Oulun seudun odottajat

Tervehdys!

Kävin aamulla ylimääräisellä lääkärikäynnillä selkäkipujen ja kipeiden supistusten vuoksi. Lääkäri kirjoittikin minulle sitten sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka, joka tosin olisikin alkanut jo ensi viikon to. Silti jäi jotenkin sellainen tunne, kun selkäkipuja ei voi oikein kunnolla "tutkia", että lääkäri ajatteli minun vain ruinaavan lomaa.. Onneksi terkkari suhtautui asiaan hyvin eikä mitenkään epäilevästi.

Toinen asia, mikä jäi myös ihmetyttämään oli se, että lääkäri ei katsonut kohdunsuun tilannetta, vaikka olen supistellut kipeästi jo kaksi viikkoa päivittäin. No, toivotaan, että paikat vielä pysyvät hetken aikaa kiinni, vaikka mahan koosta (sf 34) ym. päätellen kaikki tutut ovat sitä mieltä, että vauva syntyisi etuajassa.

Nyt siis yritän levätä ja ottaa rennosti. On kyllä aika jännä ajatella, että seuraavan kerran töihin meno on edessä aikaisintaan vasta joskus ensi kesän jälkeen. Todella omituista. Edellinen tällainen "murrostilannehan" on ollut silloin, kun aloitin ekaluokan.. Siitä asti onkin ollut sitten joko pelkkää koulua, opiskelua tai töitä..

Perhevalmennus alkoi viime viikolla. Tällä viikolla käsitelläänkin sitten itse synnytystä ja kivunlievitystä. Se lieneekin itselleni tärkein aihe.... Pitää samalla kysellä tuosta Oysin vierailukäyntikäytännöistä ja siitä, järjestetäänkö niitä tutustumiskäyntejä enää ollenkaan.

Piipa rv 33+4

Alkuperäinen kirjoittaja perlos:
Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
Hmm... No jospa se sisko muisti asian väärin kun asuvat kuitenkin ihan Oulussa enkä usko että yksityisellä ovat käyneet...

No jos kerran asia on sitten niin, niin missäs täällä Oulussa vois käydä np-ultrassa? Tuo Meri-Oulun neuvola ois vissiin yksi vaihtoehto, mutta onko muita?
Mää kävin Gynekossa. Oon kuullu että tuo meri-oulu ois halvin paikka. Gynekossa se maksoi muistaakseni n.80?
Jos en ihan väärin muista niin Meri-Oulu neukassa ei tehä np-mittauksia eikä sukupuoliarvioita.En ihan 100 varma ole. Kannattee kysästä ku on siellä tuo ultraus kuiten halvempi kuin Gynekossa. Me käytiin Gynekossa ja kelan korvauksen jälkee hintaa jäin pikkusen 70e päälle.

Täällä samaa rataa mennää, alamasua vihlonut nyt pahemmin, mutta sain lainaan tukivyön ja se helpottaa. Keskiviikkona ois sitten neuvola, viime neukasta onki aikaa (11.6 edellinen) Ultrahan tuossa jokin aika sitten oli jossa kaikki oli hyvin ja kolmas poika siellä köllötteleepi:)

Nyt flussan kourissa köllötteleen..
Saaru ja Aatto 21+3

Moi!
Kävin eilen neuvolassa hakemassa saikkua,kun viime viikko töissä oli niin raskas. Työskentelen erkkalasten kanssa ja sain uhkauksia mahaan hakkaamisesta jne..ei paljon houkuta nyrkkeilysäkkinä olla. Sain ajan neuvolatätille ja sehän ei voi kirjoittaa saikkua kuin 3 päivää. Tilanne Maikkulan neuvolassa surkea,kun ei siellä ole lääkäriä seuraavaan 2 viikkoon!
Joudun sitten soittelemaan työterveyslääkärille..saas nähdä saako sieltäkään aikaa.

Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin tässä suuressa kaupungissa on kyllä paljon huonommat neuvolapalvelut kuin siellä edellisessä pikkukaupungissa missä asuttiin, vaikka muuten siellä ei mikään, etenkään muut terveydenhoitopalvelut, toiminu. Aika hurjaa että neuvolaan saa soittaa vain tunnin päivässä vaikka ois mikä hätä. Ihana terveydenhoitaja tuossa heinäpään neuvolassa kyllä oli, siitä ei oo valitettavaa, mutta resurssit on kyllä aika surkeat.

Huhuu, voisin itseniki tänne nakata! Ensimmäistä täällä maatalon isännän kanssa odotellaan. Viikkoja on 13+5. Meillä kunta tarjoaa kaksi ultraa OYS:n. Mieheni kans tosiaan asumme n.80km Oulusta. Tässä hyvin lyhykäisyydessään..ku työt jälleen kutsuu

Työterveyslääkärillä käyty,sain saikkua reilun viikon lisää. Ensi viikolla käyn työnantajan juttusilla jatkosta. Jos me ei keksitä mulle jotain "helpompaa" hommaa niin lääkäri kirjoittaa puhelinsoitolla sairasloman äitiysloman alkuun saakka. En kyllä haluaisi lähteä riskeeraamaan itseäni ja vauvaa enää työpaikalle.

Omaa napaa vähäsen..
Vauva mönkii ja potkii tosi paljon,neuvolantäti sanoi jo 4viikkoa sitten et liikkeet pikkuhiljaa hidastuu työntäviksi mutta ei meidän neitillä. Välillä tuntuu kuin masussa olisi iso lohi, joka hyppii veden pintaan.
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin tässä suuressa kaupungissa on kyllä paljon huonommat neuvolapalvelut kuin siellä edellisessä pikkukaupungissa missä asuttiin, vaikka muuten siellä ei mikään, etenkään muut terveydenhoitopalvelut, toiminu. Aika hurjaa että neuvolaan saa soittaa vain tunnin päivässä vaikka ois mikä hätä. Ihana terveydenhoitaja tuossa heinäpään neuvolassa kyllä oli, siitä ei oo valitettavaa, mutta resurssit on kyllä aika surkeat.
Tuo on kyllä outoa miten Oulun kokoisessa kaupungissa on moni tällainen asia ihan retuperällä!
Tuokin että nuo pienet lähikunnat näyttää kaikki tarjoavan niin np- kuin rakenneultrankin, mutta Oulussa ei saa kuin sen rakenneultran...

Kiitos kaikille tiedoista!
Vielä on mietinnän alla, että mitä tehdään kun tuo gyneko on aika kallis... En nyt tiedä onko mulla niin pakottavaa tarvetta käydä siellä np-ultrassa että alkaisin maksamaan yhdestä ultrasta melkein 100 euroa...
Pitää vielä kysellä että millä mielellä tuo mies on :)

n77:lla on aika hurjan kuuloinen työpaikka ja ymmärrän kyllä jos ei niissä hommissa huvita olla nyt kun vauva on tulossa... Toivottavasti saatte sumplittua hommat niin ettei tarvis riskeerata sun eikä vauvan terveyttä!

piipa koittaa nyt levätä ja nauttia siitä loppuajasta :)

Jahas, poju huutelee sängystä eli täytyy mennä...

Pimmi 9+1

Vihdoin ja viimein :heart:
Maanantaina 20.8. klo 5:03 syntyi meidän pikku prinsessa. Perjantaina kotiuduttiin, jouduttiin olemaan hieman pitempään koska tyttö syntyi hätäsektiolla.
Saimme kuin saimmekin perhehuoneen :) olin niin onnellinen kaiken sen rankan kokeman jälkeen. Ilman miestä en olisi varmaan pärjännyt mitenkään vaikka osastolla oli aivan mahtava henkilökunta.
Ei siellä ollut niin kovin tiukat vierailukäytännöt kunhan sopii huonekaverin kanssa. Yksityisyys on niin tärkeää siinä tilanteessa, niin ihan hyvä että on rajoituksia. Meillä kävi isovanhemmat parikin kertaa ja meidän molempien sisarukset. Ja vielä isomummu kävi ajan ulkopuolella.

Mutta nyt on ihanaa olla kotona viikon sairaalareissun jälkeen.
Mukavaa syksyä ja odotusta kaikille oulumammoille :)

tellervo ja pikku 6 vrk :heart:

Onneksi olkoon tellervolle pienestä prinsessasta :flower: :heart:

Ite kans ihmetylle tuota kun Oulun lähikunnat tarjoaa sen np ja rakenneultran, mutta Oulu ei sitten tarjoa kuin rakkenne, mutta siihenhän on ilmesesti tulossa muutos olikohan nyt 2010 kun Oulukin alkaa tarjoaan kummatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttuliina:
Onneksi olkoon tellervolle pienestä prinsessasta :flower: :heart:

Ite kans ihmetylle tuota kun Oulun lähikunnat tarjoaa sen np ja rakenneultran, mutta Oulu ei sitten tarjoa kuin rakkenne, mutta siihenhän on ilmesesti tulossa muutos olikohan nyt 2010 kun Oulukin alkaa tarjoaan kummatkin.
Minä kävin muistaakseni Oulussa asuessani kun tyttöä ootin(2003 syntyi)np-tutkimuksessa.Jos siinä on ollut niin paljon vääriä tuloksia ettei siksi enää oo sitä..

Ensimmäisen lääkärineuvolan olisin saanut kandipäivälle, muita aikoja lähimpiin viikkoihin ei ollut vapaana, mutta onneksi sittenkin ks. aika ei sopinutkaan. Sain sitten uuden ajan. Ensin se ei tuntunut kamalalta ajatukselta, viisi kandia ja lääkäri. Painajaistäyteisen yön jälkeen tulin toisiin aatoksiin - olkoon kuinka rutiinia vain, mutta tämä ensikertalainen ei tahdo tuota porukkaa tekemään sisätutkimusta!! Neuvolatäti lohdutti, että ei se niin kamalaa olisi ollut..

Kyllähän ne tulevat lääkärit tarvitsevat harjoitusta.

Alkuviikosta on meillä siis ensimmäinen lääkärineuvola. Toivottavasti kuuluu sydänääniä. Jos ei kuulu, pääseekö sitten ultraan tsekkaamaan tilanteen? Rakenneultra osuu mulle rv:lle 21.

Tsemppiä kaikille loppusuoralaisille ja synnyttäneille!

Sienna 11+0

Alkuperäinen kirjoittaja Sienna:
Ensimmäisen lääkärineuvolan olisin saanut kandipäivälle, muita aikoja lähimpiin viikkoihin ei ollut vapaana, mutta onneksi sittenkin ks. aika ei sopinutkaan. Sain sitten uuden ajan. Ensin se ei tuntunut kamalalta ajatukselta, viisi kandia ja lääkäri. Painajaistäyteisen yön jälkeen tulin toisiin aatoksiin - olkoon kuinka rutiinia vain, mutta tämä ensikertalainen ei tahdo tuota porukkaa tekemään sisätutkimusta!! Neuvolatäti lohdutti, että ei se niin kamalaa olisi ollut..

Kyllähän ne tulevat lääkärit tarvitsevat harjoitusta.

Alkuviikosta on meillä siis ensimmäinen lääkärineuvola. Toivottavasti kuuluu sydänääniä. Jos ei kuulu, pääseekö sitten ultraan tsekkaamaan tilanteen? Rakenneultra osuu mulle rv:lle 21.

Tsemppiä kaikille loppusuoralaisille ja synnyttäneille!

Sienna 11+0
Hirveen aikasin sulla tuo lääkäri. Et taida olla oululn kaupungista? Mulla oli vasta joskus viikoilla 25 tai jotain. Tuskin ultraan pääsee jos ei kuulu sydänääniä. Luultavasti saat seuraavalle viikolle neuvola ajan jossa tarkistetaan tilanne. Näin ainakin oulun kaupungissa. Voit toki yksityisellä käydä.

Vähäistä on ollut mun kirjoittelu tänne Oulu-puolelle. Eli esikkoa odotan ja menossa rv.24+2, ja ikää on kertnyt 31v. Jouluksi pitäis pikkutontun syntyä. Tiedossa siis kaikkien aikojen joululahja. Äkkiä on odotus mennyt, tuntuu että ihan vasta epäuskoisena tuijottelin plussa tulosta, ja nyt jo vatsassa käy sellainen kunnon myllerrys.

Mullakin toi eka lääkäri neuvola oli jo kun viikkoja oli kasassa 11+4. Ja Oulussa siis asumme, neuvolassa piipahdellaan Myllyojalla. Onko Perloksella esikoinen tulossa? Kun käsittääkseni eka raskaudesta noita lääkärineuvoloita on useampia.

Ultrista tosiaan, että hassua ettei Oulu tosiaan tarjoa kuin tuon yhden ultran. Ja mun ystävä, joka on käynyt muualla rakenne ultrassa aikaisemmasta raskaudesta, ihmetteli kakkosen kohdalla kovasti kuinka huonolaatuinen kuva tossa Kontinkankaan ultrassa oli ollut. Sitten ulkopaikkakuntalaiset käyvät Oulussa ultrassa. Hassua se on juu.

Ostimme tänään Lasten tarvikkeesta vaunut, Emmaljungan City Jetit. Ihanat ja ketterät tuntuvat olevan. Huomattiin sitten kotona, että toinen takarengas ei pyöri kunnolla. Sitä siis kysynki, että kun takuu alkaa vasta lasketusta ajasta, niin onko kokemusta, että saako ton asian hoidettua ennen virallisen takuuajan alkua? Tuntuisi hullulta, jos joutuisi vauvan syntymään asti odotella, ja sitte vauva kiireiden keskellä alkaa penätä ehjää runkoa. Kyllä sitä haluaa, et tarvikkeet on priimat ku niitä alkaa tarvita.

Et tällaista tänne. Pitänee lähteä unta houkuttelemaan, jotta huomisen työpäivän jaksaa, vaikka motivaatio onki ihan nollissa.
Kivaa alkavaa viikkoa!

T: J-P ja tyllerö 24+2.

Elikkäs tossahan se jo tulikin lähes koko kysymys, kyselin jo tuolla synnytys puolella samaa mutta ei tullut mitään vastauta niin ajattelin kokeilla täällä:)

Onko tiellä kokemuksia miten oys:in ja oulaskankaan synnytysosastot ja niiden toiminta eroaa toisistaan?
ja onko niissä mahdollista synnyttää polikliinisesti? Pitääkö siittä käydä keskusteleen lääkärin kans jo ennakkoon kenties?
Me kun asutaan tässä "rajamailla" niin voi valita kumpaan menee synnyttää...

kun olis tämän pikkunelosen kohdalla toiveena että jos kaikki menee hyvin kotiutua heti... ja synnytysjakkaraa haluasin testata...

Äitiliini ja Vertti 24+4 kait?

onko kokemuksia miten oys ja oulaskangas eroaa, onnistuuko synnytys polikliinisesti?
Elikkäs tossahan se jo tulikin lähes koko kysymys, kyselin jo tuolla synnytys puolella samaa mutta ei tullut mitään vastauta niin ajattelin kokeilla täällä:)

Onko tiellä kokemuksia miten oys:in ja oulaskankaan synnytysosastot ja niiden toiminta eroaa toisistaan?
ja onko niissä mahdollista synnyttää polikliinisesti? Pitääkö siittä käydä keskusteleen lääkärin kans jo ennakkoon kenties?
Me kun asutaan tässä "rajamailla" niin voi valita kumpaan menee synnyttää...

kun olis tämän pikkunelosen kohdalla toiveena että jos kaikki menee hyvin kotiutua heti... ja synnytysjakkaraa haluasin testata...

Äitiliini ja Vertti 24+4 kait?
Minun ymmärtääkseni Oulaskangas olisi "synnyttäjäystävällisempi". Synnytystoiveet otetaan paremmin huomioon, ja esim. vesisynnytys on mahdollinen. Itsekin tuota mahdollisuutta mietin... Muistelisin, että polikliininen synnyttäminen onnistuu Oulaskankaalla, mutta täytyy sopia etukäteen. Tämä tieto ei sitten ole ihan satavarma.

On tulossa mulle ensimmäinen. Mut nythän mää huomasin että kävin yksityisella varhaisajan ultrassa ja siksi mun ei tarvinut neuvolassa käydä sillä ensimmäisellä lääkäri käynnillä. Anteeksi sekoiluni... Tässä loppusuoralla alkaa tuo muisti tosissaan pätkiä.. Mulla siis oli eka neuvolalääkäri vasta viikolla 27.

Niistä rattaista.. Tottakai voit käydä heti reklamoimassa! Kunnossa ne pitää olla heti ku käyttöön ottaa. Se takuu alkaa siksi vasta sit laskettuna päivänä koska kun niitä ei käytetä niin eihän niille voi mitään tapahtua TEIDÄN takia.. Mut ku ostettaessa vika ja käyttämättömät niin voitte vaatia vaikka kokonaan uudet rattaat. Mut toki jos vaan renkaassa vika niin riittää ku sen vaihtaa.. Tuliko vähän sekavasti? :whistle: No joka tapauksessa sulla on oikeus saada heti nyt toimivat rattaat alko takuu millon vain :D

Mää alan olla jo ihan kypsänä täällä. Mikään asento ei oo hyvä ja ku on seisaaltaan tai istuu niin järettömät kivut kohdunsuulla.. :'(
Nyt tulis sitten pelkkää valittamista joten parempi ehkä lopettaa...

perlos 38+5

Perlos Mekin käytiin siinä varhaisultrassa Gynekossa, ja kyllä silti toi lääkärineuvola oli silloin 11+ viikolla. Aika jännä että noi käytännöt vaihtelee kunnanki sisällä. Ku noita vaihteluja tuntuu olevan kuntien välillä tosi paljon. Ihmeellistä että noissa neuvola- ja ultraus jutuissa ei ole mitään ns. valtakunnallista suositusta, vaan käynnit yms. vaihtelee aikalailla. Mulla esim. ekan lääkäri neuvolan, ja toka neuvolan väliä oli melkein kahdeksan viikkoa, kun taas tuttu Haukiputaalla on käynyt heti alusta 3-4 viikon välein neuvolassa. Hemoglopiinikin otettiin viimeksi vasta kun älysin sitä itse pyytää. Terkkari ei sitä edes tarjonnut. Selitti vaan, et johtuu siitä kun kaikki ei halua sitä joka kerta otettavan. Mut pitäis sitä sentään tarjota, ei kaikki edes varmaan hoksaa pyytää sitä, jos ei siitä ole puhetta. Oli terkkakin vähän ihmeissään kun sitte hempan otti, että ku oli vain 109. Nyt onki vointi ja jaksaminen kohonnu, kun rautaa aloin syödä.

Vaunutjen runko saatiin heti vaihdettua, kun oli vika rungossa. Nyt pelittää hyvin. Vieläkö sais lastin vaunuihin, niin jopa kelpais. :D

Sen verran omaa napaa, kirjaimellisesti, että suihkun jälkeen peilatessa huomasin ton navan ja sen ympärystän olevan ihan eri värinen ku muu vatsan seutu. Ne hohtaa valkoisuuttaan. =) Valkoinen läntti keskellä normiväristä pesupalloa. Kyllä tää raskaus saa kaiken näköistä muutosta aikaan, saatikka se mitä raskauden jälkeinen aika tuo tullessaan.

Mulla olis tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa, imurointi tai sohvalla löhöäminen... Ja miksi toi jälkimmäinen tuntuu saavan mielessä paljon suuremman kannatuksen? =)

Oulaskangas on Oulaisissa oleva aluesairaala, joka on samaa pohjois pohjanmaan sairaanhoito piiriä kun oys:kin joten periaatteessa voi valita kumpaan menee... joskin oulusta sinne tulee matkaa mutta un meiltä on lähes sama molempiin...

Oulaskankaasta tiedän että se on pienempi yksikkö ja osa tykkää että on kodinomaisempi ja parempi... ja vissiin täällä pohjoisessa ainut paikka jossa on mahdollisuus synnyttää veteen :whistle:

Kiitos äitiliini selvennyksestä.

Nyt mä hieman purnaan ja valitan. Omituista ja ihan epäreilua peliä täällä Oulussa, ainakin keskustan neuvolassa. Tänään oli neuvola ja edelleen se sf-mitta kulkee siellä "omia polkujaan". Kyselin mahdollisuutta koon määritykseen, niin terkkarin vastaus oli vain: "Se voi olla rakenteellista, kun sinäkin olet noin lyhyt. Ainoa vaihtoehto on oikeastaan mennä yksityiselle ultraan." Olin niin tyrmistynyt vastauksesta, etten jaksanut alkaa edes väittää vastaan, että on pienemmilläkin sf-mitoilla koon määritykseen laitettu.. :$

Lisäksi mm. verenpaine oli korkeampi kuin koskaan aiemmin, proteiinia pissassa ja turvotusta, joihin terkka vain sanoi "laitetaan tähän mieluummin miinus proteiinien kohdalle". Täh? Mieluummin miinus, vaikka olisi plus-tulos???

On tullut koko keskustan neuvolasta (tai ainakin tästä yhdestä terkasta) kyllä sellainen kuva, että ne pyrkii aina hoitamaan asiat niin, ettei varmasti tarvitse tehdä mitään lisätutkimuksia. Ottaa päähän. Hrmph.

Piipa rv 35+1

Yhteistyössä