Otitko syksyllä influenssarokotteen? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kyselen
Onko sinulla jokin sairaus, jonka vuoksi suositellaan kausi-influenssarokotetta? Otitko 2013-2014 rokotteen?

Suositellaanko noita influenssarokotteita nykyään ihan jokaiselle, vaikka joskus maailmassa niitä suositeltiin ihan vaan riskiryhmässä oleville ja jos et siihen kuulunut ja otit rokotteen, sinua katsottiin kuin hullua...

"yyhoo"
En ole ottanut vielä koskaan, vaikka työpaikan puolestakin sen saisi. Suurin osa kun sanoo olvansa kahta kipeämpi koko talven (tavallista flunssaa), kun on se piikin mennyt ottamaan. Ja mä nyt katson kuitenkin olevani sen verran terve ja nuori vielä, että uskon ko. taudista hengissä selviäväni, jos sellainen ylipäänsä iskisi. Eli en kuulu riskiryhmään.

En ottanut enkä tule koskaan ottamaan. Tällä hetkellä on influenssa päällä, ihan tavallinen tauti vaikka vähän kuumetta nosteleekin. Ei mitään mistä ei buranalla ja lämpimällä teellä+peiton alla pysymisellä selviäisi. Kun tässä on 6v menty ilman influenssaa niin eipä tämä paha nakki ole. Jälkitautien riski on aika mitätön kun malttaa levätä kunnolla ja välttää liikuntaa+muuta rehkimistä riittävän pitkän ajan taudin jälkeen. Itse pidän lepopäiviä liikunnasta saman määrän kuin mitä itse tauti on kestänyt ( jos on vaikka 7vrk kipeenä niin toipumisesta seuraavat 7vrk ilman liikuntasuorituksia). Astma on ja rytmihäiriöitä, enpä silti ole koskaan rokotetta hakenut enkä tule hakemaan. Sisältää sellaisen kemikaalicocktailin jotta ei kiitos. Mm. formaldehydille olen pahasti allerginen, polysorbaattia vältän näin niinkuin muutenkin ( netistä voi hakea tietoa mitä se voi tehdä pahassa tapauksessa...)

[QUOTE="yyhoo";29535467]En ole ottanut vielä koskaan, vaikka työpaikan puolestakin sen saisi. Suurin osa kun sanoo olvansa kahta kipeämpi koko talven (tavallista flunssaa), kun on se piikin mennyt ottamaan. Ja mä nyt katson kuitenkin olevani sen verran terve ja nuori vielä, että uskon ko. taudista hengissä selviäväni, jos sellainen ylipäänsä iskisi. Eli en kuulu riskiryhmään.[/QUOTE]

Tätä mäkin oon kuullu että se piikki voi tehä sellasta. Yksi tuttu tuossa otti ja niin kipeä ei koskaan ennen oo ollu kun rokotteen perään.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Keittiönoita
Tätä mäkin oon kuullu että se piikki voi tehä sellasta. Yksi tuttu tuossa otti ja niin kipeä ei koskaan ennen oo ollu kun rokotteen perään.
Ihmiset reagoivat eri tavoin rokotteisiin. Mä en ole koskaan saanut minkäänlaista rokotusreaktiota, mutta kyllä oli taas hyvä influenssan sairastettuani, että tuo kuopus asuu vielä kotona. Nimittäin pari ensimmäistä vuorokautta olin niin huonossa kunnossa ja kovassa kuumeessa, että mä en olisi mitenkään saanut vietyä koiraa ulos. Vielä seitsemäntenäkin päivänä jouduin koiraa ulkoiluttaessani istahtamaan jokaiselle penkille, mitä tuolla matkalla oli ja jalat tärisi kuin haavanlehdet. Ensi syksynä siis otan rokotuksen :)

"juups"
Otin koko perhe otti. Itse kerran sairastanut influenssa jälkitautina sydänlihastulehduksen, eikä mieluusti enää toista kertaa...

Ja toisaalta, opiskelujen kautta olen nyt keväällä harjoitteluissa paikoissa, joista influenssa on helposti mahdollisuus saada.

"vihreä"
en ota, mutten kuulu riskiryhmään.

Kaveri ottaa ja sairastaa kaikki mahdolliset taudit aina. Hän kyllä kuuluu riskiryhmään että siinäkin voi olla syy miksi on altis sairastamaan eikä siis rokotteen syytä.

En ole koskaan ottanut, enkä ota. Sairastin nyt influenssan (luultavasti se oli se), olin kyllä tosi sairas, mutta lepäämällä, lääkkeillä ja paljon juomalla selvisin hyvinkin. Luotan hankitun immuniteetin kehittymiseen, ja näyttää toimineen kohdallani hyvin, koska en ole vuosiin tällaista flunssaa sairastanut, aikuisiällä en muista, että kuume olisi koskaan ollut näin korkea kuin se nyt oli. Välillä pitää sairastaa, että vastustuskyky taas toimii.

oikuy
En ole koskaan ottanut, en ottanut nytkään enkä varmaan koskaan aiokaan ottaa. Tosin en kuulu riskiryhmään. Meille kyllä syntyi syksyllä vauva. Meillä ei kukaan sairastanut influenssaa, normaalia flunssaa kylläkin.

Meillä mies kuuluu riskiryhmään, ite oon nyt raskaana ja lapset 3v ja 1v. Eikä kukaan meistä oo koskaan ottanu influenssarokotetta. Eikä aijota ottaakaan.
Rokotusohjelmaan kuuluvat otetaan, mutta ei mitään ylimääräsiä.

kyselen
Minäkään en ottanut, enkä ole ottanut vuosikausiin. Joskus nuorena teininä otin, ihan uskomatonta. Sitten kun lopetin sen ottamisen, sain samana talvena jumalattoman räkätaudin ja kylkiäisenä poskiontelo- ja korvatulehduksen. Jotenkin mulla tuli sellainen tunne, et se oli aiempien piikkien syynä. Samaa olen kuullut muualtakin, et kun on muutamana vuonna ottanut kausirokotteen ja sitten jättänyt ottamatta, onkin saanut vuosisadan taudin.

Sikapiikin kävin ottamassa silloin... mikä vuosi se nyt oli kun se hulabaloo oli, et se pistettiin ilmaiseksi ja oli se härdelli? Siksi oikeastaan kyselen tätä kun eilen tyhmänä luin Iltalehden jutun sikalentsusta, joka on tänäkin vuonna jo laittanut ihmisiä sairaalahoitoon, ja aloin miettimään pelonsekaisin tuntein taas tuota possunuhaa.

Kun eikös nyt tuossa kausirokotteessa ole suojaa sille sikalentsullekin? Niin mietin vaan sitä että suositteleeko ne "viisaat" nyt sitten ihan kaikille tuota kausi-influenssarokotetta, kun siinä on se possu-suoja?

Ken guru
En ole ottanut.

Olen raskaana, ja vielä vähemmän raskaana ollessani ottaisin sitä. Tosin en muutenkaan.

Iltiksen jutut...ei kannata minkään seiskapäiväätasoisen lehden antaa lietsoa mitään hysteriaa. Eiköhän ne edelleenkin ole suurimmalta osin vanhuksia ja riskiryhmään kuuluvia ketkä siellä sairaalassa sikainfluenssaa potevat..

kyselen
En ole ottanut.

Olen raskaana, ja vielä vähemmän raskaana ollessani ottaisin sitä. Tosin en muutenkaan.

Iltiksen jutut...ei kannata minkään seiskapäiväätasoisen lehden antaa lietsoa mitään hysteriaa. Eiköhän ne edelleenkin ole suurimmalta osin vanhuksia ja riskiryhmään kuuluvia ketkä siellä sairaalassa sikainfluenssaa potevat..
Niin, samaa minäkin koitan päälleni sanoa, että äläpä nyt lööppilehtien jutuista hermostu. :) Eikös tuota possutautia ole ollut ihan sen kalabaliikin jälkeenkin, mutta paljon vähäisemmällä uutisoinnilla siitä on päästy, kuin silloin ekana vuonna? En tiedä miksi nyt rupesi puntti tutajamaan aiheen tiimoilta, eikä järki nyt oikein pelaa.

Otin koska raskaana. Kuusivuotiaskin otti, sillä sairasti influenssan kaksi vuotta sitten päätyen elvytyksen kautta teholle hengityskoneeseen. Nyttemmin kuuluu riskiryhmään.

Yhteistyössä