ostatko lapselle sopivia vai pikkasen isoja vaatteita?

  • Viestiketjun aloittaja "Sinna"
  • Ensimmäinen viesti
"Sinna"
ostatteko lapsillenne erityisesti taaperoille pikkaisen isoja vaatteita vai just sopivia? itse ostan lapselleni aina pikkaisen isoja vaatteita, että on kasvunvaraa.

olisi ihanaa ostaa just sopivia, mutta tulee liian kalliiksi. Niinpä aina jos on just sopiva joku vaate, otan yhtä isomman koon. käännetää sit lahkeita ja hihoja useimmiten. katselin just lapsesta otettuja kuvia ja hänellä näyttää aina kaikki vaatteet liian isoilta, ei niin nätin näköstä. sitten kun puin hänet yksi päivä just sopivaan niin onhan se ihan eri näköstä.

tuntuu vaan että just sopivat menee hetkessä pieneksi ja kai ne voi pesussakin kutistua. ja kirpparilta kun ostaa niin ei ne oikein koskaan ole enää niin sopivia, vaikka olis sopiva koko voi olla liian leveä jne.

miten muut teette? työkaveri sanoi että hänen mies ei anna edes ostaa lapsille liian isoja vaatteita kun on ruman näköistä.
 
"vieras"
Reilunkokoisia ostan, vaatteesta riippuen yks tai kaks numeroa isompaa (kurahousut esim uudet 116cm, lapsi 108 pitkä) Ja muutenkin olen jo kesävaatteita ostanut viime syksynä alesta 110 ja 116-senttisiä.
 
"vieras"
Isompia ostan, joita käytetään sitten kun on jäörkevän kokoinen. Ostan oikean kokoisen vaatteen jos tarv on heti, en siitsi koettaa vaatteita ja niissä on sen verran kokoeroa ettei viitsi justia ostaa kokeilematta.
 
  • Tykkää
Reactions: Renatte
Sekä että, inhoan liian isoja vaatteita lapsella mutta ostan kyllä sopivankokoisen rinnalla
seuraavaakin kokoa että ei tarvitse kerralla sit ostaa kaikkea :). Käytän hyödykseni alennusmyyntejä ja "osta 3 maksa 2" tarjouksia niin että otan yhden sopivankokoisen ja kaksi isompaa kokoa.
 
Viimeksi muokattu:
har
Ostan vähän reiluja aina varastoon sitä mukaa kun kivoja sattuu kohdalle ja ne otetaan käyttöön sitten kun ovat sopivia. Ei ole lapsellekaan kiva jos koko ajan täytyy nostella housuja ja kääriä hihoja kun ei ne kuitenkaan pysy. Ja jos ostan jotain joka tarvitaan heti käyttöön niin ostan sopivan kokoisen.
 
"mona"
Sekä että. Yleensä ostan hieman reiluja, joskus toki alesta tosi isojakin mutta sitten niitä käytetään vasta kun ovcat sopivia.

Kesäksi t-paida, shortisit yms. on ostettu sopiviksi, koska ei ne kuitenkaan ensi kesänä enää mahdu. J aovat kiveman näköisiä päällä kuin liian isot.
 
"hmm"
Minä olen varmaan sitten poikkeus mutta käytän lapsella sopivia vaatteita, toki saatan ostaa reilun kokoisia mutta käytäteen niitä vasta kun on sopivia! Mikä järki on käyttää liian isoja vaatteita?
 
"mä"
Sopivia tietenkin :)
Kokeile itse olla ja liikkua vaatteissa jossa on liian pitkät hihat ja lahkeet . Mutta jos lapsi on selkeästi kahden koon välillä ostan mieluummin sen isomman koon.
 
Vähän vaihtelee, kun on en osaa oikein hahmottaa mikä olisi oikea koko, kun se koko vaihtelee niin vaatteen merkistä ja mallista. Lapsella nyt koot 86-92. Vasta ostin unihaalarin joka näytti kaupassa hurjan isolta 86m, mutta kun pesin sen niin se kutistui äärettömän pieneksi ettei se mahtunutkaan päälle. Alejuttuja olen ostanut jemmaan 98cm kokoisia.
 
Ennen ostin aina vähän isoja ja otin heti käyttöön. Nyt kun on menossa kolmas ja neljäs lapsi, olen viisastunut. Jos löydän ale myynnistä hyvän asukokonaisuuden, saatan ostaa seuraavaa kokoa ja pistän sen jemmaan. En enää osta esim. yksittäisiä paitoja tai housuja ale tangostakaan -jäävät usein käyttämättömiksi kun ei löydy sopivaa käyttöparia. Vaatteet käytämme naftiksi, ja sitten vasta alamme kaivaa ale vaatteita kaapista. Loput täydennykset sitten käyn ostamassa ihan normi hinnalla. Silloin ei tarvita niin montaa asukokonaisuutta, joten tilaongelmakin poistui samalla. Useasti liian isoina käyttöön otetut vaatteet olivatkin jo kulahtaneet siinä vaiheessa kun ne sopiviksi tulivat, eivätkä enää näyttäneet kivalta senkään takia. Eli sopivia käytän lapsilla. Useasti koot kuitenkin menevät niin että kun toinen koko on jo nafti, on seuraava vielä hieman reilu. Tuo välimalli lasten kasvussa pitäisi lailla kieltää.:D
 
"vieras"
Mä ostan pelkästään sopivia. Ennen ostin jemmaan isompia kokoja, mutta en enää. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vaatteet tulevat aina heti käyttöön ja en osta kasvunvaraa. Ei toki liian naftejakaan kannata ostaa. Mutta nyt isompi poika on 127cm ja ostan 128cm vaatteita hänelle. Pienempi on 114cm ja ostan 116cm vaatteita. Usein ostan useamman vaatteen samasta mallistosta tai muutoin yhteensopivina. On sitten helpompaa arjen kiireessä yhdistellä eikä vaatteet näytä niin eriparisilta. Meillä sama koko on käytössä noin vuoden verran, joten en mä sitä niin lyhyenä aikanakaan pitäisi. Johan noille lasten vaatteille tulee pesukertojakin tuossa ajassa ja housujen polvet ehtii kulua.
 
"minä"
Ostan sopivia, vaikka jäävätkin sitten pieniksi aika pian. Vaatteet kuitenkin kuluvat jo pelkässä pesussa, lisäksi etenkin pojilla kulutus on muutenkin kovaa. Haluan, että uudet vaatteet näyttävät kivoilta ja istuvat silloin kun ovat uusia.
 
"mamma"
Kyllä on pakko ostaa ainakin yksi koko liian isoja. Olen huomannut että juuri sopivat ei leveydeltään mahdu meidän jässikälle. Kaveri sitten aina kulkee hiukan liian pitkissä hihoissa ja lahkeissa kun vaihtoehto olisi puristavat housut ja paidat.
 
[QUOTE="hmm";26242904]Minä olen varmaan sitten poikkeus mutta käytän lapsella sopivia vaatteita, toki saatan ostaa reilun kokoisia mutta käytäteen niitä vasta kun on sopivia! Mikä järki on käyttää liian isoja vaatteita?[/QUOTE]

Täällä ihan sama. Jos joku vaate tarvitaan heti käyttöön, niin ostan sopivan kokoisen. Muuten ostan usein kokoa isompaa, koska ei sitä koskaan oikein etukäteen tiedä, että missä vaiheessa ne vanhat käyvät pieniksi ja sitten on kaapissa odottamassa uusia isompia vaatteita. Riippuu kanssa vähän siitä, minkä kokoinen lapsi satuuu olemaan, ts. kaksoiskoossa ostan kokoa 98/104 heti käyttöön n. 93-104 -pituiselle lapselle eli siinä on sitten enemmän tai vähemmän kasvunvaraa.
 

Yhteistyössä