Osaomistusasunto!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ihmettelen tässä, että miten tuo osaomistus on mahdollinen/olevinaan kätevä juttu?
Jos otan lainaa 70 000e, osaomistusasunnon myyntihinnan verran siis, mikä velattomana maksaisi n. 250 000e, niin sen vastikkeen + vuokranhan on oltava ihan älytön. Lisäksi joudun maksamaan sitä 70 000e lainaa pankille koko ajan sen vuokran lisäksi. Eikö silloin kannata ostaa suoraan oma asunto hintaan 200 000e?? Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?

Niin, hyöty näkyy vain silloin, kun on itse jo etukäteen sääästänyt tuon 70 000e ja pankkilainaa näin ollen ei tarvita. Elikkäs ei tarvitse ottaa lainaa päästekseen pienellä rahalla "hyvään" asuntoon kiinni ;)

Ei niissä kaikissa asunnoissa ole noin paljon se lunastushinta, että pääsee asumaan. Mun mies osti 5v sitten ja maksoi sillon jotai 13 000mk, myytiin pois ja saatiin vajaa 20 000 euroa. Oli halpa asunto, kumpa olis vieläki niin halpa mutta ei mahduttu enää siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja asuntosäästäjä:
Niin, hyöty näkyy vain silloin, kun on itse jo etukäteen sääästänyt tuon 70 000e ja pankkilainaa näin ollen ei tarvita. Elikkäs ei tarvitse ottaa lainaa päästekseen pienellä rahalla "hyvään" asuntoon kiinni ;)

Tää on totta. Meillä oli osaomistusasunto ennen ja asumiskulut oli aikas isot.

Mulla 64 neliötä, vain 10v vanha talo. Kuussa maksan 530e, josta 130 e omistukseen lisää joka kuukausi. Loppuun saan vielä täyden opintotuen! Eli voin opiskella, saan tukea, asun edullisesti ja tilavasti sekä naapurit ei ole ihan pelkkiä työttömiä tai juoppoja yms.

Ja tosiaan kämppä maksoi 20 000e, johon lainaa 10 000. Eli korot kuukaudessa on jonkun kympin... Aivan sama. Lunastus hinta 8 vuoden päästä 85 000, tämän hetkinen arvo n.125 000 eli jonkun euron voi saada välistäkin (lue. 40 000). Joo joo asuntojen hinnat voi tipua ja se realisoituu vasta myydessä. Tai sit tulee yli inflaation verran vuodessa lisää...

Jos olette asunut osaomistusasunnossa ja haukutte niin kannattaa miettiä kuka se fiksu on ollut... Toisille ratkaisu sopii paremmin kuin hyvin!

Asumisoikeudessa ei ole mitään järkeä... Osaomistuksessa on.

PS. Noista tiedoista voi laskea vuokra/neliöhinnan... Pyörii jossain 6 lähellä... Ei paha!

Ihan ensinnäkin osaomistusmuotoja on erilaisia. On valtion korkotukirahoitteisia asuntoja joihin pätee laki. Sitten on osaomistusasuntoja, joita myy grynderi itse. Näihin ei päde lait vaan kauppakirjassa olevat sopimusket. Korkotukirahoitteiset osaomistus kämpät on ainakin mun mielestä hyvä vaihtoehto, jolla on halu muuttaa omaan asuntoon, mutta ei ole vielä mahdollisuutta ottaa sitä yli sadan tonnin lainaa.

Esimerkkinä minä itse :)
Muutin kolme vuotta sitten uuteen 60 neliöiseen asuntoon. Maksoin siitä 15000? (otin siis lainaa koko summan). Normaali vuokrahinta tällä hetkellä tällaisesta vuokraasunnosta Tampereella on vähintään 10 euroa per neliö eli 600 ?. Nyt maksan itse vuokraa 430?. Erotuksena vuokralla asumiseen minulla jää siis 170 euroa kuukaudessa tuon pienen lainan maksuun.

Kun siitä otetaan vielä korot pois maksan siis periaatteessa yli sata euroa pankkiin säästöön omaa asuntoa varten (jos tähän en jää asumaan) vaikka käyttäisin asumiskuluihin saman verran rahaa, mitä vuokralla asuja käyttää vuokraansa.

Tietenkin jos on omaa pesämunaa säästössä, varma ja hyväpalkkainen työ on varmasti järkevämpää ostaa asunto kokonaan. Minulla sitä mahdollisuutta ei ollut, kun äitin siipien suojasta aloin asuntoa etsimään :)

Itsekkin olen laskenut, että jos nyt voisin asunnon itselleni lunastaa myydessä pois voisin helposti saada 20 tonnia voittoa tästä.

Lopuksi täytyy vielä varoittaa vapaarahoitteisista osaomistusasunnoista. Jos sellaista ootte hankkimassa LUKEKAA NE SOPIMUKSET TARKASTI, ETTEI TULE IKÄVIÄ YLLÄTYKSIÄ MYÖHEMMIN

Itselläni v. 2005 valmistunut 40 neliöinen osa-omistusasunto Espoosta. Yhtiön laina on korkotuettu. Muutin asuntoon 07/2008 jolloin vuokra/vastike oli n. 400? kk. Otin lainaa koko osa-omistusmaksun 14.000?, jota lyhennän 300? kk. Asumiskulut olivat muuttaessani noin 700 ? kk, josta siis tuon 300? lyhensin pankille. Korkojen laskettua rahoitusvastike on laskenut ollen nyt 290? kk. Myös osa-omistusmaksua olen jo saanut lyhennettyä noin puolet. Ratkaisu on ollut loistava. Vaikka asunto on pieni, asumiskustannukset ovat erittäin kohtuulliset ajatellen sitä, että asunto on p-kaupseudulla. Yhtiö on hiljainen ja julkinen liikenne toimii. Tarkoitukseni on kerätä pientä pesämunaa ja muuttaa parin vuoden sisällä hieman isompaan osa-omistusasuntoon, mutta ehdottomasti korkotuettuun yhtiöön. Suosittelen muillekin, jotka eivät halua ottaa isoa pankkilainaa. Jossain sitä on kuitenkin asuttava.

Osaomistusasunto hyvä vaihtoehto, jos ostaa hyvältä alueelta pääkaupunkiseudulta. itse ostanut 10v. sitten 70m2 asunnosta 10% osuuden 14.000e. Maksan vuokraa 700e/kk. 10v. kuluttua voin lunastaa kokonaan itselle hintaan 120.000. Tämän alueen vastaavankokoiset asunnot nyt hinnoissa 300.000e. Voin myydä omistamani 10% osuuden mihin tahansa hintaan. Talo on Saton ja on saanut valtion korkotukipäätöksen 2001. Tieto on faktaa tarkistettu Espoon asuntopäälliköltä. Jotkut väittävät näillä palstoilla ettei saa myydä voitolla jopa Sato väittää niin, koska haluaa ostaa asunnot itselleen. Ostajan ja myyjän kannattaa ottaa Espoon kaupungin asuntopäälliköltä selvää, eikä uskoa kaikkia juttuja.