osaako täällä ketään auttaa, Lestadiolaisuudesta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden vaiheilla.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden vaiheilla.

Vieras
Hei ! Osaako kukaan auttaa minua yhtään. Minua on alkanut kovasti kiinnostaa Lestadiolaisuus, olisin valmis lähtemään seuroihin ym. Kauan tämä on kutkutellut mielessäni, ensimmäisen kerran muistan ajatelleeni asiaa kun olin 13-vuotias. Ainut ongelma on mieheni joka siis estää minua. Hän ei ole niitä uskovaisimpia ihmisiä, toisin kun minä. Olen yrittänyt pyytää että lähtisi kanssani seuroihin ja kertoisi vasta sitten mielipiteensä vaan ei ! Mitähän muut lestadiolaiset ajattelisivat jospa lähtisin kaksin lapseni kanssa seuroihin ? Ja mitä he ajattelisivat meistä, kun avoliitossa asutaan jne..

Miksi juuri lestadiolaisuus kiinnostaa. Haluatko kuulua tuollaiseen yhteisöön ja kiinnostaako sinua usko ollenkaan. Jospa aloittaisit ihan käymällä kirkossa, naisten raamattupiireissa ym.

mene ja liity..
ja lopeta provoilu..
paskanjauhantaa - en usko sanaakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja kahden vaiheilla.:
Hei ! Osaako kukaan auttaa minua yhtään. Minua on alkanut kovasti kiinnostaa Lestadiolaisuus, olisin valmis lähtemään seuroihin ym. Kauan tämä on kutkutellut mielessäni, ensimmäisen kerran muistan ajatelleeni asiaa kun olin 13-vuotias. Ainut ongelma on mieheni joka siis estää minua. Hän ei ole niitä uskovaisimpia ihmisiä, toisin kun minä. Olen yrittänyt pyytää että lähtisi kanssani seuroihin ja kertoisi vasta sitten mielipiteensä vaan ei ! Mitähän muut lestadiolaiset ajattelisivat jospa lähtisin kaksin lapseni kanssa seuroihin ? Ja mitä he ajattelisivat meistä, kun avoliitossa asutaan jne..

Ei millään pahalla, mutta suosittelen joitain muita seuroja, kuin lestadiolaisten. Itseäni, vaikka olen uskossa, ei kelpuutettu uskonsisareksi, sanotiin, että me ollaan lestadiolaisia, kun sanoin, että ollaan varmaan uskonsisaria. Tiukka ja omissa asioissaan pyörivä piiri.

Kaikki sanellaan ylhäältäpäin ja samassa muotissa pitää olla kaikkien, muuten tulee keskustelua.

mene vain lastesi kanssa.Siellä tapaat lestadiolaisia äitejä ja voit heille kertoa miksi tulit ym.mukavia ihmisiä ja ilahtuvat varmasti tulostasi.
seuroissa voi käydä vaikkei liityisikään heihin ja tehdä sitten ratkaisunsa.

ensinnäkin tämä ei ole PROVO ! haloo !

Ja siis ei olla kumpikaan lestaperheestä. Asutaan sellasella paikka kunnalla missä on paljon lestadiolaisia.. mutta ei se päätökseeni ole vaikuttanut. On vaan ollut jo jonkun aikaa sellanen tunne että se tuntuu oikealta...

Mikäli minä tuntisin tarvetta liittyä johonkin uskonlahkoon, se olisi ehdottomasti vanhoillislestadiolaisuus. He eivät yritä väenvängällä käännyttää.
Minä olen jopa käynyt vanhoillislestadiolaisten seuroissa, minua ei siellä yritetty käännyttää, uteliaita katseita sain osakseni punaisen hiuskuontaloni ja lävistettyjen korvieni ansiosta, mutta minua se ei haitannut.
Tapasin siellä myös nykyisen parhaan ystäväni.

Rauhanyhdistyksen seurat on avoimia KAIKILLE! Joten jos sinua kiinnostaa, mene rohkeasti vain käymään. Ja ei todellakaan käännytetä pois eikä pakoteta mihinkään. Ja jos haluat tehdä tuttavuutta, menet rohkeasti vaan juttusille! :) toivottavasti löydät sieltä avoimia ihmisiä ja ihmisiä kenen kanssa voit jutella mielessä olevista asioista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja berttis:
Rauhanyhdistyksen seurat on avoimia KAIKILLE! Joten jos sinua kiinnostaa, mene rohkeasti vain käymään. Ja ei todellakaan käännytetä pois eikä pakoteta mihinkään. Ja jos haluat tehdä tuttavuutta, menet rohkeasti vaan juttusille! :) toivottavasti löydät sieltä avoimia ihmisiä ja ihmisiä kenen kanssa voit jutella mielessä olevista asioista. :)

Kiitos ! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei mulla nyt mitään tiettyä syytä ole että miksi juuri lestadiolaisuus. Ajatus siitä tuntuu vaan hyvältä.

Minä ymmärrän hyvin, miksi vanhoillislestadiolaisuuteen syntyneet ihmiset pysyvät liikkeen sisällä. Mutta liikettä ystävien kautta läheltä seuranneena en kyllä keksi yhtään syytä, miksi kukaan liittyisi siihen käännynnäisenä, jos vielä avopuolisokin ajatusta vastustaa.

Sen reippaan ja mukavan julkisivun takana nimittäin on sellainen arvomaailma, jota on nykypäivän ihmisen vaikea omaksua muuten kuin siihen kasvamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Ei mulla nyt mitään tiettyä syytä ole että miksi juuri lestadiolaisuus. Ajatus siitä tuntuu vaan hyvältä.

Minä ymmärrän hyvin, miksi vanhoillislestadiolaisuuteen syntyneet ihmiset pysyvät liikkeen sisällä. Mutta liikettä ystävien kautta läheltä seuranneena en kyllä keksi yhtään syytä, miksi kukaan liittyisi siihen käännynnäisenä, jos vielä avopuolisokin ajatusta vastustaa.

Sen reippaan ja mukavan julkisivun takana nimittäin on sellainen arvomaailma, jota on nykypäivän ihmisen vaikea omaksua muuten kuin siihen kasvamalla.

Tarkentaisitko mielipidettäsi? Olen käännynnäinen enkä ole kokenut vaikeaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja R:

Kuinka sinut otettiin vastaan kun käännyit tähän uskonlahkoon ? Seurusteletko jonkun lestan kanssa vai ?

Useimmat ihmiset ovat aikuisikäänsä mennessä muodostaneet käsityksensä monista maailmankatsomuksellisista asioista. Itsekin olen ihaillut vanhoillislestadiolaisten yhteisöllisyyttä, mutta minun olisi aivan mahdotonta hyväksyä liikkeen parissa vallitsevat ajatukset naisen asemasta, homoseksuaalisuudesta tai vaikkapa itsetyydytyksestä.

Useat meistä ovat myös kasvaneet luterilaiseen uskoon, jonka kanssa vanhoillislestadiolaisuus on opillisesti mielestäni suuressa ristiriidassa.

Tietenkään, jos maailmankatsomustaan ei ole ikinä sen kummemmin miettinyt, ei sitä varmaankaan muuttaakaan tarvitse.

reippaan ja mukavan julkisivun takana nimittäin on sellainen arvomaailma, jota on nykypäivän ihmisen vaikea omaksua muuten kuin siihen kasvamalla.

Me asutaan Pohjanmaalla ja täällä on voimakas lestadiolaisuus. Se vaikuttaa myös politiikassa ja firmoissa. Pääosin kaikki tuntuvat olevan liikkeeseen kuuluvissa perheissä kasvatettuja.

Kuulin että lestadiolaiset itse ovat olleet huolissaan siitä kun ei liity ulkopuolisia. Sanotaan että tämän takia ehkäisykielto on olemassa että liike ei kuolisi. Mene ja tiedä.

Olen käännynnäinen enkä ole kokenut vaikeaksi.

Aivan totta... Turhia ennakkoluuloja on hirveästi! Me ite halutaan pitää kaikkien kanssa hyvät välit. Monella uskovaisella on ei lestadiolaisia ystäviä pilvin pimein. Ollaan suvaitsevaisia. Ehkä kannattaisi tutustua meikäläisten todellisiin asenteisiin esim tästä:

http://freepathways.wordpress.com/2009/11/03/ystavyys/

Yhteistyössä