Osittaisesta hoitovapaasta kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Harkinnassa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siten että varmaankaan kukaan työnantaja ei maksa kuin niistä tunneista mitä teet eli 37.5 tuntia viikossa vaihtuu korkeintaan 30 tuntiin niin siinä tulee 7,5 palkkatunnin vähennys viikossa palkkaan.
 
"mie"
Minulla normaali työaika 37,5h/vko ja teen nyt alle kolmevuotiaan lapsen takia 30h/vko.
Palkkaa saan 80% normaalista
Ja teen oikeastaan kaikki samat työt.
Töissä niin kiire, että kahvitaukoa ei ehdi pitää ja lounaan nautin koneen ääressä.
Mutta mitäs sitä ei tekisi lapsensa hyvinvoinnin takia...
 
xcv
Mulle kävi niin mukavasti, että vaihdoin hoitovapaan jälkeen työpaikkaa. Sain palkankorotuksen, jonka jälkeen sain 80 % työajasta saman verran kuin ennen äitiyslomalle ja hoitovapaalle jäämistä 100 % työajasta. En siis tiedä tarkalleen paljonko saisin, jos nyt tekisin täysiä viikkoja.

Oon tykännyt tosi paljon. Ensin yritin tehdä niin, että työpäivä on lyhempi, mutta se ei paljon lasta helpottanut, kun päiväunien ja välipalan jälkeen pystyi hakemaan vasta klo 15. Nyt teenkin 4 päivää, jolloin lapsen hoitoaika on pääsäääntöisesti ma - to 7.30 - 16.00.

Lapsi, joka täyttää kohta 5 v., nauttii kovasti vapaapäivistä ja aionkin jatkaa tällä systeemillä niin pitkälle kuin mahdollista.
 
"rrr"
Täällä tehdään lyhennettyä työviikkoa siten, että oon viikossa 4 päivää töissä. Näkyy palkassa ihan selkeesti, vaikka vero% pienenikin.

mutta kannattaa, palkan pienentymisestä huolimatta :)
 
Itse olen tuota vaihtoehtoa myös miettinyt kun on pari ekaluokkalaistakin, tulisi heille lyhyempi kaksin olo kotona.
minkälainen paperisota se kelan kanssa taas on?
Voiko työnantaja olla myöntämättä moista mahdollisuutta?
 
xcv
Mun mielestäni KELAan ei tarvitse ilmoitella mitään, jos siis on kyse yli 3 vuotiaasta lapsesta, eikä siitä saa mitään tukea.

Ja työnantajan kanssa pitää tietysti tästä järjestelystä sopia. Ymmärtääkseni työnantajan siihen ei ole pakko suostua (?)
 
"vieras"
Nyt teen 50% työaikaa ja vuodenvaihteessa siirryn tohon osittaiseen. Eli mulla on 4pv töitä/viikko ja 3vp/viikko. Ei meillä ainakaan tarvii tehdä samanverran töitä kun täydessä, ihan mahdotontakin kun tekee yhden työpv:n viikossa vähempi. Palkassa kärsii, mut ei nyt ihan mahdottomasti, viikonlopputulot kompensoi. Vuosiansiot 50% työajasta lienee n. 20 tuhatta, ja työpäiviä 2-3 viikossa, ei paha :)
 
"vieras"
Mulle ei työnantaja myöntänyt osittaista hoitovapaata :( Olen ollut nyt 9kk määräaikaisena ja jatkuu ensi vuoden loppuun asti. Lapsi on 5-vuotias ja tulee pitkät hoitopäivät 9h45min :(

Kelalta en siis olis saanut mitään rahaa, mutta olisin pärjännyt pienemmällä palkalla. Harmittaa kun kerran vaan lapset on pieniä. Ei auta kun sinnitellä näin...
 
"joo"
No minä aloittelen lyhennettyä työviikkoa juuri. Palkkaan se vaikuttaa kaikilla samalla tavalla eli palkasta 20 % pois.. kannattaa siis tarkistaa veroprosentti jos pidempään tätä tekee! Hoitomaksu taas ei pienene yhtään mikä tuntuu väärältä, mutta ei sille voi mitään.

Alle 3-vuotiaasta saa Kelalta 90e/kk tukea, mutta se menee sillä isommalla veroprosentilla eli ei siitä juuri jää käteen.

Meidän työpaikalla tämä järjestyi tosi helposti. Lyhennettyä työpäivää ei kannata tehdä (ainakaan minun), ei sitä muutosta juuri huomaa missään muussa kuin palkassa. Kokonainen vapaapäivä taas oikeasti tuntuukin jo jossain. Ja työmäärä minulle on päivää kohden edelleen samanlainen kuin ennenkin eli ei tosiaankaan tarvitse tehdä viiden päivän töitä neljässä päivässä (riippuu varmaan tämäkin ihan työtehtävistä).
 
zxc
Mä en oo täyttänyt KELAan mitään paperia. Enkä saakaan mitään korvausta menetetystä työajasta, koska lapsi yli 5 v. Sitä en tiedä, miten työnantaja asiassa toimii.

Ja työnantajan kanssa on tietysti sovittava, millä systeemillä lyhennys toteutetaan.
 
"hmmmmm"
[QUOTE="vieras";24756891]Mulle ei työnantaja myöntänyt osittaista hoitovapaata :( Olen ollut nyt 9kk määräaikaisena ja jatkuu ensi vuoden loppuun asti. Lapsi on 5-vuotias ja tulee pitkät hoitopäivät 9h45min :(

Kelalta en siis olis saanut mitään rahaa, mutta olisin pärjännyt pienemmällä palkalla. Harmittaa kun kerran vaan lapset on pieniä. Ei auta kun sinnitellä näin...[/QUOTE]

Kelan sivuilla osittaisesta hoitovapaasta sanotaan näin:

Sinulla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy (31.7.).Oikeus hoitovapaaseen on pidempi kuin miltä ajalta Kela maksaa tukea. Kela maksaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaasta lapsesta sekä uudelleen ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7. asti). Tämä johtuu siitä, että hoitovapaa ja hoitoraha perustuvat eri lakeihin. Lisätietoja hoitorahan laista saat oikean palstan kohdasta Lait ja asetukset ja hoitovapaasta kohdasta Perhevapaat.

Eli ainakin minä ymmärrän tuon niin, että työnantajan on myönnettävä osittaista hoitovapaata. Työnantajan kanssa sensijaan on sovittava tekeekö lyhennettyä työpäivää vai nelipäiväistä työviikkoa.
 
nojoo
Juu, pariin kysymykseen vastauksia tässä.

Lyhennystavasta päättää viimekädessä työnantaja, joissakin työtehtävissä tuolla voi olla oikeastikin merkitystä.

Osittainen hoitovapaa on lakisääteinen oikeus ja työnantajalla pitäisi olla todella painavat perusteet olla myöntämättä sitä, näitä tapauksia on vuodessa vain muutamia.

Kelan kanssa tarvitsee asioida vain, jos haluaa sieltä rahaa :) Helppo homma, täytät yhden lomakkeen ja toimitat työnantajalta todistuksen lyhennetystä työviikosta. Rahaa kelalta saa, jos lapsi on alle 3-vuotias tai 1-2 -luokkalainen. Hoitovapaalla voi kyllä olla tuossa välissäkin, Kela ei sitä vain korvaa.

Hoitomaksusta saa alennusta kunnasta riippuen. Meillä muksu on hoidossa 17 päivää kuukaudessa ja saadaan siitä sitten pieni alennus, oiskohan kolmenkympin luokkaa.
 
zxc
Tässä ote KELAN sivuilta:

"Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin teet lyhennettyä työpäivää tai työviikkoa. Isä ja äiti voivat olla molemmat olla osittaisella hoitovapaalla, mutta eri aikaan.

Sinulla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy (31.7.).Oikeus hoitovapaaseen on pidempi kuin miltä ajalta Kela maksaa tukea. Kela maksaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaasta lapsesta sekä uudelleen ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7. asti). Tämä johtuu siitä, että hoitovapaa ja hoitoraha perustuvat eri lakeihin. Lisätietoja hoitorahan laista saat oikean palstan kohdasta Lait ja asetukset ja hoitovapaasta kohdasta Perhevapaat."

...

"Edellytyksenä on, että lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi niin, että työskentelet keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 6-tuntista työpäivää tai 4-päiväistä työviikkoa. Lisäksi sinun tulee olla työ- tai virkasuhteessa tai yrittäjä. Hoitovapaan saaminen edellyttää myös, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeisen vuoden aikana.

Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa."

Ja tässä vielä linkki

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150802084946MH
 
vv
Muistaakseni kelasta saa myös tukea eka ja tokaluokkalaisista. Itse pitää hakea tuki kelasta, työnantajalta todistus työajasta. Työnantajan pitää suostua osittaiseen hoitovapaseen lapsen ollessa alle 3 v, muuten ei paitsi 1 ja 2 luokkalaisten ikäisille. 4päiväiseen työviikkoon ei tarvitse työnantajan suostua, mutta lyhennettyyn työpäivään kyllä.
 
nojoo
Muistaakseni kelasta saa myös tukea eka ja tokaluokkalaisista. Itse pitää hakea tuki kelasta, työnantajalta todistus työajasta. Työnantajan pitää suostua osittaiseen hoitovapaseen lapsen ollessa alle 3 v, muuten ei paitsi 1 ja 2 luokkalaisten ikäisille. 4päiväiseen työviikkoon ei tarvitse työnantajan suostua, mutta lyhennettyyn työpäivään kyllä.
Muuten oikein, mutta oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on nykyään kyllä kaikilla, joiden lapset ovat "alle kolmasluokkalaisia" eli tuo 3v - koululainen on tullut tuohon mukaan jo useita vuosia sitten.
 
T. nro 11
Näin mäkin oon ymmärtänyt että se olis lakisääteinen ja koska olen ollut yli 6kk töissä niin siihen olisi OIKEUS!

Mutta esimies sanoi että ei onnistu KOSKA meillä on jäämässä yksi työntekijä äitiyslomalle ja hänen tilalle ei palkata uutta työntekijää vaan hommat jaetaan meille ketä täällä jo on töissä.

Onko toi sit tarpeeksi raskauttava syy että mulle ei sitä myönnetä!?

Toisaalta en viitti ottaa liittoon yhteyttä kun sit varmasti menis välit pomoihin ja ois aika epämukavaa olla töissä sen jälkeen...


[QUOTE="vieras";24756891]Mulle ei työnantaja myöntänyt osittaista hoitovapaata :( Olen ollut nyt 9kk määräaikaisena ja jatkuu ensi vuoden loppuun asti. Lapsi on 5-vuotias ja tulee pitkät hoitopäivät 9h45min :(

Kelalta en siis olis saanut mitään rahaa, mutta olisin pärjännyt pienemmällä palkalla. Harmittaa kun kerran vaan lapset on pieniä. Ei auta kun sinnitellä näin...[/QUOTE]
 
nojoo
Näin mäkin oon ymmärtänyt että se olis lakisääteinen ja koska olen ollut yli 6kk töissä niin siihen olisi OIKEUS!

Mutta esimies sanoi että ei onnistu KOSKA meillä on jäämässä yksi työntekijä äitiyslomalle ja hänen tilalle ei palkata uutta työntekijää vaan hommat jaetaan meille ketä täällä jo on töissä.

Onko toi sit tarpeeksi raskauttava syy että mulle ei sitä myönnetä!?

Toisaalta en viitti ottaa liittoon yhteyttä kun sit varmasti menis välit pomoihin ja ois aika epämukavaa olla töissä sen jälkeen...
Ei ole tarpeeksi painava syy. Tuossahan työnantaja tavallaan itse järjestää tilannetta sellaiseksi, ettei muka voi myöntää vapaata. Jos et halua ottaa liittoon yhteyttä, niin sitten et vaan saa sitä hoitovapaata, tuohan on oma valintasi... Liitto kyllä voisi järjestää asian.
 
....
[QUOTE="joo";24756897]No minä aloittelen lyhennettyä työviikkoa juuri. Palkkaan se vaikuttaa kaikilla samalla tavalla eli palkasta 20 % pois.. kannattaa siis tarkistaa veroprosentti jos pidempään tätä tekee! Hoitomaksu taas ei pienene yhtään mikä tuntuu väärältä, mutta ei sille voi mitään.

Alle 3-vuotiaasta saa Kelalta 90e/kk tukea, mutta se menee sillä isommalla veroprosentilla eli ei siitä juuri jää käteen.

Meidän työpaikalla tämä järjestyi tosi helposti. Lyhennettyä työpäivää ei kannata tehdä (ainakaan minun), ei sitä muutosta juuri huomaa missään muussa kuin palkassa. Kokonainen vapaapäivä taas oikeasti tuntuukin jo jossain. Ja työmäärä minulle on päivää kohden edelleen samanlainen kuin ennenkin eli ei tosiaankaan tarvitse tehdä viiden päivän töitä neljässä päivässä (riippuu varmaan tämäkin ihan työtehtävistä).[/QUOTE]

Hoitomaksu pienenee jos lapsi on max 7h päivässä hoidossa, mihin saattaa olla mahdollisuus jos tekee 6h työpäivää.

Kelan maksu ei mene isommalla prosentilla vaan se menee juuri sillä prosentilla joka Kelalle toimitetussa verokortissa on. En ymmärrä milloin tuosta ikuisesta 20% veromyytistä päästään eroon. Itselläni on tällä hetkellä veroprosentti 10, kiitos isohkon asuntolainan ja sen että ehdin olla vain 4kk tänä vuonna töissä.

Ja miten niin ei kannata tehdä lyhennettyä päivää? Teen 6h työpäivää (tasan 6h, lounastaukoa ei ole pakko pitää 6h työajalla) ja lapsien hoitopäivä on 7,5 tuntia (työmatkoihin menee noin 45min/suunta). Jos tekisin täyttä päivää työaikani olisi 7h45min (sis.0,5h lounaan). Se pidentäisi lasten hoitopäivää ja lyhentäisi jokailtaista yhdessäoloaikaa ihan kiitettävästi. Itse olen sitä mieltä että 1v8kk ja 4v lapseni ansaitsevat lyhyemmän hoitopäivän ja virkeämmän äidin 5 päivänä viikossa ennemmin kuin pidemmät hoitopäivät ja yhden vapaapäivän lisää. Lisäksi töiden kannalta on konttorirottatyössä hankalaa olla aina esim perjantai kokonaan pois töistä.
 

Yhteistyössä