Ovatko vanhemmat niin laiskoja nykyään?????????

• Viestiketjun aloittaja Sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti
Sivusta seurannut
Ei edes perustaitoja opeteta lapsille!

Joko laitetaan lapset uimakouluun 5-vuotiaana tai sitten jätetään kokonaan opettamatta se uiminen ja sysätään se koulun uintitunneille!!!!!

Toinen juttu onkin sitten tämä luistelu ja hiihto... Luistelukouluihin tökitään lapsia luistelemaan ja heti, kun taito luonnistuu tökätään lapsi pois luistelukoulusta. Ei niitä luistelukouluja tule täyttää luistelun opettelulapsissa vaan sellaisilla, jotka aikovat jatkaa harrastusta monta vuotta! Ja hiihtoahan ei opeteta missään kenellekkään vaan lapset laitetaan ilman hiihtotaitoa kouluun. Käsittämätöntä!

"vieras"
[QUOTE="vieras";25495713]sama pyörälläajossa. moni ekaluokkalainen aloittaa koulunsa apupyörillä nykyään.[/QUOTE]

niinpä :D missä kuplassa ne vanhemmat kasvattaa lapsiaan?

Ja hiihtoahan ei opeteta missään kenellekkään vaan lapset laitetaan ilman hiihtotaitoa kouluun. Käsittämätöntä!
Missä sitä käytännössä olisi voinut täällä lounaisrannikolla opettaa, kun monta vuotta meni ilman hiihtokelejä?

Mutta joo, mun koululaiseni osaa hiihtää. Onneksi eskaritalvena oli lunta ;)

Uimakouluissa oppii oikeaa uintitekniikkaa, en mä osaa niitä pahana asiana ollenkaan ajatella, vaikka omat lapset ovatkin oppineet uimaan wanhanaikaisesti meressä, maauimalassa ja uimahallissa.

Ylipäätään olen sitä mieltä, että hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Jos esim. luistelu ei kiinnosta ollenkaan, niin turha kiduttaa itseään kentän laidalla harva se päivä jos saman voi ostaa rahalla ja viedä lapsen luistelukouluun. Ei pitäisi olla keneltäkään "ahkerammalta" mammalta pois :)

• Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Missä sitä käytännössä olisi voinut täällä lounaisrannikolla opettaa, kun monta vuotta meni ilman hiihtokelejä?

Mutta joo, mun koululaiseni osaa hiihtää. Onneksi eskaritalvena oli lunta ;)

Uimakouluissa oppii oikeaa uintitekniikkaa, en mä osaa niitä pahana asiana ollenkaan ajatella, vaikka omat lapset ovatkin oppineet uimaan wanhanaikaisesti meressä, maauimalassa ja uimahallissa.

Ylipäätään olen sitä mieltä, että hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Jos esim. luistelu ei kiinnosta ollenkaan, niin turha kiduttaa itseään kentän laidalla harva se päivä jos saman voi ostaa rahalla ja viedä lapsen luistelukouluun. Ei pitäisi olla keneltäkään "ahkerammalta" mammalta pois :)
Hiihdolle on samantyyppisiä halleja kuin luistelullekkin etenkin siellä etelässä. ;)

No meillä käytiin uimakoulussa 1 syksy ja 1 kevät. Ei siellä uimaan oppinu siinä ajassa kun 1x vkossa ja 1h. Kyllä meillä uimaanopettelu tapahtui kesällä rannalla asuessa ja talvella uimahallissa. Osaa jo ekaluokkalainen uida.

Luistellakki osaa ja eikä me koskaa missää luistelukouluissa olla käyty. Luistelu tosin ei oo vahvimmasta päästä mutta ei oo kukaa seppä syntyessään.

Tyttö ei tykkää hiihdosta.

"Sssalla"
täällä maalla ei ainakaan ole muuta tekemistä oikein talvisin kun pulkkailla, luistella ja hiihtää. esim puistoja ei pidetän aurattuna, joten turha kuvitella käyttävänsä :D

"vieras"
No meillä käytiin uimakoulussa 1 syksy ja 1 kevät. Ei siellä uimaan oppinu siinä ajassa kun 1x vkossa ja 1h. Kyllä meillä uimaanopettelu tapahtui kesällä rannalla asuessa ja talvella uimahallissa. Osaa jo ekaluokkalainen uida.

Luistellakki osaa ja eikä me koskaa missää luistelukouluissa olla käyty. Luistelu tosin ei oo vahvimmasta päästä mutta ei oo kukaa seppä syntyessään.

Tyttö ei tykkää hiihdosta.
Tykkäämisestäkö se on kiinni??? Millä perustelet sen tytöllesi, että koulussa täytyy luistella vaikka ei tykkäisi???

[QUOTE="vieras";25495739]Hiihdolle on samantyyppisiä halleja kuin luistelullekkin etenkin siellä etelässä. ;)[/QUOTE]
Missäköhän sellainen olis? Kuulemma jossain 30 kilsan päässä on joku hiihtoputki joka oli/on konkurssiuhan alla. Toinen löytynee 70 kilsan päästä. En todellakaan lähtisi sinne saakka kahden muksun kanssa bussilla vain siksi, että muka pitää hiihtää :D

Nyt on onneksi lunta ihan omassa pihassakin, ja lapset pääsevät hiihtämään heti etuovelta.

mama the strange
Taidan olla semilaiska. Lapseni meni luistelukouluun, mutta uimaan oppi itsestään samoin kuin hiihtämäänkiin.

Luistelukouluun poika laitettiin, koska pikku perfektionisti ei suostunut äidin kanssa edes menemään luistelukentälle, kun ei heti ensimmäisellä kerralla osannut piruettia. Arveltiin sitten, että vieraskoreana lapsi ei kehtaa luistelukoulussa nostaa meteliä, vaikka luistelu ei heti luonnistuisi. Arvelu osui oikeaan. Lapsi kävi sitkeästi koulun ja nyt harjoittelu jatkuu ilman koulua.

Mun mielestä ei siinä ole mitään outoa, jos lapsi laitetaan vaikkapa uimakouluun. Itse kävin uimakoulussa jo 25 vuotta sitten. Ei ole ihan uusi keksintö. Lapst ovat erilaisia, samoin vanhemmat.

"miima"
Joo, olen kokenut vähän hankalaksi tämän hiitämisen ja luistelun opettelun meidän 3 veen kanssa, kun tuo pienempikin (1½ v) on tuossa pyörimässä. Meidän isommat lapset oli isommalla ikäerolla, niin helposti sai opetettua näitä taitoja, mutta nyt tuntuu NIIN hankalalta :D Ja sekin kun mulla ei edes ole suksia, ja ladulle ei saisi mennä saapastelemaan :kieh:

Eli nämä opettamiset pitäisi tehdä ilta-aikaan, että toinen vanhemmista vahtisi pienintä ja toinen opettaisi 3 veetä - mutta niin se aika vaan katoaa, tuntuu ettei iltaisin kerkee mitään, pienin rupee iltapalalle jo klo 19. :(

"vieras"
Mitä hiivattia lapsi tekee jollain hiihtotaidolla täällä lounaisrannikolla? Nyt on lunta ollut varmaan viikon verran. Miksi ihmeessä, siis miksi, hyvät perustelut kiitos, pitäisi a) ostaa ne hiihtokamat ja b) maksaa jostain käpysestä 100 metrin laduntyngästä jossain hallissa näissä olosuhteissa?

Luistelu. Aika monet lapset tykkää luistella. En osaa opettaa luistelutekniikoita, ei osannut omatkaan vanhempani. Riittänee, että lapsilla on ne luistimet (ja huom. en osta näillä leveysasteilla niitäkään ennenkuin on jäädytettäviä kenttiä, ts. pakkasta riittävästi) ja mennään kentälle säheltämään.

Uiminen. Kesällä polskitaan meressä talvella silloin tällöin uimahallissa. Tekniikat saa opettaa muut.

Jos se jotakuta ahkeraa mammaa harmittaa, niin se on sitten sen päänsärky.

[QUOTE="vieras";25495761]Tykkäämisestäkö se on kiinni??? Millä perustelet sen tytöllesi, että koulussa täytyy luistella vaikka ei tykkäisi???[/QUOTE]

no prkl väkisinkö likka pitää ulos raahata et hiihda perkele! On sen verran fiksu kumminki et tajuaa sen et koulussa on tehtävä ne mitä siellä sanotaan. Meillä on ihan pränikät hiihtimet kaapissa odottamassa. Koulussa hiihtää kun on hiihtoa mutta kotona ei halua ja enkä aio pakottaa. On onneks muitaki talvijuttuja joista tykkää ja joita sitten harrastetaan.

"vieras"
no prkl väkisinkö likka pitää ulos raahata et hiihda perkele! On sen verran fiksu kumminki et tajuaa sen et koulussa on tehtävä ne mitä siellä sanotaan. Meillä on ihan pränikät hiihtimet kaapissa odottamassa. Koulussa hiihtää kun on hiihtoa mutta kotona ei halua ja enkä aio pakottaa. On onneks muitaki talvijuttuja joista tykkää ja joita sitten harrastetaan.
Hiihtotaito on perustaitoja kuten puhuminenkin. Kyllä tytön täytyy osata hiihdon perustekniikat jo ennen kouluikää.

[QUOTE="vieras";25495883]Hiihtotaito on perustaitoja kuten puhuminenkin. Kyllä tytön täytyy osata hiihdon perustekniikat jo ennen kouluikää.[/QUOTE]

Mä en aio kuitenkaan pakottaa hiihtämään, jos ei kotona halua hiihtää. Koulussa hiihtää jos hiihtää ( tää talvi on ollu niin armottoman huono ) et nyt ne on vasta alottanu luistelun.

No hiihto mun mielestä ei kuulu perustaitoihin.

Niin tosiaan on se pelkkää laiskuutta meilläkin ;)
Pitäis kai alkaa jo treenaa jumppaliikkeitä, jalkapalloa, koripalloa, laskettelua, pesäpalloa eskarilaisen kans, että löytäis vuosia kestävän lajin, ettei vaan jäis pelkäks kokeiluksi :) ja ostaa tietty itsellekin sukset, luistimet, sisäpelikengät, juoksukengät, mailat :D

Meinasin tulla myös sanomaan, että myös minut on meinattu laittaa uimakouluun ja siitä on jo yli 20 vuotta aikaa, että ei ihan mikään uusi juttu..

Joskus se on parempi vaihtoehto laittaa uimakouluun tmv. opettelemaan se uusi taito, ei kaikista vanhemmista ole edes opettamaan (joko ei itse osaa tai on tosi kärsimätön luonne ja lapsen pitäisi yhdellä kerralla oppia tai muuten vanhemmalla menee hermo.. näitäkin on) Ja siellä lapsi keskittyy juuri siihen asiaan ja huomio voi olla herkemmässä kun on joku muu aikuinen opastamassa ja lauma muitakin lapsia tekee samaa.

• Tykkää
Reactions: nöppäri
"höhhö"
Mun isä on lapista ja kävimme hiihtämässä hänen kanssaan paljonkin vielä ihan aikuisiälläkin ollaan käyty. No ne 80-luvun talvet etelässäkin rannikolla (missä asun ja olen aina asunut) oli parempia kuin useat nykyiset -ja jotenkin nykylapset viettää enemmän aikaansa sisällä kuin omassa lapsuudessa, mikä on kyllä sääli.
Ei meidän koululaiset osaa kunnolla hiihtää, enkä minäkään täällä paakaupunkiseudulla hiidä, ei ole autoa, laduille on matkaa täältä keskustasta missä asumme. Luistelemassa käydään ja uimassa ja kesällä noi plutaa mökkirannassa kunnolla, nuoremoi oli neljän kun oppi itekseen uimaan. Veri veti.......(kauheita vesipetoja ovat)

Eikai se hiihtotaitokaan mikään itseisarvo ole. Jos tykkää/on mahiksia, mikä ettei, mutta ei se ole pakko.
Noista kouluista sen verran että en mä ainakaan missään uima -ja luistelukouluissa käynyt eikä nuo muksutkaan ole. Tosin enpä ikinä muista äitiäni esim. luistinradan varrella seisoskelemassa, itse sinne mentiin kavereiden kanssa jo 7-vuotiaana ja siitä ne taidot kehittyi pikku hiljaa. samoin uimahallit. Ei mun äiti sinne tullut, joskus saattoi autolla heittää.

Nykyisiltä vanhemmiltakin vaaditaan ihme viihdekeskuksena oloa, 80-luvulla lapset oli lapsia ja eikuiset aikuisia. ja paljon enemmän ne lapset ulkoili.
Maalaisjärki takaisin pliis.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Mun mielestä koulun alkaessa pitää osata ja uskaltaa olla yksin kotona, huolehtia läksyjensä tekemisestä ja tavaroistaan täysin itsenäisesti tai lähes itsenäisesti, pyöräillä ilman apupyöriä, osata käyttää kännykkää, kyetä ottamaan itse itselleen välipalaa, sitoa kengännauhat, pystyä istumaan hiljaa tunnilla, ottaa itse ruokaa koulussa ja syödä se siististi, kulkea koulumatkat, hyvin mielellään myös osata lukea, yms...niitä mä pidän ekaluokkalaisen perustaitoina, en hiihtotaitoa etenkään niillä leveysasteilla kun lunta ei joka talvi edes ole.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";25495739]Hiihdolle on samantyyppisiä halleja kuin luistelullekkin etenkin siellä etelässä. ;)[/QUOTE]

Kyllä niissä halleissa hiihtää jotkut ihan muut, kuin hiihtoa opettelevat lapset, jotka siellä jäisivät jalkoihin.

Mitä laiskaa on viedä uima/luistelukouluun? Siinäkin on oma hommansa, roudaamisessa. Ja mä en ainakaan ole ite kauhean hyvä uimaan, enkä olisi osannut opettaa uimaan "oikein". Siksi vein kahteen uimakouluun. Sen jälkeen sitten on kyllä vietetty paljonkin aikaa rannoilla ja uimahalleissa, kun tyttö oppi uimaan.

Luistelukouluunkin vein. Ja sen jälkeen käytiin paljon luistelemassa. Monesti lapset vaan ottaa opit paremmin vieraammalta. Ja sen jälkeen voi ite ylläpitää niitä taitoja. Ja kehittää antamalla mahdollisuuden harjoitella niitä.

Sitä en ap:n viestissä tajunnut ollenkaan, ettei luistelukouluja saisi täyttää luistelunopettelulapsilla. Kenellä sitten? Niillä, jotka jo osaa??? Ja mistä lapsi voi tietää, innostuuko luistelusta, ennen kuin on oppinut perustaidot. Kauhean suorituskeskeinen ajattelumaailma, jos saa mennä harrastukseen vain, jos aikoo sitten vuosikausia sitä harrastaa.

Mutta onhan näitä kaikenmaailman muitakin taitoja, jotka on ns. perustaitoja kuten pyöräily. Ja varmasti sille taidolle on Etelä-Suomessa huomattavasti enemmän käyttöä kuin hiihtotaidolle.

Yhteistyössä