Ostaisitko käsitöitä (sukkia,lapasia,villatakke,housuja yms.) näillä hinnoilla?

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
Ihan uskomatonta porukkaa. Itse en ollenkaan osaa neuloa, mutta minkä matikan mukaan noi "valmistamismaksut" on jotenkin isot?
Kokeillaanko laittaa tuntipalkka tohon lankojen hinnan päälle? Tuskin noita kymmenessä minuutissa duunaa, vai?
Ja mitä väliä, saako jostain Prismatarjoustalosta lähes samaan hintaan. On ihan eri asia.

Ts. Ostaisin tuolla hinnalla ja kokisin saaneeni edullisesti.
Nikkini on kuudenpoppoo.. laita postia jos kiinnostaa
kauaa ei nokka tuhise.

[QUOTE="vieras";22101105]Mutta eipä se varsinaisesti "työtä" ole jos muutenkin neulomista harrastaa.[/QUOTE]

....... ja kaikki jotka tykkää työstään niin haluaa tehdä sitä ilmaiseksi... nuttu nurin työtä tekevät saavat tienata kunnon tuntipalkkaa :D

Mä ostaisin noita sukkia tms kyllä noilla hinnoilla, ellen neuloisi niitä itse.

Aika kallista.. Meneekö miesten sukkiin yksi lankakerä vai enemmän, en muista enään.Jos yksi ja niitä saa tarjouksessa 3kpl 10e joten yhen hinta on about 3.30e, niin aika paljon joutuis maksamaan valmistamismaksuja...
Laske samalla matikalla huvikses paljonko on valmistamismaksuja jossai paitapuserossa, lasten haalarissa, sun rintsikoissa tai kaiken huippu STRINGEISSÄ! Siinä on olemattomalle narunpalaselle kunnon hinta:whistle:

Miksi ihmeessä pitäisi saada käsinneulotut villasukat pelkän langan hinnalla? Ja tarjouslangan vieläpä...

No totuus on se että käsityöstä ei ikipäivänä saa sitä hintaa työlleen joka siitä 'kuuluisi' saada ja osin kai siksikin että ne on paljolti harrastuksen tuotoksia. Joita toisinaan tehdään tilauksesta.
Siltikin että neuloisia kauniita ja rohkeita katsoessa.

"vieras"
Tää "harrastuksesta ei palkkaa" pyytää varmaan naapurin nörttipojan korjaamaan tietokoneensa kahvikupillisella ja tutuntuttu Reiskan tsekkaamaan autonsa vian olutpullollisella.

ff
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22106335:
....... ja kaikki jotka tykkää työstään niin haluaa tehdä sitä ilmaiseksi... nuttu nurin työtä tekevät saavat tienata kunnon tuntipalkkaa :D

Mä ostaisin noita sukkia tms kyllä noilla hinnoilla, ellen neuloisi niitä itse.
Mun mielestä on ihan eri asia tehdä sukkia yms. harrastuksena ja myydä niitä ja saada muutama euro vaivanpalkkaa kuin tehdä sitä työkseen. Eli jos kyseessä on ihminen joka todella kutoo työkseen, hänellä on varmaan vähintäänkin toiminimi ja verot ja muut maksut maksettuna? Siinä tapauksessa hänelle toki kuuluu työstään kunnon palkka samalla tapaa kuin muutkin saavat työstään palkkaa. Harrastuksesta ei taas tarvitse maksaa, ei kukaan maksa minulle siitäkään kun luen vaikka kirjoja ääneen, vaikka lukemista rakastankin. Jos taas tekisin samaa työkseni kirjastossa, toki minulle kuuluisi asiaankuuluva palkka.

Mun mielestä on ihan eri asia tehdä sukkia yms. harrastuksena ja myydä niitä ja saada muutama euro vaivanpalkkaa kuin tehdä sitä työkseen. Eli jos kyseessä on ihminen joka todella kutoo työkseen, hänellä on varmaan vähintäänkin toiminimi ja verot ja muut maksut maksettuna? Siinä tapauksessa hänelle toki kuuluu työstään kunnon palkka samalla tapaa kuin muutkin saavat työstään palkkaa. Harrastuksesta ei taas tarvitse maksaa, ei kukaan maksa minulle siitäkään kun luen vaikka kirjoja ääneen, vaikka lukemista rakastankin. Jos taas tekisin samaa työkseni kirjastossa, toki minulle kuuluisi asiaankuuluva palkka.
Jos mä neuloisin sukkia sillä hinnalla kun mun tarttis saada niistä palkkani (tmi on) niin ei niitä kukaan enää ostais... :D
Lanka 3euroa, työtunnit ahkerasti tikuten 20hx25euroa = liikaa. :D

Ikuisuuskysymys.

ff
[QUOTE="vieras";22106352]Tää "harrastuksesta ei palkkaa" pyytää varmaan naapurin nörttipojan korjaamaan tietokoneensa kahvikupillisella ja tutuntuttu Reiskan tsekkaamaan autonsa vian olutpullollisella.[/QUOTE]

Auto menee korjaamoon huoltoon ja samoin tietsikka. Siellä ne tuntipalkat vasta onkin suuret.. Mutta ne ihmiset tekeekin sitä työtä elääkseen, käsitin ettei esim. ap:n ainoa tulonlähde ole villasukat vaan se on vaan mukavaa lisätienestiä. Sä saa maksaa vaikka 100 euroa villasukista, se on mulle ihan fine, kunhan mun ei tarvitse maksaa enempää kuin haluan.

Käsityö on vähän samaan rinnastettava kuin taide. *pohtii*

Siitä joko maksaa tai ei, riippuu arvostuksesta yms.
Teki sitä harrastaakseen tai työkseen, joku harrastelijataiteilija saattaa saada parempaa jälkeä aikaiseksi kuin joku arvostettu taiteilija esim.
Se on siis ostajan/arvostelija/katsojan vastuulla koko juttu, että maksaako vai ei.

On tää kyllä aika ratkiriemukas ketju. Mun mies ei ole koskaan suostunut laittamaan kauppojen villasukkia jalkaansa...venyvät ja vanuvat, hiostavat ja varret alkaa lötköillä. Meillä joko on minun tehtävä sukat tai sitten ostettava käsityöläiseltä.

KuudenPoppooharmaana
Missä ajassa suurin piirtein teet vauvan sukat ja paljon niihin menee lankaa? Entäs samat kysymykset miesten sukista?
vauvan sukat saa yhteen päivään..
Miesten sukkiin menee pari-kolme päivää. Riippuen kuinka saan neulottua. Toisena päivänä paremmin kuin toisena. Kun on nuo kaksi huliviliäkin. Illat taas menee yleesä puikkojen ja töllön parissa.

Mun mielestä tässä on nyt kaksi asiaa, eli tekeekö harrastuksekseen vai haluaako sillä elää. Jos tekee harrastukseksi ja toisen ilahduttamiseksi, ei pitäis pyytää kovia summia ja laskea tuntihintaa. Jos taas haluaa elää työllään, tottakai siihen laitetaan palkka päälle. Lisäksi on eri asia tehdäänkö omasta tahdosta vai pyytääkö joku tekemään. Jälkimmäisestä tietysti maksetaan tekopalkkaa.

Mä itse en kudo mutta lähipiirissä on kaksi varsin aktiivista ja taitavaa kutojaa. Toinen pitää blogiakin aiheesta. Eli me pysytään sukissa ja villapaidoissa. Kyllä opettelullakin saisin itse jotain aikaan, mut en niin hienoa kuin nämä naiset.

vireras
Musta on tosi sääli että niin moni täällä ei arvosta suomalaista käsityötä, vaan ostaa ennemmin jostain h&m:ltä jonka vaatteet on luultavasti tehnyt jonkun teidänkin ikäinen lapsi.
Ja ei h&m:n rytkyjen ja suomalaisen käsityön laatua voi verrata toisiins.a

Minun on pakko yhtyä edelliseen.. että todella sääli et niin moni täällä ei arvosta suomalaista käsityötä.
Vaan vertaa h&m :ää ja käsiityötä toisiinsa.

Itse teen ihan harraste mielessä, mutta en kyllä siltikään odota että ihan pilkkahintaan möisin. Sillä kyllä niissä sukissakin hommaa on vaikka niitä ei ihan tuntiin-kahteen sutasekkaan (esim. miesten sukat) mm. niskoihin neulominen käy aika paljon ainakin mulla, lisäksi kun mun niskat on muutama kuukausi takaperin olleet vasta tulehtuneet. Mutta neulominen on vaan niin mukavaa puuhaa.

metsänpeitto
Minä luulen, että yksi iso ongelma on siinä, että ne jotka osaavat arvostaa hyvin tehtyä käsityötä, usein osaavat tehdä niitä käsitöitä itsekin, ja tulevat tehneeksi itse.

Näin taannoin itsepalvelukirpputorilla virkatun päiväpeiton, pöydässä jossa oli muutenkin uusia käsitöitä myynnissä. Se on parisänkykokoa, täysin käyttämätön, ei oltu edes pesty kertaakaan. Se oli kalastajalangasta tehty, ja "muutama" kerä siihen pitsikuvioon oli mennyt. Hintapyyntö oli 35 euroa :O :O Sen tekijä ilmeisesti virkkasi mielellään, ei tienestin vuoksi :D

Suzyanne
Kyllä ostaisin, ja ostankin noilla hinnoilla. Läheisellä torilla on lähes joka päivä käsitöitään myymässä mummeli, jolla hinnat ovat juuri tuollaisia. Tuolle taaperolle olen sieltä 2 villasukat ostanut viime syksynä kun hän oli vauva, ja ensi talveksikin aion ostaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä