäväksi.
Kaikenkaikkeaan olen ihan tyytyväinen, ja ihan hyvällä mielellä menen nyt toukokuussa uudelleen Oys:iin synnyttämään =)

Alissa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 15:53 Christina81 kirjoitti:
Mullakin on takana yksi synnytys Oys:ssa v.2003. Kun mentiin synnärille niin päästiin heti saliin vaikka ei välttämättä ois vielä tarvetta ollut, mut saatiin olla miehen kanssa siellä ihan rauhassa, mikä oli plussaa. En tykännyt yhtään kun meillä vaihtui kätilö synnytyksen aikana varmaan 3 kertaa, vaikka synnytys ei kestänyt kuin 10h!! Menin ihan sekaisin sit että kuka onkaan mun oma kätilö. Loppuvaiheessa kätilönä oli töykeä ja "kaikkitietävä" vanhempi nainen, kaksi muuta olivat nuorempia ja tosi ystävällisiä ja mukavia.
Olin osastolla 13, ja mielestäni siellä kaikki pelasi hyvin. Aika ajoin kävi hoitajat kyselemässä vointia, ja miten vauvan kanssa menee mutta eivät sen enempää tuputtaneet apua. Jonkin verran sain apua imetykseen, mielestäni ihan riittävästi...

Yhden ( ekan) yön vauva oli hoitajilla, ja olivat kokeilleet antaa vauvalle pulloa mutta ei ollut huolinut joten toivat sen sitten minulle imetettäväksi.
Kaikenkaikkeaan olen ihan tyytyväinen, ja ihan hyvällä mielellä menen nyt toukokuussa uudelleen Oys:iin synnyttämään =)
Oliskohan ollu sama vanhempi, tyly kätilö mullakin...semmonen pullea, tumma täti?
Osastolta samankaltaiset kokemukset täälläkin =)

vastaanpa minäkin
Kahden synnytyksen kokemuksella voi sanoa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Salissa voi toki olla huonojakin kokemuksia, en niitä vähättele, mutta... Itse olen ollut osastolla kummallakin kerralla positiivinen, ymmärtänyt sen, että hoitajilla voi olla kiirettä. Minä en ole mikään kuningatar, jolle pitää heti tässä ja nyt keretä kaikki neuvomaan. Rohkeasti itse kokeilemaan ja pitämään vauvaa lähellä, jos vain oma kunto antaa myöten. Olin osastolla onneni kukkuloilla ja tyytyväinen, kun taas vierustoverit valittivat ja narisivat joka asiasta mielestäni aivan syyttä suotta. Ikävää, että joku viitsii tehdä maailman ihanimmasta asiasta noin vaikean ja tympeän. Kannattaa katsoa myös peiliin ja hymyillä, eiköhän mielikin muutu iloisemmaksi:)

huonot kokemukset
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 20:48 vastaanpa minäkin kirjoitti:
Kahden synnytyksen kokemuksella voi sanoa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Salissa voi toki olla huonojakin kokemuksia, en niitä vähättele, mutta... Itse olen ollut osastolla kummallakin kerralla positiivinen, ymmärtänyt sen, että hoitajilla voi olla kiirettä. Minä en ole mikään kuningatar, jolle pitää heti tässä ja nyt keretä kaikki neuvomaan. Rohkeasti itse kokeilemaan ja pitämään vauvaa lähellä, jos vain oma kunto antaa myöten. Olin osastolla onneni kukkuloilla ja tyytyväinen, kun taas vierustoverit valittivat ja narisivat joka asiasta mielestäni aivan syyttä suotta. Ikävää, että joku viitsii tehdä maailman ihanimmasta asiasta noin vaikean ja tympeän. Kannattaa katsoa myös peiliin ja hymyillä, eiköhän mielikin muutu iloisemmaksi:)
Kyllä sitä kuule on nauru itsellä kaukana kun luvatta annetaan tuttipullosta maitoa ja kun vauva oli muutenkin laiska imemään ja pullosta saadun maidon jälkeen kun ei tullut mitään apuja että olisi imetys lähtenyt käyntiin. Yritin kyllä sievästi pyytää siihenkin apuja mutta kun ei kuulemma kenelläkään ollut aikaa sellaiseen niin pakkasin laukkuni ja lähdin kotia kohtuu negatiivisella mielellä. Minä en ainakaan kokenut että olisi pitänyt kohdella kuin kuningatarta, mutta apua pyytäessä olisi ollut ihan miellyttävää ettei olisi itseään tuntenut vain rasitteena. Hyvä jos sinulla on mennyt hyvin, mutta kun ei tuo "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" aina pidä paikkaansa.. vaikka kuinka itse yritti aluksi olla ymmärtäväinen ja positiivinen niin kyllä se ymmärrys ja positiivisuus loppuu jos vaan äksyillään takaisin että "kun on kiire, ei ehdi"! Itse olen kuitenkin sitä mieltä että he ovat siellä ASIAKASPALVELIJOITA ja monet ensisynnyttäjät tarvitsevat apua ja tukea!!!

Aadaliina
Minäkin joudun Kuusamon synnärin sulkemisen takia Ouluun. Laskettu aika elokuussa. Ärsyttää valmiiksi, kun siellä ei saa käydä edes vieraita. Ainoastaan isä, lapset ja isovanhemmat. :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2006 klo 17:10 snoopy kirjoitti:
Esikoiseni sunnytys lähestyy ja laskettuun aikaan on enään muutama viikko. Minkälaisia kokemuksia teillä on oyksista? Synnytys, kätilöt, hoitajat osastolla yms. Kiitos :flower:
Yhteenveto: Oysissa voit saada aivan minkälaista kohtelua tahansa, eli täysin huonoa, aivan mahtavaa ja kaikkea siltä väliltä. Yksi asia on varma: kiirettä siellä piisaa, ellei ole aivan poikkeuksellinen tilanne. Näillä eväillä on jokaisen mentävä oysiin synnyttämään. Antakaa äidit palautetta saamastanne hoidosta. Vain niin voi toiminta kehittyä. :eek:

Kokemukseni Oysistä on sekä positiivisia että negatiivisia.. ensinnäkin kaksosraskauteni takia jouduin olemaan osastolla kuukauden.. sillon meni ihan mukavasti.. hoitajat oli ystävällisiä.. tietysti sielläkin niitä poikkeuksia oli..

No meidän kaksoset syntyivät sektiolla ja menivät syntymän jälkeen osastolle 64.. syytä ei pahemmin ollut.. itse olin kyllä aika helpottunut että menivät sinne, en olisi ensimmäisinä päivinä voinut oikein hoitaa pieniä, ja sain itsekkin levättyä..

Osaston 64 hoitajat aivan ihania.. siellä sain hieman imetykseen neuvoja.. en mitenkään hirveästi mutta kuitenkin.. onnistuin ihan hyvin itse löytämään hyvän imetysasennon...

No sitten kun tytöt pääsivät minun luokseni (os.11) ongelmat heti alkoivat.. minulle ei ollut huonetta minne mennä.. koska olin siihen mennessä ollut huoneessa missä oli raskaanaolevia.. noh.. pistivät minut ja lapset sinne lastenhoitohuoneeseen oottamaan huonetta.. odotin ehkä tunnin ja ilmoitin meneväni lasten kanssa huoneeseeni kerta kun ei huonetta ala kuulua.. hoitajat yrittivät estellä mutta eihän ne mitään voinu ku vein vaan lapset sinne.. selkä oli niin ...... kipeä että en pystyny istumaan joten halusin makuulleeni... huoneen sain vasta 6 tunnin päästä siitä kun lapset tulivat osastolle.. tämä aika mun olis pitäny kököttää penkillä sillä hoitohuoneessa...

No sitten kun pääsin omaan huoneeseen kaikki meni ihan mukavasti.. hoitelin itse kokonaan vauvani.. mutta sitten viimesenä yönä annoin tytöt hoitoon kolmen aikaan että sain itse nukuttua.. ja sanoin että lapset pitää syöttää 6:00 koska eivät olleet syöneet paljon.. no menin sitten aamulla 8:00 hakemaan tyttöjä.. heräsin siihen kun kuulin niiden itkevän siellä...ja katoin lappuja niin eipä lapsoset sitten olleet saaneet ollenkaan ruokaa... huusivat siellä päät punasina.. menin sit kysymään hoitajalta jolle tytöt annon yöllä et miks näitä ei oo syötetty, niin eipä tuo osannu sanoa... muilta hoitajilta kyseli et miks näitä ei oo syötetty??? ja kaikki vaan nostelivat hartijoitaan... oli siinä sitten kiva rueta ite syöttämään lapsia joilla oli kauhee nälkä ja hotkivat ruokaansa loppupäivä sitten oltiinkin mahakipeessä ku meni ilmaa niin paljon mahaan hotkiessa...

Eräs hoitaja oli todella muka.. tuli aina välillä kysymään että haluanko suihkuun että hän katsoo vauvoja sillävälin.. tämä kyseinen hoitaja hommasi meille sinne pinnasängyn kun en halunnut tyttöjä laittaa eri sänkyihin nukkumaan..

Osastolla olimme viikon tyttöjen syntymän jälkeen koska sinivalossa piti molempien olla... ja näitä arvoja tarkkailtiin..

Joistakin asioista jäi pahamieli mutta kuitenkin positiivisilla mielillä menisin sinne uudestaan jos vaan sellainen tilaisuus minulle vielä suotaisiin..

:heart: :heart:

Muistoja
Mulla on kokemuksia kahden lapsen synnyttämisestä Oysissa, vuosina -94 ja -98. Itse synnytykset menivät hyvin, sillä tulin sairaalaan vasta loppuvaiheissa. Silti ensimmäisen kanssa piti jonottaa saliin, ja kätilökin ehti vaihtua ennen ponnistusvaihetta (ehdin olla salissa vähän yli tunnin). Ja episiotomia tehtiin, vaikka olin sen kieltänyt jossain kyselyssä. Se haava vaivasikin sitten tosi pitkään. Toisen kanssa olikin jo niin kiire, että syntyi odotushuoneeseen, eli ei ehitty saliin asti lainkaan. Koska ensimmäisen kanssa jouduin olemaan silloin vaaditut 5vrk osastolla, enkä osannut siinä metelissä ollenkaan nukkua, ja sain vedosta vielä flunssankin eli olin kotiin päästessä ihan poikki ja väsynyt, halusin toiseni syntyvän poliklinikkasynnytyksenä, jolloin tarvii olla sairaalassa vain 6 tuntia. Poika syntyi varttia vaille 5 illalla, ja yhdentoista maissa meidät päästettiin kotiin. Eli sellainen onnistui oysissa -98, mutta se pitää ilmoittaa etukäteen! Ja kaiken pitää tietysti sujua normaalisti. Kotiuttamisen jälkeen piti käydä parin päivän päästä tarkastuksessa, ja muistaakseni neuvolasta kävi joku täti pari kertaa kotona mittaamassa ja punnitsemassa vauvan, sitten siirryttiin ite käymään neuvolassa tarkastuksissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 13:20 Muistoja kirjoitti:
-Ja episiotomia tehtiin, vaikka olin sen kieltänyt jossain kyselyssä. Se haava vaivasikin sitten tosi pitkään.
Miksi et synnyttänyt kotona kun et luota kätilön ammattitaitoon ja arviointikykyyn? Ei kuule kätilöt ilkeyksissään niitä välilihoja leikkele, ite joutuu ompelemaankin, lisätyötä... Ärsyttää suunnattomasti tuollainen kommentointi.

Oma Oys-kokemukseni on helmikuulta ja voin sanoa ettei ensisynnyttäjää enää paljon paremmin olisi voitu kohdella. Synnytykseni oli nopea; noin 8 tuntia eikä kätilö ehtinyt vaihtua sinä aikana, synnytin itseasiassa vartti ennen hänen vuoron vaihtumista! Hän oli todella ymmärtävä ja tuki minua vaikka joutui välillä juoksemaan toisessakin salissa.

Osastolla 13:2 olimme perhehuoneessa neljä päivää ja saimme ohjausta ja opastusta vauvamme hoitoon hyvin ja hoitajat olivat todella mukavia yhtä vierasmaalaista lukuunottamatta. Imetyskään tuskin olisi onistunut ellei niin hyvin olisi kädestä pitäen neuvottu.

Joten todella hyvin mielin menen toisenkin Oys:siin tekemään!

Minulla on positiivisia kokemuksia runtkasti enemmän kuin negatiivisia. Esikois tytär syntyi 04/06. Synnytys sali me saatiin valita kun oli niin rauhallinen päivä ja muita synnyttäjiä ei sillä hetkellä ollut. Siellä sitten miehen kans päivä vietettiin kun synnytys ei oiken lähtenyt käyntiin. kätilöt vaihtui useampaan kertaan mutta kaikki olivat ystävällisiä meitä kohtaan. Repesin todella pahasti mutta hienotunteisesti ompelu hoidettiin. Osastolla hoitajat olivat erittäin ystävällisiä ja hoitivat vauvaa kun itse olin vuoteen omana muutaman päivän

koiraharrastaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 15:33 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2006 klo 13:20 Muistoja kirjoitti:
-Ja episiotomia tehtiin, vaikka olin sen kieltänyt jossain kyselyssä. Se haava vaivasikin sitten tosi pitkään.
Miksi et synnyttänyt kotona kun et luota kätilön ammattitaitoon ja arviointikykyyn? Ei kuule kätilöt ilkeyksissään niitä välilihoja leikkele, ite joutuu ompelemaankin, lisätyötä... Ärsyttää suunnattomasti tuollainen kommentointi.
:LOL: Kyllä multakin esikoista synnyttäessä leikattiin, vaikka kielsin...halusi opettaa kätilöopiskelijalle, kuinka homma tehdään...Onneksi seuraavat synnytykset ovat sujuneet muutenkin paremmin! :)

Yhteistyössä