Älkää ostako lapsillenne liian isoja vaatteita!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itse ostan yleensä kokoa isomman, ihan siksi, että sinne haalarin alle sitten tupataan kelien kylmetessä jos jonkinmoisia fleecehaalareita,kaulureitaym. ym. on mukavempi kun ei ole niin täyteen topattu just ja just sopiva haalari.

Kun meillä oli lapset pieniä, mummulla oli tapana ostella vaatteita, joissa on sitten kasvuvaraa. Parhaat taisi olla sukat, kun lapsella jalan koko 24 ja sukat numeroa 30!
Yksi parhaista on ollut kuopuksen kummien ostama ulkoilupuku. Pyysin kokoa 120cm (johon olin laskenut myös sitä "kasvuvaraa") ja toivat lapselle puvun kokoa 150cm! "Ettei jää heti pieneksi"... Joku raja kasvuvarassakin sentään. :D

En tiedä kuinka paljon olet ap tällä palstalla viihtynyt, mutta täällähän on säännöllisesti aloituksia aiheista "milloin lapsilisät tulevat tilille", "milloin tt-tuki maksetaan" ja "4,20 euroa jäljellä viikoksi, mitä ruokaa 4 hengen perheelle". Ymmärtänet, ettei tämänkaltaisilla ihmisillä ehkä ole varaa ostaa joka kevääksi ja syksyksi uutta pukua.

Meillä on tyttö 2.5 v mitat 92 cm ja 12 kg. Meillä käytetään 98 senttisiä ulkoilupukuja ja kyllä nekin ovat hieman reiluja. Lapsella täytyy olla hieman liikkumavaraakin noissa vaatteissa.

Meillä oli kyllä tuossa yhtenä päivän 104 senttinen puku päällä, siksi vaan että tuo oikean kokoinen puku oli pesussa. Ei tiedä aina koko totuutta siitä että onko ne liian isot vaatteet varavaatteita vai niitä vaatteita mitä yleensä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja juu[I:
[/I]ei;21973930]mä en ostakaan enää ikinä housuja, joissa on suora lahje. Vain niitä, joissa on kuminauha nilkassa.

Eniten risoo se, etät kun ostaa housut plus takki -setin, niin takki on sopiva heti ja housut kahden vuoden päästä... Ja mun lapsista toinen on pulleva ja toinen normaali. Se pulleva vaan tykkää roikottaa housuja lanteilla, joten se trumppu on aina maassa...

et sitten osta suosiolla eri kokoja ylä ja alaosat? Niin itse teen..

Ja ap on otsikoinut ihan väärin. Hän varmaan tarkoittaa käyttämistä, ek ostamista. Mä aina ostan varastoon isot vaatteet jotka otetaan käyttöön sopivalla hetkellä.

laihalle lapselle kannattaa kokeilla metsolaa ja moonkidsiä. Muutenkin auttaisi jos kerrotaan mikä ei sovi niin sitten on helpompi ehdottaa muuta...

Nalkuttava, mä tarkoitin settejä, niitä mitkä myydään pakettina. Tai siis enää en osta, kun ikinä ei molemmat osat sovi samaan aikaan... Viimeksi tarvitsin verskapuvut lapsille, cittarista sai Karhut halvalla. Jee, nyt on siis sopiva takki ja kahdet liian pitkät housut.

Niin ja vertailun vuoksi vielä: oma kuopukseni on nyt 92cm pitkä ja painoa 12kg. Ei käytä vaippaa. En osta hänelle liian isoja vaatteita. Tästä eteenpäin en myöskään kääri yhdenkään lapsen lahkeita tai hihoja kun lähdetään ulkoilemaan - sitten tulee vanhemmilta palautetta kun upouusien haalareiden lahkeet ovat rikkoutuneet kun viistävät maata. Huoh.

Tänään eräällä 2-vuotiaalla oli 104cm haalari, kun 2v. muuten käyttää 92cm vaatteita. Kivaa, mutta kenelle?

Onneks et oo meidän päiväkodissa, tosi aikuismaista kostaa 2-vuotiaalle.

onneksi teen lapsille vaatheet niin on sopivat vyötäröltä ja lahkeessa resori joka estää lahkeen kantapään allemenon.

ulkovaateet ostetaan ku oikea koko, niihin erityisemmin mitään kasvunvaroja laitella. esim 112cm pitkä ja osta 116cm haalarin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21974937:
Ostaa ja käyttää on kaks ihan eri asiaa.

Sitä minäkin mietin, että toki ostan vaatteet liianisoina, enkä juuri ja juuri sopivina. Mutta jos vaate on selvästi liian iso, niin laitan sen vain kaapinperälle odottamaan, että lapsi kasvaa niihin sopivaksi.

En tiedä kuinka paljon olet ap tällä palstalla viihtynyt, mutta täällähän on säännöllisesti aloituksia aiheista "milloin lapsilisät tulevat tilille", "milloin tt-tuki maksetaan" ja "4,20 euroa jäljellä viikoksi, mitä ruokaa 4 hengen perheelle". Ymmärtänet, ettei tämänkaltaisilla ihmisillä ehkä ole varaa ostaa joka kevääksi ja syksyksi uutta pukua.

On jo huonosti asiat jos ei lapselle vaatetta voi ostaa.

Ja jos on neljäkin muksua niin onhan siellä taatusti jonkun jäljiltä sopiviakin kuteita?

Uusiakin vaatteita voi ommella ja fiksata sopivaksi. Lahkeiden lyhentäminen esim. on tosi helppo homma. Ja itse tehden saa ihan mittatilausvaatetta.

Eikö niillä lapsilla ole kenkiä ollenkaan vai minkälaisissa trumpettihousuissa ne kulkee? Mä ostan kunnon kasvun varalla vaatteet 87senttiselle, eikä pultut yllä maahan asti koska kengät ovat jalassa.

mä ostan mieluummin 2 toppahaalaria talvessa kuin pidän lapsilla liian suuria vaatteita. miettikääpä omalle kohdalle:olisko kiva kulkea kaks numeroa liika suurissa vaatteissa?

Meillä on 2v tyttö, joka on n. 87-88cm pitkä ja painoa on n. 11 kg. Koitapa siinä löytää sopivia vaatteita, kun kaikki pituuden puolesta sopivat vaatteet on valtavia telttoja. Lindexin 98 senttiset tuntuvat tällä hetkellä sopivan parhaiten, 92 senttisetkin jää lahkeista ja hihoista lyhyiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä yks;21975102:
Meillä on 2v tyttö, joka on n. 87-88cm pitkä ja painoa on n. 11 kg. Koitapa siinä löytää sopivia vaatteita, kun kaikki pituuden puolesta sopivat vaatteet on valtavia telttoja. Lindexin 98 senttiset tuntuvat tällä hetkellä sopivan parhaiten, 92 senttisetkin jää lahkeista ja hihoista lyhyiksi.

mun 6v ja 3v lapset on pitkiä ja hoikkia ja mä löydän parhaiten niille sopivia vaatteita legon, benettonin, me&I:n, espritin ja timberlanin ja muiden vastaavien mallistoista. halpisvaatteet on jostain syystä usein hirveän leveitä ja eivät meillä pysy jalassa ees.

Ihme keskustelu :D Meillä myös hoikka poika. Olen aina ostanut housuja, joissa on säädettävä vyötärö. Sinänsä en ymmärrä miten lapsen hoikkuus liittyy liian isoihin vaatteisiin. Eikö silloin pitäisi ainakin ostaa sopivia, ei liian isoja, vaatteita. Tai miten vaatteen hinta korreloi tähän. Eikö hoikalle lapselle kannata ostaa kunnon housuja, koska on hoikka? Höh. Sopivia housuja löytyy kyllä. Samoin sopivia haalareita. Liian isoja ei kannata ostaa, koska menevät rikkikin nopeammin.

Mitäs sitten jos sattuu olemaan lyhyet kädet ja jalat. Ostetaanko esim. bodyja sellaisia missä ei saa haaranappeja kiinni mutta hiat on sopivat vai sellaisia missä menee napit kiinni ja hiat on pitkät?

Kaikki lapset ei vaan sovi tehtaiden kaavoihin..

[QUOTE="Vieras";21975239]Lapsilla on tosi usein liian pieniä vaatteita, tosi harvoin liian isoja.[/QUOTE]

Mä oon muuten huomannut ihan saman ja se vasta kamalan näköistä (ja lapsesta kamalan tuntuista!) on kun lahkeet ja hihat eri riitä ja kiristää mahan kohdalta.

Yhteistyössä