Ostaisitko 1000m2 tontin hintaan 32 000e Karkkilasta vaiko 800m2 tontin Espoosta hintaan 190 000e?

  • Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti
"nainen"
Ostaisitko 1000m2 tontin hintaan 32 000e Karkkilasta vaiko 800m2 tontin Espoosta hintaan 190 000e?

Siinä se kysymys tulikin. Espoossa on Helsinkiäkin korkeammat ok-talojen hinnat ja tonttihinnat. Kaavoitettu maa alkaa olla täysin loppu.

Olen koko ikäni asunut Espoossa, ei kyllä tekisi mieli lähteä kauemmas pois.

En vain tiedä, onko järkeä maksaa tontista tajuttoia summia Espoossa. Helsingissä ja Vantaallakin on halvempaa, mutta ei niihinkään tee mieli.
 
"voi"
jessus! En IKINÄ maksais minikokoisesta pläntistä 190 000 euroa, oli se vaikka millainen tontti ja millaisella paikalla! Sillä tontin hinnalla saa kokonaisen remontoidun omakotitalon pohjoisemmasta. Säästöllä voi lentää vaikka joka viikko sinne etelän onnelaan.
 
Riippuu mm. työpaikkojen yms. sijainnista. Kyllähän tuo vajaa 200ke tontista kieltämättä on paljon rahaa, mutta jos sijainti on optimaalinen eikä tuo summa kaataisi perheen taloutta, niin sitten valitsisin sen.
 
pha
Riippuu siitä, missä työpaikka sijaitsee. Kallista se on kehyskunnista ajella päivittäin töihin vaikkapa Helsinkiin ja aikaakin voi kulua vuositasolla aivan helvetisti. En mä kyllä kykenisi maksamaan tuota Espoon hintaa, mutta jotkut Vantaan hinnat alkaa jo olla siedettäviä. Tai sitten muuttaisin jonnekin pääradan varteen kehyskuntaan, kunhan paikasta toiseen siirtyminen ei veisi liikaa aikaa ja rahaa.
 
"a.p"
[QUOTE="voi";27282698]jessus! En IKINÄ maksais minikokoisesta pläntistä 190 000 euroa, oli se vaikka millainen tontti ja millaisella paikalla! Sillä tontin hinnalla saa kokonaisen remontoidun omakotitalon pohjoisemmasta. Säästöllä voi lentää vaikka joka viikko sinne etelän onnelaan.[/QUOTE]

Tiedän, mutta en halua muuttaa pohjoiseen. Eikä tuolla summalla edes saa pientäkään tonttia parhaimmilta alueilta Espoossa. Etsin kohtuuhintaista tonttia :)
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;27282713:
Kumpikin vaihtoehto aivan hirveä. 5h+k vuokra-asunto Kampista voisi pitkän päälle olla kannattavampi vaihtoehto, kun otetaan huomioon tontin hinta, rakentamisen hinta, korkokulut ja matkat.

Mä en voi ymmärtää, miksi vuokra-asuminen olisi mitenkään kannattavaa PIDEMMän päälle.
Jos mä olisin asunut vuokralla viimeiset 10v, niin nyt mulla ei olisi mitään (asunto)varallisuutta.

Jos Kampista vuokraa 5h+k, niin se maksaa sellaiset 2000e-4000e/kk. Miksi mä maksaisin rahaa muille oman lainani sijaan?

En sitäpaitsi halua asua keskustassa, vaan haluan hieman omaa rauhaa ja pienen pihan. Aika monet asiakkaat sijaitsee sitäpaitsi Espoossa, joten ei ne matkat aina mene Hesaan.
 
"a.p"
Osta ihmeessä sieltä Karkkilasta - voi tosin jossain kohtaa ruveta nyppimään ajaa työmatkaa +120 km päivässä.
No se onkin se pahin. Jos tuntuu, ettei oma koti ole kuin nukkumalähiö. Jos sinne ei koskaan kotiudu, vaan aina kaipaa lähemmäs palveluita.

On vaan todella järkyt hintaerot tonteissa pienellä alueella. Vantaallakin maksaa suunnilleen -50% Espoon hinnoista. Sinnekään vaan ei mieli tee.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27282721]En kumpaakaan. Karkkilaan en muuttais, mutta ei mulla nyt olis varaa maksaa 190 000 € tontista.[/QUOTE]

Niin, voisin vielä lisätä, että jos mulla siis olis rahaa kumpaan vaan tonttiin, ilman että tarvis ottaa hillitöntä lainaa tonttiin + talonrakennukseen, niin valitsisin sen Espoon tontin. Ja hillitöntä lainaa tarkoittaa mulle yli 299 000 €, vaikka tulot olis kuin suuret.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";27282817]Niin, voisin vielä lisätä, että jos mulla siis olis rahaa kumpaan vaan tonttiin, ilman että tarvis ottaa hillitöntä lainaa tonttiin + talonrakennukseen, niin valitsisin sen Espoon tontin. Ja hillitöntä lainaa tarkoittaa mulle yli 299 000 €, vaikka tulot olis kuin suuret.[/QUOTE]

No mulla on omaa rahaa tuon tontin verran. Talonrakennus sit siihen päälle pankkilainalla. Mietiin, vaan millaisen hulppean talon voisi rakentaa hieman kauemmas, jos tontin saisi pilkkahinnalla vrt. Espooseen.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27282862]No mulla on omaa rahaa tuon tontin verran. Talonrakennus sit siihen päälle pankkilainalla. Mietiin, vaan millaisen hulppean talon voisi rakentaa hieman kauemmas, jos tontin saisi pilkkahinnalla vrt. Espooseen.[/QUOTE]

Niin no riippuu sitten pitkälle tuloista, että millasen lainan viittis/kannattas ottaa.
 
"koppis"
Voi kamala. Täältä Savosta saa upesn järvenrantatontin, koko 2500 neliötä hintaan 16 000 ja jos kelpaa rannaton tontti, niin hinta on n. 4500. Meillä ei olisi ikimaailmassa varaa siihen teidän kalliimpaan vaihtoehtoon.
 
"vieras"
Jos on oikeasti varaa ostaa se espoon tontti (niin ettei mene talous liian tiukille) niin ehdottomasti ostaisin sen. Minäkin ostanut samaa hintaluokkaa olevan pienemmän tontin ja tyytyväinen olen, kun on talo jo pystyssäkin. Kyllä sijainnista kannattaa maksaa. Mitään järkeä ostaa halpaa tonttia perähikilältä, jos tykkää asua muualla.
 
itse en ottaisi kumpaakaan. Karkkilasta saa valmiin talon jo aika edullisesti ja muutenkin se on konkurssi kypsä kaupunki ja tooooodellla sisäänpäin lämpenevä. Monta kaveria asuu siellä. Viihtyvät kun ovat syntyjään sieltä. Hyvinkäälle on tulossa paljon totteja myyntiin. katsoisin sieltä.
 
"vieras"
[QUOTE="koppis";27283288]Voi kamala. Täältä Savosta saa upesn järvenrantatontin, koko 2500 neliötä hintaan 16 000 ja jos kelpaa rannaton tontti, niin hinta on n. 4500. Meillä ei olisi ikimaailmassa varaa siihen teidän kalliimpaan vaihtoehtoon.[/QUOTE]

Paljonkohan ap:lle pitäis maksaa, että se suostuis muuttamaan savoon ;) Vaan ei kai kaikkialla savossakaan noin halpaa ole, luulisi, että jossain kuopion liepeillä on kalliimpaa.
 
"vieras"
Karkkilaan en ikinä muuttaisi. Etsisin ehkä jostain kehyskunnasta kohtuuhintaista ja -kokoista tonttia kuitenkin niin, ettei työmatkasta muodostuisi mahdottoman pitkä (max reilu puoli tuntia suuntaansa ruuhka-ajan ulkopuolella mitattuna)
 
"Hannah"
Mielummin Lohjalle ku karkkilaan. Juuri katselin Lohjan kaupungin sivuilta tontteja ja 30000-80000e saa jo tosi kivoja...matkakin Espooseen lyhyempi.. Nummela tai Veikkola olis vielä parempi, mut tonttien hinnat huomattavasti kovempia.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27282862]No mulla on omaa rahaa tuon tontin verran. Talonrakennus sit siihen päälle pankkilainalla. Mietiin, vaan millaisen hulppean talon voisi rakentaa hieman kauemmas, jos tontin saisi pilkkahinnalla vrt. Espooseen.[/QUOTE]

En kumpaakaan. Jos rahaa on jo noin paljon itsellä, ostaisin hyvältä ja itselle mieluisalta alueelta kerrostaloasunnon helsingistä.
 

Yhteistyössä