Ottaisitko itse lainaa, jos kaveri tarvisi rahaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Mietin vieläkin, mikä on sellainen välttämättömyys, johon tarvitsee niin nopeasti 2000, ettei voi itse säästää sitä kasaan vuoden, pari tms.
Ja miksi työssäkäyvä ihminen ei saa pankista itse otettua noin pientä lainaa...lainahakemuksenhan voi tehdä netissä ja päätös tulee heti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Mietin vieläkin, mikä on sellainen välttämättömyys, johon tarvitsee niin nopeasti 2000, ettei voi itse säästää sitä kasaan vuoden, pari tms.
Ensin mienasin että en sano, mutta sen verran paljastan, että maksaisi velkansa pois ja nyt saisi pienemmällä korolla halvemman yhden lainan.
 
Pitäisin hyvin epätodennäköisenä sitä vaihtoehtoa. Ihan pieni mahdollisuus on, että hyvälle ystävälle sen tekisin, jos tarve olisi suuri ja maksukyky hyvä, mutta en tiedä loppupelissä voiko tänäpäivänä keneenkään ja mihinkään luottaa niin palon :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Ensin mienasin että en sano, mutta sen verran paljastan, että maksaisi velkansa pois ja nyt saisi pienemmällä korolla halvemman yhden lainan.
Saahan työssäkäyvä itsekin yhdistettyä lainojaan ja otettua yhden kohtuullisen koron lainan maksaakseen esim. pikavipit pois....
 
Itse en mielelläni yhditä rahaa ja ystäviä keskenään, eli vastaukseni on EN LAINAISI/ottaisi lainaa. Ainoa henkilöt joille voisin lainata suurempia summia ovat omat ja mieheni vanhemmat ja ehkä mieheni 2 veljeä.

Muutaman kerran on käynyt (opiskeluaikana) niin että olen kaverin kanssa ollut kaupassa ja huomannut että multahan puuttuu lompakko. Silloin olen lainannut hetkeksi sen 50-70? ja maksanut välittömästi takaisin. Sama tapahtunut itseasiassa toisinkin päin eli samalle kaverille olen lainannut vastaavassa tilanteessa kaupankassalla. Tää on mielestäni sitä auttamista, mitä voin ystäviltäni olettaa/antaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Ensin mienasin että en sano, mutta sen verran paljastan, että maksaisi velkansa pois ja nyt saisi pienemmällä korolla halvemman yhden lainan.
velkaa velan perään. en todellakaan lainaisi. miksei ole voinut hoitaa tätä velkaa itse jos kerta maksukykyä muka on?
 
Mä mietin tätä pitkään ja hartaasti. Tulin siihen lopputulokesen, että minulla on kaksi sellaista ystävää, joille suostuisin tuon tekemään, eli joihin luotan kuin kiveen. Ja tiedän myös, että tarpeen tullen saisin heiltä vastaavaa apua.

Kaikille muille ehdoton ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
perustelettko miks ette lainaisi?
No ihan vaikka siksi,että lainaa tässä kohta jo itse tarvitsisi ja en luottaisi kaveriin jolla on jo maksuhäiriöitä että se maksaisi mulle velan pois.
eikö sulla itselläsikin ollut maksuhäiriömerkintä ? sitä taustaa vasten minust ihan mielenkiintoinen sun asenne tähän asiaan :)

( mustahan on tulossa hyvää vauhtia perskärpänen :LOL: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Meenasin tota kyllä ehdottaakin, että hää maksaisi ite suoraan pankkiin ja paperit pitäs ihan tehdä. Kaverilla ei ole maksuhäiriöitä, mutta liikaa on nyt maksettavaa kertynyt. Vuodeksi lainaisin.
Eli persettään myöten veloissa, på finska, ja vissiin sitten jotain pikavippejäkin tai Ellos-luottoja ottanut vai?
No, ratkaisu on sinun. Itse en uskaltaisi :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Meenasin tota kyllä ehdottaakin, että hää maksaisi ite suoraan pankkiin ja paperit pitäs ihan tehdä. Kaverilla ei ole maksuhäiriöitä, mutta liikaa on nyt maksettavaa kertynyt. Vuodeksi lainaisin.
no miten sillä sitten ois varaa maksaa sinulle jos nyt on jo liikaa maksuja ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Meenasin tota kyllä ehdottaakin, että hää maksaisi ite suoraan pankkiin ja paperit pitäs ihan tehdä. Kaverilla ei ole maksuhäiriöitä, mutta liikaa on nyt maksettavaa kertynyt. Vuodeksi lainaisin.
mulla meni nyt ohi, miksei itse muka saisi pankista lainaa? ajattelin et merkinnän takia ei sais mut jos sitä ei oo niin mikä tä sit oikein on? niitä laskujakin voi neuvotella, et maksaa erissä jolloin ei tarvitse lainaa.
itse päätät, mä en ottaisi riskiä ja ystäväsi myös ymmärtää sen jos on oikeasti ystävä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Meenasin tota kyllä ehdottaakin, että hää maksaisi ite suoraan pankkiin ja paperit pitäs ihan tehdä. Kaverilla ei ole maksuhäiriöitä, mutta liikaa on nyt maksettavaa kertynyt. Vuodeksi lainaisin.
no miten sillä sitten ois varaa maksaa sinulle jos nyt on jo liikaa maksuja ?
Hää maksais noi vippisä pois, jolloin jäis kuussa enempi rahaa. Joten pystyis hyvin maksaa sen "miun lainan."
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Hää maksais noi vippisä pois, jolloin jäis kuussa enempi rahaa. Joten pystyis hyvin maksaa sen "miun lainan."
ne vipit voi neuvotella osamaksueriksi. hänen tarvitsee vain ottaa puhelin kauniiseen kätöseen. mä en luottais pikavippikierteessä olevaan ihmiseen ollenkaan.
 
En taitaisi. En halua sotkea raha-asioita ystävyyteen. Muutama kymppi nyt vielä menisi, mutta eipä ole onneksi tarvinnut niitäkään lainailla. Tai no riippuu tietenkin mitä tarkoitusta varten laina tulisi. Jos olisi esim. asumisesta kyse, niin voisin jopa harkita, mikäli saisin jotain takaisinmaksun vakuudeksi.
 
En
en ja en. Olin takaajana kaverille ja kun laina-aika päättyi selvisi ettei olekkaan lyhentänyt ollenkaan, siis korkoja vaan maksellut. No olen edelleen takaajana mutta ehtoja muutettiin. Ja oltiin bestikset.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Miten niin, että miten kehtaa pyytää? eikös kaverit ole sitä varten, että autetaan hädässä/pulassa?
On. Ja mä voisin kuvitella lainaavani ystävälleni ruokaan rahaa, jos hänellä olisi tilapäisesti tullut jotain suuria menoja, joiden takia talous tiukilla. Mutta pankista en alkaisi lainaa ottamaan ilman, että tää ystävä antaisi jotain sen lainan kattavaa mulle vakuudeksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Mietin vieläkin, mikä on sellainen välttämättömyys, johon tarvitsee niin nopeasti 2000, ettei voi itse säästää sitä kasaan vuoden, pari tms.
Ensin mienasin että en sano, mutta sen verran paljastan, että maksaisi velkansa pois ja nyt saisi pienemmällä korolla halvemman yhden lainan.


Tässä tilanteessa en ottaisi lainaa enkä myöskään lainaisi. En luottaisi ihmiseen, joka on jo sössinyt raha-asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
yksi tod.hyvä ystävä tarvitsisi 2000e lainaksi. tiedän mihin raha menisi. Ottaisitko itse lainaa kaverille? Eli kaveri maksaisi siulle takaisin. Ite hää ei voi lainaa ottaa. Tuli vaan itelle tällänen tapaus eteen ja nyt tässä pähkäilen. Enemmän olen taipunut lainaan-puolelle.
En ikinä.
 

Yhteistyössä