Markettishampoo voi pestä yhtä hyvin kuin jopa monikymmenkertaisesti kalliimpi ammattituote. Saksalaistestien mukaan halpojen ja kalliiden shampoiden ainesosat voivat olla samoja.
Shampoon korkea hinta ei tee siitä laadukkaampaa. Halvalla voi saada tuotteen, jonka pesutulos on samaa luokkaa kuin kymmenen kertaa kalliimman shampoon. Asiantuntijoiden mukaan shampoon merkkiä tärkeämpää on sen sopivuus omalle hiuspohjalle.
Saksan riippumaton tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest tutkii säännöllisesti eri shampoolaatuja. Säätiön julkaiseman test -lehden toukokuun numerossa testattiin 18 rasittuneille hiuksille tarkoitettua shampoota. Tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien vuosien testituloksien kanssa.
- Shampoon hinnasta ei pysty sanomaan, onko jokin tuote hyvä tai vähemmän hyvä. Meillä testatuista tuotteista löytyi niin edullisia kuin kalliimpiakin, jotka olivat hyviä. Hyvän shampoon saamiseksi ei tarvitse käyttää kovinkaan paljon rahaa, sanoo Stiftung Warentestin kosmetiikka-asiantuntija Ursula Lüders.
Shampoo on loputtoman kiistelyn kohde
Suomessa puolueetonta hiustuotteiden testaustoimintaa ei juuri tunneta. Kuluttajavirasto tekee tarvittaessa yhteistyötä Stiftung Warentestin kanssa ja on saksalaisten shampoohavaintojen kanssa pitkälti samoilla linjoilla.
Kosmetiikan testaaminen on kallista ja aikaa vievää. Tuotevalistus on meillä keskittynyt pitkälti maahantuojien jakamaan tuotetietouteen. YLE Uutisten shampookysymyksiä maahantuojien edustajat eivät olleet innokkaita kommentoimaan. Suomalaiset saavatkin tietoa hiustenhoidosta ja uutuustuotteiden ainesosista lähinnä naistenlehtien ja internetin palstoilta.
- Paljon on liikkeellä erilaista näkemystä, tietoa ja kokemusta, sanoo parikymmentä vuotta shampoita läheltä seurannut hiusalan ammattiopettaja Taneli Ylinen Helsingin palvelualojen oppilaitoksen kauneudenhoitoalan koulutusyksiköstä.
Koostumuksissa ei ole juurikaan eroa
Testeissä hyvin pärjänneet markettien shampoot eivät ammattilaisille kelpaa. Ylinen sanoo, että heilläkin shampoita testaillaan pesettämällä oppilaiden hiuksia siten, että pään toinen puoli pestään viikon ajan ammattiaineilla ja toinen puoli markettituotteilla.
- Kyllä opiskelijat ovat huomanneet eroja, mutta opettajat valitsevat toisinaan hiukan karrikoidenkin toiselle puolelle sellaisia shampoita, jotka sopivat henkilölle ja toiselle puolelle sellaisia, jotka eivät sovi. Silloin halutaan opetustarkoituksessa osoittaa, kuinka tärkeää on valita oikea tuote, Ylinen sanoo.
Ammattiopettaja tunnustaa, että sokkona hänkään ei tunnistaisi markettituotteita ammattituotteista.
- Samalla tavalla markettishampoissa on paksumpia ja kermamaisempia kuin ohuempia ja vetisempiäkin. Koostumuksissa ei varmasti ole eroa, toteaa Taneli Ylinen.
Kampaamotuotteissa maksetaan myös palvelusta
Kampaamoalan shampoiden jopa monikymmenkertainen hinta perustuu kosmetiikka-alan mukaan useista tekijöistä. Alan suomalaisen kattojärjestön Teknokemian yhdistyksen toimitusjohtaja Sari Karjomaa on jo tottunut vastaamaan median kysymyksiin shampoomaahantuojien puolesta.
- Hintaerot johtuvat siitä, että ammattituotteiden puolelle tulevat uusimmat innovaatiot aina ensin. Siinä hinnassa näkyvät sitten myös tuotekehitys-, design- ja markkinointikustannukset ja tuotteissa voi olla kalliimmat raaka-aineet, Sari Karjomaa toteaa.
Karjomaa on itse kemisti. Hän muistuttaa, että vaikka pullon kyljen tuoteselosteessa ainesosat näyttäisivätkin erihintaisissa tuotteissa melko lailla samoilta, ei kuluttaja voi kuitenkaan tietää, minkälaisia määriä eri ainesosia tuote sisältää. Kalliimmissa tuotteissa käytetään myös kalliimpia hajusteita.
Hiusalan mukaan olennaista on kuitenkin palvelu. Parturi-kampaamossa ammattilainen on yhdessä asiakkaan kanssa valitsemassa kunkin hiuspohjalle sopivinta tuotetta. Marketin hyllyiltä tätä luksusta ei saa rahallakaan.
- Jokainen kuluttaja tietenkin valitsee tuotteet ihan omilla kriteereillään. Joillekin se kriteeri voi olla hinta, Karjomaa toteaa.
Jo alle eurolla voi saada hyvää
Stiftung Warentestin rasittuneiden hiuksien shampoiden testin perusteella ei varsinaisesti huonoa shampoota markkinoilta löydy. Parhaiden joukossa tuotemerkit ovat tuttuja myös Suomen kaupoista.
Esimerkiksi Lidl-ketjun markkinoima Cien provitamin shampoo repair & care maksaa Saksassa 0,69 euroa pullolta. Aivan yhtä hyvään testitulokseen ylsi L´Oréal professional expert serien absolut repair. L´Oréalin hinnalla saa Saksasta 20 pulloa Cien-shampoota.
- Meidät yllättää kosmetiikkatuotteissa joka kerta, kuinka vähällä rahalla voi saada todella laadukkaan tuotteen. Yhtä yllättävää on, että toisinaan sellainen tuote, joka maksaa todella paljon, on korkeintaan keskitasoinen, sanoo Stiftung Warentestin kosmetiikka-asiantuntija Ursula Lüders.
YLE Uutiset / Marcus Ziemann