orkideoista

Kastellaan upottamalla ruukku veteen hetkeksi, mutta itse kastelen välillä ihan lautaselle ja sitten kaadan jämät pois ja hengissä on ollut pari vuotta. Tosin kukkimaan en ole enää saanut. Lannoitan kasteluveden orkidealannoitteella 1-2 kertaa kuussa ja kukka on aika valoisalla paikalla läpinäkyvässä astiassa.

En ole ollenkaan puutarhuri-ihminen ja oikeat ohjeet löydät helposti joltain nettisivustolta.

Mitenköhän mä saisin ton omani kukkimaan??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 18:54 kukkanen kirjoitti:
Kastellaan upottamalla ruukku veteen hetkeksi, mutta itse kastelen välillä ihan lautaselle ja sitten kaadan jämät pois ja hengissä on ollut pari vuotta. Tosin kukkimaan en ole enää saanut. Lannoitan kasteluveden orkidealannoitteella 1-2 kertaa kuussa ja kukka on aika valoisalla paikalla läpinäkyvässä astiassa.

En ole ollenkaan puutarhuri-ihminen ja oikeat ohjeet löydät helposti joltain nettisivustolta.

Mitenköhän mä saisin ton omani kukkimaan??
Kokeileppas laimentaa vedellä se orkidealannoite ja laita suihkupulloon ja sitten suihkuttelet lehdille ja juurille,joka toinen viikko.Ja vielä jos sulla ois mahdollista kastella sadevedellä....
 
Ha-ku harmailee
Mä sain orkidean lahjaksi ja hoito-ohjeena seuraavanlaiset:
Kasvi pitää olla läpinäkyvässä ruukussa. Kasteltava kerran viikossa keitetyllä vedellä ja veden annetaan imeytyä 1½ tuntia, jonka jälkeen kaadetaan imeytymätön vesi pois. Näillä ohjeilla olen saanut kukan kukkimaan nämä pari kuukautta :)
 
Tittamaari
Keitettyä vettä sen vuoksi, että orkidea pitää happamasta :) Vesi täytyisi keittämisen (ja jäähdyttämisen) jälkeen koittaa pitää mahdollisimman hyvin sekoittamatta, koska kalkki laskee pohjalle.

Kaupasta löytyy myös ainetta vesijohtoveden happamoittamiseksi, jolloin ei tarvitse enää keitellä.
 
Itellä on neljä orkideaa,kolme niistä perhoskämmekkälajiketta.vanhin niistä ollu kolme vuotta.1 1/2 vuotta oli kukkimatta ja suivaantu kun katkasin kukkavarren sen vielä ollessa vihreä.eli kukinnan jälkeen kukkavarren on saatava kuihtua rauhassa.sen jälkeen sen voi poistaa jos häirihtee.

Orkidean paikka on mahdollisimman valosassa varsinkin nyt talven ajan että jaksaa alottaa mahollisen kukinnan.puutarhalta suositteli lisävaloa kukan yläpuolelle pimeän kaudeksi, muuten ei jaksa kukkia. ite oon huomannu ettei kukkiva orkidea tykkää olla ihan lähellä ikkunaa(meillä kapea ikkunalauta) nyt kylmänä kautena.Näyttää kukat nöksähtävän ja kuolla kupsahtavat. Oon uittanu seisseessä vedessä 1/2- 1 1/2h,millon mitenkin.Tärkeintä valuttaa ylimääränen vesi pois.eli en oo keitelly vesiä ja kukkimaan ovat aina alkaneet.Mut voi olla parempi keittää ja sadevesi aina paras.
jos ruukku alkaa vajumaan liikaa ni kannattaa laittaa männyn kaarnaa täytteeks.Suihkuttelu sillon tällön lehdille tekee hyvää nyt talviaikaan varsinkin kun kuiva huoneilma.
Jos halvalla haluaa noita saada ni kannattaa puutarhalta ostaa kukat puottaneita,kayyoo vaan et uudet alut on lähteny.ite sain 5:llä eurolla just yhen,ovh 30 e.

Helppohoitosia,suosittelen kaikille!
 

Yhteistyössä