ostatko/rakennatko???

tähtihedelmä

Aktiivinen jäsen
16.10.2004
1 797
0
36
eli voisko joku esitelmöidä mielellään oman kokemuksen pohjalta (faktojahan löytyy muualtakin) mitä hyviä/huonoja puolia on talopaketissa, uudiskohteessa, vanhassa talossa tai jos ihan itse rakentaa? ja mielellään jotain budjettia kiitos!

tähän sen verran että nyt kun talojen hinnat on aikas pilvissä, niin tulee tosi kalliiksi ostaa vanhempi talo joka kaipaa kovasti remonttia.

itse ruvetaan ensi vuonna rakentamaan uutta. =) =) =)

me rakenamme talomme itse, pitkästä tavarasta. rakenusurakka on kestänyt nyt 9 kk ja saldona on, että ensi viikolla saadan lämmöt ja pääsemme sisähommiin =)
itse rakentamisen hyviä puolia:
- tietää, mitä siellä seinän sisällä on
- oman työn osuus pienentää kivasti budjettia
- ei tule aika-taulu stressia, koska eipä tarvii edes olla mitään aikataulua
- pystyy ratkaisemaan jotain ongelmia myöhemässä vaiheessa
- joustavuus

mutta pakko myöntää, että itse raknetamisessä on huonojakin puolia:
- todella raskasta puuha, joka tarvitsee ammattitaitoa ja sitoutumista
- hitasta
- rahan meno saatta yllättää

haluaisit vielä jotain budjettia: meidän talomme oma budjetti on noin 130-140 000 euroa (ei sisällä tonttia), olemme varautunut isompaakin rahanmenoon. tän hetken kustannusten saldo on 70 000 ja risat ja pitävät sisällä: kaikki tarvittavat peprit ja luvat, perustukset, runko, eristykset(kivivilla), tuulisuojalevyt, ikkunat, katto, lattiavalu, lämmitysjärjestelmä (maalämpö), jätevesijärjestelmä, vesi- ja lämpökaivot (porakaivot)... taisivat olla ne isommat erät siinä.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä