oppilaat "unohdettiin" koulun pihalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jatkan tähän, kun en viitsinyt tuohon samaan ketjuun tuon syömään pakottamisen kanssa...olen siis saman ketjun aloittanut.

Eli siis tällainen ongelma myös, poika eilen puoliksi vahingossa kertoi muun jutun kautta, että nyt kun ovat toisen pojan kanssa uudessa koulussa olleet neljä päivää, niin kellojen soidessa sisälle, luokan ovi on ollut lukossa, niin ovat luulleet että pitää mennä takaisin ulos odottamaan (edellisessä koulussa 1.luokalla, opettaja haki oppilaat ulko-ovelta ja johti luokkaan...uudessa paljon isommassa koulussa pitää itse mennä sisälle ja odottaa käytävässä opettajaa...eivät jostain syystä ole tätä tajunnut ja aika niukasti mitään on neuvottu ja ohjeistettu vaikka on pojille ihan uusi ympärisö...tuntuu että olisi heti pitänyt osata olla talon tavoin.

No se pahin juttu tässä on se, että kukaan ei poikia hakenut pihalta, ovat kuulemma menneet sitten jossain vaiheessa kesken tuntia luokkaan kun ovet ovat olleet auki, mutta opettaja ei ole koko aikana kiinnittänyt mitään huomiota siihen että eivät ole olleet luokassa tai kun ovat kesken kaiken menneet luokkaan, ei ole tässä kohtaa kysynyt että mistäs pojat tulee tmv. ja siinä tilanteessa opettaja olisi voinut kerrata pojille miten kyseisessä koulussa toimitaan.

Mielipiteitä kaipailen....tästä laitoin myös viestiä opelle

Varmaan on opella ollut aloitushärdelliä myös, mutta olisi silti voinut kysyä että missä pojat olivat pyörineet.
Eikö ne pojat missään vaiheessa törmänneet luokkalaisiinsa?

Mutta ehkä se ope ajatteli että ne pojat oli myöhästyneet koulusta, tai kipeänä ja ajatteli että kohta tulee vanhemmilta tekstaria flunssasta tms. 26:sta oppilaasta kahden puuttuminen on usein ihan tavallista.
Kun kuitenkin olivat olleet jo 4 pv koulussa niin ope varmaan ajatteli että kyllä kaikki löytävät luokkaan, ja hänelle ei varmaan tullut mieleen että on 2 poikaa jotka tulkitsevat lukitun oven toisin kuin muut?

Ei tuo ole mun mielestä iso ongelma.

Sama vanhempiaan vedättävä satuileva lapsi on puuhannut omiaan, ja joutui siitä ongelmiin, ja vanhemmille on kerrottu väriteltyä totuutta.

Neljän koulupäivän aikana lapsi ei muka ole huomannut, miten koulussa mennään luokkiin?
Ihanko tosissasi väität lapsesi kuvitelleen olevansa oikeassa paikassa, kun ei jäänyt sinne luokan oven eteen missä ne kaikki luokkatoveritkin olivat, vaan lähti kahdestaan kaverin kanssa ulos, jossa ei ollut ketään muuta oppilasta? Pidätkö lastasi niin tyhmänä, ettei hän olisi tajunnut olevansa väärässä paikassa?

Eikö mikään tässä huonossa valeessa herätä epäilyksiä? Jos minä olisin kengissäsi, olisin aloittanut kyselemällä, mihin lapsi sen kaverin kanssa oikeasti meni, kun vale on niin huonosti keksitty.

Jos oma tokaluokkalainen kertoisi tällaista tapahtuneen niin kyselisin että missä muut oli ja miksei kysynyt keneltäkään kuinka pitää toimia ja eikö voinut koputtaa oveen. Mutta omani onkin ollut samassa koulussa eskarista asti joten en ehkä ihan osaa samaistua ap:hen. Oman lapsen kohdalla juttu olisi epäilyttävä.

Onkohan lapsesi ihan normaali? Kun meidän erkkakin osaa katsella, että mitä muut tekee ja kysyy apua muilta, jos ei itse tiedä. Minkä luokkalainen lapsesi oikein on?

Tuo on nykypäivänä ihan normaalia, että luokan ovi on lukossa niin kauan, että opettaja tulee paikalle. Osassa kouluja on ulko-ovetkin lukittuna ja joku opettajista päästää lapset sisälle välitunnin päättyessä. Matti-myöhäisiä varten on sitten ovisummeri erikseen. Noita systeemejä tuli kouluammuntojen jälkeen.

Mulla on lapsi joka kulkee ihan "normaalin kirjoissa" mutta ei kuitenkaan oo normaali. Nyt on amiksessa, ja jokainen uus asia pitää käydä rautalangan mukana läpi. Jos aamulla pitää olla jossain uudessa paikassa, meidän pitää illalla käydä kattomassa osote etukäteen. Että pystyy menemään. Ja itse asiassa, oon ite ihan samanlainen. Jos mulle tulee eteen työreissu, mun pitää käydä ajelemassa etukäteen siellä paikassa, johon pitää mennä. Ei se oo hulluutta, tai sitten on, mutta on sen luonteisia ihmisiä, että pitää kaikki asiat ensin selvittää, ennenkuin uskaltaa heittäytyä mukaan.

Jos sää oli hyvä, niin pojat tuskin ovat itkeneet pihalla räntäsateessa paljain jaloin saamassa kuolemantautia. Todennäköisesti ovat ottaneet ilon irti leikkimällä ja touhuamalla, eikä taatusti ole haitannut hakeeko ope sisälle vaiko ei. Joten jos lapsesi on kunnossa, opettajakin muutoin asiallisen oloinen, niin onko tapahtunut keskustelun arvoinen vielä tässä vaiheessa lukuvuotta? Jos olet opettanut lapsesi ymmärtämään säännöt, käyttäytymään ihmisten joukossa asiallisesti ja toimimaan hätätilanteissa, niin kai nyt lapsesikin kykenee jotakin itsensä eteen tekemään. Et voi suojella lastasi joka sekunti ja vaatia sitä samaamuiltakin. Opettajat toki vastaavat oppilaista, mutta seuraa nyt ihmeessä tilannetta hieman kauemmin. Jos lapsesi jää toistuvasti pihalle kenenkään kaipaamatta, niin sitten opettajaa voidaan syyttää pahastakin laiminlyönnistä.

Yhteistyössä