Ovatko kampaamon shampoot oikeesti parempia ?

  • Viestiketjun aloittaja Karvakasa
  • Ensimmäinen viesti
Erotatko itse? Kerro, mikä on hyvä silikoni? Mitä ominaisuuksia sillä on vesi-/rasvaliukoisuuden lisäksi? Parantaa haavat ja nuolee puhtaaksi..?
Tietenkin erotan. Kampaaja en ole, joten en osaa pitää luentoa hyvien silikonien eduista. Sen kuitenkin tiedän, että ne eivät ole hiukselle vahingoksi toisin kuin huonot silikonit. Sen saat selvittää ihan itse mitkä ovat hyviä ja mitkä huonoja silikoneja. En minäkään ilman vaivaa ole listaa saanut, joten en sitä myöskään kenelle tahansa jaa ihan tuosta noin vaan.
 
[QUOTE="vieras";22015178]oletko itse työskennellyt yrityksessä joka valmistaa vain kampaamotuotteita? minä olen ja siellä ei valmistettu mitään hiustuotetta marketeille, kaikkia tuotteita myytiin vain kampaamoille tai kampaamotuotteita myyville yrityksille.[/QUOTE]

Ootkohan sä työskennellyt siellä kirjanpito-osaston puolella... ;)
 
"mä"
Sopivalta vaikuttava markettishampoo ei silti ole hyväksi hiuksille. Niissä kun on sitä huonoa silikonia. Jokainen silti tehköön hiuksilleen mitä tahtoo. Ei ole onneksi minun murheeni, jos joku haluaa hiuksiaan markettien tuotteilla rääkätä. ;)
Ei kaikissa markettishampoissa oo silikonia! Ja monissa kampaamoshampoissa taas on. Mä käytän ekoshampoita joissa sitä ei ole.

Just oli joku tutkimus jossa vertailtiin ja joku lidlin superhalpa shampoo voitti kalliin kampaamoshampoon (oisko ollu lorealin)
 
Kertokaa jotain konkreettista, mitkä sitten ovat hyviä kampaamotuotteita? Merkkejä? Entä mitä sieltä ei kannata ostaa? Jos nyt vaikka olisi tällaiset nopeasti likaantuvat hiukset kuten minulla, joita pesen päivittäin ja joihin laitan paljon muotovaahtoa ja lakkaa ja muuta tököttiä päivän aikana, eli ei saisi jäädä likaisen tuntuisiksi ja näköisiksi, mutta tulisi pestä kunnolla edellispäivän mönjät pois.
 
"höh"
Luuletko etten ole perehtynyt? Mulla on parikin kampaajaystävää, jotka käyvät jatkuvasti koulutuksissa ja saavat aina ajankohtaisimman tiedon. Tietoa saa myös hankkimalla itse eikä kaikki ole mainostuksen uhriksi taipuvaisia kuten sinä yleistät. Mulla on omat aivot joita osaan käyttää.
Miksi sitten väität, että kaikissa markettishampoissa on silikonia? itse ainakin ostan nimenomaan niitä silikonittomia tuotteita
 
kkkkk
Markettishampoo voi pestä yhtä hyvin kuin jopa monikymmenkertaisesti kalliimpi ammattituote. Saksalaistestien mukaan halpojen ja kalliiden shampoiden ainesosat voivat olla samoja.

Shampoon korkea hinta ei tee siitä laadukkaampaa. Halvalla voi saada tuotteen, jonka pesutulos on samaa luokkaa kuin kymmenen kertaa kalliimman shampoon. Asiantuntijoiden mukaan shampoon merkkiä tärkeämpää on sen sopivuus omalle hiuspohjalle.

Saksan riippumaton tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest tutkii säännöllisesti eri shampoolaatuja. Säätiön julkaiseman test -lehden toukokuun numerossa testattiin 18 rasittuneille hiuksille tarkoitettua shampoota. Tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien vuosien testituloksien kanssa.

- Shampoon hinnasta ei pysty sanomaan, onko jokin tuote hyvä tai vähemmän hyvä. Meillä testatuista tuotteista löytyi niin edullisia kuin kalliimpiakin, jotka olivat hyviä. Hyvän shampoon saamiseksi ei tarvitse käyttää kovinkaan paljon rahaa, sanoo Stiftung Warentestin kosmetiikka-asiantuntija Ursula Lüders.
Shampoo on loputtoman kiistelyn kohde

Suomessa puolueetonta hiustuotteiden testaustoimintaa ei juuri tunneta. Kuluttajavirasto tekee tarvittaessa yhteistyötä Stiftung Warentestin kanssa ja on saksalaisten shampoohavaintojen kanssa pitkälti samoilla linjoilla.

Kosmetiikan testaaminen on kallista ja aikaa vievää. Tuotevalistus on meillä keskittynyt pitkälti maahantuojien jakamaan tuotetietouteen. YLE Uutisten shampookysymyksiä maahantuojien edustajat eivät olleet innokkaita kommentoimaan. Suomalaiset saavatkin tietoa hiustenhoidosta ja uutuustuotteiden ainesosista lähinnä naistenlehtien ja internetin palstoilta.

- Paljon on liikkeellä erilaista näkemystä, tietoa ja kokemusta, sanoo parikymmentä vuotta shampoita läheltä seurannut hiusalan ammattiopettaja Taneli Ylinen Helsingin palvelualojen oppilaitoksen kauneudenhoitoalan koulutusyksiköstä.
Koostumuksissa ei ole juurikaan eroa

Testeissä hyvin pärjänneet markettien shampoot eivät ammattilaisille kelpaa. Ylinen sanoo, että heilläkin shampoita testaillaan pesettämällä oppilaiden hiuksia siten, että pään toinen puoli pestään viikon ajan ammattiaineilla ja toinen puoli markettituotteilla.

- Kyllä opiskelijat ovat huomanneet eroja, mutta opettajat valitsevat toisinaan hiukan karrikoidenkin toiselle puolelle sellaisia shampoita, jotka sopivat henkilölle ja toiselle puolelle sellaisia, jotka eivät sovi. Silloin halutaan opetustarkoituksessa osoittaa, kuinka tärkeää on valita oikea tuote, Ylinen sanoo.

Ammattiopettaja tunnustaa, että sokkona hänkään ei tunnistaisi markettituotteita ammattituotteista.

- Samalla tavalla markettishampoissa on paksumpia ja kermamaisempia kuin ohuempia ja vetisempiäkin. Koostumuksissa ei varmasti ole eroa, toteaa Taneli Ylinen.
Kampaamotuotteissa maksetaan myös palvelusta

Kampaamoalan shampoiden jopa monikymmenkertainen hinta perustuu kosmetiikka-alan mukaan useista tekijöistä. Alan suomalaisen kattojärjestön Teknokemian yhdistyksen toimitusjohtaja Sari Karjomaa on jo tottunut vastaamaan median kysymyksiin shampoomaahantuojien puolesta.

- Hintaerot johtuvat siitä, että ammattituotteiden puolelle tulevat uusimmat innovaatiot aina ensin. Siinä hinnassa näkyvät sitten myös tuotekehitys-, design- ja markkinointikustannukset ja tuotteissa voi olla kalliimmat raaka-aineet, Sari Karjomaa toteaa.

Karjomaa on itse kemisti. Hän muistuttaa, että vaikka pullon kyljen tuoteselosteessa ainesosat näyttäisivätkin erihintaisissa tuotteissa melko lailla samoilta, ei kuluttaja voi kuitenkaan tietää, minkälaisia määriä eri ainesosia tuote sisältää. Kalliimmissa tuotteissa käytetään myös kalliimpia hajusteita.

Hiusalan mukaan olennaista on kuitenkin palvelu. Parturi-kampaamossa ammattilainen on yhdessä asiakkaan kanssa valitsemassa kunkin hiuspohjalle sopivinta tuotetta. Marketin hyllyiltä tätä luksusta ei saa rahallakaan.

- Jokainen kuluttaja tietenkin valitsee tuotteet ihan omilla kriteereillään. Joillekin se kriteeri voi olla hinta, Karjomaa toteaa.
Jo alle eurolla voi saada hyvää

Stiftung Warentestin rasittuneiden hiuksien shampoiden testin perusteella ei varsinaisesti huonoa shampoota markkinoilta löydy. Parhaiden joukossa tuotemerkit ovat tuttuja myös Suomen kaupoista.

Esimerkiksi Lidl-ketjun markkinoima Cien provitamin shampoo repair & care maksaa Saksassa 0,69 euroa pullolta. Aivan yhtä hyvään testitulokseen ylsi L´Oréal professional expert serien absolut repair. L´Oréalin hinnalla saa Saksasta 20 pulloa Cien-shampoota.

- Meidät yllättää kosmetiikkatuotteissa joka kerta, kuinka vähällä rahalla voi saada todella laadukkaan tuotteen. Yhtä yllättävää on, että toisinaan sellainen tuote, joka maksaa todella paljon, on korkeintaan keskitasoinen, sanoo Stiftung Warentestin kosmetiikka-asiantuntija Ursula Lüders.

YLE Uutiset / Marcus Ziemann
 
Shampoissa on tosi paljon eroja. Erityisesti kun mulla on tosi kuiva permanentattu hius, niin kyllä vain tietyt kampaamotuotteet olivat parempia. Eivät toki kaikki, kokeiluahan se oli. Eikä mulle esim sopinut Bonacuren marketissa myytävä kampaamotuote :) Yhdessä välissä tosi hyvä shampoo kuivat latvat / rasvoittuva päänahka yhdistelmälle oli Kerastasen joku malli, mutta kun se hävisi niin korvaavat mallit eivät olleet sama asia. Nyt käytän LV shampoota ja halvempaa kampaamon hoitoainetta (eli bonacurea), kun ei ole enää kiharoita. Selvästi suorissa hiuksissa mulla vaatimustaso on onneksi laskenut. Mutta nytkin hius kaipaa vaihtelua - vähän tilanteen mukaan säädän käytetäänko vahvempaa tai hennompaa hoitoainetta tai ei ollenkaan. LV hoitoaineet eivät toimi mulla.
 
Viimeksi muokattu:
kkkkk
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=auto&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.test.de%2Fthemen%2Fgesundheit-kosmetik%2Ftest%2FHaarshampoos-Gut-von-23-Cent-bis-488-Euro-1859216-1859949%2F
 
"vieras"
Muistan hämärästi että joskus olisi ollut töllössä ohjelma, jonka mukaan kaikki shamppoot tehdään samoista aineista. Itse en kyllä mitään eroa ole käytössä huomannut, taidan tyytyä kaupan aineisiin kun ne on ihan jees ja huomattavasti huokeampia.
 
Ainakin minun päälleni on aivan sama käytänkö kampaamo- vai markettituotteita. Siispä käytän Erittäin hieno suomalainen terveshampoota ja mustikkahoitoa. Ainoastaan silloin kun atooppinen ihottuma alkaa vaivata päänahkaani, siirryn hetkeksi System4:n tuotteisiin.
 
"Aiaiaia"
Itselleni on sattunut vain todella huonoja kampaamoshampoita + sitten kampaajan käyttämät shampoot kampaajalla istuessani. Marketista ostettu L'Oreal Elvital toimii mun hiuksiin/hiuspohjaan parhaiten.
 
"joo"
Vai maksanko vain pakkauksesta ? Mulla tuuheat ja karkeat hiukset, markettien merkkejä käytän-vielä. Mietin vaan että auttaisko oikeesti se kolmen kympin kampaamotökötti ?
Kyllä ne on parempia, mikään martketin shampoo ei ole ikinä mulle sopinut. oishan se kivaa kun sopis vaan kun ei. Hiuksista tulee sellaset rahisevat, kuivat, huonokuntoset. Näin vaan on että erilaiset hiuslaadut tarttee erilaisia tököttejä.
 

Yhteistyössä