Osallistuvatko teidän 4-5-vuotiaat laululeikkeihin esim. päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelen"

Vieras
Sain taas tänään viestiä että ei mennyt yhteisleikkihetki ihan putkeen. Lapseni kieltäytyi tulemasta riviin muiden kanssa leikkimään vaan meni huoneen perille ja siellä nurkassa itsekseen sitten "leikki". :( Tätä on tehnyt ihan aina, taaperosta asti. Rakastaa musiikkia, kotonakin kuuntelee sitä koko ajan laidasta laitaan, siitä ei ole kyse. Pienenä, ennen päiväkotia, kävi kerhossa eli tietää kyllä miten tilanteessa ollaan. Laululeikit eivät vaan suju...

Kuinka sujuvasti muut 4-5-vuotiaat osallistuvat?

pk:n työntekijän näkökulmasta sanoisin, et useammat osallistuu, mut aina joukkoon mahtuu ryhmässä heitä jotka mieluummin leikkivät ja laulavat "hiljaisesti". Oletettavasti lapsesi on muutenkin hiljaisempi?...

Toinen osallistunut aina, toinen ei oikeen välitä. Välillä vetäytyy pois ja sanoo ettei halua, joskus on mukana mutta ei halua laulaa. Poika kyseessä. Mutta ei kukaan siitä senkummemmin ole sanonut.

Meijän 4v osallistuu tosi aktiivisesti, ei malttaisi millään lopettaa. Samoin 3-vuotias. Mutta tottakai lapset on erilaisia, jotkut eivät ole niin aktiivisesti mukana kuin toiset. Heitä saattaa kiinnostaa muut asiat. Ei kuulosta mun mielestä mitenkään vakavalta.

Musiikkileikit kuulemma erittäin kiinnostavia, niinkuin kotonakin. Oletko kysyny lapselta asiasta? Kai tuon ikäinen osaa jo sanoa miksi ei osallistu, ja häntä voi kannustaa asiaan :)

Kiitos. Lapsi sanoo ettei halua osallistua, ei muutenkaan välitä yhteisleikeistä ja tuntuu että hänen on vaikea käsittää leikkien sääntöjä ennenkuin ne vääntää rautalangasta ja opastaa häntä jokaisen askeleen erikseen. Tykkää leikkiä mielikuvitusleikkejä pareittain tai pienellä porukalla, mutta noista ryhmätekemisistä ei tule koskaan mitään. :( Ei ole hiljainen, varsinainen uhkarohkea moottoriturpa pikemminkin!

kyllä mä kattelin tuossa vaiheessa ihmeissäni koko tarhatouhua, oli niin paljon ihmeteltävää. Ei siinä paljon kerennyt laulamista miettiä, vaikka kotona laulatti aina.

Armeijan päiväkotiko se on, pakolliset piirileikit? Miksi tuonikäisen pitäisi laulaa piirissä jos ei laulata?

Kysyn teiltä joiden lapset osallistuvat, että ovatko aina tykänneet osallistua? Oma poika on vasta vajaa 3-vuotias, mutta ei pätkääkään kiinnostunut mistään yhteisleikeistä/laululeikeistä, puuhailisi jotain ihan omiaan tai sit jos "pakottaa" istumaan ja seuraamaan niin saattaa vähän aikaa katsella mitä muut tekevät mutta ei lähde ollenkaan mukaan. Ei edes vaikka samaa leikkiä olisi vuosi tehty, että luulisi käyneen tutuksi... Ja tykkää muuten musiikista ja laulamisesta jne.

Meillä tyttö 5v ja poika vajaa 3v. Tarhassa ovat eri ryhmissä, mutta tälläiset leikit tapahtuvat yhdessä. Lisäksi kerran viikossa "sisaruskerho" että enkkukerho.
Tälläisiä kommennteja tarha kertonut:
Tyttö mökötti, eikä tullut aamuhetkeen. Poika: Ellen, tuu tänne! EEELLLEEEN! Sä oot tosi kiva! Ellen oo niin kiltti ja tuu tänne veikan viereen istumaan. Tule Elluskainen (:D) nyt tänne... Ei oo mitään pelättäävää...
Ja niin neiti oli sit mennyt, tosin hoitajan viereen. Eli laulujut käy joskus, mutta satunnaiseti tuollaista.

Enkkukerhossa tyttö oli opetellut numerot yhdestä kymmeneen ja poika yhdestä neljään.
Kerhossa lapset luettelivat niitä laulaen. Poikaan iski ujopiimä ja juoksi pois.
Tyttö tuumasi, etten mäkään tule, jos mun veikka ei tule.
Muksut olivat sitten siellä nurkassa.
Tyttö sanoi: "Leevi, älä välitä. Ei ne pure sua. Ei ne oo purru sua ennenkää. Eikä ne ees sanonu sillee. Ne ei oikeesti naura sulle Leevi, vaikket sä osaiskaan laulaa. Ku sä osaat."
Tälläistä samanlaista on ollut myös kaveruksilla. Tälläinen toiminta sitten saa lapset kannustamaan toinen toisiaan. Toimii.
Kotona tilanteita:
Äiti. Heitin Elleniä pallolla.
"Just. Vai sellaista teit. Mitähän Leevi voisit tehdä nyt?"
Onks pakko pyytää anteeksi?
"Oliskohan?"
Joooooo...
"Sitten pyytämään. Hep."
Elleen... Mä oon toosi surullinen. Harmi että sinua sattui. Itketkö vielä? Tuliko sulle harmi?
Ellen?
"Mitä jos pyytäisit nyt jotain? Pyydä anteeksi."
Leevi laulaa :
AAAANNNAA AAAAANTEEEKSI. Anna aaanteeksi. anna anteeksi, anna anteeksi.
E: Lopeta toi raakkuminen. Sähän pelkäät tarhassakin laulamista, mitä sä mulle laulat?

Tästä sai sitten Neiti puhuttelun.

Pannukahville. Meidän esikoinen joka ei tykännyt, ei tykännyt missään vaiheessa. Kuopus joka tykkää on vauvasta asti nauttinut musiikista ja lähtenyt heti mukaan laululeikkeihin kun mahdollisuus on tullut. Hassuja tilanteita tuon esikoisen kanssa. Toiset laulaa kevätjuhlissa innoissaan ja tämä nostelee sukkiaan ja haukottelee.