Osaketietäjiä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
Ottis
Kaappien perukoilta löytyi jokunen, aikoinaan arvokaskin osakekirja erääseen yritykseen, joka nykyäänkin olemassa on, vaikkakin yhdistynyt jokusen muun kanssa vuosien saatossa. Mistä saisi tietoa, onko noilla papereilla nykypäivänä mitään arvoa?

....
Alkuperäinen kirjoittaja Ottis:
Kaappien perukoilta löytyi jokunen, aikoinaan arvokaskin osakekirja erääseen yritykseen, joka nykyäänkin olemassa on, vaikkakin yhdistynyt jokusen muun kanssa vuosien saatossa. Mistä saisi tietoa, onko noilla papereilla nykypäivänä mitään arvoa?
On arvokas, vaikka olisi koppia 80-luvulta.
Kunhan on olemassa, niin arvo on noussut.

Katsopa pörssikursseja niin selviää.
En osaa paremmin sanoa, mies osaisi kunhan tulee töistä niin voin häneltä kysyä mutta varmasti siihen vaikuttaa sekin mikä yritys ja kuinka paljon niitä osakkeita on.

Ehkä itse osakekirjalla on jotain nimellistä arvoa, niitähän ei nykyään enää käytetä.

Mies sanoi: Kannattaa viedä osakekirjat pankkiin ja pankki selvittää minkä yhtiön osakkeita ja onko niillä arvoa. Sen jälkeen pankki siirtää ne arvo-osuustilille minkä kautta ne voi myydä pörssissä. Olettaen että kyseessä on pörssiyhtiö nykyäänkin.

Itikka on nykyään Atria, joten voisi olettaa että niillä jotakin arvoa voisi olla. Mutta tarkemmin tosiaan selviää kun vie pankkiin.

Itse osakekirjalla ei ole arvoa, paitsi keräilijöiden piirissä. Kun ne vie pankkiin niin pankkihan ne luonnollisesti muuttaa paperit arvo-osuuksiksi ja itse paperi tuhotaan pankin toimesta.

Yhteistyössä