Ottaisitko kaverin koiran kotiisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meille saa tulla ne koirat joita meidän omat koirat sietää.
Yks kaveri ei jotenkin vain tunnu tajuavan että en halua hänen isoa koiraansa meille, kun omat eivät kerta kaikkiaan voi sietää sitä. Meidän omat siis käy sen kimppuun jos kaveri tuo sen meille. Ja hän van nauraa. Veikkaan että naurut loppuvat siinä vaiheessa jos/kun hänen koira hermostuu näille minun pienille ja päättää purra takaisin :rolleyes:

Muiden koirien kanssa nämä meidän omat tulevat hyvin toimeen, joku juttu tässä yhdessä koirassa vain on jota nämä eivät vain pysty sietämään. Ja ens alkuun tietysti pidin ne erossa tuosta koirasta, mutta kun kielloista välittämättä aina vain on tuonut tuon koiran meille, niin en ole sen kummemmin viitsinyt järjestellä asioita niin ettei koirat tapaa. Onneksi ei nyt kuukausiin ole hurttaansa meille tuonut, ehkä hän pikkuhiljaa oppii.

En missään nimessä. Inhoan koiria tasapuolisesti koosta ja rodusta riippumatta ja yksikään hurtta ei mun kynnykseni yli astu.

Meillä on käynyt kavereiden koiria kylässä ja käy yhäkin eli ottaisin. Mutta mä olen mä ja sä olet sä. Meillä ei ole hienoksi remontoitua kotia vaaleine mööpeleineen vaan tällainen lapsiperheen koti missä aina välillä mietitään että pitäisiköhän sitä ruveta jotain paikkaa remontoimaan. Meillä on ennen ollut itselläkin koira.

Jokainen päättää omasta kodistaan ja pointti tossa nyt on se että sä et halua koiraa teille kotiin ja olet jo asian hyvin perustellut. En mäkään sun tilanteessa ottaisi ainakaan isoa ja riehakasta koiraa kotiini hyppimään sohville ja sängyille. Itseasiassa meilläkään ei koirat saa hyppiä huonekaluille, onneksi kaverit ja koiransa sen ymmärtävät.

Kyllähän se pelkkä vierailu, varsinkin kurakelillä aiheuttaa lisäsiivoamista ja juuri laitetussa asunnossa missä jäljet näkyvät helposti voi tulla tosi ikäviä tilanteita koiran kanssa. Onko vieras halukas parin tunnin visiitin takia korvaamaan koiran aiheuttamia vahinkoja jotka voi tulla kalliiksi?

Meidän entinen koira oli mulla jo sinnkuaikoina enkä silloin työssäkäyvänä ihmisenä halunnut jättää koiraa paljoa yksin iltaisin. En kuitenkaan ollut tunkemassa koiraa mukaan kyläpaikkoihin, niihin joihin koira kutsuttiin otin sen mutta muuten sitten kehiteltiin muita tapaamisvaihtoehtoja. Yhdellä kaverilla oli sellainen hieno, uusiksi rempattu vaalea asunto enkä edes uskaltanut ottaa koiraa sinne mukaan vaikka kaverin mielestä olisi ollut tervetullut.

Ongelman ydin on ilmeisesti siinä, että asuessamme edellisessä asunnossamme sallin tämän ko. koiran vierailut. Asunto oli huonokuntoisempi ja huonekalut vanhoja. Silti jokaisen vierailun jälkeen oli aina jotakin tuhoa tehty ja kämppä täynnä karvoja.

Nyt kun muutimme vuosi takaperin, teimme sen ison remontin uudessa asunnossa ja hommasimme myös uusia huonekaluja, päätin, että nyt loppuu koiran visiitit. Kaveri ei vain oikein ole tätä sisäistänyt, vaikka olen ihan suoraan sanonut, että haluan pitää tämän uuden asunnon ja uudet huonekalut siisteinä. Usein vielä alkaa naljailemaan, että "on teillä nyt sitten niin hienoa olevinaan, kun edes koira ei voi tulla". Lisäksi mua ottaa päähän, kun ei itse myönnä koiran tekevän mitään tuhoa. Kaverin omassa asunnossa matot ja kaikki huonekalut tosi huonossa kunnossa sekä lattiat ja seinät kertovat kyseessä olevan koiranomistajan koti. Omituista, etteivät ne koiran kynnet nyt sitten kylässä tee tuhojaan, jos ne omassa kodissa tekevät.

Kuten sanoin se koira on mielestäni mukava, mutta koska haluan pitää tämän mielikuvan tapaan sitä mieluummin omistajansa kotona tai sitten vaikka koiralenkillä. Eihän se koiran vika ole jos siitä tulee kotiin sotkua, vaan omistajan tulisi mielestäni ajatella tätä puolta.

Tietenkään ei koiraa tarvitse ottaa kotiin. Mutta älä perustele huonekalujen siisteydellä - voithan sanoa, että olette tehneet sellaisen päätöksen, ettei kenenkään lemmikkejä oteta, vaikka jotkut lemmikit olisivatkin vaikka kuinka ok. Tuo perustelu, jonka sanoit, saattaa koiranomistajaa ärsyttää, mutta joku yleisempi periaatepäätös, tyyliin "ollaan päätetty yhdessä toimia näin" on neutraalimpi.

Meille ei tule mitään lemmikkejä kylään. Kerran yksi kaveri olisi halunnut ottaa mukaan kissan ja kieltäytymisen jälkeen vielä ehdotteli, että "kissa voisi olla jossain kylppärissä", mutta kissa jäi kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30079109:
Tietenkään ei koiraa tarvitse ottaa kotiin. Mutta älä perustele huonekalujen siisteydellä - voithan sanoa, että olette tehneet sellaisen päätöksen, ettei kenenkään lemmikkejä oteta, vaikka jotkut lemmikit olisivatkin vaikka kuinka ok. Tuo perustelu, jonka sanoit, saattaa koiranomistajaa ärsyttää, mutta joku yleisempi periaatepäätös, tyyliin "ollaan päätetty yhdessä toimia näin" on neutraalimpi.

Meille ei tule mitään lemmikkejä kylään. Kerran yksi kaveri olisi halunnut ottaa mukaan kissan ja kieltäytymisen jälkeen vielä ehdotteli, että "kissa voisi olla jossain kylppärissä", mutta kissa jäi kotiin.

Oot varmasti oikeassa, ettei olis pitänyt perustella sillä, että ollaan rempattu ja hankittu uusia huonekaluja. Nyt kun mainitsit asiasta, niin alan ymmärtää, miksi kaveria ärsyttää... Täytyypä ensi kerralla sanoa, että ollaan miehen kanssa päätetty, etteivät tuttavien lemmikit kyläile meillä, mutta tuttavat ovat tervetulleita. Vaikka aiemmin perustelin juuri uusituilla pinnoilla, en taida sitä jatkossa niin paljoa korostaa, kun näyttää olevan punainen vaate.

Ison koiran omistajana mietin, että millainen sen lattian täytyy olla jos koira sen onnistuu pilaamaan yhdellä visiitillä? Jos koiran kynnet on leikattu niin niiden ei pitäisi paljoa naarmutella, Yleensä tuhot lattiaan syntyy silloin kun koirat jäävät yksin ja alkavat ns.kaivaa lattiaa. Valvonnassa harvemmin tuollaista annetaan tehdä. Samoin koirat voi järsiä paikkoja, mutta harvemmin sitäkään valvonnassa onnistuvat tekemään.
Meidän koirasta lähtee karvaa, kuolaa, tassuissa voi tulla likaa ja juostessaan innoissaan saattaa kaataa esineitä tms. Muuta "tuhoa" en voi kuvitella ainakaan meidän ison villin koiramme saavan aikaan yhdellä visiitillä.
Mutta toki tuokin määrä on monelle liikaa ja ehdottomasti ei tulisi mieleenkään ottaa koiraa kylään sellaiseen paikkaan jossa asujat yhtään vaikuttavat nihkeiltä koiran suhteen.

Jos koira tulee toimeen kissojen ja toisen koiran kanssa, niin toki saa tulla. Ja tyttären koira on mulla monesti hoidossakin. Mutta tottakai jokaisella on oikeus päättää, saako koira tulla vai ei. Siinä ei -päätöksessä voi tosin olla riskinä, että sitten ei tule kaverikaan. Aina voi kuitenkin tavata vaikka sen koirallisen kaverin kotona tai jossain ulkona.

Meille ei voi tuoda eläimiä, sillä meillä on allergisia. Muuten kyllä voisin ottaa, meillä ei muutenkaan tämä kämppä ole niin vimpan päälle... mutta ymmärrän hyvin jos joku on sisustanut nätiksi ja laittanut vaikka lattiat juuri, jos ei halua koiraa sitä tuhoamaan. Eihän se välttämättä tuhoaisi, mutta ei sitä etukäteen voi tietää.

Joo kyllä meille saa myös koirat tulla kokoon katsomatta. Ainut asiaa hankaloittava asia on että myös itsellä koira joka ei ole tottunut toisiin koiriin meillä. Itse olen jkn verran reissannut koiran kanssa ja koira on kyllä ollut mukana sisälläkin. Itse olen kyllä pitänyt koiran ihan hihnassa kiinni ja vahtinut ettei pääse tuhojaan tekemään noiden vierailujen aikana. Toki varmasti karvoja olemme jälkeemme jättäneet. Pikkusen nipolta kuulostaa jos pelkää että se lattia vahingoittuu jo pelkästään siitä että se koira kävelee sillä muutaman kerran mutta toki kyseessä ap:n koti ja hän päättää ketä sinne huolii ja ketä ei.

[QUOTE="Maisa";30079975]Ison koiran omistajana mietin, että millainen sen lattian täytyy olla jos koira sen onnistuu pilaamaan yhdellä visiitillä? Jos koiran kynnet on leikattu niin niiden ei pitäisi paljoa naarmutella, Yleensä tuhot lattiaan syntyy silloin kun koirat jäävät yksin ja alkavat ns.kaivaa lattiaa. Valvonnassa harvemmin tuollaista annetaan tehdä. Samoin koirat voi järsiä paikkoja, mutta harvemmin sitäkään valvonnassa onnistuvat tekemään.[/QUOTE]

Meillä tuli parkettilattiaan 50-senttimen syvä naarmu, kun saksanpaimenkoira, jonka piti olla kissoihin tottunut, teki äkkikäännöksen kissamme perään. Ei ollut hyökkäämässä tai mitään, mutta oli ravaamassa toiseen suuntaan kun tekikin tiukan u-käännöksen liukkaalla lattialla. Oli kiva selitellä vuokraemännälle...

Tiedän tunteen. Yks kaveri myös kysyi joka ainut kerta kun oli kahville tulossa, että saako ottaa koiran mukaan. Sanoin ihan suoraan, ettei sovi. Meillä on arka kissa, joka sekoaisi sukkiinsa jos hänen alueelleen tulisi vieras eläin. Enkä halua muutenkaan.

[QUOTE="nonno";30080200]Meillä tuli parkettilattiaan 50-senttimen syvä naarmu, kun saksanpaimenkoira, jonka piti olla kissoihin tottunut, teki äkkikäännöksen kissamme perään. Ei ollut hyökkäämässä tai mitään, mutta oli ravaamassa toiseen suuntaan kun tekikin tiukan u-käännöksen liukkaalla lattialla. Oli kiva selitellä vuokraemännälle...[/QUOTE]
Parketti on muuten aika herkkä materiaali koiran kynsille. Laminaatti on paljon kovempi ja kestävämpi. Mullakin olohuoneessa tammiparketti ja lattiassa on jälkiä, jotka meidän edesmennyt malamuutti aiheutti ihan yhdellä ainoalla tassunliikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30080217:
Parketti on muuten aika herkkä materiaali koiran kynsille. Laminaatti on paljon kovempi ja kestävämpi. Mullakin olohuoneessa tammiparketti ja lattiassa on jälkiä, jotka meidän edesmennyt malamuutti aiheutti ihan yhdellä ainoalla tassunliikkeellä.

Joo, se rrrrriiiiitsss-ääni, kun koira venytellessään harottaa varpaitaan ja rikkoo lakkapinnan, on aika inhaa kuunneltavaa:D

[QUOTE="nonno";30080226]Joo, se rrrrriiiiitsss-ääni, kun koira venytellessään harottaa varpaitaan ja rikkoo lakkapinnan, on aika inhaa kuunneltavaa:D[/QUOTE]
Mun piti hiotuttaa ja lakatuttaa pareketti uusiksi sen jälkeen, kun malamuutista aika jättäisi. Noh, en kerennyt vaan otin uuden koiran :D Nyt saa kelvata naarmuinen parketti seuraavat 13 vuotta :D

Meille saa tulla, rakastan koiria ja itsellämmekin on kaksi. Otan itseasiassa paljon mieluummin koiravieraita kuin lapsivieraita, minun kokemuksen mukaan koirat osaavat yleensä käyttäytyä lapsia paremmin. En kuitenkaan kehtaisi omia koiriani muille tyrkyttää kylään, jollei kutsuja vartavasten pyytäisi koiriakin. Vanhempani usein pyytävätkin ja minäkin toivon aina heidän ottavan koiransa mukaan meille tullessaan.

Mun luo ei saa koirat tulla koska olen allerginen. Mutta ennen allergian puhkeamista sai tulla, koska kaikkien kavereiden koirat on hyvin käyttäytyviä eikä koskaan tuhonneet mitään. Omistaja siivosi kaikki mahdolliset liat tai vedet juomakupin viereltä. Jos koira tuhoaisi jotain tai omistaja jättäisi jäljet mun siivottavaksi, en sitten ottaisi kotiini.

Meille ei saa tulla kenenkään koirat, koska meillä kissa.

Joskus joku täysdille on kuitenkin yrittänyt tuoda koiransa meille. Olen sallinut koiran ulkoilutuksen pihallamme narussa, muuten koira saa olla autossa. Meille sisälle koiralla ei ole eikä tule olemaan mitään asiaa. Jos joku tuo autossaan meille minulta lupaa kysymättä koiran, ja sitten koiralla on kurja olo autossa, se on yksinäinen tai palelee tai hikoilee, niin sitte se vierailu vain jää lyhyemmäksi. Näin olen jopa itse vieraille ilmoittanut, kun koira on ollut kärsivän näköinen autossa; olen sanonut että varmaan teidän on parasta pian lähteä, koska toi koira voi huonosti tuolla autossa. Että ei varmaan kannata toista kuppia kaataa?

Onhan ihmisillä oikeus pitää koiria. Myös meillä oikeus pitää kissamme, ja kissalla oikeus pitää kotinsa. Eikös juu. Kissan kynsiä en rupea leikkaamaan, enkä suosittele tuomaan yhtään vierasta elukkaa kissamme lähettyville. Pikkuvauvojen vieraillessa kissa suljetaan toiseen huoneeseen; koiran takia en ole samaa valmis tekemään.

Yhteistyössä