[QUOTE="poikia3";25496160]Se sun pitäisi kahden lapsen kokemuksella tietää, että lapset ovat valtavan erilaisia. Ja tiedät varmasti myös sen, että esim. minun lapseni osaavat asioita, joita sinun lapsesi eivät osaa.
Mutta esim. lukutaito, edes kirjaimien tunteminen ei ole ekan luokan VIRALLINEN edellytys. Se on vain sinun käsityksesi asiasta.
On asioita, joita et voi lapselle opettaa, vaikka kuinka yrität, lasten persoonallisuuksissa on valtavia eroja, mulla on 2 lasta, jotka tulevat toimeen, kuopus joka on niin itsenäinen, ettei häntä aina edes huomaa. Ja keskimmäinen, joka oli ekaluokkalaisena todella arka, ei uskaltanut olla viittä minuuttia ilman aikuista kotona. Sama poika pärjää nykyään yksin kotona valtavan hyvin, ja sama poika ui nykyään kilpaa, huolehtii läksyistä ja itsestään hyvin ja hänellä on kavereita.
Kaikki 3 lasta on kasvatettu täsmälleen samalla tavalla!
Ja selvyyden vuoksi, hiihtotaito ei ole ekan luokan edellytys, mutta se että lapsi saa kokeilla erilaisia tapoja liikkua talvella, jos sitä lunta on, mielestäni on!
Kuuluu samaan kastiin, kuin että ulkoillaan, liikutaan metsissä - eli näytetään lapsille ympäröivää maailmaa rajoittumatta niihin asioihin joista itse pitää![/QUOTE]
Jos mä oletan ja toivon jotain omilta lapsiltani, niin ei siihen vaikuta mitenkään muiden lasten osaamiset eikä se mitä "virallisia" vaatimuksia ekaluokkalaisille koulun puolesta on. Mä määrittelen itse sen, mitä pidän meidän perheen edellytyksinä kouluikäiselle. Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää?!
Ei mua edelleenkään kiinnosta mitä muiden lapset osaa tai on osaamatta. Ja juu, tottakai lapset on erilaisia. Mutta ei se siihen liity mitä meidän perheessä on lapsilta tiettyyn ikään mennessä oletettu & oletukset saavutettu.