otitko raskaana ollessasi kausi infulenssa rokotteen?

Minä otin rokotteen, ei tullut mitään jalkimaininkeja, otin sen jo joskus lokakuun alussa.
Pistokohtakaan ei tullut kipeäksi. Itellä ainakin siihen vaikutti se, kun laskettuaika on nyt marraskuussa, niin pitäisi suojata vauvaa tämän ekan talven ajan influenssalta. Varsinkin kun esikoista odottaa ja kaikki uutta ja pelottavaa, niin mielellään varautuu kaikkeen :)
 
"vieras"
Esikoista odotan, enkä koe että flunssaan pitäisi alkaa varautumaan tässä vaiheessa, eli en ota. Yleensähän noita rokotteita ja piikkejä ei suositella otettavaksi raskauden ensimmäisellä kolmannekselle eikä mielellään raskauden aikana ollenkaan, siis ainakaan näitä ulkomaan matkaa varten otettavia piikkejä...
 
Kyllä
Otin. Sairastin viime vuonna niin pahan kausi-influenssan että jäi vähän kammo. Sitä 39 asteen kuumetta en ota raskaana ollessani mistään hinnasta, panikoisin aivan liikaa. Ainakin on jokin suoja. Jotenkin tuntuu että töissäkin yksi jos toinen köhii ja yksii koko ajan enkä viitsi pakoonkaan juosta jatkuvasti. Rokotteesta ei tullut mitään sivuvaikutuksia paitsi että pistoskohta oli kipeä.

Jokaisen oma valinta tämäkin mutta mielestäni humpuukia että tästä olisi mitään vaaraa vauvalle, ei näitä jaeltaisi muuten.
 
"suski"
[QUOTE="vieras";22420677]Esikoista odotan, enkä koe että flunssaan pitäisi alkaa varautumaan tässä vaiheessa, eli en ota. Yleensähän noita rokotteita ja piikkejä ei suositella otettavaksi raskauden ensimmäisellä kolmannekselle eikä mielellään raskauden aikana ollenkaan, siis ainakaan näitä ulkomaan matkaa varten otettavia piikkejä...[/QUOTE]

Kyseessä ei olekaan flunssarokote vaan influenssarokote.

Mä ainakin sen otan, koska raskaanaollessa ei voi edes helpottaa oloaan kunnon tropeilla (parasetamolikin on kuulemma sikiölle haitallista) ja äidin kuume ja kivut vahingoittavat vauvaa. Sitten jos vielä tulee jälkitauteja (jotka on raskaanaollessa todennäköisempiä kuin normaalisti), niin lääkkeet ovat jo pakollisia.

Pienempi paha se 70-luvun rokote on kuin mahdollinen sairastaminen.
 
"Minä vaan"
Minä otin viime vuonna kun olin raskaana viikolla 9 kummatkin sekä kausi influenssa että sikainfluenssa rokotteet. Hieman toista kättä jomotti ja pieni lämpö nousi seuraavana päivänä. Muuten ei mitään. Ja voin sanoa että ikinä ennen en ole näin terveenä vuotta pysynyt. Sairastin vain yhden pienen flunssan ja sekään ei kestänyt kuin muutaman päivän ja oli todella lievä. Ja silloin kun otin (sain kummatkin työpaikalla) kysyin neuvolasta että voiko ottaa ja sieltä vastattiin monen varmistelujen jälkeen (soittivat eri lääkäreille ja yhdyshenkilöille) että ei ole mitään esteitä sille etteikö voisi ottaa rokotteita. Enkä ole katunut.
 
am
Mä olisin ottanu mut ei annettu, ei kuulemma oo tutkittu riskejä nii ei raskaana oleville annettu, ellei oo jotaikin perussairautta. Nyt sitte possunuha-episodin jälkeen annetaan kun kausi-influenssarokotteessa on possunuharokotekin samassa... :O Outoa!
 

Yhteistyössä