Ovatko isovanhemmat lastenhoitoautomaatteja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta isovanhemmat ovat aina pyydettäessä hoitaneet. Tosin lapset eivät ole hoidossa, ellei se ole jostain syystä pakollista ja johtuu yleensä siis töistä. Kertaakaan ei lapset ole olleet hoidossa siksi, että me oltaisiin haluttu viettää aikaa ilman lapsia.
 
No meillä ei lapset koskaan, ikinä, vieraile kaikki yhtä-aikaa yökylässä isovanhemmilla.
Isovanhemmat saattavat ja ottavatkin yhden lapsen kerrallaan vuorotellen yökyläilemään.

Joskus taas joku isovanhemmista saattaa tulla meille vahtimaan, mutta yönyli-vahtimisia ei juurikaan tapahdu. Suurimmaksi osaksi ne on lääkärikäyntejä tai vastaavia ne vahtimiset.
 
Salama McQueen
Ei ole. Todellakaan. Itse olemme lapset tehneet, itse ne myös hoidamme.

Hoitoapua saamme tarvittaessa (lääkärikeikat tms.), joskus pitkin hampain (aniharvoin edes pyydämme, mutta ääritilanteissa pakko), mun isäni hoitaa mielellään (myös ne vanhempien "huvireissujen" ajat), pyytääkin saada hoitaa, mutta asuu eri paikkakunnalla, joten hankalampaa. Appivanhemmat on kovin sairaalloisia (heitä ei oikein voi hoitoapuna edes käyttää ) ja mun äitiäni ei oikein pahemmin edes kiinnosta. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
ei, mut muuten ollaankin tosi paljon tekemisissä ja miltei joka viikko yökylässä porukalla.
Näin meilläkin.

Tosin kyllä nuo hoitavatkin, jos ajoissa kysyn ja aikataulut natsaa. Mutta en ole vapaa-ajan nimissä lapsia sinne viikottain työntämässä, lähinnä jos on itsellä lääkäri tms.
näimpä juuri =)
 
darkstarmama
Minun vanhemmat on hoitanu poikaa muutaman kerran vuodessa kun asuvat toisella puolella suomea. Viime vuonna oli kahdesti hoidossa heillä viikon kun käytiin huhutikuun alussa Berliinissä ja marraskuun alussa Varsovassa ja kahdesti vanhempani olivat täällä käymässä ja hoitivat poikaa kun käytiin syömässä ja elokuvissa kahdestaan. Hoitaisivat kyllä mielellään useamminkin, mutta välimatka on este. Miehen äiti ja isä (eronneet) ovat samoin sen kerran/kaksi vuodessa katsoneet täällä käydessään ukkelia muutaman tunnin että ollaan käyty kahdestaan jossain, eli 2-4kertaa vuodessa myös miehen vanhemmat poikaa katsovat.
Nuo pidemmät lomat on aina suunniteltu yhdessä äitini kanssa niin että hänellä on lomaa ( on retkeilykeskuksessa ravintolapäällikkönä jossa respa ja ravintola on kiinni marras-huhtikuun) Joten matkustellaan silloin kun äidilleni sopii. Sanoi mielellään taas hoitavansa ukkelia ja tulevaa pikkukakkosta kun nuorempi on n. vuoden että voidaan taas lähteä kahdestaan lomalle. :)

Eli ei ne automaatteja ole. =)
 
meillä
suoraa sanottua ovat!
voin huoletta tilata parturin tai vastaavan kun tiedän että hoito apua saan!
Meillä mummot soittavat että tulevat hakemaan lapsia "hoitoon"
Esim .esikko 6v. oli etelässä viikon mun vanhempien kanssa nyt kuopus melkein 4v on katinkullassa 4päivää että saa oman lomansa viettää.Ilmotti esikolle että "et sää voi tulla mukaan kun mun täytyy ostaa sulle tuliaisia"
Mun isä käi melkein joka tiistai esikon kanssa "harrastuksissa" nyt odotetaan että rinteet aukeis että pääsisivät lasketteleen! nyt käyvät uimassa, hiihtämässä putkessa/tykkilumella... eli meillä on niin että isovanhemmat kuuluvat meidän elämään tiiviisti... haluavat tuoda elämyksiä lapsille pienempi pääsee omille menoille esim. satutunnille kirjastoon... myös yhtäaikaa ottavat...
 
itse
Ei todellakaan. Omat vanhempani eivät vielä ota lapsia 4v ja 1v yökylään. Esikoinen on joskus miehen vanhemmilla, mutta vain silloin kuin anoppi itse pyytää. Isovanhemmat ovat työelämässä.
 
annika
no ei todellakaan ole.melkein katkeruus nostaa rumaaa päätään kun lukee näitä,mutta minkäs sille voi,tasan ei käy onnen lahjat..anoppi kattoo jos on joku pakollinen meno,esim alapäälääkäri minne ei vaan voi ottaa lasta mukaan,mutta kertaakaan ei ole mummot pyytäneet että voiskohan x tai x tai x tai kaikki tulla yökylään niin saisitte omaa aikaa..ehei,tule kuuloonkaan.no,oonpahan oppinut että millanen mummo itse en ole tulevaisuudessa,jos mummoksi joskus tulen:)
 
harmaa
Ei ehkä ihan automaatteja, mutta omilta vanhemmiltani saamme hoitoapua lähes aina kun tarvitsemme. Nyt vanhimmat lapset käyvät yhdessä tai yksitellen yökylässä molemmilla mummoilla. Työelämässä ollessani en olisi pärjännyt ilman vanhempiani. En tarvinnut laittaa lapsia vuoropäiväkotiin vaan isovanhemmat hoitivat illat, viikonloput ja yöt aina tarvittaessa. Niin toivottavasti jaksavat tehdä myös kuopuksen kanssa. Korostan, että tämä oli heidän oma valintansa.
 
vieras
Meillä mummo on hoitoautomaatti ja syy on siinä, että mummo pyytää lasta ja lapsi haluaa mennä. Meillä ei siis ole itsellä mitään menoa tai tarvetta laittaa lasta hoitoon. No, ihan tätä ap ei tarkoittanut, mutta kyllä lapsi vähintään kerran kuussa on mummon/lapsen tahdosta mummolassa viikonlopun.
 
eivät ole automaatti... kerran pari vuodessa koitetaan järjestää niin, että lapset ovat jossain hoidossa yön tai kaksi, että saadaan jonnekin mennä miehen kanssa kaksin =) tietysti heiltä pyydetään apua, jos joskus vaikka lapsi sairaana, että mies saa edes hetken levätä yövuoron jälkeen.. mutta aika harvinaista herkkua on isovanhempien hoito =)
 
Vieras
Suomessa nuo sukusiteet tuntuvat usein olevan hyvin ohuet. Välimatkat tietysti vaikuttavat. Ja toki isovanhemmilla on se "oma elämä", mutta eivätkö lapset ja lapsenlapset myös kuulu siihen elämään yhtä lailla? Itse olen suuressa suvussa kasvanut, enkä osaisi kuvitellakaan, etteivät sukulaiset olisi kiinnostuneita toisistaan. Myös meillä molempien vanhemmat ovat aivan innoissaan (toistaiseksi) ainokaisesta lapsenlapsestaan, ja viikoittain soittelevat, josko voisimme tuoda tytön kylään. Eli eivät ole automaatteja, vaan ihan itse apuaan tarjoavat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Meillä se automaatti toimii niin että vähintäänkin kerta viikkoon soi puhelin ja äitini siellä kyselee että "voisikos xx tulla vaikka viikonloppuna meille yökylään?" :D Ja milloin tahansa hoitavat muutenkin.

Että yleensä ei edes tarvi kysyä voisivatko hoitaa kun tahtovat tehdä sen ihan pyytämättäkin :heart:
Peesi, meillä myös näin. Lisäksi lapset kysyvät usein, että pääsevätkö yöksi. Aina eivät pääse, mutta usein annetaan mennä. Ja miksei, ihanaa, että lapsilla on rakastavat isovanhemmat (ja aatelkaa, mun appivanhemmat ;) ). Mä en edes ehtinyt näkemään toisia isovanhempiani elossa ja toiset kuolivat mun ollessa yläasteikäinen. Kaipaan edelleen omaa mammaani, joten en todellakaan ole estämässä lasteni yökyläilyjä ja touhuiluja isovanhempiensa kanssa.
 

Yhteistyössä