Osaisko joku jeesata? (äitiysloma+hoitovapaa+äitiysloma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos ken jaksaa vastata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos ken jaksaa vastata

Vieras
Äitiyslomaa on jäljellä reilu 2kk, ja tilanne on se että olisin hoitovapaalla heinä, elo ja syyskuun. Lokakuussa alkaisi sitten uusi äitiysloma.

Nyt pitäisi täyttää tuo hoitovapaahakemus kelalle ja työpaikalle, mietin vain että haenko tarkat päivät eli kun äitiysloma loppuu niin siitä eteenpäin siihen asti kun alkaa seuraava äitiysloma?

Eli täytyykö mun laittaa nuo tarkat päivät hakemuksiin? Tietysti hoitovapaan aloituspäivä on tärkeä, mutta miten siitä eteenpäin? Eikös sitten uusi äitiyslomahakemus kumoa tuon hoitovapaan, ettei sen välttämättä tarvitse olla juuri päivälleen oikein? Mietin vain, että jos vaikka laskettua aikaa siirrettäisiin joskus, tai jotain...

Vai voinko laittaa vain hoitovapaan aloituspäivän ja jättää tyhjäksi lopetuspäivän? Uusi äitiyslomahakemus menisi sitten perästä päin kun viikkoja on tarpeeksi.... Help ;)

Laitat hoitovapaan alkamispäiväksi seuraavan päivän milloin äitiyslomasi loppuu.Eli jos äippälomasi loppuu esim. 15.5. niin hoitovapaasi alkaa 16.5. ja uuden äitiyslomasi laitat alkamaan tasan kuukautta aikaisemmin ennen laskettua aikaa. Ne katsoo kelasta ne päivät sit oikein rahojen tulojen kannalta.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
uuden äitiyslomasi laitat alkamaan tasan kuukautta aikaisemmin ennen laskettua aikaa.

Ei näin vaan menet kelan nettisivulle ja lasket siellä olevalla laskurilla lasketun ajan mukaan sen äitiysloman aloituspäivän. Eli sinne ei tarvi muuta kuin syöttää laskettu aika, valita 30 vai 50 päivää ennen ja painaa nappia. Laskee siis pyhät ja kaikki muut huomioon ottaen oikean äitiysloman aloituspäivämäärän ja menee heti kerralla oikein.

Ei sun LA enää mihinkään muutu, loman alkaminen määritellään siinä viikon 22 neuvolassa annettavan todistuksen lasketun ajan mukaan.

Kelan sivuilla on tosiaan laskuri. (Loman tosin saa aloittaa ihan minä päivänä tahansa 50 ja 30 arkipäivän välillä ennen LA:ta. Jos sen haluaa aloittaa 43 päivää ennen LA:ta laittaa vaan laskuriin tiedon ja se laskee sen päivämäärän.)

Mun mielestä on ihan sama, vaikka laittaisit alkupäiväksi sen jolloin alkaa ja loppupäiväksi sen kun lapsi täyttää 3v. Kun teet äitiyspäivärahahakemuksen, niin silloin automaattisesti sun hoitovapaa-aika loppuu tai siis tietty silloin kun se raha-aika alkaa.

Kannattaa olla tarkka päivien kanssa työpaikan suhteen.
(esim:)Kaupan alalla jos olet hoitovapaalla, et voi sitä keskeyttää aloittaaksesi äitiysloman.
(siis paperilla) Äitiyslomaltahan kertyy vuosilomat normaalisti, mutta hoitovapaan ajalta ei.
Olin itse hakenut hoitovapaata elokuun loppuun. ´Työnantajan kitrjoissa aloitin äitiysloman vasta kun hoitovapaa oli pidetty. (menetin 2kk, eli 4-5päivän lomakertymän)
Tämä varmistettu viime vuonna liitosta, ja tarkka työnantaja voi näin menetellä :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa olla tarkka päivien kanssa työpaikan suhteen.
(esim:)Kaupan alalla jos olet hoitovapaalla, et voi sitä keskeyttää aloittaaksesi äitiysloman.
(siis paperilla) Äitiyslomaltahan kertyy vuosilomat normaalisti, mutta hoitovapaan ajalta ei.
Olin itse hakenut hoitovapaata elokuun loppuun. ´Työnantajan kitrjoissa aloitin äitiysloman vasta kun hoitovapaa oli pidetty. (menetin 2kk, eli 4-5päivän lomakertymän)
Tämä varmistettu viime vuonna liitosta, ja tarkka työnantaja voi näin menetellä :(

peesaillaan, tosin minulla ei ollut kyse kuin ½kuusta eli yhdestä lomapäivästä, mutta...
siis työnantajan näkökulmasta olet hoitovapaalla niin pitkään kun olet ilmoittanut olevasti. äitiysloma ja sen edut alkavat vasta sitten.

Siis kyllä mä tiedän ton kelan laskurin ja osaan sillä katsoa milloin äippäloma päättyy ja milloin seuraava alkaa. Ja voihan tottakai la muuttua jos ultrassa viikot heittää yli viikolla.

Se pointti oli tässä se, että haenko hoitovapaata tarkoilla päivillä näiden kahden äippäloman välistä, vai voinko hakea esim. just ton 3 vuotta samantien, että kumoaako seuraava äippäloma hoitovapaan.

Taidan hakea tarkoilla päivillä ;)

Eli mä ymmärrän niin että jos äitiyslomasi loppuu esim. 30.6. ja seuraava alkaa 1.10. Niin haet hoitovapaata ajalta 1.7.-30.9. EIKÖS VAIN, OSASINKO NEUVOA OIKEIN? =)

Ihan vinkiksi vaan, että itse tein niin, että laitoin hoitovapaan loppumaan muutaman viikon (noin kolme viikkoa) ennen seuraavan äitiysloman alkamista. Tuon kolmen viikon aikana pidin vuosilomia. Tällöin meidän työpaikalla asia katsottiin niin, että olin ollut välillä "töissä" (vuosilomalla) ja siten sain taas uuden äitiysloman alussa sen 3 kk palkkaa. Mutta tuo ilmeisesti riippuu työpaikasta/työehtosopimuksesta. Ja jossain voi olla, että täytyy esimerkiksi olla täysi kuukausi välissä töissä, että saa palkkaa äitiysloman alussa. Mutta siis tarkat päivät itsekin laitoin.

Yhteistyössä