Ostanko 10,5 kk ikäiselle KORVIKETTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiituli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiituli

Vieras
Aamulla jo samaa asiaa täällä vähän pohdin, mutta kyselen nyt uudelleen. Elikkä tyttö ei enää suostu syömään tissistä maitoa. Pitäisikö minun ostaa korviketta tytölle siihen saakka kunnes voi juoda ihan tavallista maitoa? Vai juottaa vettä mukista ja tarjota hapanmaitotuotteita?

Riittääkö tytölle siis pelkät hapanmaitotuotteet (esim. jugurtti) ja juomana vesi...VAI onko maitoa pakko juoda (korvike/tavallinen maito)?

Meillä on lapset ollut 10kk:n ikäisiä,kun olen tullut uudestaan raskaaksi. Neuvolasta sanottiin,että imetys täytyisi lopettaa ja saisi siirtyä suoraan oikeaan maitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Meillä on lapset ollut 10kk:n ikäisiä,kun olen tullut uudestaan raskaaksi. Neuvolasta sanottiin,että imetys täytyisi lopettaa ja saisi siirtyä suoraan oikeaan maitoon.

Mä en ehkä ihan vielä haluaisi siirtää tyttöä tavalliseen maitoon, koska on aika herkkävatsainen (tulee tosi helposti masu kipeäksi). Mutta toisaalta tuntuu tyhmältä juottaa korvikettakin vain sen 1-2 kuukautta. Riittääköähän tytölle siis pelkät hapanmaitotuotteet aluksi ja sitten 1-vuotiaana saisi juodakin maitoa...?

Minä miettinyt kans samaa kun näin kesällä unohdan aina itse syödä kun ei tee mitään mieli ja pelottaa että maidon eritys loppuu..
Tyttö tulee ihan justiinsa 10kk ja korvikkeita ei ole koskaan juonut, muutaman kerran ollut mummilla hoidossa muutaman tunnin ja siellä aina tarjottu mutta ei ole kelvannut.
Typerältä tuntuisi siis parin kuukauden takia ensin opettaa juomaan korviketta ja sitten siirtyä tavan maitoon..
Pitää varmaan kysellä neuvolassa asiaa mutta ajattelisin että voi siirtyä tavan maitoon jos ei oo allergioita ja maha kestää. Tai sitten niitä hapanmaito tuotteita!

Alkuperäinen kirjoittaja äpk:
6kk-1v maidontarve on n.6dl. Aika paljon saa hapanmaitotuotteita antaa että tuo täyttyy. Tietty jos juo esim. piimää hyvin niin voi riittääkin.

Totta. Hitsit, on varmaan ostettava sitä korviketta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äpk:
6kk-1v maidontarve on n.6dl. Aika paljon saa hapanmaitotuotteita antaa että tuo täyttyy. Tietty jos juo esim. piimää hyvin niin voi riittääkin.

Lasi piimää, jogurtti ja siivu juustoa. Sillä saa tarvittavan kalsiumin. Joten ilman korvikettakin pärjää:)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Minä miettinyt kans samaa kun näin kesällä unohdan aina itse syödä kun ei tee mitään mieli ja pelottaa että maidon eritys loppuu..
Tyttö tulee ihan justiinsa 10kk ja korvikkeita ei ole koskaan juonut, muutaman kerran ollut mummilla hoidossa muutaman tunnin ja siellä aina tarjottu mutta ei ole kelvannut.
Typerältä tuntuisi siis parin kuukauden takia ensin opettaa juomaan korviketta ja sitten siirtyä tavan maitoon..
Pitää varmaan kysellä neuvolassa asiaa mutta ajattelisin että voi siirtyä tavan maitoon jos ei oo allergioita ja maha kestää. Tai sitten niitä hapanmaito tuotteita!

Meilläkään ei tyttö ole koskaan saanut korviketta, joten mietityttää sekin, että miten maha siihen reagoi. Äh, kun on vaikea päättää, mitä tekee (vaikka ei nyt kuitenkaan ole kysymys elämää suuremmista valinnoista, mutta silti...) .

miksi et sitten "viitsisi" antaa korviketta??enkä tarkoita kysymystäni millää pahalla vaikka kysymys voi hiukan tönköltä kuulostaa..en vain osannut muotoilla sitä mitenkään muuten..:D

Alkuperäinen kirjoittaja we:
Jos lapsi käy rinnalla niin maito ei lopu kuin seinään. Maidon loppuminen on aina prosessi, eli imetyksiä vähennetään eikä rintoja tyhjennetä.

Mikä helpotus kuulla! Jostain kumman syystä oon ajatellut että maidon tulo voi loppua ihan yhtäkkiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Mä en ehkä ihan vielä haluaisi siirtää tyttöä tavalliseen maitoon, koska on aika herkkävatsainen (tulee tosi helposti masu kipeäksi). Mutta toisaalta tuntuu tyhmältä juottaa korvikettakin vain sen 1-2 kuukautta. Riittääköähän tytölle siis pelkät hapanmaitotuotteet aluksi ja sitten 1-vuotiaana saisi juodakin maitoa...?

En tekis noin. Meidän tyttö olis tuossa ajassa jo oppinut olemaan ilman koko maitoa... :D

Mut siis mä lopetin imetyksen, kun lapsi oli 9 kk. Ostin sille korviketta siihen asti, että oli vuoden ja sit pikkuhiljaa siirryttiin tavalliseen maitoon. On siinä korvikkeessa kuitenkin kaikkea muutakin enemmän kuin tavallisessa maidossa.

Meidän 3-vuotias on ihastunut piimään ruokajuomana. Kelpaisko se ap:nkin lapselle juomaksi?

Tai sitten toinen ratkaisu: Pumppaat rintamaitoa ja tarjoat sen mukista (kai sitä mitä vaan jaksaa tehdä kuukauden ;-)...

Tai no, eipä se korvikekaan tapa...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

En tekis noin. Meidän tyttö olis tuossa ajassa jo oppinut olemaan ilman koko maitoa... :D

Mut siis mä lopetin imetyksen, kun lapsi oli 9 kk. Ostin sille korviketta siihen asti, että oli vuoden ja sit pikkuhiljaa siirryttiin tavalliseen maitoon. On siinä korvikkeessa kuitenkin kaikkea muutakin enemmän kuin tavallisessa maidossa.

Joo, kyllä me taidetaan kokeilla sitä korviketta...ehkä:D Uskoisin kuitenkin, että meidän herkkävatsainen ei heti 1-vuotiaana kestäisi sitä tavallista, joten melko pitkän ajan joutuisi olemaan ilman maitoa juomana.

Milä tyttö lopetti (omaehtoisesti) tissin syömisen 10 kk:n ikäisenä ja annoin sen jälkeen korviketta vielä pari kuukautta. Sinä aikana siirryttiin pikkuhiljaa tavalliseen maitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja kelpaisko?:
Meidän 3-vuotias on ihastunut piimään ruokajuomana. Kelpaisko se ap:nkin lapselle juomaksi?

Tai sitten toinen ratkaisu: Pumppaat rintamaitoa ja tarjoat sen mukista (kai sitä mitä vaan jaksaa tehdä kuukauden ;-)...

Tai no, eipä se korvikekaan tapa...

Piimää voisi kokeilla ainakin (aloittaa korvikkeen tai ei). Pumppaaminen ei käy, koska tyttö ei suostu juomaan pumpattua maitoa (puuron sekaan tosin voisi koittaa piilottaa pumpatun maidon)

...haasteellinen tapaus tää meidän likka:D

Meillä herkkavatsainen poika, ei sopinut vielä vuoden ikäseinä tavallinen maito mutta yllättäen UHT. Oli jotain 1,5 vuotta kun siirryttiin tavalliseen rasvattomaan maitoon.

En nyt ihan ymmärrä kysymystä... eli mikä sen korvikkeen antamisessa on sitten ongelmana? Siinähän on vitamiinit ym. alle 1veelle ja samalla lapsi oppii vähitellen juomaan maitoa kuten yli 1 veet juovat. Meillä lapsi oli tietyistä syistä juomatta maitoa vajaan vuoden alle kaksi vuotiaana ja sen jälkeen ei enää sietänyt laktoosia yhtään. Kaura/soijamaidon kautta opeteltiin ihan opettelemalla juomaan ruokajuomana maitoa ja sitten siirryttiin laktoosittomaan maitojuomaan. Neuvolalääkärin mukaan maitotuotteita tulee saada päivässä tuo 6-8dl eli aika paljon saa niitä makeita jogurtteja tms. syöttää ellei maitoa lapselle juota.

Alkuperäinen kirjoittaja Maitopojan äiti:
En nyt ihan ymmärrä kysymystä... eli mikä sen korvikkeen antamisessa on sitten ongelmana? Siinähän on vitamiinit ym. alle 1veelle ja samalla lapsi oppii vähitellen juomaan maitoa kuten yli 1 veet juovat. Meillä lapsi oli tietyistä syistä juomatta maitoa vajaan vuoden alle kaksi vuotiaana ja sen jälkeen ei enää sietänyt laktoosia yhtään. Kaura/soijamaidon kautta opeteltiin ihan opettelemalla juomaan ruokajuomana maitoa ja sitten siirryttiin laktoosittomaan maitojuomaan. Neuvolalääkärin mukaan maitotuotteita tulee saada päivässä tuo 6-8dl eli aika paljon saa niitä makeita jogurtteja tms. syöttää ellei maitoa lapselle juota.

Ei siinä sinänsä mitään isompaa ongelmaa olekaan. Mutta mietityttää lähinnä se, miten korvike sopii tytön mahalle (mitä korviketta ostan). Ja jollain tapaa tuntuu tyhmältä totutella korvikkeeseen vain lyhyeksi ajaksi. Mutta kuten jo edellä kirjoitin, niin korviketta me taidetaan nyt tytölle ostaa ja katsellaan sitten sitä oikeaa maitoa myöhemmin.

Yhteistyössä