Otetaanko teillä isovanhemmilla ruokapöydän antimissa miten lapset huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23450817]Kyllähän sitä nyt yhden aterian pärjää syömällä vaikka pelkkää salaattia ja leipää, jos ei ruoka maistu, eikä siitä ole lapselle mitään vahinkoa.

.[/QUOTE]

Heh, eipä ollut tänään näistä kumpaakaan tarjolla.
Mutta tottakai pärjää, lapsi söi sitten pelkkiä blinejä pari kappaletta.

No ei kyllä ole tullut mieleen valittaa, jos on blinejä. Muksu vetää bliniosuutta ja jättää mädit väliin. Tosin anopin tuntien, siellä on jotain muutakin pientä. Vaikka salaattia, jossa on jotain kananmunia, tms. en kyllä muista mitä viimeksi oli blinien kanssa.

jos jää nälkä, niin kotona voi syödä. Meillä ei ole näitä "500km" mummolaan ongelmia.

Meillä lapset syö aina samaa ruokaa kuin aikuisetkin, koskaan ei ole erikseen mitään 'lasten ruokia' ollut, paitsi vauva-aikana.

Mätiä nuo tuskin söisivät, en tiedä. Mutta en syö minäkään, eikä äitini. Isäni ja mieheni syövät. Eli jos mätiä on tarjolla niin on aina paljon kaikkea muutakin.

[QUOTE="niin";23450827]Aika köyhät eväät lounaalla aikuisillekin, jos ei pääruokaa tarjottu ollenkaan =)
Olisin varmaan kysynyt, että onko teillä mansikkahilloa lapsen letuille[/QUOTE]

En minä nyt varsinaisesti niitä "köyhäksi" kutsuisi. Oli siis tuoretta mätiä, jonka kilohinta lienee jossain satasen luokassa ;)

Ei ollut mansikkahilloa, puolukkahilloa olisi ollut. Mutta poika ei innostunut.

En minä nyt varsinaisesti niitä "köyhäksi" kutsuisi. Oli siis tuoretta mätiä, jonka kilohinta lienee jossain satasen luokassa ;)

Ei ollut mansikkahilloa, puolukkahilloa olisi ollut. Mutta poika ei innostunut.

Köyhät eli niukat siinä mielessä, että ei ollut useampaa täytevaihtoehtoa. Jos oon syönyt blinejä brunssiksi tai lounaaksi, eli pääruuaksi, on niitä vaihtareita ollut sen verran että on ollut valita asti :)

Meillä tarjotaan kaikkea sushista, mädin kautta kaalisoppaan. Ikinä ei ole pelkkää ruokaa tarjolla vaan on sitten myös lisukkeita ja esim. leipää. Jos lapsi on ennakkoluuloinen niin saa aloittaa esim. salaatilla ja leivällä mutta aina meidän lapset ovat ainakin maistaneet tarjolla ollutta ruokaakin. Ainoastaan tuorejuustotäytteiset tortelliinit ovat jääneet meidän juustokammoiselta esikoiselta kokonaan syömättä maistamisen jälkeen, sitä juustoa kun ei niissä saa siivosti siirrettyä syrjään.. Graavi lohi ja siika ovat sushien ohella lemppareita, mäti menee maistellen mutta sitä ei olekaan ikinä pääruokana meillä ollut.

No ei kyllä ole tullut mieleen valittaa, jos on blinejä. Muksu vetää bliniosuutta ja jättää mädit väliin. Tosin anopin tuntien, siellä on jotain muutakin pientä. Vaikka salaattia, jossa on jotain kananmunia, tms. en kyllä muista mitä viimeksi oli blinien kanssa.

jos jää nälkä, niin kotona voi syödä. Meillä ei ole näitä "500km" mummolaan ongelmia.

Voi en minä valita, se oli oikein hyvää. Kunhan mietin että onko muillakin yhtä ajattelemattomia isovanhempia. Eikä ole 500 km meilläkään mummolaan, lapsi sai nyt kotiin tultaessa sitten "oikeaa" ruokaa, eli no harm done.

No ei meidän isovanhemmat mitään kaikista eksoottisimpia juttujaan lapsille tarjoa... mutta kyllä esim. mun vanhempien tarjoilurepertuaari on kuitenkin sen verran laaja, etten olisi blineissä ja mädissä mitään erikoista huomannut. Jos ei jompikumpi lapsi olisi mätiä halunnut syödä, olisi sitten syönyt pelkkiä blinejä.

Voi en minä valita, se oli oikein hyvää. Kunhan mietin että onko muillakin yhtä ajattelemattomia isovanhempia. Eikä ole 500 km meilläkään mummolaan, lapsi sai nyt kotiin tultaessa sitten "oikeaa" ruokaa, eli no harm done.

Meillä isovanhemmat laittaa hyvää ruokaa, aina toki joku ateria voi olla sellainen että joku ruokailijoista ei sitä täysin diggaa. Meilläpäin on nirsoa joukkoa :) Ukko haluaisi laatulihaa, poika on muuten vaan nirso, mä haluun vihanneksia enkä tykkää pastasta, lanko ei syö jälkkariä, jne. En haluaisi olla anopin housuissa jos kaikkia pitäisi passata. Ja meillä jälkikasvu voi kieltäytyä ihan normikotiruuasta - blinien tapauksessa se olisi onnessaan ja vetäisi "lättyjä". Ei se lisukkeita niihin kaipais. Ja kolmen blinin jälkeen toteasi olevansa IHAN täynnä. Blini on eräänlainen teemaruoka, jota syödään tiettyyn aikaan.

Otetaan huomioon molemmissa paikoissa, mutta kyllä nyt blineistä lapset yleensä tykkää. Nehän on niinku lettuja! Mätikin maistui meidän lapsille alle 2-vuotiaana (kai kivan suolaista vaihtelua), mutta ehkä isommat osaa sitten nirsoilla enemmän.
Kylässä on kyläpaikan ruuat ja jos ei kelpaa, niin voi voi.
Ainahan voi kysellä, olisiko leipää tai hedelmää tms., jos lapsi jää nälkäiseksi.

Eli en ymmärrä aloittajan ongelmaa.

Mun esikoinen kyllä syö mätiä ja keskimmäinenkin aina haluaa maistaa kun sitä on.

Meillä on usein niin että anoppilaan mennään omien ruokien kanssa ja mun vanhemmille mennään valmiiseen pöytään. Kun keskimmäinen oli allerginen niin silloin oli hänelle useimmiten omat eväät mukana kummassakin paikassa.

Mä ihmettelen nitä ihmisiä jotka eivät edes omilla vanhemmillaan saa suutansa auki, että "olisiko tälle meidän Nico-Petterille jotakin muuta tarjottavaa, kun ei taida tämä mäti maistua"

[QUOTE="vieras";23451203]Mä ihmettelen nitä ihmisiä jotka eivät edes omilla vanhemmillaan saa suutansa auki, että "olisiko tälle meidän Nico-Petterille jotakin muuta tarjottavaa, kun ei taida tämä mäti maistua"[/QUOTE]

Hmm. Kyllä mies ensihämmennykseltään sai suunsa auki. Mutta ei ollut muuta ruokaa. Kurkkua löytyi sitten blinin kaveriksi ja sitä söi.

Kun lapset olivat pieniä äitini usein teki heille jotakin "omaa". Sanoin usein, ettei tarvitse, koska haluan lapsien oppivan syömään kaikkea. Ymmärsin kuitenkin äitiäni, joka tietenkin halusi helliä pikkuisia myös ruoalla.

Alakouluiän aikana äitini on huomannut, että lapseni syövät mielellään samaa kuin akuisetkin ja tyyli on muuttunut. Nyt meillä on varhaisnuoria (vielä alakoulussa) ja nuoria, (yläasteella). Söimme tänään vanhemmillani, tässä menu
alkuruokasi suppilovahvetokeitto
pääruoaksi kalkkunaa+jokin kastike, höyrytettyjä vihanneksia, riisiä ja salaatti
jälkiruoaksi marjakiisseli, mansikka-puolukka

Iltapäiväkävelyn jälkeen juotiin vielä kahvit ja kotona leivottuja korvapuusteja

Kaikki söivät kaikkea. Nuorimmainen olisi varmaan pari vuotta sitten vain maistanut sienikeittoa, mutta nyt söi lautasellisen.

Mielestäni kylässä - vaikka olisi anoppila tai omat vanhemmat - syödään sitä mitä tarjotaan ja ollaan kiitollisia siitä. Muunlainen käytös on huonoa ja lapset oppivat hieman sivistymättömän asenteen, jos läheisiäkin ihmisiä arvostellaan heidän tarjoiluistaan.

[QUOTE="äiti";23451224]Mielestäni kylässä - vaikka olisi anoppila tai omat vanhemmat - syödään sitä mitä tarjotaan ja ollaan kiitollisia siitä. Muunlainen käytös on huonoa ja lapset oppivat hieman sivistymättömän asenteen, jos läheisiäkin ihmisiä arvostellaan heidän tarjoiluistaan.[/QUOTE]

Ei ole arvosteltu lapsen kuullen eikä appivanhemmillekaan. Tietenkään.

Isovanhemmat tekevät tavallista kotiruokaa, joten käy lapsille hyvin. Lisäksi yksi lapsistamme ei kestä laktoosia niin äitini on tosi tarkka sen suhteen. Tekee lapselle esim. omia pullia jos ei satu pakasteessa hänelle sopivia olemaan.

meillä liianki hyvin. En siis missään nimessä valita, mutta ei ole kyllä hyväksi sekään että suunnilleen tehdään jokaiselle pikkukattilassa oma ruoka jos ei nyt joku satu tykkään perunasta ja toinen makaronista. Vähän liian höveli ja huomioonottava mummi meillä :)

mutta täytyy kyllä antaa täydet kympit muuten, mummi tarjoaa mitä erilaisimpia ruokia ja siellä lapsi oppiikin yleensä syömään uusia juttuja, esim. hernekeittoa tms mitä mä en koskaan laita kotona.

Yhteistyössä