Osaako kotiäidit käyttää aivojaan vai ei,ovatko he muita tyhmempiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta vaan mieleen kun siinä viisikymppinen isoäiti sanoo ettei kotiäidit osaa käyttää aivojaan. Osaatko sinä kotiäiti käyttää aivojasi?

Ikävä kyllä täytyy sanoa että pitkään kotona olleilla äideillä sumentuu joskus taju työelämästä ja todellisuudesta, eletään omassa pienessä kuplassa jossa totuus määrittyy omista kuvitelmista ja tuttavien juoruista.

kotona aivot jumittuu. Ja jokainen lapsi syö äidin aivoista 7%, että ajattelepa kotiäitiä jolla neljäkin lasta, niin ei siellä enää kauheasti ajatukset päässä pörrää.

Oikeasti, eihän se niin mene, kotiäitinäkin voi pitää mielensä virkeänä, mutta kyllä se töitä vaatii. Ei parane jäädä vaan pyörittää kotia, vaan täytyy välillä tehdä jotain "omia juttuja", harrastuksia tms. missä ajatukset pääsevät irti arjesta ja näkemään muutakin. Jaksaa kotonakin paremmin.

[QUOTE="Miäs";29451083]Ikävä kyllä täytyy sanoa että pitkään kotona olleilla äideillä sumentuu joskus taju työelämästä ja todellisuudesta, eletään omassa pienessä kuplassa jossa totuus määrittyy omista kuvitelmista ja tuttavien juoruista.[/QUOTE]

Jaahas, ja minkäs kokoiseen otantaan koulutusta-vaille-valmis-valmis-professorin tutkimustulokset perustuvatkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29451056:
Tuli tuosta toisesta ketjusta vaan mieleen kun siinä viisikymppinen isoäiti sanoo ettei kotiäidit osaa käyttää aivojaan. Osaatko sinä kotiäiti käyttää aivojasi?

Useimmiten tuo isoäiti on aika ilkeä. Vaikuttaa ainakin siltä tai sitten provoaa.

Kyllä mun aivot on ihan jäässä. Oon väsynyt kun pienin nukkuu huonosti. Mitään oikeasti ajattelua vaativaa en joudu tekemään, joten tuskin tässä hirveästi kehittyy. Englanninkielikin on selvästi unohtunut kun ei lue asiatekstiä englanniksi enää. Sumussa vedetään päivästä toiseen.

Toivon, että tilanne palautuu, kun saa taas nukkua pidempää ja palaa töihin. Hah.

[QUOTE="kotona";29451102]kotona aivot jumittuu. Ja jokainen lapsi syö äidin aivoista 7%, että ajattelepa kotiäitiä jolla neljäkin lasta, niin ei siellä enää kauheasti ajatukset päässä pörrää.

Oikeasti, eihän se niin mene, kotiäitinäkin voi pitää mielensä virkeänä, mutta kyllä se töitä vaatii. Ei parane jäädä vaan pyörittää kotia, vaan täytyy välillä tehdä jotain "omia juttuja", harrastuksia tms. missä ajatukset pääsevät irti arjesta ja näkemään muutakin. Jaksaa kotonakin paremmin.[/QUOTE]

Meillä on viisi lasta ja olen kotiäiti. Samaan aikaan olen kuitenkin yrittäjä ja teen töitä kotona. Kun alan laskeskella, kuinka paljon lapset ottavat aivoistani ja lisäksi sitten tämä kotiäitiys syö oman osansa, niin mitä ihmettä voin enää tarjota asiakkaille?!

Kotiäitien harvemmin tarvitsee sen kummemmin haastaa itseään älyllisesti siellä kotona. Usein ulosantikin on surkastunut lähes lapsen tasolle, täälläkin sen huomaa miten kaikki on "super tylsää" ja "tooosi kivaa".

[QUOTE="Kukka";29451184]Meillä on viisi lasta ja olen kotiäiti. Samaan aikaan olen kuitenkin yrittäjä ja teen töitä kotona. Kun alan laskeskella, kuinka paljon lapset ottavat aivoistani ja lisäksi sitten tämä kotiäitiys syö oman osansa, niin mitä ihmettä voin enää tarjota asiakkaille?![/QUOTE]

mekaanista suorittamista

Olin yh äiti yli 4 vuotta ja myös odotin yksin.

Olin kaksi ensimmäistä vuotta kotona lapsen kanssa ja töistä jäin pois silloin, kun äitiysloma alkoi. Itse koen, että vaikka toki olin myös hajamielinen ja hössöttävä kotiäiti niin myös viisastuin ja etenkin aikuistuin. Olinhan ollut ennen raskauden toteamista vähän niin kuin tuuli ajolla ilman minkäänlaista elämän päämäärää.

Viisastumisesta kertoo jo sekin, että suoritin loppuun opintoni etuajassa tuon 2 vuoden kotona olon jälkeen paremmin kuin olisin koskaan uskonut koulussa pärjäävänikään eli hyvin ja kiitettävin arvosanoin. Huolimatta siitä, että koulumatkaa tuli joka päivälle yli 100 km, kotihommat, pieni haastava lapsi ja kotitehtävät kysyi tietysti välillä voimia. Miksi? Koska osasin arvostaa sitä koulussa käyntiä, koska koin sen ansaituksi lomaksi, josta en halunnut luopua mistään hinnasta! :D

Huvittaa se ajatus, että ihmisestä tulee muka jotenkin terävämpi, kun jättää lapsensa muiden hoidettavaksi ja leuhottaa itse päivittäin pois kotoaan johonkin, tekemään jotain :DDDD

Jatkuvat rutiinit ilman aivojen harjoittamista tylsistyttää kenet vaan jonka elämä on urautunut samoihin kuvioihin.

Se on sama onko kyse koti_vanhemmuudesta_ tai siitä että elämäsi on yhden työn suorittamista jossa et joudu käyttämään aivojasi.

Monipuolistamalla saa aivotkin jumpattua, harrastukset, sosiaaliset tapahtumat jne.

Vaikka puhutaan, että aivojen kehitys loppuu siinä kolmenkympin ja kahdenkympin välissä, niin se ei ihan täysin pidä paikkansa mustavalkoisesti, eli biologinen kehitys loppuu, mutta ei itse aivojen kapasiteetin käyttäminen.

Ja se että olet kotona lapsen kanssa pääasiallisesti ei itsessään pelkästään tee sinusta tyhmempää kuin mitä voisit olla, vaan valitsemasi elämäntapa. Jaksatko / pystytkö ylläpitämään aivoille virikkeitä sen lisäksi että hoidat lasta myös. Lepo on tässä asiassa myös tärkeää.

Joskus toki elämässä ei ole paljoa vaihtoehtoja, mutta jos vuosi toisensa jälkeen pyörii samoja ratoja ilman haasteita itselleen, se on ihan oma valinta jo, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että "ei pysty" tekemään mitään kun on lapsi.

Töissä käyvien äitienkin kannattaisi panostaa niihin asioihin, mitä lapsen kehitys ja kasvu vaativat. Se kehittää myös itseä, toisin kuin jokin yksipuolinen työn tekeminen ;)

Dipt ei taida olla eikä ole ollut kotiäiti :P yllättäviä älyllisiä haasteita meinaan kotiäidiltä vaaditaan. :D edellisessä työssänikin oli helpompia ongelmia kuin kotona. Yksi ""kiva"" esimerkki on miten saat lapsen ruumiin osan kuten käden, jalan, pään pois paikasta josta se ei tule pois ja miten ihmeessä se sinne on päässyt :) tai näin 4v ja 1v lasten kanssa ollessa ne mitä ihmeellisemmät kysymykset joihin ei ole edes tavallaan vastausta mutta lapsi niitä vaatii ja miten saada se pieni lapsi ymmärtämään. Tai vielä kun vilkas ja pahoja tekevä tuo nuorepi niin miten estät pääsyn pistorasioille juuri tällä hetkellä kun talosta ei näitä lapsilukkojuttuja :P ole tai millä estät roskiskaappiin menon tai kuiva-aine kaappiin menon ettei sit tarttis niitä koko ajan siivoilla. Jne. Omia haasteita päivittäin kotiäitiydessäkin ja ei kai kellään pienen lapsen ja varsinkin hieman vaikeamman lapsen äidillä aivot voi toimia täysin väsymyksen vuoksi.. väitän että jos jollakin työelämässä olisi työuupumusta ei hänkään toimisi täysillä. Ja jos joku väittää vastaan niin voi aloittaa kokeilun herää yöllä 3-1h välein hetkeksi istumaan 3-6kg paketti käsillä ja sit voi joka toinen yö puoltuntii kävellä sen paketin kanssa ympäri kämppää ja noin 1kk kuluttua tulla kertomaan kumpi oli oikeassa :) ja siihen sit miettiä se että jopa osa joutuu heräilemään sen lapsen kanssa päälle vuoden (kuten minä :)) ajan.. että näin minä aivoton kotiäiti kommentoin tätä asiaa :D

Yhteistyössä