Y
"Yksvaan"
Vieras
Olen abortoinut oman Down-poikani rv:lla 18, enkä sitä kadu vaikka siitä täälläkin yritettiin syyllistää. Kamala kokemus se oli, eikä se ikinä unohdu, mutta mulla oli omat hyvät syyni siihen asiaan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kyllä ainakin kaikille mun tietämille seuloista kärähtäneille on kerrottu aika rehellisesti ne mahdollisuudet ja todennäköisyydet, on keskusteltu perinnöllisyyslääkärin kanssa joka on kertonut vielä selvemmin mitä on todennäköisesti tiedossa ja mitkä on mahdollisuudet ja suositukset päättivät vanhemmat sitten mitä tahansa, mutta kun harva vanhempi sitten tosiasiassa haluaa kuulla kovin puolueettomasti sitä mitä sieltä sanotaan (ja tottakai jotkut ovat puolueellisempia kuin toiset) jos itse on jo päättänyt jotain. Sitä paitsi ei yksikään järkevä lääkäri uskalla maalailla mitään haavekuvia itsenäiseen elämään kykenevästä downista jolla hyvin isolla todennäköisyydellä ei ole mitään sen vakavampaa elimellistä ongelmaa jne., koska sitten JOS tälle perheelle käykin se paskamaisempi nakki ja lapsella on pahoja ongelmia ja ns. syvempi syndrooma, on lääkäri "syyllinen". Ainahan he kertovat sen huonoimman odotteen ettei ihmiset pety, oli kyse mistä tahansa.
Se kun jotkut täällä sanovat että pitäisi päästä tutustumaan perheeseen jossa on vammainen lapsi jne., miten todentuntuista kuvaa siinäkään sitten annetana kun näytetään juuri sitä "salkkarien Roosaa" ja sanotaan että meidän elämää erityistarpeinen lapsi on vain rikastanut. Vastapuolena varmasti sitten pitää käydä myös laitoksessa katsomassa sitä huonokuntoista lasta joka ei mihinkään "normaaliin" elämään koskaan kykene. Tietää ääripäät, tietää todennäköisyydet, päätöksenteko ei silti varmasti ole yhtään sen helpompaa.
Varmasti on yhteiskunnan kannalta kannattavaa että iso osa vammaisista sikiöistä abortoidaan, ovathan he suoranaisesti ja välillisesti iso menoerä, mutta se miten se vaikuttaa asenteisiin on todellakin hyvin negatiivista. Toisaalta, paljonko niitä asenteita on muokannut se yhteiskunnan suvaitsemattomuus erilaisuutta kohtaan aiemminkin, jo ennen sikiöseuloja ja laajaa mahdollisuutta keskeytykseen vamman perusteella. Ei tähän kiireiseen, suorituskeskeiseen ja rahan sanelemaan maailmaan mahdu yksikään erilainen, oli sitten heikko fyysisesti tai henkisesti. Niin se vain on, ja varmasti moni vanhempi ja perhe joissa vammainen lapsi on, jäävät sen takia todella yksin. Se on surullista, ei siitä mihinkään pääse.
Ehdottaisinkin että kaikki downin vuoksi abortin tehneet luopuisivat niistä elävistäkin lapsistaan viimeistään silloin kun ilmenee autismia, adhd:tä, atooppista ihottumaa tai allergiaa. Reilua eikö vain![]()
Hittolainen. Joka kerta masturboidessani murhaan miljoonia ihmisiä. Nyt tuli kyllä paha mieli.
Itse olen vammainen joka ei pysty kävelemään, kuljen pyörätuolilla. Elämäni on ihan elämisen arvoista. Pystyn asumaan omillani ja huolehtimaan itse itsestäni. Taksia käytän kauppareissuilla ym. pientä. Älyllisesti olen normaali. Seurustelin aikanaan toisen vammaisen miehen kanssa, joka hänkin oli älyllisesti normaali. Tiemme kuitenkin erkanivat siihen, kun hän halusi ehdottomasti lapsia ja ison perheen. Minä en missään nimessä halua lapsia vaikka se mahdollista olisikin. En ikimaailmassa tahtoisi synnyttää vammaista lasta, koska minä TIEDÄN miten ikävää on elää sellaisenkin vamman kanssa, jonka kantaja vielä pystyykin itse huolehtimaan itsestään, saati sitten jos ei pystyisi.
Jos olisimme päätyneet lapsia tekemään, itse olisin halunnut kaiken maailman tutkimukset, joilla vammat voitaisiin todeta abortin tekemisen vuoksi. Olisin saattanut joutua tekemään lukuisia abortteja, eikä se mielestäni ole oikein näillä lähtökohdilla. Vaara saada vammainen lapsi olisi ollut niin kovin suuri. Mielestäni tuo entinen miesystäväni tekee moraalisesti väärin halutessaan paljon lapsia, mutta ikävä kyllä se on hänen asiansa ja ne mahdolliset lapsethan siitä kärsivät.
Olen siis erittäin iloinen huomatessani suurimman osan vastaajista abortoivan vammaisen lapsen. Teette syntymättömälle lapsellenne suuren palveluksen!
Ps. Itse en ole down, mutta vammainen joka tapauksessa.
Se on kuule nimenomaan useimmille vanhemmille yllätys, kuinka vakavasta vammasta downissa on kysymys, kun julkisuudessa levitetään sitä ruusunpunaista salkkarien Roosa -käsitystä downista. Todellinen, puolueeton, lääketieteellinen tieto vamman laadusta saa vanhemmat nimenomaan valitsemaan usein abortin.
Ja abortin valinnan syy ei ole läheskään koskaan se, että elämä on helpompaa ilman down-lasta, vaan vanhempien käsitys siitä, mikä on elämisen arvoista elämää.
Se on kuule nimenomaan useimmille vanhemmille yllätys, kuinka vakavasta vammasta downissa on kysymys, kun julkisuudessa levitetään sitä ruusunpunaista salkkarien Roosa -käsitystä downista. Todellinen, puolueeton, lääketieteellinen tieto vamman laadusta saa vanhemmat nimenomaan valitsemaan usein abortin.
Ja abortin valinnan syy ei ole läheskään koskaan se, että elämä on helpompaa ilman down-lasta, vaan vanhempien käsitys siitä, mikä on elämisen arvoista elämää.
Jos todella todettaisiin lapsen kuolevan hyvin pian muutenkin.
Toki, itsellänikin on paljon vammaisia ystäviä ja he ovat ihania. Minä vain uskon, että jos minut olisi abortoitu, olisin mahdollisesti syntynyt terveen ruumiissa tai sitten ei olisi yhtään mitään. Ei sikäli mikää huono vaihtoehto. En ole itsetuhoinen, enkä ole harkinnut itsemurhaa. Jos elämä on, niin se pitää yrittää elää mahdollisimman hyvin. Oma vammani tuli yllätyksenä vanhemmilleni mistä olen erittäin harmissani ja olen sen myös aina huomannut verrattuna sisareeni joka on terve. Suoraan sanoen epäilen vammaisten lasten äitien vilpittömyyttä verratessaan vammaista lastaan terveisiin lapsiinsa. Toki se vammaistakin rakastavat, mutta kyllä se terve todennäköisesti on suositumpi.
No tämä lähti nyt sivuraiteelle. Siitäkin huolimatta miten ihania ihmisiä vammaiset ystäväni ovat, olen sitä mieltä ettei yhteiskunta kaipaa vammaisia vaan terveitä ihmisiä.
juurikin tuo viimeinen virke "elämisen arvoista elämää" nostaa suuria kysymyksiä. Mistä kukaan tietää, mikä todella on elämisen arvoista elämää? Ei kukaan voi päättää sitä toisen ihmisen puolesta. Ja kun kyseessä on kuitenkin yleisin kehitysvammaisuutta aiheuttava kromosomimuutos. Tuhannet downit voi varmasti kertoa, miten nauttivat elämästään. Samoin varmasti tuhannet "normaalit". Samoin tuhannet ja taas tuhannet "normaalit" pitävät elämäänsä vähäpätöisenä, moni päättää päivänsä itse. Ja se on se tapa mikä sallittakoot. Omasta kädestä, ei toisen. Varsinkaan oman äidin päätöksestä. Miksi ei anneta mitään mahdollisuutta.... Kyllä se nostaa mussa suuria kysymyksiä. Enkä todellakaan pysty kuvittelemaan tilannetta että itse päättäisin syntymättömän lapseni elämästä. Se rakkaus on suurta ja sen lapsen haluaa omakseen. Korostan kuitenkin että ainoastaan huonoista selviytymisennusteista voisi päätökseni olla toinen. Jos todella todettaisiin lapsen kuolevan hyvin pian muutenkin.
Käykääpä joskus viettämässä vaikka päivä jossain hoitokodissa, jossa on kehitysvammaisia tms. asukkaita. Sitten miettikää jaksaisitteko. Täältäkin saa monta kertaa päivässä lukea juttuja, kuinka ollaan niin masentuneita, täysin loppu jne. ihan geneettisesti/psykologisesti/neurologisesti tavallisten lasten kanssa. Älytöntä mennä tuomitsemaan, jokainen varmasti tietää omat voimavaransa paremmin kuin palstan ihmiset heidän puolestaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23895000:Mä taidan olla sitten jonkin sortin poikkeus, koska olen iloinnut vammaisen lapseni menestyksestä luultavasti enemmän kuin tuon vammattoman. Tosin syynä voi olla sekin, että tuo vammaton on vielä lukiossa. Välillä toki olen ollut sydän sykkyrällä, kun esikoinen on pakannut kimpsunsa ja kampsunsa ja lähtenyt vammastaan huolimatta maapallon toiselle puolelle, joskus ystäviensä kanssa, joskus yksin. Enemmän mulla on siis hänen pärjäämisestään ollut ennakkoluuloja kuin hänellä itsellään.