10-12 vuotiaat on jo joissain päin Suomeakin kartsalla kokeilemassa näitä päihteitä mistä on puhuttu. Joten vaikeneminen niistä esimerkiksi ikävuoteen 15 voi olla pahasti myöhäistä lapsen kannalta. .... Ikävä kyllä se "äidin / isin pikkulapsi" aika on aika lopuillaan kun lähestytään sitä kymmenen ikävuoden merkkiä, joten silmien sulkeminen ei kyllä auta lasta ymmärtämään muutoksia ja muuta maailmaa.
Juuri näin. Mä en jaksanut pukea sanoiksi, mutta hyvä että joku jaksaa.
Jo mun lapsuudessa kuutosluokkalaiset tytöt (12-vuotiaat) harrastivat seksiä, vetivät kännejä ja kokeilivat pilveä, polttivat yms. Puhumattakaan 14-vuotiaista yläasteella, siellä jo tuli teiniraskauksia ja rajumpaakin huumeidenkäyttöä. Enkä ole ollut mitenkään "pahamaineisella" alueella edes koulussa. Ei voida laittaa pelien syyksi tai edes huonon vanhemmuuden. Eihän kukaan tahdo ajatella tai uskoa että oma pikku mia-petteri kaksitoistavuotiaana luokkaretkellä imee munaa hotellihuoneen vessassa. Anteeksi kärjistys, ei todellakaan koske kaikkia lapsia, mutta näin on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Seksuaalivalistus tms. joka tapahtuu viidennellä luokalla on mun mielestä aika myöhään nykymaailmassa. Kyllä niistä pitäisi puhua jo aiemmin, vaikka luokassa kuinka tirskuttaisi.
/sori että meni ehkä "hiukan" ohi originaalin aiheen
Viimeksi muokattu: