I
Ihmeissään
Vieras
Ihmettelen, että miksi eräs henkilö sitten mielellään haluaisi Downin oireyhtymää sairastavan antaa hoitaa vauvoja, tosiaan niin, että ensin yhdessä vauvan oman äidin kanssa ja sitten yksin jos hyvin sujuu? Ja jo vastasyntynyttä pikkuvauvaa ihan yksin vaikkei edes down-ihmisen oma vauvakaan olisi kyseessä. Tuo on aika nurinkurista kun minulla on Aspergerin oireyhtymä ja kuitenkin as-äitejä on vaikka kuinka paljon ja as-naisia jotka hoitaneet omia pikkusisaruksiaan ja sukulaistensa lapsia, mutta Down-äitejä on vähemmän ja usein tyypillisesti downin annetaan korkeintaan pitää vauvaa sylissä mutta ei uskalleta antaa hoitaa ja pelätään ettei hoida huolellisesti. Merkillistä, kun minä en ole läheskään niin pahasti sairas kuin Down, mutta minulle sanottiin että pitää muistaa ettei vauva saa bakteereita ja oman äidin on hoidettava kun omassa perheessä omat bakteerit. Eikö sitten Downistakin muka voi bakteereita saada? Heillähän on usein infektioita hengitysteissä ja jotkut ei muista pestä käsiään jos ei käske pestä. Asperger sentään joko normaaliälyinen tai jos onkin pieni kehitysvamma, niin se on aspergerilla lievä, ei esim keskivaikea. Mielestäni olisi ollut järkeenkäyvää sanoa siitä downista että jos down meinaa hoitaa niin vauvalla oltava turvallinen olo eikä saa tulla bakteereita, mutta aspergerista että saa hoitaa esim ystävän tai sukulaisen vauvaa ensin yhdessä vauvan äidin kanssa ja jos sujuu niin yksin. minusta on erittäin arveluttavaa jättää Downin vastuulle vastasyntynyttä lasta kun ottaa huomioon että downeilla hypotoniaa käsissä ja esim sydänvika tai epilepsia on monella ja kuka ottaa vastuun jos Down-henkilö saa sydänkohtauksen tai epilepsiakohtauksen ja vauva jää yksin ilman hoitoa? ja kun ottaa huomioon että yhdessä hoidettaessa Asperger-henkilö usein tunnollisesti noudattaa vauvan oman äidin antamia ohjeita, mutta Down voi olla jukurapää ja itsepäinen ja oman päänsä mukaan toimia ja olla noudattamatta ohjeita? Kyseinen henkilö joka noin sanoi, vieläpä opiskelee sosionomiksi. Ja puhui kehitysvammaisten oikeudesta äitiyteen. Minusta silloin on kehitysvammaisellakin oikeus äitiyteen jos kyseessä joku esim dysfaatikko, aspergeri, ADHD jne tai oppimisvaikeuksia omaava jolla lisänä pieni kehitysvamma mutta muuten normaalin toimintakyvyn omaava. Vai johtuneeko tuo että mieluummin antaisi downille siitä, kun down osaa paremmin tulkita toisen henkilön ilmeitä ja eleitä ja kommunikoida nonverbaalisesti? Asperger-henkilökin oppii myös esim vauvan viestejä tulkitsemaan jos joku vaan opettaa ja hoitotoimetkin voivat sujua hyvin. Kyseinen henkilö on tehnyt työtä kehitysvammaisten parissa ja asperger-aikuisista hän ei oikeastaan ole aiemmin tiennyt mutta down-aikuisista hän kyllä tietää ja hänellä niistä kokemusta. Minua hirvittää ajatus jättää Down-henkilö tai muu vaikeammin kehitysvammainen yksin vauvan kanssa, mutta yhdessä vauvan oman äidin kanssa saa hoitaa niin down kuin asperger-henkilökin. Kummallisia mielipiteitä ihmisillä!
ja tiedän ja olen tiennyt koko ikäni että käsihygieniasta on huolehdittava vauvaa hoidettaessa ja pienen vauvan päätä pitää tukea kun ei osaa vielä päätään kannatella ja olen hoitanut jo 8v iässä 3kk ikäistä vauvaa ja olen pidellyt sylissäkin jo ihan vastasyntynyttä mutta itse en uskaltaisi ihan vastasyntynyttä hoitaa ellei ole oma, mutta 3kk alkaen uskaltaisin kyllä hoitaakin tai viimeistään puolivuotiasta nyt ainakin. Ja vaikka minä olen kertonut osaavani ja olleeni kokenut niin ei meinata uskoa minun osaavan mutta sen sijaan down jolla on huonompi muisti kuin minulla ja tarvitsee enemmän ohjausta, neuvoja ja apua kuin minä, saa yksinkin tehdä jotain mitä minä en saa aina edes ohjatusti tehdä niin sitä ihmettelen.