Anoppi ei ymmärrä rajoja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voitteko sanoa suoraan, että soittelua vois vähentää? Tai lähinnä miehes vois sanoa kun ovat hänen vanhempansa. Se appivanhempien koira vois sit varmaan pysyä kylppärissä tai niiden autossa vierailun ajan jos kuseksii sisälle. Ja kiva sit kun vauva lähtee liikkeelle niin vauvan ryömiä siellä kusessa..Rajat appivanhemmille ja niiden koiralle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän niin hyvin;26958255:
Näissä keskusteluissa, jotka usein menevät riidan puolella, appi myös aina muistaa muistuttaa, kuinka paljon ovat meitä auttaneet ja antaneet rahaa. Tällä hän siis lähinnä viittaa häälahjaamme (toivoimme häämatkatilille rahaa, mitä appi ei koskaan ymmärtänyt - hänen mielestään häälahjarahoilla olisi pitänyt lyhentää asuntolainaa), muuten emme koskaan ole pyytäneet tai saaneet heiltä rahaa. Itse ovat meille tarjoutuneet ostamaan esimerkiksi sängyn kihlalahjaksi jne., en silloin tiennyt, etteivät lahjat olekaan pyyteettömiä.

Ehdota seuraavan kerran, kun rahasta ja auttamisesta muistutetaan, että lasketaan yhdessä paljonko auttamiset ja lahjat ovat tehneet, jotta voitte maksaa takaisin.

Ja niille, jotka eivät ymmärrä ap:n ahdistusta tilanteessaan, sanoisin, että on meitäkin, joita ei kertakaikkiaan kiinnosta olla ihmisten kanssa paljon tekemisissä. Se tuntuu olevan joillekin vaikea ymmärtää tai hyväksyä.

Nojaa, mun isä soittaa mulle ehkä kahdesti vuodessa ja äiti ei enää nykyään ikinä.

Mä todellakin toivon että itse olisin sellainen vanhempi että mulla ois aikuisenakin lapsiini sellaiset välit että voisin soittaa ja ihan vaan kysellä kuulumisia lähes päivittäin.

Miehen vanhemmat soittelee sille ainakin viikoittain eikä mua kyllä oo tähän päivään mennessä häirinnyt kun puhuvat puhelimessa.

Suosittelen lämpimästi tiettyjen rajojen selväksi tekoa ennen vauvan syntymää.

Te olette lapsen vanhemmat, holhoojat ja ylin auktoriteetti. Sitä tulee kunnioittaa.

Te päätätte lapsen kasvatusperiaatteista ja sitä tulee kunnioittaa.

Auttaminen on auttamista vain jos auttamisen kohde toivoo kyseistä toimintoa, auttaminen ilman auttamisen kohteen toivomusta tai hyväksyntää on tunkeilua.

Te elätte omaa elämää tavalla, jolla te haluatte elää, ei kuten teidän vanhemmat haluaisi teidän elävän.

Te ette ole typeriä, te osaatte kysyä jos kaipaatte apua tai neuvoja.

Kuka nainen muuten haluaisi perustaa perheen sellaisen peräkammarin pojan kanssa, joka ei voi mitään sanoa äidilleen vastaan?

Ap:n kannattaa miettiä asiaa myös siltä kannalta, että itse voi joskus olla anopin asemassa. Tuntuisiko mukavalta jos ei saisi soittaa 3-5x viikossa sille masussa kasvavalle vauvalleen hänen aikuistuttuaan? Minusta kuulostaisi aika karulta jos en voisi soittaa lapsillevi muutamia kertoja viikossa. Omalla käytöksellänne näytätte mallia omille lapsillenne miten kohdella teitä myöhemmin..

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="bbb";26958849]Ap:n kannattaa miettiä asiaa myös siltä kannalta, että itse voi joskus olla anopin asemassa. Tuntuisiko mukavalta jos ei saisi soittaa 3-5x viikossa sille masussa kasvavalle vauvalleen hänen aikuistuttuaan? Minusta kuulostaisi aika karulta jos en voisi soittaa lapsillevi muutamia kertoja viikossa. Omalla käytöksellänne näytätte mallia omille lapsillenne miten kohdella teitä myöhemmin..[/QUOTE]

Niinno, sitä voi koittaa itsekin koittaa hankkia muutakin tekemistä kuin elää toisen ihmisen kautta. Vaikka harrastusta tai lemmikkiä.

Mielestäni siis joka päivä soittelu on vähän liiallista jo, eihän siinä oikeasti ehdi tapahtua mitään puhumisen arvoistakaan. Kerran, kaksi viikossa kuulostaisi itsestäni normaalimmalta. :)

Olisi ihan suotavaa, jos joskus voisi sitä napanuoraa höllätä, että pärjää vaikkei pariin viikkoonkaan kuulisi mitään.

En itse halua olla lapsilleni ja heidän perheilleen taakka, tai välttämätön paha mitä pitäisi sietää. Mielummin niin, että kaikilla on hyvä olla. :)

Totta joka IKINEN päivä soittelu kuulostaa jo aika paljolta. Toisaalta nykyaikainen perheiden eriytyminen on myös mielestäni kovin surullista. VArsinkin meillä suomalaisilla on hirveän tärkeätä olla omissa oloissaan ja pärjätä yksin. Apua on vaikea pyytää ja sitä ei aina edes haluta.

Miksi koetaan omien vanhempien osallistuminen arkeen aihdistavana taakkanaa eikä voimia antavana normaalina kanssakäymisenä? Eihän perhe ole vain se ydinperhe, eikö omat vanhemmat todellakaan kuulu näin monien perheeseen? Vai onko kyse aina appivanhemmista, jotka ovat häiriöksi? Ymmärrä todella vaikeat tapaukset ym, mutta mielestäni ap:n tilanne oliu kaikkea muuta kuin sitä. Apua miehen ÄITI soittaa koleme kertaa viikossa..

Niinno, sitä voi koittaa itsekin koittaa hankkia muutakin tekemistä kuin elää toisen ihmisen kautta. Vaikka harrastusta tai lemmikkiä.

Mielestäni siis joka päivä soittelu on vähän liiallista jo, eihän siinä oikeasti ehdi tapahtua mitään puhumisen arvoistakaan. Kerran, kaksi viikossa kuulostaisi itsestäni normaalimmalta. :)

Olisi ihan suotavaa, jos joskus voisi sitä napanuoraa höllätä, että pärjää vaikkei pariin viikkoonkaan kuulisi mitään.

En itse halua olla lapsilleni ja heidän perheilleen taakka, tai välttämätön paha mitä pitäisi sietää. Mielummin niin, että kaikilla on hyvä olla. :)

Me saatetaan soitella montakin kertaa päivässä, jos on asiaa tai jokin juttu kerrottavana. Nähdäänkin monta kertaa viikossa, mutta sitten kun vanhempani lähtevät taas talveksi pois Suomesta, niin sitten ei soitella juuri laisinkaan, saattaa mennä montakin viikkoa, ettei soitella.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että appivanhemmat joskus kyselevät kuulumisia ja että kyläillään silloin tällöin puolin ja toisin. Kyse on kohtuudesta, siitä miten usein ja miten paljon voi kysellä ja udella toisten asioita. Toki ihmiset sietävät eri määrän asioihinsa sekaantumista ja kyttäämistä. Meillä anopin puhelut eivät useimmitenkaan ole huoletonta kuulumisten vaihtoa vaan tenttaamista sellaisista asioista jotka nyt yksinkertaisesti eivät vain appivanhemmille kuulu. Tämä siis ahdistaa ihan yhytä lailla miestäni, eikä vain minua.

Toivoisin, että meitä kunnioitettaisiin aikuisina ihmisinä, eli joka asiaan ei aina tarvitse puuttua ja kaikesta ei aina tarvitse kertoa eriävää mielipidettä. On monta tapaa tehdä ja hoitaa asioita, ei vain yhtä oikeaa. En minäkään kyseenalaista anopin päätöstä ostaa tietynlainen sohva tai sitä tekikö hän tyhmästi aikanaan kun otti tai jätti äitiyspakkauksen ottamatta. Kun nyt joku taas keksii takertua siihen, että eikö mielipidettä saa sanoa, niin kyllä saa, silloin kun sitä kysytään tai silloin kun se on tarpeen. Mielipiteen sanominen on kuitenkin eri asia kuin pettyneellä syyttävällä sävyllä ilmaistu mielipide ja vahva painotus siitä mikä olisi ollut viisainta. Eikö aikuisten ihmisten tekemiä päätöksiä voisi sen verran kunnioittaa, ettei aina jaksaisi ilmaista sitä jos itse on erimieltä, kun kyse on kuitenkin asioista, jotka eivät anoppia kosketa millään lailla. Olemme miehemme kanssa huomanneet, että molemmat jopa varomme joskus sanomasta tai kertomasta asioitamme juuri tuon takia, koska on raskasta joutua jatkuvasti puolustelemaan omia ratkaisujaan ja päätöksiään vaikka oikeastihan siihen ei pitäisi olla mitään tarvetta. Kaikkeen vaan ei tarvitsisi sekaantua. Minusta se on kontrolloinnin halua jos tahtoo tietää toisten asioista kaiken ja pyrkii osallistumaan päätöksiin ja asioihin, jotka ovat täysin toisten asioita.

Minä haluaisin että meitä kohdeltaisiin tasaveroisina järkevinä aikuisina, eikä jatkuvasti kyseenalaisteta kaikkea ja puututa kaikkeen. Olemme työssäkäyviä, omillamme toimentulevia, asioistamme huolehtivia aikuisia, emmekä tarvitse holhoojia.

Minä näen, että mieheni ja minä, sekä pian syntyvä lapsemme olemme ydinperhe. Hoidamme perhettämme koskevat asiat parhaaksi katsomallamme tavalla. Tottakai isovanhemmat kuuluvat myös perheeseemme mutta tietyn rajan sisäpuolelle he eivät kuulu. Liika utelu, asioihin puuttuminen ja tuppaantuminen aiheuttavat ikävä kyllä vastareaktion ja ajaa mahdollisesti toista osapuolta vaan kauemmaksi.

Minusta anopin ei tavitse tietää joka ikinen päivä mitä olemme tehneet. Omat vanhempani soittavat pari kertaa viikossa, eivätkä sekaannu asioihimme vaan antavat meidän rauhassa tehdä omat päätöksemme. Näkemiset ja puhelut ovat mukavia, koska he eivät tomitse tai puutu meidän valintoihimme. Kun muutin aikanaan pois kotoa soitteli äitinikin lähes päivittäin mutta oppi jossain vaiheessa luottamaan siihen, että minä pärjään, hän osasi päästää irti oikealla tavalla eikä takertunut minuun kuin hukkuva oljenkorteen.

Jos joku haluaa aikuisenakin hyvin tiiviin suhteen vanhempiinsa/appivanhempiinsa minä en tuomitse tätä mitenkään, se on jokaisen oma asia. Uskon kuitenkin että suurin osa aikuisista lapsista tarvitsee myös omaa tilaa omille päätöksilleen ja ylipäätään omalle elämälleen.

Toivoisin myös, että meiltä kysyttäisiin haluammeko tai tarvitsemmeko jotain vauvale ennenkuin tekevät täysin turhia ja tarpeettomia ostoksia. Meillä tosiaan on vain rajallinen määrä säilytystilaa, emmekä haluaisi turhaa krääsää kaappeihimme. Varsinkin kun anopin ostokset eivät millään lailla ole ajankohtaisia vielä pitkään pitkään aikaan. Vauva ei ole vielä syntynytkään ja nyt jo hommannut sen lapsien muovisen istuimen wc pytyn päälle, tämänkin hankinnan olisimme itse voinneet tehdä sitten kun aika on oikea (biltemasta saa alle 10 eurolla).

Mitä heidän sisälle kuseksivaan koiraansa tulee, niin on sääli että koiraa ei ole koulutettu tai opetettu mitenkään. Eihän tämä ole isoin asia maailmassa, eikä meidänkään elämässämme mutta onhan sekin meidän toiveemme ja mielipiteemme sivuuttamista, että koira tuodaan kylään vaikka emme sitä haluaisi. Olemme mieheni kanssa sopineet, että seuraavan sisäpissan jälkeen koiralle tulee porttikielto meille. Tiedän, että eivät tule tätä ymmärtämään. Eniten kauhistuttaa, että koira kusee esim. seinää tai tapettia vasten josta kusi on todella vaikea saada pois ja siitä jää varmasti myös jälki, eli seinä on siltä kohtaa pilalla. Saavat kyllä halutessaan koiralle hoitopaikan tai voisivat jättää koiran kotiinsa. Mieluummin ottavat koiran toiveestamme huolimatta mukaan koska tietenkin hoitajan saaminen koiralle vaatii pientä järjestelyä ja anopin mukaan koiraa ei voi jättää yksin.

ap

Turhautunut, sulla on täysi oikeus olla ärsyyntynyt tuollaisesta käytöksestä! Nämä, jotka puolustelevat tunkeutuvia (appi)vanhempia, eivät vain tiedä, kuinka äärettömän ahdistavaa, ärsyttävää ja raivostuttavaa tuollainen käyttäytyminen on. Sun appivanhemmat on hyvin samanlaisia kuin mun. Me ollaan miehen kanssa otettu ihan reilusti puheeksi nämä asiat (tosin vielä tuloksetta, mutta ainakin ollaan sanottu asiamme). Sanoimme, että me ollaan aikuisia ihmisiä, jotka tulee toimeen omillaan eikä tosiaan tarvita niitä kommentteja joka saatanan asiaan (anteeksi kielenkäyttö). Annettiin myös hyvin yksityiskohtaisia esimerkkejä kaikista puhumistamme asioista, koska appivanhemmat eivät yleistyksiä tai kovin "hienoa" puhetta ymmärrä.

Joten kehotan sinua/teitä samaan: menkää heille kylään (silloin pääsette pois omasta kodistanne, jossa he kuvittelevat omaavansa jonkinlaiset aseman) ja kertokaa suoraan ja rehellisesti, että tällainen käytös ei enää ole hyväksyttävää. Olet raskaana - jos appivanhemmat haluavat saada kunnollisen suhteen vauvaan, heidän on opittava hyväksymään sinut ja teidät sellaisina kuin olette. Vauvan kuullen ei koskaan arvostella mitään teihin liittyvää eikä kommentoida teidän asioitanne. Tuntuu julmalta ottaa syntymätön vauva tähän aseeksi, mutta hienovaraiset vihjailut eivät välttämättä auta. Korostakaa sitä, että te myös haluatte hyvät ja normaalit välit appivanhempiisi, mutta jotta nämä hyvät välit on mahdollista saavuttaa, se vaatii heiltä tietynlaista käytöstä. Mulla nimittäin sama tilanne: olen myös raskaana ja juuri tällainen keskustelu käytiin hetken aikaa sitten appivanhempieni kanssa. Ilman riitaa ja huutamista asia ei mennyt perille, mutta hyvissä merkeissä kuitenkin sieltä lähdettiin. Nyt vaan pidetään tiukasti rajoista ja säännöistä kiinni. Saattaa tuntua aivan naurettavalta, mutta omassa kodissaan jokaisella on oikeus olla juuri sellainen kuin on eikä sinne omat eivätkä puoliseon vanhemmat tule kommentoimaan ja arvostelemaan.

Tsemppiä hirmuisesti ja onnea loppuraskauteesi!

Voi kun minäkin olisin tajunnut käydä tuon keskustelun ennen lapsen syntymää. Suosittelen ap:lle lämpimästi, koska jos tilanne tuntuu jo nyt raskaalta ja ahdistavalta, se on sitä potenssiin kymmenen kun vauva syntyy. Itse jaksoin vielä jotenkin sen kodinhoitoon, työasioihin ym. puuttumisen kun pisti vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mutta auta armias kun vauva syntyi. Tilanne räjähti ihan käsiin ja tuoreelle äidille on todella raskasta kun lähipiirissä on ihminen joka antaa ymmärtää ettet ole äiti ollenkaan.
Itse tajusin nostaa kissan pöydälle vasta kun lapsi oli yli vuoden ikäinen ja olin täysin kypsä tilanteeseen. Yhteenottohan siitä tuli ja välit anopin kanssa katkesivat lopullisesti (on sellainen ihminen ettei hyväksy minkäänlaista vastaansanomista ja rajojen asettamista). Toivottavasti sinulla ap olisi hieman ymmärtäväisempi anoppi ja saisitte sovittua pelisäännöt ihan puhumalla.

[QUOTE="bbb";26958944]Totta joka IKINEN päivä soittelu kuulostaa jo aika paljolta. Toisaalta nykyaikainen perheiden eriytyminen on myös mielestäni kovin surullista. VArsinkin meillä suomalaisilla on hirveän tärkeätä olla omissa oloissaan ja pärjätä yksin. Apua on vaikea pyytää ja sitä ei aina edes haluta.

Miksi koetaan omien vanhempien osallistuminen arkeen aihdistavana taakkanaa eikä voimia antavana normaalina kanssakäymisenä? Eihän perhe ole vain se ydinperhe, eikö omat vanhemmat todellakaan kuulu näin monien perheeseen? Vai onko kyse aina appivanhemmista, jotka ovat häiriöksi? Ymmärrä todella vaikeat tapaukset ym, mutta mielestäni ap:n tilanne oliu kaikkea muuta kuin sitä. Apua miehen ÄITI soittaa koleme kertaa viikossa..[/QUOTE]

Se on ehkä se tapa, jolla sitä kanssakäymistä suoritetaan. Tuskin ketään häiritsee jos mukava anoppi soittelee?

Ketä tahansa käy jossain vaiheessa rasittamaan matriarkka-anoppi, joka käy jatkuvaa valtataistelua ja mitätöi toisen osaamista nostaakseen omaa asemaansa, oli kyse kodinhoidosta, itsensä hoidosta tai lastenhoidosta.

[QUOTE="turhautunut";26953986]aloitukseen vielä lisäys: niin ja anoppi ostanut jo sellaista krääsää meidän syntymättömälle lapselle, jota tarvitaan aikaisintaan kun lapsi on 1-2 vuoden ikäinen. Ostanut jo valmiiksi potan ja vessanpytylle muovisen lasten istuimen. Osti vielä kahdet kappaleet, toisent omaan kotiinsa ja toiset meille. En haluaisi hamstrata tuollaista halpaa muovitavaraa kappeihini kun voisimme ostaa ne sitten itse muutamalla kympillä kun niitä oikeasti tarvitaan ja sitten kun niiden aika on.[/QUOTE]

tossa ei ollut mitän oikeita ongelmia kuten ei alotuksessakaan. aika menee nopeasti ja pian se lapsi sitä pottaa tarvitsee. luulen että sinä vain haluat anopille osoittaa missä kaappi seisoo ja että mies on nyt sinun, ei anopin.
usko pois, ei kannata työntää niitä isovanhempia pois. ihanaahan se on että isovanhempia kiinnostaa ja ovat aktiivisesti mukana. sitten jos oikeesti tulee ongelmia ja aletaan arvostelemaan tai haukkumaan niin se on asia erikseen. se jos soitellaan ja kysellään kuulumisia, ei ole ongelma.
hyvähän se on että anoppi ja oma äiti tietää missä rajat kulkee, mutta liian kauas niitä rajoja ei kannata vetää..

tossa ei ollut mitän oikeita ongelmia kuten ei alotuksessakaan. aika menee nopeasti ja pian se lapsi sitä pottaa tarvitsee. luulen että sinä vain haluat anopille osoittaa missä kaappi seisoo ja että mies on nyt sinun, ei anopin.
usko pois, ei kannata työntää niitä isovanhempia pois. ihanaahan se on että isovanhempia kiinnostaa ja ovat aktiivisesti mukana. sitten jos oikeesti tulee ongelmia ja aletaan arvostelemaan tai haukkumaan niin se on asia erikseen. se jos soitellaan ja kysellään kuulumisia, ei ole ongelma.
hyvähän se on että anoppi ja oma äiti tietää missä rajat kulkee, mutta liian kauas niitä rajoja ei kannata vetää..

Kyllä se tavaroiden jatkuva syytäminen voi olla ihan oikea ongelma, kaikilla kun ei yksinkertaisesti ole yhtään ylimääräistä säilytystilaa, ja itse ainakin koen hankalaksi, jos kaapit tursuaa tavaraa jota ei vielä tarvita pitkään aikaan, niin ettei sinne mahdu laittamaan kunnolla niitä käytössä olevia tarvikkeita. Jos anoppi alkaa syytää tavaraa ennen vauvan syntymää, se tuskin tulee rajoittumaan vain yhteen pottaan...

Meillä anoppi nimenomaan yrittää hallita sillä tavaroiden antamisella. Kaikki mitä mä ostan on huonoa paskaa ("kun näistä nykyajan jutuista ei tiedä koskaan mitä ne sisältää") ja saa syyn haukkua mua snobiksi jolle ei kelpaa mikään, kun en halua laittaa lasta 30 vuotta vanhaan miehen entiseen turvaistuimeen. Anoppi saattaa tulla esim. riisumaan lapselta mun laittaman myssyn ja laittaa tilalle itse hankkimansa ("kun ei se äiti yhtään osaa" vauvalle lässyttäen).

Anoppi saattaa tulla esim. riisumaan lapselta mun laittaman myssyn ja laittaa tilalle itse hankkimansa ("kun ei se äiti yhtään osaa" vauvalle lässyttäen).[/QUOTE]

hyvin kuvitella millaisen raivokohtauksen saisin tuollaisessa tilanteessa. Ja minä olen melkoisen rauhallinen ihminen.. Sympatiani kaikille tunkeilevista sukulaisista kärsiville!

Minulla on fiksu äiti ja fiksut appivanhemmat. Puolin tai toisin ei mitään tarvetta arvostella toistemme elämää, vaikka monissa asioissa olemmekin erilaisia.