Osaako kaikki 1,5 vuotiaat syödä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liinu

Vieras
Meillä poika ei osaa. Joskus ottaa lusikan, mutta haluaa, että pidän itsekin lusikasta kiinni ja ohjaan suuhun sekä otan lusikkaan ruokaa, pidämme siis molemmat lusikasta. Mutta useimmiten syötän kokonaan. Sama juttu juomisen kanssa. Poika ei ole koskaan tykännyt nokkamukista vaan pullosta siirryttiin suoraan mukiin. Mutta jos poika ottaa sen itse, niin maito on varmasti jossain muualla kuin suussa. Mietin asiaa siksi, koska tammikuussa aloittaa tarhassa... eikä varmaan osaa siellä vielä syödä itse, vaikka ikää on noinkin paljon...

älä huoli, kyllä se siellä tarhassa oppii ihan varmasti. Yleensä tuon ikäiset osaavat syödä itse, poikkeuksena jotkut esikoiset joita syötetään liian pitkään. koita antaa vaan sitä lusikkaa tai anna pojalle oma ja itelle oma.

No ei meillä ainakaan. Lasista hörppyytetään, pitäisi itse kiinni mutta se menee sitten ihan pelleilyksi. Sama juttu lusikan kanssa - kerää vaan ruokaa lusikkaan, mutta lattialle ja pöydälle se menee, ei kertakaikkiaan halua laittaa sitä lusikkaa itse suuhun. Kyllähän ne nyt siellä tarhassa syöttää tuon ikäistä, hyväne aika..

Pianhan tuo oppii, jos nyt välillä ottaa lusikasta kiinni ja on sillä tavoin kiinnostunut itsekin osallistumaan. :) Kehu ja kannusta vain kovasti. Meillä taisi ensimmäisellä olla niin, että ei 1,5v. syönyt vielä itse, mutta kuukauden tai parin päästä söikin jo pääasiassa vain itsekseen.

Meillä poikaa syötettiin vieä reilun kahden ikäisenä, kun hällä ei ollu mitään halua syödä itse.... Nyt tyttö (1,2v) ei taas syöstu syömään muuta kuin itse.... että näin ainakin meillä...

ja meidän 3vee haluis, et äiti/isi/mummu syöttää häntä. Osais kyllä, mutta ei halua. Meillä on muutenkin aina väännetty kauheesti näistä syömähommista, kun mikään ei maistu ja painokäyrät -11. Terkkarikin luuli, ettei äiti anna lapselle tarpeeksi ruokaa :headwall:

Mut en kyllä ees tajunnu, et oisin voinu joskus 1,5v antaa syödä itse :ashamed: Oma moka, myönnetään ja edelleen taistellaan syömisten kanssa. Mutta palvelut loppuneet 2pvää sitten ja nyt jopa syö ite melkein koko annoksen. Sihtikurkku ja ronkeli :kieh:

meillä 1 vee 6 kk ja syö osan ite kyllä ja välillä kiljuu kun yritän autta...hän ite vaan.
Mut autan siinä sivussa toisella lusikalla ja meneehän tuo.

mut kova minäite kausi on menossa!!

Kyllähän ne siellä tarhassa viimeistään opetetaan syömään, mutta ei se välttämättä lapselle kovin mukavaa ole, jos lapsi ei esimerkiksi suostu syömään laisinkaan. Että ihan rohkeasti vaan, sotku kuuluu asiaan niin kotona kuin päiväkodissakin. Sapuskaa jemmaan jääkaappiin jos ei ensimmäinen annos mene alas, niin sitten seuraavalla kerralla on samaa pöperöä tarjolla, ja tietysti herkut pois siinä välissä. Kyllä se ruoka maittaa kun OIKEA nälkä tulee. Paremmin te tosiaan kotona pystytte siihen syömisen opettelemiseen keskittymään kun päiväkodissa sama täti hoitaa 4-5 lasta kerralla.

Yhteistyössä