Oudot arkirutiinit kaverilla

  • Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti
mietin vaan
Noh, mistähän aloittaisin. Ehkäpä ei ole "syytä huoleen", itse olen vain tottunut erilaiseen...

Olin kaverilla kylässä pari päivää ja tämän näin siellä:

Kaveri ja hänen lapsensa heräävät aamulla ihan hyvissä ajoin, sitten lapsille tv auki, äiti laittaa puuron, lapset syö ja takaisin tv:n ja lelujen ääreen. Äiskä istahtaa sohvalle, kannettava syliin, lapset touhuaa omiaan pari tuntia, äiti istuu tiiviisti kannettava sylissä ja sitten huomaa, että oho, taitaa olla ruoka-aika. Lapsille purkkiruokaa mikrossa ja syömään, sitten taas tv:n ääreen ja äiskä kannettavan kimppuun. Kohta lapset nukkumaan ja äiskä siivoilee vähän, ottaa itse ruokaa ja takaisin kannettavan ääreen. Lapset heräilee ja äiskä laittaa välipalan, sitten takaisin tv:n ja tietsikan ääreen. Huoh. No, perheen iskä tulee kohta kotia, syödään ja tv taas lapsille auki, molemmat vanhemmat omien kannettaviensa ääressä loppuillan ja lapset touhuaa omiaan. Sitten nukkumaan lapset ja vanhemmat jatkaa nettisurffailuja.

Ei yhteisiä leikkejä, ei yhteistä aikaa vaan lapset keskenään ja vanhemmat erikseen. Onko tää ihan normaalia arkea? :eek: Tätä siis jatkui sen pari päivää kun itse olin kylässä oman asunnon remontin takia. Äiti ei paljon lapsille jutellut, eikä miehelleen, eikä minullekaan. Minä sitten yritin lapsia vähän viihdyttää mutta piti itsenikin keskittyä kovasti koulun tenttiin lukemiseen. Voi lapsiparkoja(ko)?
 
no jos tuo on jatkuvaa niin ei ole lasten kannalta kyllä hyvä. omani katsovat max 1,5 h päivässä telkkaria eli lastenohjelmat illalla klo 17-18 ja ehkä jotain muuta joskus. perheen äiti taitaa olla nettiaddikti ja lapset tottuneet tuollaiseen. katsoiko ne mielellään sitä telkkaria päivät pitkät.... kuulostaa kyllä mun mielestä tosi surulliselta.
 
Purkkiruoka ei taida olla haitallista, kallista vain. Mutta toi ettei lasten kanssa touhuta ollenkaan mitään on kurjaa. Meillä ollaan sairaana, ja olen aika paljon nyt katsonut lasten kanssa pikkukakkosta jne, mutta kyllä me välillä rakennetaan legoilla ja luetaan kirjaa. Ulos ei päästä kun kaikki on räkäsiä.

 
nakku
Kuulostaa nettiriippuvaiselta.

Sen sijaan en kategorisesti ole sitä mieltä, että vanhempien tehtävä on leikkiä lasten kanssa. Siis tokikin esim. viedä ulos, harrastaa yhdessä tms, mutta en koe, että jos lapset kotosalla lelujen ääressä, niin siinä pitiäisi olla barbi käödessä myös yhden vanhemman. Sen sijaan vanhemman tulee valvoa leikkiä, että ei lähde käsistä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
no jos tuo on jatkuvaa niin ei ole lasten kannalta kyllä hyvä. omani katsovat max 1,5 h päivässä telkkaria eli lastenohjelmat illalla klo 17-18 ja ehkä jotain muuta joskus. perheen äiti taitaa olla nettiaddikti ja lapset tottuneet tuollaiseen. katsoiko ne mielellään sitä telkkaria päivät pitkät.... kuulostaa kyllä mun mielestä tosi surulliselta.
No, lapset katsoivat yleensä puolisen tuntia max. kerrallaan, sitten eivät enää jaksaneet ja alkoivat leikkiä jotain muuta. Pienempi kävi riehumaan ja isompi jaksoi keskittyä enemmän nukkekotiinsa. Sitten välillä leikkivät yhdessä muistipelillä ja palapeleillä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Purkkiruoka ei taida olla haitallista, kallista vain. Mutta toi ettei lasten kanssa touhuta ollenkaan mitään on kurjaa. Meillä ollaan sairaana, ja olen aika paljon nyt katsonut lasten kanssa pikkukakkosta jne, mutta kyllä me välillä rakennetaan legoilla ja luetaan kirjaa. Ulos ei päästä kun kaikki on räkäsiä.
En uskonutkaan, että purkkiruoka olisi vaarallista mutta sekin jotain kertoo, että äiti ei edes viitsinyt alkaa tekemään ruokaa vaan nopeasti lämmitti purkin, jotta pääsi pian koneelle. Tai tällainen vaikutelma mulle tuli...

En halunnut/voinut puuttua tilanteeseen kun pelkäsin kaverin reaktiota. Ehkäpä olen tyhmä. En tiedä miksi kaverini vain istui koneellaan päivät pitkät mutta tuntui pahalta lasten puolesta. Olen ollut muissakin lapsiperheissä kylässä ja kyllä siellä vanhemmat touhuaa lastensa kanssa. Edes perheen isä ei lastensa kanssa leikkinyt vaan istui hänkin koneella.

Ja enhän toki voi varmaksi sanoa millaista arki normaalisti on, onko aina samanlaista kuin nuo kaksi päivää vai mitä... mutta kyllä pisti mietityttämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
no ei kyllä ihan normaalilta kuullosta, eikö he ulkoilleet kertaakaan
Ei ulkoilleet mutta ehkäpä kyse on siitä, että lapset oli sairaana ja oli pakkastakin aika reippaasti.
Ja lisäksi heillä oli vieras -sinä. JOten luultavasti niiden päivien perusteella ei voi vetää mitään johtopäätöksiä siitä, millaiset on perheen rutiinit (hyi, jo koko sana saa mut voimaan pahoin!). JOs perhe olikin sellainen, että kaikelle ei ole rutiineja, vaan toimitaan tilanteen mukaan.
Outoa tosin oli se, ettei kaverisin ollut sinun kanssasi, vaan istui kannettava sylissä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja JFA:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
no ei kyllä ihan normaalilta kuullosta, eikö he ulkoilleet kertaakaan
Ei ulkoilleet mutta ehkäpä kyse on siitä, että lapset oli sairaana ja oli pakkastakin aika reippaasti.
noniin, löytyihän selitys tuolleki
Voi jeesus. Ehkä ei jaksaneetkaan leikkiä kun oli sairaana!
Öö... lapset kyllä jaksoi leikkiä mutta vanhemmat ei jaksaneet olla lasten kanssa! Lapset touhusi koko ajan vaikka olivat räkätaudissa. Ulos ei varmaan menty koska oli pakkasta paljon. Mutta ei se mun mielestä estä vanhempien osallistumista lasten leikkeihin, jos lapset on sairaana. vai?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Selvä homma:
Jos lapset on sairaana ja pakkasta parikymmentä tuskin sillon ulkoillaan. Ei meillä ainakaan! Sitten pysytään sisällä ja tehdään sisäjuttuja.
Pointti ei ollutkaan se, että oltiin sisällä vaan se, että äiskä (ja iskä) istuivat tietsikalla ja lapset oli keskenään. Ei yhteistä aikaa vaan erikseen oltiin koko päivä! Tuntui pahalta se, ettei äiti viettänyt aikaa lastensa kanssa vaan halusi olla netissä koko päivän (tai mitä sitten tekikään koneella...).
 
Funde
No kilttejä lapsia taisi olla, omani ei kyllä olisi. Ehkä en ole kovin heidän kanssa leikkinyt, mutta ihan varmasti onnistuvat nostamaan sellaisen metelin, että huomion keskipisteenä olisivat kuitenkin. Kyllähän se ulkoilu tulisi normaaleihin rutiineihin kuulua.
Ei tulisi pieneen mieleenkään, että kehtaisin istua koneella, kun meillä olisi vieras..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Purkkiruoka ei taida olla haitallista, kallista vain. Mutta toi ettei lasten kanssa touhuta ollenkaan mitään on kurjaa. Meillä ollaan sairaana, ja olen aika paljon nyt katsonut lasten kanssa pikkukakkosta jne, mutta kyllä me välillä rakennetaan legoilla ja luetaan kirjaa. Ulos ei päästä kun kaikki on räkäsiä.
En uskonutkaan, että purkkiruoka olisi vaarallista mutta sekin jotain kertoo, että äiti ei edes viitsinyt alkaa tekemään ruokaa vaan nopeasti lämmitti purkin, jotta pääsi pian koneelle. Tai tällainen vaikutelma mulle tuli...

En halunnut/voinut puuttua tilanteeseen kun pelkäsin kaverin reaktiota. Ehkäpä olen tyhmä. En tiedä miksi kaverini vain istui koneellaan päivät pitkät mutta tuntui pahalta lasten puolesta. Olen ollut muissakin lapsiperheissä kylässä ja kyllä siellä vanhemmat touhuaa lastensa kanssa. Edes perheen isä ei lastensa kanssa leikkinyt vaan istui hänkin koneella.

Ja enhän toki voi varmaksi sanoa millaista arki normaalisti on, onko aina samanlaista kuin nuo kaksi päivää vai mitä... mutta kyllä pisti mietityttämään.
Selitys varmaan tuli AP:lta tuossa ylempänä kun kertoi että pakkasta ja lapset sairaana. Sellaiset päivät on kaikkien lapsiperheiden kannalta vähän erilaisia kuin tavalliset päivät. Aika pienet osaa jo leikkiä omia leikkejään, ei siihen välttämättä aikuista tarvita. Mutta tietysti olis kiva jos väliullä syliteltäisiin ja edes jotain touhuttaisiin yhdessä.
 

Yhteistyössä