Ovatko ihmiset erilaisia riippuen läänistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "daisy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"daisy"

Vieras
Minä totuin lapsena ja nuorena tietynlaiseen ihmistyyppiin.
Sanotaanko, että 9 naapuria 10 :stä oli sellaisia, jotka eivät halunneet häiritä ketään. (Osa suunnilleen tyyliä, että katsotaan ikkunasta että naapuri on mennyt ja mennään vasta sitten pihalle, jotta ei tarvitse tervehtiä. Eli siis vaatimattomia ja vähän kuin ujostellaan)Hienotunteisia, kunnioittivat toisen yksityisyyttä. Tervehditään jos tullaan vastaan, mutta annetaan toisten elää omaa elämää, ilman suurempaa kiinnostusta muihin.
Sitten se 1 kymmenestä oli sellainen sosiaalinen tyyppi, joka pyysi kahville ja oli ystävällinen ja puhelias ja sosiaalinen. Yleensä nainen. Ulospäinsuuntautunut ja iloinen ja nauravainen ihminen.

Mutta se 9 kymmenestä jätti toiset rauhaan, oli hienotunteinen, kohtelias, hiljainen, ei halunnut häiritä muita, vaatimaton. Ei tuo itseään esiin.

No, omat naapurini täällä ovat jotain aivan täysin käsittämätöntä tyyppiä. Tai osa heistä.

He ovat aina ulkona, ja juoruavat ja mustamaalaavat toisia ,niin kovalla äänellä, että kuulen heidän puhuvan kun olen omalla pihallani. He laittavat omaa pihaa aamusta iltaan, oikoen ruohot suoraan, mutta heidän tontin rajalta on heidän romujaan ja tavaroitaan joka suuntaan. Eivät mahdu siis tontilleen. Eivät kunnioita toisten yksityisyyttä.

Ovatko ihmiset erilaisia riippuen läänistä vai ovatko kaikki ihmiset muuttuneet, ja itse en pysy perässä?

kokemusta on! olen asunut savossa, hämeessä, karjalassa ja uudellamaalla ja keski-suomessa. olen todella sitä mieltä että meissä on eroja asumispaikan mukaan. hämäläiset eivät kestä kritiikkiä itsestään, mutta tykkäävät itse viljellä ronskia huumoria. savolaiset ovat avoimia, aitoja ihmisiä, karjalaiset höpöttävät minkä kerkeävät ja uuvuttavat vieraansa tarjoiluihin. mutta hei, tämä on mun omakohtainen kokemus.. =)

Karjalaiset varmaan niitä iloisimpia. Pohjalaiset putkiaivoja naulapäitä. Hämäläiset sisäänpäinkääntyneitä.

Mutta on lääni mikä tahansa; jos ihminen on koko ikänsä asunut vain yhdellä paikkakunnalla tai seudulla, niin ikävän nurkkakuntainen se on, vaikka heimo olis mikä

Voihan niissä olla erityispiirteensä, mut nykyään kun ihmiset muuttaa paljon työn perässä ja harvemmin ollaan koko elämää samalla seudulla, sekoittuu nämä piirteetkin...

taisin jaaritella aloituksessa liian pitkään. Kukaan ei jaksa lukea.

Mutta joo, me olemme noi ihmiset, kenestä muutama naapuri juoruaa. Aivan käsitttämätöntä touhua mielestäni.

Suurin osa täälläkin on noita, jotka ovat hienotunteisia ja antavat muille oman rauhan, eivätkä tee itsestä numeroa tai halua tahallisesti häiritä muita.

Aivan uskomaton tilanne.

Pari sanaa hämäläisistä! Muutin kymmenen vuotta sitten Tampereen lähistölle Jyväskylästä. en ole koko kymmenen vuoden aikana saanut täältä ainuttakaan kunnon ystävää, joita Keski-Suomessa oli paljon. Tähän paikkaan ei saa minkäänlaista kosketusta ja mikään ei suju, niinkuin Jyväskylässä. Toivottavasti pian voin muuttaa takaisin mukavien keski-suomalaisten joukkoon. Sisäänpäin kääntyneisyys vaivaa hämeessä ja mielestäni hämäläiset ihmiset ovat itsekeskeisiä, ajattelemattomia moukkia. Suurin osa täällä on proletaareja punalippukansaa, jotka ei ymmärrä luopua edes Hämeenkadun nysseliikenteestä. Nysse tulee ja se onkin sit pyhä asia.

Yhteistyössä