Ottaisitko itse lainaa, jos kaveri tarvisi rahaa?

Wilmuska
Voisin ottaa jos kyseessä olisi todella hyvä ystävä. Tekisin kuitenkin vielä erillisen velkakirjan johon merkittäisiin käypä korko, maksuerät ja millä aikataululla laina kuitataan. Jos kaveri jättäisi lainan maksamatta tuolla velkakirjalla ja oikeuden päätöksellä se olisi ulosottokelpoinen.
 
riippuu ihan siitä mihin tarkoitukseen ja kuinka hyvä ystävä. Ei se että joku on ehkä vuosikausia aiemmin möhlinyt jonkun raha-asian välttämättä tarkoita ettei kaveri olisi luotettava. Tiedän ihmisiä kenen luottotiedot on menneet joskus kun yritys meni konkurssiin, ei se tod ole merkki siitä että ihminen itsessään on vain epäluotettava.

Eli siis voisin kuvitella tilanteen jossa ottaisin, ei se 2000e nyt NIIN paljon rahaa ole kuitenkaan. Tietysti pitäisi sopia miten rahat maksetaan takaisin.Ja jos on hyvä ystävä niin en mä ikinä kehtaisi mitään korkoja ruveta itselleni vonkumaan, luonnollisesti kaikki lainanottokulut kuuluisi hänelle mutta että itselle vielä ekstraa siitä että täytän netissä jonkun hakemuksen :D

JA HUOM. kyseessä tosiaan pitäisi olla [bhyvä[/b] ystävä,kellekään puolitutulle en lainasi 2000e.
 
kirjallinen sopimus tietenkin vielä
että luottaisin häneen ja hän maksaisi minulle niin, että joka kuukausi kyhentäisin pankkiin häneltä saamani rahan korkoineen, eli en rupeaisi lainaa lyhentämään hänen puolestaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
riippuu ihan siitä mihin tarkoitukseen ja kuinka hyvä ystävä. Ei se että joku on ehkä vuosikausia aiemmin möhlinyt jonkun raha-asian välttämättä tarkoita ettei kaveri olisi luotettava. Tiedän ihmisiä kenen luottotiedot on menneet joskus kun yritys meni konkurssiin, ei se tod ole merkki siitä että ihminen itsessään on vain epäluotettava.

Eli siis voisin kuvitella tilanteen jossa ottaisin, ei se 2000e nyt NIIN paljon rahaa ole kuitenkaan. Tietysti pitäisi sopia miten rahat maksetaan takaisin.Ja jos on hyvä ystävä niin en mä ikinä kehtaisi mitään korkoja ruveta itselleni vonkumaan, luonnollisesti kaikki lainanottokulut kuuluisi hänelle mutta että itselle vielä ekstraa siitä että täytän netissä jonkun hakemuksen :D

JA HUOM. kyseessä tosiaan pitäisi olla [bhyvä[/b] ystävä,kellekään puolitutulle en lainasi 2000e.

Peesi!!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Eli siis voisin kuvitella tilanteen jossa ottaisin, ei se 2000e nyt NIIN paljon rahaa ole kuitenkaan. Tietysti pitäisi sopia miten rahat maksetaan takaisin.Ja jos on hyvä ystävä niin en mä ikinä kehtaisi mitään korkoja ruveta itselleni vonkumaan, luonnollisesti kaikki lainanottokulut kuuluisi hänelle mutta että itselle vielä ekstraa siitä että täytän netissä jonkun hakemuksen :D
No mä kyllä oletan, että se ystävä myös maksaisi sen lainan korot - koska joutuisinhan mä itsekin ne pankille maksamaan - eikä pelkästään sitä 2000 euroa.

 
Tuija
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
yksi tod.hyvä ystävä tarvitsisi 2000e lainaksi. tiedän mihin raha menisi. Ottaisitko itse lainaa kaverille? Eli kaveri maksaisi siulle takaisin. Ite hää ei voi lainaa ottaa. Tuli vaan itelle tällänen tapaus eteen ja nyt tässä pähkäilen. Enemmän olen taipunut lainaan-puolelle.
Kyllä mä olisin valmis lainaamaan parheelle ystävälleni, jos hän rahaa todella tarvii. Uskon et hänkin auttaisi minua, jos tarve oli toisin päin.
 
hanski
Oon ottanu, mut siitä kyl tehtiin sellanen paperi joka olis ollu myöhemmin ulosotto kelpoinen. Siis jos ei lainaa ois maksettu takas. Hänellä ois menny luottotiedot jos en ois auttanu ku jäi työttömäks. En oo katunu, lainaki on jo hoidettu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
perustelettko miks ette lainaisi?
liian monta kerta käynyt silleen et ne todella parhaat ja luotettavat ystävätkin on lainannu 20e ja sanonu tarkan takarajan milloin maksaa takas, sit alkaa tulla ties mitä tekosyitä ja takaraja vaan venyy ja paukkuu. yks frendi ollu jo 5kk pystyssä hikiset 30e :headwall:
 
En todellakaan.

Jos kaverilla on luottotiedot kunnossa ja maksukykyä, niin hän saa noin pienen lainan pankista ihan itsekin. Jos hänellä taas ei ole luottotietoja ja/tai maksukykyä, niin hän ei ole sellainen henkilö jolle haluan rahaa lainata.
 
en
en harrasta tuon sortin hyväntekeväisyyttä. En ole koskaan mielelläni lainannut edes pienempiä summia kavereille, enkä myöskään itse ole tarvinnut tuon sortin palveluksia. Jokainen tulkoon toimeen omillaan tällä saralla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kati1974:
Miten niin, että miten kehtaa pyytää? eikös kaverit ole sitä varten, että autetaan hädässä/pulassa?
Mun mielestä ei ole...kaverit on niitä joita moikataan kun ne tulee kadulla vastaan, joiden kanssa vaihdetaan kuulumisia, vietetään aikaa, pidetään hauskaa, jaetaan ilot ja surut, kierrätetään lastenvaatteet, yms.

Raha-asiat hoidetaan sitten ihan itse.
 

Yhteistyössä